جمعه 30 مرداد 1383

سروش: طرفداران تداوم حضور در حاكميت و مخالفان آن، هر دو از استدلالهاي قوي برخوردارند، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - مشهد
سرويس سياسي

ترديد ندارم كه ما همچنان در دوران قبل از مشروطيت به سر مي‌بريم و دو خواسته‌ي اساسي و بزرگ دوران مشروطه يعني تاسيس عدالتخانه و محدودكردن قدرت، امروز هم خواسته‌ي اصلاح‌طلبان است.

دكتر عبدالكريم سروش در گفت‌وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در مشهد با بيان اين اعتقاد خود و اشاره به اين‌كه ما همچنان در يك دايره قرار داريم و شعارهاي ما همان شعارهاي گذشته است، افزود: البته جهان اطراف ما آن جهان نيست و مردم بسيار تفاوت كرده‌اند؛ گرچه شعارها به لحاظ صورت مشابه دوران مشروطه است، اما به لحاظ مضمون در سطح بالاتري قرار دارد.

سروش در ادامه با تاكيد بر اين‌كه بايد به شعارهاي خود و نيازهاي زمان آگاه بود تا دچار كناره‌گيري و انحراف از آنها نشد، تصريح كرد: رهبران فكري جامعه بايد مدام به مردم گوشزد كنند مهم‌ترين نياز، معضل و نقطه‌ي مشكل‌آفرين كجاست تا مردم آن را مورد توجه قرار داده و حل آن را خواستار شوند.

وي ادامه داد: از اين رو موافقم كه بايد حضور در عرصه‌ي سياست را ادامه داد و گفت‌وگو، آگاهي‌بخشي و روشنگري كرد تا جوانب و لوازم رويداد براي همگان روشن شود.

اين استاد دانشگاه در پاسخ به پرسش خبرنگار ايسنا پيرامون چگونگي مواجهه با انتخابات رياست‌جمهوري افزود: اما اين‌كه خواسته‌ها چگونه در عمل سياسي پياده مي‌شود با شركت در انتخابات يا عدم مشاركت و يا اين‌كه چه كسي انتخاب شود را بايد از سياستمداران حرفه‌اي پرسيد.

وي با بيان اين‌كه طرفداران تداوم حضور در حاكميت و مخالفان آن، هر دو از استدلال‌هاي قوي برخوردارند و نمي‌تواند بين آنها داوري كند، گفت: اين بيت را از منوچهري مي‌توانم عرض كنم كه

«شعر ناگفتن به از شعري كه باشد نادرست،

طفل نازادن به از شش ماهه افكندن جنين».

سروش هم‌چنين در بخش ديگر گفت‌وگويش با ايسنا از دانشجويان خواست تا با تاسيس عدالتخانه‌ي دانشجويي، عدالت را تمرين كنند.

وي با اشاره به طرح تاسيس پارلمان دانشجويي از سوي تعدادي از دانشجويان اظهار داشت: اين دوستان همان اشتباهي را مي‌كنند كه ديگران كردند و گمان مي‌كنند كه مهمترين ركن دموكراسي، پارلمان است و مي‌خواهند با تاسيس پارلمان در فضاي دانشجويي، دموكراسي را تمرين كنند.

وي افزود: من معتقدم در دموكراسي ركن‌تر و ركين‌تر از پارلمان، قوه‌ي قضاييه است، لذا پيشنهاد مي‌كنم دانشجويان يك قوه‌ي قضاييه و عدالتخانه‌ي دانشجويي تاسيس كنند و اختلافات دانشجويي را به عدالتخانه ببرند و در آنجا به انصاف داوري كنند.


تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

سروش ادامه داد: انتخاب و راي دادن ساده‌ترين كار است كه به نحو صوري نيز مي‌تواند انجام گيرد و كشورهاي بسيار ديكتاتوري را مي‌شناسيم كه اين يكي را دارند.

سروش از دانشجويان خواست عدالت، داوري عادلانه و قوه‌ي قضاييه مستقل را تمرين كنند.

وي تصريح كرد: اختلافات دانشجويي را به فال نيك بگيريد و براي حل اين اختلاف‌ها يك نقطه‌ي داوري متمركز پديد آوريد و تلاش كنيد در آنجا به انصاف داوري كنيد.

سروش در پايان اظهار اميدواري كرد اگر دانشجويان اين كار را انجام دهند، مقداري به ايده‌آل‌ها نزديك و از بعضي شعارهاي صوري دور مي‌شويم.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/11076

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سروش: طرفداران تداوم حضور در حاكميت و مخالفان آن، هر دو از استدلالهاي قوي برخوردارند، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016