یکشنبه 30 مرداد 1384

احمدي‌نژاد: پورمحمدي داراي تجربيات گوناگون در بخش‌هاي مختلف كشور است كه يكي از آنها مسووليت امنيت خارج كشور است، ايسنا

احمدي‌نژاد گفت: به نظر من بايد در انتخاب افراد علاوه بر تخصص، دينداري غلبه داشته باشد. اگر دين كسي بر رفتارش غلبه داشت او اهل بحث و گفت‌وگو و پذيرش منطق است و دليلي ندارد طبقه جديدي بين خودمان درست كنيم. نگاه بايد نگاه استقلالي باشد، اگر كار خدايي باشد همه با هم مي‌توانيم كار كنيم.


به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) دكتر محمود احمدي‌نژاد در جلسه بعد از ظهر مجلس براي بررسي كابينه با استفاده از وقت باقي‌مانده‌اش گفت: بنده كه از صبح كه مشغول شنيدن صحبت‌ها هستم دائم خدا را شكر مي‌كنم. يعني از روزي كه مجلس هفتم برپا شد، هرگاه ياد اين مجلس مي‌افتم خدا را شكر مي‌كنم به خاطر اين‌كه به لطف خدا مي‌بينم و امروز از صبح هم ديدم كه مجلس ما زنده، شجاع و دقيق و مجلسي جدي، بادرايت، دلسوز و صميمي است. خدا را شكر كردم علي‌رغم اين‌كه سلايق و منش‌هاي گوناگوني در مجلس وجود دارد، اما فضا صميمي و برادرانه است. اين همان اخلاقي است كه در مديريت كشور به آن نيازمنديم.


وي اظهار داشت: بايد بحث و گفت‌وگو كنيم و حاصل راي جمعي را بپذيريم و عمل كنيم و راه ديگري نداريم.


وي با اشاره به سخنان مخالفان و موافقان كابينه و بيان اين‌كه بحث‌هاي متنوع و خوبي مطرح شد، ادامه داد: خوشحالم كه مي‌بينم عموم نمايندگان با اصول و اهداف برنامه‌ها و اصول چهارگانه موافقند و عمده مخالفت‌ها در اين بود كه موانعي وجود دارد و مشكلات از گذشته انباشته شده است. و بيان مي‌شد چگونه مي‌خواهند آن را برطرف كنند؟ بعضي عزيزان روي ضعف جزئيات برنامه صحبت داشتند و مي‌گفتند راهكارهاي دقيق اجرايي با عدد و رقم ارايه نشده كه اين درست است. ما هنوز داعيه‌ي عدد و رقم نداريم. مهم جهت‌گيري‌هاست كه مورد اتفاق عموم نمايندگان بود.


وي اظهار داشت: بنده خوشحالم كه دوستان عزيز مثل دكتر افروغ و سبحاني با دلسوزي با همه‌ي وجود تلاش دارند تا اگر نقايصي هست برطرف شود و خوشبختانه همه با توسعه‌ي عدالت‌محور كه از شاخص‌هاي برنامه مي‌باشد موافقت دارند.


احمدي‌نژاد تصريح كرد: دغدغه‌ي برخي دوستان اين بود كه چگونه اجراي اين برنامه و برنامه‌ي چهارم امكان‌پذير است. ما با هم براي عدالت كار مي‌كنيم. هرجا مشكلي پيش آمد اصلاح مي‌كنيم. از طرف ديگر بايد توجه داشت برنامه‌ي ارايه شده مصوبه نيست. برنامه‌ي پيشنهادي دولت است كه ملت به آن راي داده است.


وي ادامه داد: بحث‌هاي مطروحه دغدغه‌هاي مشترك همه‌ي ماست. ما همه به اصول مشتركي تفاهم داريم. مجلس و دولت در طول اجرا بايد كاستي‌ها را جبران كنند و اعتبارات مورد نياز را تامين كنيم. اگر فهميديم اين كار درست است و اولويت دارد، براي اعتبار آن چاره‌انديشي مي‌كنيم.


احمدي‌نژاد گفت: اميدوارم در لايحه‌ي بودجه‌ي 85 اين منويات مشترك متبلور و متجلي شود و فكر مي‌كنم در دوره‌ي باقي مانده از سال مي‌توانيم با همكاري و معاضدت و با صرفه‌جويي و تغيير بعضي از اولويت‌ها، حركت در جهت عدالت را آغاز كنيم. نظامات موجود بانكي و پولي بايد بازنگري شود. بانك‌ها بايد در خدمت مردم و خدمت بهبود اقتصاد كشور باشند. بانك‌ها نبايد بنگاه سودآوري در كنار مردم و ساير بنگاه‌ها قرار گيرند. اگر رونق اقتصادي ولو با سودآوري كمتر عمليات بانكي ميسر باشد، اين را بايد ترجيح دهيم. بايد گره‌ها را باز كنيم و كارها را روان سازيم. قطعا دولت نمي‌تواند به تنهايي همه‌ي مشكلات را حل كند.


