دوشنبه 15 اسفند 1384

احمدي نژاد: بايد خساراتي كه به ما وارد شده است، از سوي آژانس و مسببان آن جبران شود، ايلنا

تهران- خبرگزاري كار ايران

رييس‌‏جمهوري با ابراز اميدواري نسبت به اين كه شوراي حكام آژانس بين‌‏المللي انرژي اتمي بتواند در اجلاس خود تصميم صحيحي اتخاذ كند، گفت: اميدواريم برداشتي كه ما از برخي سازمانهاي بين‌‏المللي داريم- مبني بر اين كه ابزار دست و تضمين كننده منافع چند قدرت زياده خواه شده‌‏اند- در مورد آژانس بين‌‏المللي انرژي اتمي محقق نشود، زيرا در غير اين صورت همانطور كه قبلا هم گفته‌‏ايم در سياست‌‏هاي خود تجديدنظر خواهيم كرد.

به گزارش " ايلنا" محمود احمدي‌‏نژاد در جلسه هيات وزيران، با اشاره به اين كه جمهوري اسلامي ايران به طور واضح و شفاف بارها مواضع حق طلبانه خود را درباره حق مسلم ملت ايران در دستيابي به انرژي هسته‌‏اي براي جامعه جهاني بيان كرده است، تصريح كرد: ما به منظور اعتمادسازي 5/2 تا 3 سال همه فعاليت‌‏هاي علمي و تحقيقاتي خود را متوقف كرديم و براساس گزارش‌‏هاي آژانس نيز ثابت شده كه جمهوري اسلامي ايران هيچ انحرافي در برنامه هسته‌‏اي خود نداشته است و اكنون بايد خساراتي كه به پيشرفت علم و فناوري و اقتصاد ما وارد شده است، از سوي آژانس و مسببان آن جبران شود.
وي افزود: طبق معاهدات بين‌‏المللي و پيمان منعت گسترش سلاحهاي هسته‌‏اي(NPT) آژانس و كشورهاي صاحب فناوري هسته‌‏اي متعهد هستند كه همه گونه همكاري با ايران براي بهره‌‏مندي از فوايد انرژي هسته‌‏اي صلح‌‏آميز داشته باشند، هرچند ما به همت جوانان توانمند خود درحال تامين نيازهاي ملت‌‏مان هستيم اما آنها براي عمل نكردن به تعهدات بين‌‏المللي خود بايد پاسخگو باشند.
احمدي‌‏نژاد با تاكيد بر اين كه جمهوري اسلامي ايران خواستار روابط عادلانه در مناسبات جهاني است، تاكيد كرد: اگر عده‌‏اي تصور مي‌‏كنند جمهوري اسلامي ايران تحت فشار قرار گرفته است و مي‌‏توانند از ما امتياز بگيرند، بزودي خواهند فهميد كه در اشتباه هستند زيرا ما نه به حقوق ديگران تجاوز مي‌‏كنيم و نه اجازه مي‌‏دهيم به حقوقمان تجاوز شود.
رييس جمهوري با بيان اين كه ملت بزرگ ايران در راهپيمايي حماسه 22 بهمن امسال در رفراندومي بزرگ به صراحت خواست مشروع خود را در ضرورت بهره‌‏مندي از انرژي هسته‌‏اي صلح‌‏آميز به جهانيان اعلام كرد، گفت: دولت موظف به تامين خواست ملت است و احدي اجازه ندارد از حقوق ملت كوتاه بيايد و چند كشور معدود غربي هم بدانند كه ايرانيان با جوسازي و عملياتي رواني مرعوب نخواهند شد.
وي با اشاره به اين كه امروز سازمان ملل متحد و آژانس بين‌‏المللي انرژي اتمي وابسته به آن، در معرض يك آزمايش تاريخي قرار گرفته‌‏اند، گفت: آنها اكنون بايد ادعاهاي خود را درباره قانونگرايي و حفظ حقوق بشر كه در معرض راستي آزمايي جهاني قرار گرفته است، اثبات كنند و همه 35 عضو شوراي حكام به خوبي مي‌‏دانند كه ايران مطلقا از مقررات آژانس كوچكترين تخطئي انجام نداده است.
وي تصريح كرد: اين يك لطيفه تاريخي است كه كشورهايي كه از بمب‌‏هاي مرگبار اتمي استفاده كرده يا ملتهاي ديگر را تهديد به استفاده از آن مي‌‏كنند و يا اصولا معاهدات اوليه بين‌‏المللي در اين زمينه را امضا نكرده‌‏اند، راجع به تحقيقات علمي و صلح‌‏آميز يك كشور تصميم گرفته و آن را خطرناك توصيف كرده و خواستار توقف آن بشوند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي در اين جلسه هم چنين با اشاره به گزارش‌‏هاي رسيدن از ميزان خسارات جنايت دشمنان اسلام در انفجار حرم امامان هادي و عسگري (ع) آمادگي كامل دولت جمهوري اسلامي ايران براي كمك به بازسازي اين حرم مقدس با همياري مردم را اعلام كرد.
رييس‌‏جمهور هم چنين گزارشي از سفر هيات عالي رتبه ايراني به مالزي و نتايج آن را براي اطلاع فضاي هيات وزيران بيان كرد.
در اين جلسه با توجه به فرارسيدن سال جديد و عيد نوروز مقرر شد براي خدمت‌‏رساني بهتر و تسهيل امور مردم در اين ايام و زمينه سازي براي افزايش نشاط در جامعه، دستگاههاي مختلف از جمله وزارتخانه‌‏هاي بازرگاني, راه و ترابري, كشور, نفت, جهاد كشاورزي, بانك‌‏ها و سازمان صدا و سيما اقدامات و برنامه‌‏هايي را اجرا كنند.
هم چنين در اين جلسه تعدادي از پيشنهادي دستگاههاي اجرايي به تصويب رسيد.

Copyright: gooya.com 2016