سه شنبه 31 خرداد 1384

گفتگوي بهنام باوندپور با فريبرز رئيس دانا درباره وضعيت ناصر زرافشان، صداي آلمان

فريبرز رييس‌دانا: ”انتقال دكتر ناصر زرافشان به بيمارستان و بازگرداندن مجدد وى به زندان“

حال دكتر ناصر زرافشان وكيل خانواده قربانيان قتلهاى سياسى روز به روز وخيم‌تر مى‌شود. با اين حال «كميته پيگيرى آزادى دكتر ناصر زرافشان» كه مردم را فراخوانده بود تا امروز در برابر دفتر سازمان ملل متحد در تهران دست به تجمع اعتراضى براى آزادى او بزنند، طى اطلاعيه‌اى به تاريخ امروز سه‌شنبه ۳۱ خرداد، لغو موقت تحصن خود و تجمع اعتراضى مزبور را اعلام كرد. در همين زمينه، و نيز در رابطه با وضعيت وخيم جسمى دكتر زرافشان، گفتگوى صداى آلمان با دكتر فريبرز رييس‌دانا از اعضاى «كميته پيگيرى آزادى دكتر ناصر زرافشان».

مصاحبه گر: بهنام باوندپور

دویچه وله: دکتر فریبرز رييس دانا، گویا فراخوان «کمیته ی پیگیری آزادی دکتر زرافشان» برای تحصن مردم در مقابل دفتر سازمان ملل با خواست آزادی ایشان با این توضیح لغو شده است که نشانه هایی در راستای موافقت با خواست متحصنین مشاهده کرده اید. ممکن است توضیحاتی در مورد این نشانه ها بفرمایید؟

فریبرز رييس دانا: حتما از من انتظار ندارید که بعضی هایش را که سرنخ هایی، جرقه هایی ست را برای شما بازگو کنم، برای اینکه تمام آنهایی که می خواهند بهر شکل ممکن بر سرش بریزند و خرابش کنند و میل قلبی شان هست که ناصر و هزاران نفر مثل او را یکجا دفن کنند، آنوقت آنها از آن بهره برداری نکنند. به شما اما اطمینان می دهم که این نشانه ها از سوی مسئولان و مقام های رسمی دولتی به ما داده نشده، بلکه از سوی کسانی که حالتهایی خیریه ای و انسان دوستانه و میانجی گری دارند و در حاشیه یا در متن ارتباط با مسئولان هستند اما، بهرحال بیشتر بعنوان شخصیت هایی نیمه مستقل مطرح هستند یا اگر در دولت نیستند از این تلاشها می کنند، نشانه های چندی بوده است. البته از گذشته هم با من صحبت می کردند، بحث و بررسی می کردند و در این مورد حتا از طرف یکی از کاندیداها مثل آقای کروبی هم مطرح شد که صميمانه از ناصر زرافشان حمایت کرده است. ولی ما اینها را در کمیته مان بحث و بررسی می کردیم. این یکطرف بوده است. طرف دیگر اینکه ناصر بشدت جانش در خطر بوده و الان هم آخرین خبر از وضع جسمی اش را از بیمارستان حدود نیم ساعت پیش گرفته اند و زیر فشار بودیم، اینهم بحث دوم. بخاطر خود ناصر و برای خیلی چیزها، خیلی خیلی چیزها که ما فکر می کنیم ارزش زندگی او و امثال او و امثال شما را ندارد. و اما فشارهایی هم از سوی مادران شهدای مبارزان آزادیخواه و چپ، از سوی گروهای مختلف دیگر دانشجویی، کارگری، مردم، فعالان سیاسی، فعالان اجتماعی بر روی ما بود.٪۹۰ ـ ٪۸۰ این دوستانی که پیش ما می آمدند این فشارها را تشکیل می دادند که یک راه حلی پیدا کنید. ما هم که نمی توانستیم شرافت و سرفرازی مبارزه ی ناصر را در این میان فدا کنیم و در نتیجه آدم از درون می سوزد میان این چند راهی که قرار گرفته ایم. تا اینکه حدودا از ۵۰ ساعت يا ۶۰ ساعت پیش نشانه ها کمی جدی تر شد و ناصرهم که البته حالش رو به وخامت بود. ما بعد از حدود ۳۸ـ ۳۷ ساعت کار مداوم و ۶۰ـ ۵۰ ساعت نخوابیدن این کمیته باضافه ی دوستان دیگری که بعنوان مشاور که دعوت کردیم، از وکلا و غیره، به این نتیجه ی نهایی رسیدیم که نامه ای خطاب به ناصر بنویسیم و از او بخواهیم اعتصاب غذایش را متوقف کند. برای نشان دادن حسن نیت مان، برای نشان دادن این که برخلاف آنهایی که از این فرصت ها استفاده می کنند برای مطرح کردن این یا آن کاندیدایشان، ما اینجا مسئله مان جان ناصر است و آزادی ناصر و آزادی زندانیان سیاسی. بنابراین، کار ما انسانی و اجتماعی ست و هدف گیری های این کاندیدا یا آن کاندیدا یا این قدرت و آن قدرت را ندارد و این چیزها به ما مربوط نیست. برای نشان دادن این حسن نیت این تحصن که همچنین بگونه ای گسترده اعلام کرده بودند که می خواهند در آن شرکت بکنند، لغو شد.

