سه شنبه 1 آذر 1384

واکنش اروپا به تصميم هسته‌اي مجلس؛ قطعنامه عليه ايران بدون ارجاع به شوراي امنيت، انتخاب

خبرگزاري انتخاب : دو روز مانده به برگزاري نشست حساس شوراي حکام، تحولات پرونده ايران وارد مراحل تازه‌اي شده است. تصويب «کليات طرح الزام دولت ...» که با رأي قاطع نمايندگان به تصويب رسيد بازتاب گسترده‌اي در رسانه‌ها و محافل سياسي غربي داشته است.
-----------------------

خبرگزاري انتخاب : هندوستان تايمز از رايزني براي تنظيم قطعنامه اجماعي درباره ايران بدون ارجاع پرونده به شوراي امنيت خبر داد.

به گزارش خبرگزاري «انتخاب»،‌ دو روز مانده به برگزاري نشست حساس شوراي حکام، تحولات پرونده ايران وارد مراحل تازه‌اي شده است. تصويب «کليات طرح الزام دولت به تعليق اقدامات داوطلبانه ...» که روز يکشنبه با رأي قاطع نمايندگان به تصويب رسيد بازتاب گسترده‌اي در رسانه‌ها و محافل سياسي غربي داشته است.

خبرگزاري فرانسه در مطلبي با عنوان ايران به توقف بازرسي‌هاي هسته‌اي رأي مي‌دهد نوشت: اگر اين طرح آنطور که انتظار مي‌رود به قانون تبديل شود دولت را در مقاومت در برابر فشار بين‌المللي براي رها کردن غني‌سازي اورانيوم تقويت خواهد کرد.

رويتر و آسوشيتدپرس نيز به اين مسئله پرداخته و آورده‌اند: مجلس ايران به پايان دادن کنترل‌هاي اتمي در صورت ارجاع به شوراي امنيت رأي داد.

گلف‌نيوز مصوبه مجلس را تهديد جديد هسته‌اي ايران دانسته و نيويورک تايمز نيز نوشت: اين رأي نشان داد که مجلس از موضع سخت‌تر دولت درخصوص برنامه هسته‌اي ايران حمايت مي‌کند.

بي.بي.سي: آمريكا و اروپا عقب نشيني كردند
اما لحظاتي پيش بي.بي.سي خبر داد: ديپلماتها گفته اند که آمريکا و سه کشور بزرگ اروپايی قصد دارند اقداماتشان را برای ارجاع پرونده هسته ای ايران به شورای امنيت سازمان ملل متحد، به تعويق بيندازند.

شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی قرار است روز پنجشنبه در وين تشکيل جلسه دهد.بر اساس اين طرح، ايران اجازه فعاليت در زمينه فراوری اورانيوم را که مرحله ای مقدماتی برای غنی سازی است، خواهد يافت. اما تهران از دو هفته پيش که اين پيشنهاد برای نخستين بار مطرح شد، با آن مخالفت کرده است.

يک ديپلمات اروپايی به خبرگزاری رويتر گفت: "به طور حتم، قطعنامه ای صادر نخواهد شد. روسها و چينی ها با چنين اقدامی مخالفت می کنند."

مذاکرات مستقيم با آمريکا و نمايندگان اتحاديه اروپا (بريتانيا، فرانسه و آلمان) در ماه اوت، زمانی که ايران فراوری اورانيوم و تبديل آن به گاز را در کارخانه ای در اصفهان از سر گرفت، بی نتيجه ماند.

شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی در ماه سپتامبر از ايران خواست تا همه فعاليتهايش را در زمينه چرخه سوخت هسته ای کنار بگذارد و تهديد کرد که تهران را به شورای امنيت سازمان ملل ارجاع می دهد.


سولانا: تصميم خوبي نبود اما هنوز براي مذاکره وقت هست
در همين حال رويتر گزارش داد جک استراو وزير خارجه انگليس که رياست دوره‌اي اتحاديه اروپا را برعهده دارد ديروز در حاشيه نشست وزراي خارجه 25 کشور اروپايي در بروکسل از بررسي مصوبه جديد مجلس ايران از سوي کشورهاي اروپايي خبر داد و مدعي شد که تهران به دليل قصورهايش در رابطه با تضمين‌هاي گوناگون توافق پادماني به تعهدات خود عمل نکرده است. در حاليکه در طرح مجلس خروج NPTمطرح نشده است.

