دوشنبه 14 فروردین 1385

نماينده ايران درآژانس: ايران به همكاري باآژانس ادامه مي‌دهد، شوراي امنيت از مساله هسته‌يي ايران خارج شود، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: انرژي هسته‌يي


نماينده‌ي ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي بر قصد تهران با همكاري با اين نهاد بين‌المللي تاكيد كرد، اما به شوراي امنيت هشدار داد كه با اعمال فشار براي توقف غني‌سازي اورانيوم در كشورمان، مجادله بر سر برنامه‌ي هسته‌يي تهران را وخيم‌تر خواهد كرد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاري رويتر، علي اصغر سلطانيه، نماينده‌ي ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در گفت‌وگويي با برنامه‌ي «ليت اديشن» شبكه‌ي خبري سي.ان.ان آمريكا بيانيه‌ي مصوبه‌ي شوراي امنيت سازمان ملل را كه تعليق غني‌سازي اورانيوم در ايران را خواستار است، شتاب‌زده خواند و گفت كه شورا بايد از اين روند كنار گذاشته شود.

سلطانيه اظهار كرد: بهترين اقدام براي شوراي امنيت سازمان ملل، اقدام نكردن است. اين شورا بايد صرفا يادداشتي از اسنادي كه به شوراي امنيت سازمان ملل فرستاده شده است، بردارد و به آژانس بين‌المللي انرژي اتمي اجازه دهد تا كارش را انجام دهد.

وي هشدار داد: هر قدر كه شوراي امنيت سازمان ملل بيشتر درگير شود و مشاركت داشته باشد، موقعيت وخيم‌تر خواهد شد. ما بايد از رويارويي جلوگيري كنيم.

نماينده‌ي ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي تاكيد كرد كه ايران از معاهده‌ي منع اشاعه‌ي سلاح‌هاي هسته‌يي خارج نخواهد شد و به همكاري با ديده‌بان هسته‌يي سازمان ملل ادامه خواهد داد.

وي هم‌چنين خبر داد كه گروهي از نمايندگان آژانس بين‌المللي انرژي اتمي ظرف يك هفته‌ي آينده به تهران وارد خواهند شد.

سلطانيه اظهار داشت كه مساله‌ي هسته‌يي ايران گروگان سياست آمريكا شده است و بايد به فضايي چندجانبه بازگردد.

خبرگزاري فرانسه نيز به نقل از اين گفت‌وگوي سلطانيه با سي.ان.ان نوشت كه تهران هيچ تهديد يا تهاجمي را تحمل نخواهد كرد.

اين ديپلمات عالي‌رتبه‌ي ايران همچنين درباره‌ي آزمايش موفقيت‌آميز موشك رادار گريز «حوت»‌ گفت كه اين موشك داراي قابليت حمل كلاهك هسته‌يي نيست و تاكيد كرد، ايران به همكاري با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي ادامه خواهد داد.

وي افزود: هفته‌ي آينده گروهي ديگر از (بازرسان) آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به ايران سفر مي‌كنند و از تاسيسات غني‌سازي اورانيوم ديدن مي‌كنند.

سلطانيه ادامه داد:‌ اين در مسير الزاماتش تحت پادمان ان.پي.تي است و مثبت خواهد بود. ما بايد به همكاري‌مان با آژانس ادامه دهيم و ادامه خواهيم داد.

نماينده‌ي ايران در آژانس اظهار كرد: بيش از 40 سال است كه ما در اين حوزه قرار داريم و به آن ادامه خواهيم داد و فعاليت‌هايمان را در زمينه‌ي فعاليت‌هاي هسته‌يي متوقف نخواهيم كرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي ادامه داد: اما در عين حال مي‌خواهم از طريق شما پيامي را به ملت آمريكا بفرستم، مبني بر اين كه تهديد كشورهاي مختلف به تهاجم نظامي در دولت كنوني كافي است. هزاران جوان آمريكايي در عراق و ديگر بخش‌هاي جهان كشته شده‌اند.

نماينده‌ي ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي افزود:‌ كافي است. بياييد به جاي رويارويي، براي صلح كار كنيم.

وي با بيان اين كه «فكر مي‌كنم باعث تاسف است كه دولت (بوش)‌ رويكردش را تصحيح نمي‌كند»، افزود، واشنگتن بايد از لفاظي عليه ايران بكاهد.

Copyright: gooya.com 2016