جمعه 13 آبان 1384

جمهوری اسلامی ضمن گشایش تاسیسات پارچین به روی بازرسان بین المللی، به عملیات غنی سازی اورانیوم در اصفهان ادامه داد، راديو فردا

به دنبال فشارهای بین‌المللی، جمهوری اسلامی، به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه داد از تاسیسات نظامی پارچین بازدید کنند. ولی در همان حال اعلام کرد غنی سازی مقادیری از اورانیوم را در مجتمع اصفهان آغاز کرده است. دکتر سعید محمودی استاد روابط بین‌الملل دانشگاه سوئد در مصاحبه با رادیو فردا می‌گوید این اقدام ایران پاسخ به یکی از خواسته های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. قطعنامه اخیر شورای حکام، ایران را ملزم به قطع عملیات غنی‌سازی اورانیوم در اصفهان کرده است. وی می گوید ادامه این عملیات بهانه کافی است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پرونده را به شورای امنیت بفرستند. با در نظر گرفتن مصالح آینده، ایران چاره‌ای ندارد جز این که به فشارهای سیاسی تن دهد و به تمام خواستهای شورای حکام پاسخ دهد.
شيرين فاميلي
----------------------------------

ایران به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه داده است تا از تاسیسات نظامی پارچین دیدن کنند و در همان حال اعلام کرد که غنی سازی مقادیری اورانیوم را در مجمتع اصفهان آغاز کرده است.
شیرین فامیلی (رادیو فردا): ایران به دنبال فشارهای بین‌المللی بر سر برنامه هسته‌ایش به گفته یک سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به بازرسان آژانس اجازه داد تا از تاسیسات نظامی پارچین در اطراف تهران دیدن کنند و از بخشهای مختلف این تاسیسات نمونه‌برداری کنند. دکتر سعید محمودی استاد روابط بین‌الملل در دانشگاه سوئد می‌گوید این اقدام ایران در پاسخ به یکی از خواستهای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

سعید محمودی: به نظر من این اقدام ایران که البته در اول هفته گذشته تصمیمش گرفته شد، در راستای آن چهار خواسته اصلی آخرین قطعنامه‌ایست که شورای حکام در مورد ایران صادر کرده. یکی از خواستها این بوده است که ایران خیلی بیش از قبل و در حدی به مراتب بیشتر از آن چیزی که معاهده منع گسترش سلاحهای هسته‌ای و پروتکل الحاقی ایران را ملزم می‌کند، با بازرسان همکاری بکند و اجازه بدهد که بازرسان هم از تاسیسات نظامی بازرسی بکنند و هم با افراد در ایران مذاکره و مصاحبه بکنند و همینطور اسناد مربوط به غنی سازی را بازدید بکنند، از نزدیک مطالعه بکنند. این اقدام ایران به نظر من نشاندهنده این است که ایران سعیش را می‌خواهد بکند که بعدا محکم ادعا بکند که آن چیزی را که خواستید انجام دادیم.

ش. ف: اما ایران در همانحال که برای بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امکان دسترسی به تاسیسات پارچین را فراهم آورده، اعلام کرده که غنی سازی مقادیری از اورانیوم را در مجتمع اصفهان آغاز کرده است. دکتر سعید محمودی استاد روابط بین‌الملل می‌گوید این اقدام ایران اشکال حقوقی ندارد.

سعید محمودی: این اصرار روی مساله ادامه فرآوری در مجتمع اصفهان هم از نظر داخلی مساله مهمی است. ایران مصرا در چند ماه گذشته، یعنی از اول آگوست که این کار شروع شده گفته است که به هیچ عنوان در این تغییر نخواهد داد و احتمالا برنامه‌های غنی سازی دیگرش را هم ادامه خواهد داد و این هم البته از نظر حقوقی صحیح است به این مفهوم که ایران حق این کار را دارد. ولی در همین قطعنامه اخیر شورای حکام، باز در آنجا تاکید شده که این عملیات اصفهان باید قطع شود بلافاصله و باید تعلیق پایدار صورت بگیرد.

ش. ف: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته است در صورت عدم همکاری کامل این کشور با آژانس، پرونده هسته‌ای ایران را به شورای امنیت سازمان ملل برای اعمال تحریمهای احتمالی ارجاع خواهد داد. دکتر سعید محمودی می‌گوید ایران اگر مصالح آینده را در نظر بگیرد، چاره ای ندارد که به فشارهای سیاسی تن دهد و به تمام خواستهای شورای حکام پاسخ دهد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

سعید محمودی: ایران اگر بخصوص مساله اصفهان را حل نکند، هیچ تردیدی نیست که اصفهان به تنهایی بهانه کافی خواهد بود که پرونده را به شورای امنیت بفرستند. بنابراین به نظر من ضمن این که حق دارد ایران، از نظر سیاسی چاره‌ای ندارد. چون اگر که این کار را نکند، باید منتظر تحریم باشد و تحریم هم البته باید با توجه به نتایج طولانی تحریم در نظر گرفته شود. به این مفهوم که پرونده رفتنش به شورای امنیت خیلی آسان است، ولی خارج شدنش از شورای امنیت خیلی مشکل و طولانی است و در آنجا هم ایران هیچ امکان این که نفوذی روی پرونده به آن حدی که الان در داخل شورای حکام دارد، نخواهد داشت. بنابراین صلاح ایران این است که قبل از این که پرونده به شورای امنیت برود، عقب نشینی‌هایی را که احتمالا بعدا باید بکند، الان انجام دهد.

ش. ف: قرار است شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای رسیدگی به پرونده هسته‌ای ایران، در 24 نوامبر، ماه جاری میلادی تشکیل جلسه دهد.

Copyright: gooya.com 2016