وي افزود: ايران از امضاءکنندگان پيمان منع تکثير سلاحهاي هسته‌اي موسوم به NPTاست و تعهدات روشن دارد. بنابراين گزارش خاوير سولانا مسئول سياست خارجي اين اتحاديه نيز با اشاره به راي مجلس ايران درخصوص بستن بازرسي‌ها از مکانهاي هسته‌اي در صورت ارجاع موضوع هسته‌اي اين کشور به شوراي امنيت گفت: راي خبر خوبي نبود اما هنوز زمان براي بررسي مورد ايران پيش از نشست روز پنج‌شنبه آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در وين در راستاي تصميم‌گيري درخصوص اقدامات بيشتر وجود دارد.

در همين حال آسوشيتدپرس گزارش داد: 25 وزير خارجه اروپايي که در بروکسل گردآمده بودند از ايران خواستند به الزامات روشني که به جامعه بين‌المللي اعلام کرده است مبني بر اين است که به بازرسان بين‌المللي اجازه مي‌دهد از تاسيسات هسته‌اي‌اش ديدن کنند پايبند باشد. ايران خود را پايبند به الزامات NPTمي‌داند و معتقد است تاکنون به صورت داوطلبانه فراتر از پروتکل الحاقي به مفاد آن پايبند بوده است.

خبر هندوستان تايمز
در همين حال هندوستان تايمز نيز به نقل از مقامات عالي‌رتبه که نامي از آنها نبرد نوشت: هند به همراه روسيه و 3 کشور اروپايي بر روي پيش‌نويس قطعنامه‌اي که در شوراي حکام قرائت و بدون رأي‌گيري تصويب خواهد شد کار مي‌کنند.

اين روزنامه با اشاره به مذاکرات مشاور امنيت ملي هند با سه کشور اروپايي در لندن به نقل از مقامات آگاه مي‌افزايد: برطبق اين قطعنامه رأي‌گيري صورت نخواهد گرفت و به صورت اجماعي از ايران خواهد خواست که به همکاري با آژانس ادامه داده و به الزاماتش پايبند باشد. مقامات ياد شده نيز گفتند که آمريکا و اروپا اين بار به ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت اصرار ندارند و پرونده در آژانس باقي مي‌ماند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

ديپلمات‌هاي اروپايي: ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت مدنظر آمريكا و اروپا نيست
ديپلمات‌ها و مقامات اروپايي امروز اعلام كردند: «آمريكا و متحدان اروپايي‌اش در نشست هفته جاري شوراي حكام آژانس انرژي اتمي براي ارجاع پرونده هسته‌اي ايران به شوراي امنيت فشار نخواهند آورد.»

به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، ديپلمات‌هاي آگاه در اين‌‌باره اعلام كردند: «آمريكا و اروپا در نشست روز پنجشنبه شوراي حكام براي ارجاع پرونده هسته‌اي ايران به شوراي امنيت فشار نخواهند آورد تا از اين طريق به روسيه فرصت بيشتري بدهند كه ايران را متقاعد كند درباره فعاليت‌هاي هسته‌اي اش به مصالحه برسد.»

به گفته مقامات اروپايي و آمريكايي كه خواستند نامشان فاش نشود، ارجاع پرونده هسته‌اي ايران به شوراي امنيت مدنظر نيست، چراكه استراتژي ارتباط با ايران محرمانه و پوشيده است.

در همين حال، اتحاديه اروپا از ايران خواست به "تعهدات روشن" خود به جامعه جهاني براي صدور مجوز بازرسي از تاسيسات هسته‌ايش پايبند باشد. جك استرا، وزير خارجه انگليس در اين باره اعلام كرد: ««دولت ايران يكي از امضاكنندگان پيمان منع گسترش تسليحات هسته‌اي است و تعهدات روشني دارد.»

اتحاديه اروپا ابراز اميدواري كرده است مذاكرات در نشست هفته جاري شوراي حكام عليرغم تهديد پارلمان ايران به توقف بازرسي‌ها پيشرفت ايجاد كند.

Copyright: gooya.com 2016