رييس‌جمهور افزود: ما نيازمند ياري فكري و عملي و برنامه‌اي و قانون‌گذاري مجلس هستيم. در وهله‌ي اول بايد كمك كنيم ادبيات نوين توسعه‌ي عدالت‌محور را تبيين كنيم و به نقطه‌اي برسيم كه همه‌ي برنامه‌ريزان و تصميم‌گيران كشور اين‌گونه بينديشند و عمل كنند.


وي افزود: مشكلات را جلوي خود بزرگ نكنيم. مشكلات بزرگ‌اند، اما اراده‌ي جمعي ما به حول و قوه‌ي الهي به همه‌ي مشكلات غلبه خواهد كرد. اگر كمر همت ببنديم، جديت كنيم و به خدا توكل كنيم و به قدرت ملت اعتماد كنيم، مطمئن باشيد عدالت دست‌يافتني است.


احمدي‌نژاد بر تقويت نگاه تحول‌گرا تاكيد و خاطرنشان كرد: برادر عزيزم آقاي افروغ و ساير عزيزان اگر اين نگاه را قبول داريم بايد آن را تقويت كنيد. نگاه تحول‌گرا چاره‌ي دردهاي امروز كشور ماست. نبايد تابع سياست‌هاي مصلحت‌جويانه نهادينه شده باشيم. فكر نكنيم نمي‌توانيم و نمي‌شود. بنده از اين موضع نگرانم كه ما باز هم در چارچوب‌هاي قبلي اما به شكل ديگري گرفتار شويم.


وي خاطرنشان كرد: بعضي دوستان در مورد فرهنگ و علم و نگرش برنامه به اين مقولات نكاتي را يادآور شدند. ما روي واژه‌ها با هم دعوا نداريم. ما دنبال مفاهيم هستيم. مثل اين‌كه آيا اخلاق جزو فرهنگ هست يا نه؟ بالاخره آيا اختلاف جزو دستور كار دولت و مجلس هست يا نه؟ جايگاه آن براي ما مهم نيست، اما آيا بايد به اخلاق توجه كنيم يا نه؟ يا جهت دارد يا ندارد؟ بسياري از علوم جهت دارند، بعضي از علوم هم جهت ندارند و علم محض است. اين‌كه فرمودند «اطلبو العلم ولو في الصين» كدام علم را گفتند، علم جهت‌دار يا علم بي‌جهت را؟ اينها قابل بحث است. مي‌توانيم بحث كنيم، اما توجه داشته باشيم كشور را بدون اتكا به علم و دانش و تخصص نمي‌توان اداره كرد و تلاش من و شما بايد اين باشد كه جهت علوم را به سمت معيارهاي خودي، ملي و اسلامي برگردانيم.


وي متذكر شد: براي اين‌كه در بيرون دغدغه و دل‌نگراني پيش نيايد مي‌گويم، آن‌چه در مشروطه اتفاق افتاد در كشور ما امكان وقوع ندارد. اين مجلس هوشيار و ملت بيدار، رهبري آگاه و دلسوز و دولتي كه در خدمت مردم هست با تمام وجود رو به جلو دارند و مانع از بازگشت به گذشته هستند. هدف و آرزوي ما تحقق جامعه‌ي عدالت‌خواه و الگو است. با اين نگاه قرار است كار كنيم.


احمدي‌نژاد تصريح كرد: براي اين‌كه به عدالت بپردازيم اجازه دهيد علت‌هاي بسط بي‌عدالتي را تشريح كنم. من چند علت را شمرده‌ام، به نظر من علل بي‌عدالتي اين است:


1- رويكردها يعني جهت‌گيري‌هاي اقتصادي و برنامه‌اي


2- عدم تخصيص مناسب منابع و حمايت‌هاي دولتي


3- سود بانكي بالا


4- تمركز در تهران و برخي كلان‌شهرها


5- هزينه‌هاي مصرفي بالاي دولتي


6- برخي عملكردهاي غلط و غيرقانوني


7- برخي امتيازجويي‌ها و رانت‌خواري‌هاي ويژه.


