جمعه 13 آبان 1384

وزیر دفاع ترکیه خواستار تجدید نظر در روابط با تهران شد: "فعالیتهای اتمی جمهوری اسلامی تهدید بزرگی برای ترکیه است"، راديو فردا

وزیر دفاع و رئیس ستاد ارتش ترکیه فعالیتهای اتمی ایران تهدید بزرگی برای ترکیه محسوب کرد. ژنرال حلمی ازکوک Hilmi Ozkok سخنان هفته گذشته محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری اسلامی درباره محو اسرائیل از نقشه جهان را برای ترکیه به عنوان هم پیمان اسرائیل نگران کننده توصیف کرد و خواستار تجدید نظر در سیاستهای آنکارا با تهران شد. پیش از این هیچ یک از مقامات دولت ترکیه واکنش تندی نسبت به اظهارات هفته گذشته احمدی نژاد از خود نشان نداده بودند. وزیر دفاع ترکیه تصریح کرد کشورش آماده دفاع و مقابله با هرگونه تهدید خارجی است.
علي جوانمردي
------------------------------------

علی جوانمردی (رادیو فردا، آنکارا): ژنرال حلمی ازکوک رئیس ستاد ارتش و وزیر دفاع ترکیه طی سخنانی در آنکارا که در خبرگزاری سی ان ان ترک و روزنامه رادیکال بازتاب یافته، فعالیتهای هسته‌ای ایران را نگران کننده توصیف کرد و گفت فعالیتهای اتمی ایران تهدید بزرگی برای ترکیه محسوب می‌شود.
ژنرال ازکوک که از چهره‌های با نفوذ سیاستگذاری این کشور است و تنها مقامی است که در کابینه ترکیه وابسته به حزب حاکم نیست، سخنان هفته گذشته محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری ایران در خصوص محو اسرائیل از نقشه جهان را برای ترکیه به عنوان همپیمان اسرائیل نگران کننده توصیف کرد و گفت ترکیه باید سیاست خود با ایران را مورد بازبینی قرار دهد. وی تصریح کرد کشورش آماده دفاع و مقابله با هرگونه تهدید خارجی است.

لحن تند وزیر دفاع و رئیس ستاد ارتش ترکیه در قبال سخنان هفته گذشته محمود احمدی نژاد، پس از آن است که دولت اسلامگرای اردوغان در مقابل این سخنان واکنشی مشابه کشورهای اروپایی نشان نداد و در این رابطه به فراخواند رئیس جمهوری اسلامی به اعتدال و میانه‌روی در سیاست خارجی بسنده کرد. مساله‌ای که به عقیده ژنرال ازکوک ناکافی خوانده شده و لازم است مورد توجه بیشتر قرار گیرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

مقامات دولت اسلامگرای ترکیه در قبال سخنان ژنرال ازکوک از خود واکنشی نشان ندادند. اما به نوشته مطبوعات این کشور، دولت اردوغان ناچار است سخنان رئیس ستاد ارتش را مورد توجه قرار دهد و در سیاستهای خود با ایران تجدید نظر کند، زیرا ترکیه کشوری است دارای نظام لائیک و جزو متحدین نظامی اسرائیل و به همین دلیل سخنان احمدی نژاد علیه اسرائیل، به جهاتی می‌تواند به عنوان تهدید برای متحدان آن از جمله ترکیه محسوب شود.

Copyright: gooya.com 2016