دوشنبه 15 اسفند 1384

جواد وعيدي، معاون امور امنيت بين‌الملل شوراي عالي امنيت: رفتن به شوراي امنيت موضوعي سياسي راامنيتي مي‌كند، ايسنا

*براي زمانبندي ازسرگيري غني‌سازي امكان مذاكره هست
*غرب تصميمي نگيردكه به صلح و ثبات منطقه صدمه بزند



خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: انرژي هسته‌يي


خبرگزاري رويتر از وين به نقل از جواد وعيدي نوشت كه ايران تحقيقات هسته‌يي را رها نخواهد كرد، اما ممكن است درباره‌ي زمانبندي براي ازسرگيري غني‌سازي اورانيوم با قدرت‌هاي اروپايي مذاكره كند.


به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، جواد وعيدي، معاون امور امنيت بين‌الملل شوراي عالي امنيت ملي كشورمان به اين خبرگزاري انگليسي گفت: فعاليت‌هاي تحقيق و توسعه آغاز شده و برگشت ناپذير است.


وعيدي گفت كه ايران هرگز از فعاليت بر روي چرخه‌ي سوخت هسته‌يي دست بر نمي‌دارد، اما آماده‌ است درباره‌ي ازسرگيري غني‌سازي اورانيوم از جمله زمانبندي ازسرگيري شرايط و ترتيبات بازرسي‌هاي بين‌المللي به يك توافق دست يابد.


معاون شوراي عالي امنيت ملي افزود: ما براي انجام يك مصالحه آماده‌ايم. ما اينجا هستيم تا به يك راه حل برسيم.


رويتر ادامه داد: ‌با اين حال وي گفت كه اگر چه ايران حاضر است درباره‌ي زمانبندي انعطاف‌پذير باشد، اما هرگونه تاخيري كوتاه خواهد بود.


اين گزارش به نقل از ديپلماتي آگاه از مذاكرات با ايران مدعي شد: ايران در حالت پذيرش يك مصالحه قرار گرفته است و تعليقي گزينشي، داوطلبانه، موقت و غير الزام‌آور از نظر حقوقي را پيشنهاد كرده است.


وي افزود: اما تهران مي‌خواهد فعاليت‌هاي تحقيق و توسعه را با استفاده از 3000 سانتريفوژ ادامه دهد. جدول زماني تعليق مي‌تواند مورد مذاكره قرار گيرد، اما در خصوص تعداد سانتريفوژها نمي‌توان اين طور گفت.


وعيدي نسبت به پيامدهاي فرستادن پرونده‌ي ايران به شوراي امنيت هشدار داده و گفت:‌ اگر غرب رويارويي را انتخاب كند، آن گاه ما نيز براي آن آماده خواهيم بود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي ادامه داد: ‌ارسال مورد هسته‌يي ايران يك موضوع سياسي را به موضوعي امنيتي تبديل خواهد كرد و تحت چنين شرايطي واكنش ايران در همان بافت انجام خواهد شد.


معاون شوراي عالي امنيت ملي اظهار كرد كه ايران مي‌خواهد از دخالت شوراي امنيت در اين باره جلوگيري كند.


وي تصريح كرد:‌ به نفع همه خواهد بود كه از اين كار جلوگيري شود. انتقال مورد ايران ممكن است به ايران صدمه بزند، اما قطعا به ديگران هم صدمه خواهد زد.


وعيدي گفت:‌ اگر آن‌ها تلاش كنند ايران را در مخمصه بيندازند، طبيعتا نهايت تلاش‌مان را خواهيم كرد كه چنين اتفاقي رخ ندهد.


معاون شوراي عالي امنيت ملي اظهار داشت كه ايران و غرب از منافع مشتركي در منطقه برخوردارند و افزود: ايران كشوري با نفوذ در خاورميانه است. اميدوارم آن‌ها تصميمي اتخاذ نكنند كه مي‌تواند به منافع مشترك‌مان از جمله صلح و ثبات در منطقه صدمه بزنند.

Copyright: gooya.com 2016