ما فكر مي‌كنيم علت‌ها اينها است.


رييس‌جمهور افزود: در برنامه در حد توان خود براي رفع اينها راهكارهايي پيش‌بيني كرده‌ايم. اگر ملاحظه كنيد تك تك آنها و راهكار آنها آمده است كه جزئيات آن ارايه خواهد شد و قطعا شما انتظارنداريد كه همه مناسبات غلطي كه طي ده‌ها سال شكل گرفته در روز اول استقرار اين دولت يكباره برچيده شود. اگر رويكردها اصلاح شود، به مرور تمام رفتارها اصلاح خواهد شد و بايد با هم جهت‌گيري و رويكرد را جلو ببريم. اگر در جايي به قانون جديد يا اصلاح قوانين موجود نياز بود، حتما بايد اين كار را انجام دهيم؛ چون همه پذيرفته‌ايم كه دنبال عدالت باشيم.


وي با بيان اينكه دغدغه‌هايي دارم و هرچه نگاه مي‌كنم آنها تقويت مي‌شود، خاطر نشان كرد: يكي از دغدغه‌هاي من مرزبندي‌هاي كاذب است كه بين نيرو‌هاي انقلاب در بحث‌هاي تئوريك اتفاق افتاده است، آنهايي كه به مباني نظام و جمهوري اسلامي اعتقاد ندارد از دايره بحث ما خارج هستند، اما خيلي وقتها برادراني كه از پس از انقلاب به همه اصول و ارزشهاي انقلاب پايبند هستند، روي مرزبندي‌هاي فضايي بينشان فاصله مي‌افتد از جمله اينها مباحث اقتصادي است.امام فرمودند اگر همه انبيا اينجا باشند هيچ اختلافي بينشان نيست. چرا اختلاف نيست؟ آيا انبيا تفاوت ظرفيت، فهم و درك با هم ندارند؟ حتماً دارند، اما چرا با هم اختلاف ندارند؟ به خاطر اينكه همه صرفاً براي خدا كار مي‌كنند، فكر مي‌كنم آنچه ما را به هم پيوند مي‌دهد و دلها را به هم نزديك مي‌كند، اعتقاد به خدا و اخلاص در كارها است و اگر اين باشد اختلافي نداريم.


وي اظهار داشت: مي‌نشينم و گفت‌وگو مي‌كنم آنچه به نفع كشور و انقلاب است را انتخاب مي‌كنم و جلو مي‌رويم، چرا از اول بين خود خط كشي و مرزبندي مي‌كنيم.


احمدي‌نژاد تصريح كرد: من نگرانم كه در اينده اين مرزبندي‌ها مثل همان مرزبندي‌هاي چپ و راستي باشد كه بيش از بيست سال قبل بين نيرو‌هاي انقلاب به طور كاذب درست شد و نهايتا به رويارويي كشيد.


وي گفت: به نظر من بايد در انتخاب افراد علاوه بر تخصص، دينداري غلبه داشته باشد. اگر دين كسي بر رفتارش غلبه داشت او اهل بحث و گفت‌وگو و پذيرش منطق است و دليلي ندارد طبقه جديدي بين خودمان درست كنيم. نگاه بايد نگاه استقلالي باشد، اگر كار خدايي باشد همه با هم مي‌توانيم كار كنيم.


وي افزود: به نظر من اين جفا به ملت است كه به نام تئوري‌هاي اقتصادي، برادران مومن را از هم جدا كنيم و در يك فضاي مجازي و ذهني به درگيري واداريم، اگر خدا در وسط باشد مي‌توانيم با هم كار كنيم و عدالت را به پا كنيم مي‌توانيم مهرورزي و خدمت‌گذاري و تعالي را برپا كنيم.


رييس جمهور با اشاره بحث‌هايي كه در خصوص ميثاق نامه شده است، گفت: به نظر من در گذشته از نقاط مختلف آسيب ديديم سه نقطه بسيار مهم است. اول ماندگاري بر اصول است. افرادي داشته‌ايم كه در ابتدا پايبند به اصول اما در مسير اجرا و تحولات از اصول دور شده‌اند. دوم هماهنگي مجلس - دولت ما از نگاه بخشي بسيار آسيب ديده‌ايم. خنده‌دار نيست كه گزارش برنامه مي‌دهيم، اما كسي مي‌گويد من سه برابر برنامه جلو رفتم و فردي ديگر مي‌گويد سيصد درصد عقب هستيم. اگر برنامه يك مجموعه موزون است همه‌اش بايد باهم جلو رود چرا بخش صنعت در توليد خودرو ما به جايي رسيده كه پدر همه شهرها را درآورده، و اما ساير بخشها عقب مانده است؟ بايد هماهنگي باشد و همه دولت يك هدف را دنبال مي‌كنند يك تقسيم كار دروني انجام شده است.