دویچه وله: بله، دکتر رییس دانا فرمودید نیم ساعت پیش خبر گرفته اید از وضعیت دوستتان دکتر زرافشان.

فریبرز رييس دانا: او دچار ناراحتی شده، حالش بهم خورد و از هوش رفته و بعد به بیمارستان منتقل شده است. در بیمارستان هم بهرشکلی که بود بعد از ۴ـ ۳ روز که به بیمارستان می رفت و می آمد از دستگاه سنگ شکن استفاده کرده اند و تا آنجایی که من می دانم دست کم یکی از سنگهای کلیه اش را با موفقیت از بين برده‌اند.

دویچه وله: دکتر رییس دانا، در بیمارستان زندان و یا در بیمارستانی خارج از زندان؟

فریبرز رييس دانا: نخیر، در بیمارستان خارج از زندان. آن ۳ـ ۲ دفعه ای که من دیدم در بیمارستان لفافی نژاد بود که منهم دنبالش می رفتم، ولی بهرحال مهمانهاى زندان که آنجا مىروند، پزشکان و پرستاران آنقدر رمیده و ترسیده هستند که حقیقت به این مهمی را انکار می کنند، در حالیکه جان یک مریض درمیان است و باید به ما که نگرانش هستیم مربوط بشود.

دویچه وله: فرمودید تعداد زیادی از شخصیت های سیاسی و فرهنگی مستقل از دکتر زرافشان خواسته اند به اعتصاب غذای خودش که آن را «ماراتون مرگ»‌ نام گذاشته بود پایان بدهد. آیا تاکنون ایشان به این خواست پاسخی داده اند؟

فریبرز رييس دانا: هنوز من نمی دانم که ایشان چه پاسخی داده اند، هنوز این را نمی دانم. چون امروز که در بیمارستان بیهوش بوده و دوستان هم نتوانسته اند در بیمارستان با او تماس بگیرند و الان هم برگشته به زندان و کمی به قرار اطلاع خونریزی دارد و در حالت نیمه بیهوشی ست. اما بهرحال من مطمئنم که در زندان پزشکان دیگر کار پزشکی شان را صرف نظر از کارهای اجتماعی، لابد یک طوری انجام می دهند که ایجاد مسئله نکند و از همین که هست بدتر نشود. من اما احتمال می دهم، بخاطر اینکه اینبار این خواست گسترده است و کسانی این امضا را کرده اند که مورد احترام و علاقه ی ناصر هستند و ناصر متقابلا می داند که این کسان فقط برای پیدا کردن فرصت بیشتر و طولانی تر کردن عمر یک مبارز راه آزادی این اقدام را کرده اند ولاغیر. امیدوارم که از این گذرگاه و از این معرکه هم جان بدر ببریم.

دویچه وله: دکتر رییس دانا، دکتر شریف چه، وکیل ایشان، آیا در چند روز گذشته توانسته اند با موکلشان ملاقات کنند؟

فریبرز رييس دانا: آقای مولایی توانست که یکی دیگر از وکلا هستند، اما شیرین خانم (عبادى) هم صبح امروز زنگ زد و تماس گرفت و ضمن اینکه آن نامه را امضا کرد، تمام کوششهایی را کرده بود برای ما مطرح و تشریح کرد و از نتایج کار هم مطلع شد و آنها هم از طریق همان کانون مدافعان (حقوق بشر) و گروه وکلای مستقل و مجموع وکلای ناصر یکسری اقداماتی می کنند و از آن طریق هم از حال او مطلع می شوند. منهم بالاخره کانالی دارم که از داخل مطلع بشوم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دویچه وله: حاصل دیدار آقای مولایی با دکتر زرافشان چه بوده؟

فریبرز رييس دانا: امروز دیگر خبری ندارم که این دیدار صورت گرفته است یا نه. اما می دانم که زندان اجازه حضور وکلا را دیگر نمی دهد و می گوید که باید مستقیما به دادستان تهران، مرتضوی، تک تک مراجعه کنند و اجازه بگیرند و خود او هم خب می خواهد بداند که چه کسی می رود و چه کسی می آید.

دویچه وله: دلیلشان برای ممانعت از ملاقات وکیل ها با موکل چيست؟

فریبرز رييس دانا: قبلا از طریق زندان وکلا می توانستند بروند و آیین نامه هم همین را می گوید، مگر اینکه دادستان بنابه دلایلی ممنوعیت اعلام کند، که این دادستان اینکار را کرد. دلایل تصمیم گیری دادستان هم، آقای مرتضوی، در قوه ی قضاییه در واقع تشخیص اش برای ما دشوار است، برای اینکه از موازینی که قابل پیش بینی باشد نیست.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/24971

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گفتگوي بهنام باوندپور با فريبرز رئيس دانا درباره وضعيت ناصر زرافشان، صداي آلمان' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016