پنجشنبه 29 مرداد 1383

ابراهيم يزدي: بخشي از جريان راست اراده عملي كردن الگوي ژاپني را دارد، ايلنا

تهران-خبرگزاري كار ايران
ابراهيم يزدي گفت: جريان راست تاكنون 18 نهاد اقتصادي كشور را در دست داشته است و مي‌‏توانسته مشكلات اقتصادي را حل كند, در حالي كه اين اتفاق نيفتاده و پس از اين هم نمي‌‏تواند اين مشكلات را رفع كند.
به گزارش خبرنگار ايلنا, ابراهيم يزدي دبيركل نهضت آزادي ايران در اردوي انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تبريز كه در دانشگاه تهران برگزار شد, گفت: ويژگي الگوي چيني از نظر سياسي سركوب است و من معتقدم جريان راست ايران در سركوب اگر ماهرتر از چين نباشد, دست كمي از آنها ندارد. ضمن اينكه آزادي‌‏هاي سياسي در ايران واكنش منفي طرفداران راست را دربر دارد ,چنانچه برخي گروه‌‏هاي شبه نظامي با اين آزادي‌‏ها مقابله مي‌‏كنند.
وي افزود: جريان راست كه دو قوه را در دست دارد و قوه سوم را هم مي‌‏خواهد دست بگيرد با دو بحران اقتصادي و مديريت به شكل جدي روبروست, از يك سو مناسبات اقتصادي كشور ما قابل دوام نيست, به عنوان مثال در حالي‌‏كه 25 سال از انقلاب گذشته هنوز نمي‌‏دانيم ساختارهاي كليدي اقتصاد ما بايد چگونه باشد. جريان راست تاكنون 18 نهاد اقتصادي كشور را در دست داشته است و مي‌‏توانسته مشكلات اقتصادي را حل كند پس از اين به بعد هم نمي‌‏تواند اين مشكلات را رفع كند.
وي با اشاره به اينكه مديران ما همواره براساس روابط و نه ضوابط انتخاب شده‌‏اند, گفت: اين مديران توان پيش بردن كارها و حل معضلات اقتصادي را ندارند.
يزدي در خصوص بحران مديريتي در كشور گفت: بحران مديريت به معناي دو نوع مديريت است؛ مثلاً ما دو نهاد اطلاعاتي داريم در واقع در يك كشور دو سيستم مديريتي داريم كه يكي انتخابي و ديگري انتصابي است, در اين شرايط جريان راست به دنبال يكدست كردن سيستم است.
وي تصريح كرد: در پي دوگانگي سيستم, رانت‌‏خواري‌‏هاي عظيمي در كشور به وجودآمده و قطعاً در روند يكدست كردن سيستم, كساني كه اسكله‌‏ها و منافع عظيم آن را دارند حاضر نخواهد بود از اين منافع دست بردارند.
دبيركل نهضت آزادي ايران خاطرنشان كرد: جريان راستي كه به سوي يكدستي حاكميت پيش مي‌‏رود خودش هم يكدست نيست؛ در واقع محافظه‌‏كاران خود به دو دسته خردگرا و خردگريز قابل تقسيم‌‏بندي هستند و اين عدم اتفاق نظر در ميان جريان راست در مورد الگوي چيني هم وجود دارد.
وي با اشاره به طرح الگوي ژاپني گفت: بخشي از جريان راست اراده عملي كردن الگوي ژاپني را دارد. چرا كه آغاز اين الگو در ژاپن نيز توسط محافظه‌‏كاران بود. اما محافظه‌‏كاران ژاپني عقلانيت دين ابراهيمي خود را در آن به كار گرفتند, چون اصلاً براي حفظ سنت‌‏هايشان به اين الگو روي آورده بودند.
وي تاكيد كرد: در ميان محافظه‌‏كاران كساني هستند, كه اراده‌‏اي براي ايجاد برخي تغييرات دارند اما بخشي از همين جريان با ايجاد تغييرات مخالف است. مجموعه جريان راست به خاطر اختلافات داخلي اين جريان هنوز نتوانسته‌‏اند شكل واقعي خود را پيدا كند.
وي درادامه تصريح كرد: سياست خارجي ما با فعاليت مجلس هفتم تغيير اساسي پيدا نخواهدكرد, چرا كه سياست خارجي از سياست كلان داخلي نشأت مي‌‏گيرد.
وي با اشاره به اينكه هيچ فرد و ملتي نمي‌‏تواند بدون ارتباط با محيط بيرون خود به حيات ادامه دهد افزود: هر چه به پيش مي‌‏رويم وابستگي ملت‌‏ها به يكديگر بيشتر مي‌‏شود و هيچ ملتي نمي‌‏تواند دور خود حصاري بكشد و بگويد, با دنياي خارج كاري ندارم؛ چرا كه در عصر ارتباطات الكترونيك هيچ آسمان بسته‌‏اي وجود ندارد, همانطور كه انقلاب الكترونيك ديوار آهنين شوروي سابق و ديوار برلين را فرو ريخت.