وي ادامه داد: سومين نقطه كه آسيب ديده‌ايم، عدم نفوذ تصميمات دولت است، اينكه دولت تصميم بگيرد و بخشنامه كند و از چهارچوب اتاق خودش بيرون نرود يا رييس جمهور تصميمي بگيرد و دستوري بدهد و دستورش از اتاقش بيرون نرود، اين چه دولتي است؟ اين چطور مي‌تواند با چالش‌ها و مشكلات سنگين مواجه شود و از تماميت كشور و منافع ملت دفاع كند.


وي ادامه داد: اگرچه همه عزيزاني كه انتخاب شده‌اند به اين ميثاق وفادارند، اما براي اولين بار گفتم سندي درست شود تا سر سال علاوه بر اينكه روند پيشرفت برنامه را تجزيه و تحليل مي‌كنيم تعهد در اجراي ميثاق را مجدداً با هم ارزيابي كنيم و به نظر من اين يكي از نقاط افتخار اين دولت است.


رييس‌جمهور ادامه داد: در خصوص آقاي پورمحمدي نكته‌اي مطرح شد كه بايد گفت: ايشان استاد دانشگاه و فاضل دانشمند و عالم است در ثاني داراي تجربيات گوناگون در بخش‌هاي مختلف كشور است كه يكي از آنها مسووليت امنيت خارج كشور است. و به نظر من ايشان فردي است مردم‌گرا، خوش برخورد و تحت نظر ايشان انشاء الله وزارت كشور موفق خواهد بود. آقاي محسني هم عالم وارسته، دلسوز، انديشمند، استاد دانشگاه، داراي تجربيات گرانقدر در وزارت اطلاعات و در كار قضايي است و چهره‌اي است كه حضورش در دولت موجب امنيت خاطر اين مردم خواهد شد و انشاء الله خواهد توانست امنيت و اطلاعات را به طور كامل مردمي كند.


رييس جمهور گفت: همچنين به نظر من آقاي اشعري هنوز ناشناخته است، شخصي است كه زندگي‌اش در آموزش و پرورش گذشه و چهره‌اي فرهنگي است و اگر ده سال با او صحبت كنيد امكان ندارد تن صدايش را بالا يا پايين آيد.


وي گفت: ما برنامه‌هاي فراواني براي آموزش و پرورش داريم، دقت كنيد امروز بزرگترين معظل آموزش و پرورش معيشت فرهنگيان است و اين بر تمام برنامه‌هاي مديريتي و حوزه آموزش و پرورش غلبه كرده است بعضي از وزرا كه مي‌روند اصلا نفوذ ندارند چون با خيل انبوهي از مشكلات كه به حق است مواجه مي‌شوند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي گفت: به نظر من اگر با همت دولت و نمايندگان يك بار براي هميشه ما اين معضل را برطرف كنيم و اجازه دهيم فضاي معطر اموزش و پرورش همچنان فضايي فرهنگي، علمي و اخلاقي باقي بماند آن وقت خواهيد ديد كه نگاه فرهنگي چه تحولي را در اين‌جا ايجاد خواهد كرد. ما امروز در داخل و خارج با چالش‌هايي مواجهيم اما به خدا توكل مي‌كنيم و به درايت و پشتيباني مجلس اميدواريم و معتقديم با همدلي و همراهي، همه‌ي ما به‌ خصوص مجلس و دولت مي‌توانيم به سلامت گردنه‌ها را پشت سر گذاريم و مي‌توانيم با قدرت جلو رويم و انشاءالله شهد شيرين عدالت، مهرورزي، خدمت‌رساني، پيشرفت را به كام مردم بچشنانيم.


احمدي‌نژاد در پايان خطاب به نمايندگان گفت: اجازه دهيد تذكري بدهم. بعضي دوستان فرمودند از برخي استان‌ها به نام بنده و ديگران ليست تهيه مي‌كنند و عزل و نصب مي‌كنند و به بعضي مديران استان و نمايندگان مطالبي مي‌گويند كه در شأن هيچ‌كدام نيست. بدانيد كه اينها از بنده نيستنتد و بنده اين رفتارها را به هيچ وجه تاييد نمي‌كنم.

Copyright: gooya.com 2016