دبيركل نهضت آزادي ايران با اشاره به وجود مناطق سفيد, قرمز و سبز ميان كشورها گفت: اگر كشورها وارد مناطق قرمز شوند جنگ اتفاق مي‌‏افتد اما در ناحيه سفيد هيچ برخوردي به وجود نمي‌‏آيد و در منطقه سبز كشورها مي‌‏توانند منافع خود را پيدا كنند. بر اين اساس بايد منافع كلي هر كشوري تعريف شده و مشخص باشد تا براساس آن مناطق سفيد, قرمز و سبز راه خود را تشخيص دهد.
وي افزود: ما مي‌توانيم روابط و مناطق خود را با ژاپن تعريف كنيم, اما نمي‌‏توان با تركيه اين مناطق را تعريف كرد, چون تركيه در حال تغيير است. كشورهاي ديگر هم تغييراتي پيدا مي‌‏كنند و روابط ما با آنها ثابت نيست. اين تغييرات در سياست خارجي همه كشورها اتفاق مي‌‏افتد.همچنانكه سياست خارجي و موقعيت استراتژيك ايران عوض شده است, ديگر نمي‌‏توان بين دو ابرقدرت شرق و غرب در حركت بود, اصلاً پس از پايان جنگ سرد امكان‌‏پذير نيست. پس از جنگ سرد اولويت‌‏هاي اقتصادي تعيين كننده هستند نه اولويت‌‏هاي سياسي.
وي با بيان اين مطلب كه موانع اساسي تحقق دموكراسي در ايران در حال حاضر موانع بيروني نيستند, تاكيد كرد: امروز موانع بر سر راه دموكراسي موانع دروني هستند.
يزدي در بخشي از سخنان خود اظهار داشت: روابط اقتصادي كوتاه‌‏مدت ميان دو كشور بدترين نوع روابط اقتصادي است چون به ضرر كشور ضعيف است.
وي با اشاره به فروپاشي اتحاد جماهير شوروي و شكل گيري قطب‌‏بندي جديدي در جهان, با اشاره به رابطه حاكميت ملي و حاكميت ملت گفت: اعتبار حاكميت ملي به حاكميت ملت است. در شرايط كنوني كشوري نمي‌‏تواند هر كاري كه مي‌‏خواهد بكند و به ديگر كشورها اجازه دخالت در مسائل خود را ندهد. هيچ كشوري نمي‌‏تواند خبرنگاري را در كشورش بكشد يا استاد دانشگاهي را زنداني كند و در مقابل جهان پاسخگو نباشد.
وي در پاسخ به سئوالي در خصوص اغتشاشات عراق و تاثير آن بر ايران گفت: اغتشاشات عراق تاثير منفي بر وضعيت كشور ما دارد و برقراري آرامش در عراق به نفع كشور ماست. براي ما بهتر است كه نيروهاي اشغالگر هم از آنجا خارج شوند. اين اغتشاشات را در چارچوب امنيت ملي ايران نمي‌‏دانم.
يزدي در پاسخ به سئوالي ديگر در خصوص مسائل هسته‌‏اي ايران اظهار داشت: ايران بايد سياست كلان خود را در مورد انرژي هسته‌‏اي مشخص كند. به عقيده من كشوري مثل ايران اصلاً نبايد به دنبال سلاح‌‏هاي هسته‌‏اي برود موشكي كه از در جنگ نيمه‌‏شب از ايران به بغداد پرتاب مي‌‏شود هيچ توجيه ديني ندارد و اين خبري است كه ما در زمان جنگ هم مطرح مي‌‏كرديم.
دبيركل نهضت آزادي ايران در ادامه خاطرنشان كرد: ايران بايد اعتماد جهاني را جلب كند, ايران عضو NPT است و اين به معناي آن است كه مي‌‏خواهد از فن‌‏آوري‌‏هاي صلح‌‏آميز هسته‌‏اي استفاده كند و جهان نمي‌‏تواند نسبت به اين فن‌‏آوري بي‌‏تفاوت باشد. ضمن اينكه ايران "پادمان" يعني قرارداد اجتماعي را در مورد اين سلاح‌‏ها و فن‌‏آوري‌‏ها امضاء كرده است.
يزدي تاكيد كرد: استفاده از سلاح‌‏هاي اتمي نه به نفع امنيت ملي ماست و نه با اخلاق اسلامي ما سازگار است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي با بيان اينكه بين اروپا و آمريكا در مورد برخورد با ايران اختلاف وجود دارد, گفت: ايران بايد تلاش كند مواضع اروپا و آمريكا واحد نشود, چون اگر با هم همراه شوند پرونده ايران به شوراي امنيت خواهد رفت.
وي در پاسخ به سئوال يكي از دانشجويان اظهار داشت: قطع رابطه ميان كشورها به معناي قدرت آنها نيست؛ بلكه علامت ضعف دولت‌‏هاست و هرگز به نفع آنها نيست ما حتي در دوران جنگ با عراق هم با اين كشور روابط ديپلماتيك داشتيم و اين بسيار مثبت است, اما برقراري روابط با كشوري مثل آمريكا به معناي اين نيست كه هر چه آنها بگويند ما بپذيريم بلكه بايد به شكلي روابط برقرار شود كه ضامن منافع طرفين باشد.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/11039

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'ابراهيم يزدي: بخشي از جريان راست اراده عملي كردن الگوي ژاپني را دارد، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016