یکشنبه 10 اردیبهشت 1385

علي لاريجاني: اگر ما را آزار دهند آزارشان مي دهيم، كميته اي براي بررسي تحريم احتمالي تشكيل شده است، ايلنا

تهران- خبرگزاري كار ايران

دبير شوراي عالي امنيت ملي گفت: امروز آمريكايي‌‏ها دچار بحران بي‌‏اعتمادي هستند و به مركزي براي انهدام حقوق بين الملل تبديل شده‌‏اند و با كساني كه مشكل حقوق بشر، دموكراسي و تروريسم دارند، بيشترين روابط دارند.

به گزارش خبرنگار سرويس ديپلماتيك خبرگزاري كار ايران (ايلنا)"علي لاريجاني" در جمع دانشجويان دانشگاه صنعتي شريف با بيان اينكه آمريكا نمي‌‏داند بحثي كه براي ايران درست كرده است چه بلايي سر آنها خواهد آورد، گفت: مردم دنيا در حال حاضر در يك تلاطم روحي هستند زيرا آرامش سياسي ندارند و آمريكا نمونه بارز استيلا طلبي و زورگويي است كه در عراق هزاران نوع ظلم و ستم را به مردم اين كشور اعمال مي‌‏كند و برج دموكراسي‌‏اي مانند زندان ابوقريب درست كرده‌‏اند.
لاريجاني با اشاره به مساله فلسطين،گفت: اگر امروز مردم ايران درباره فلسطين دغدغه دارند وظيفه انساني و عاطفي آنهاست و براي بشريت ننگ است كه در خانه خود بخوابد و ملتي كه از خود دفاع مي‌‏كند، زير بمباران صهيونيستها باشد.
وي ادامه داد: نظام بين الملل احتياج به رهبراني صادق دارد و انقلاب اسلامي پرچم دار صلح و عدالت طلبي در دنياست و ما مكتبي را دنبال مي‌‏كنيم كه به دنبال بزرگواري روح انسانها هستيم و آمريكا براي اثبات خود احتياج به آزار ديگران ندارد و مشكل آمريكا اين است كه يا بايد آزار دهد، يا ماجراجويي كند.
دبير شوراي عالي امنيت ملي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به پرونده هسته‌‏اي كشورمان طي سه سال گذشته، گفت: اگر كشوري مي خواهد استقلال هسته‌‏اي داشته باشد بايد به فكر سوخت آن هم باشد، زيرا هيچ تضميني براي سوخت در دنيا وجود ندارد كه نمونه بارز آن را از لغو قراردادهايي كه با شركتهاي آمريكايي و فرانسوي كه در قبل از انقلاب بسته شده بود، مي‌‏بينيم.
وي ادامه داد: ما عضو آژانس هستيم و" ان پي تي" را پذيرفته ايم و مطابق اساسنامه آژانس اين سازمان بايد به اعضا در بحث تحقيق و توسعه هسته اي كمك كند ولي آژانس غير از بازرسي چيز ديگري به ما نداد.
لاريجاني با بيان اينكه در مذاكرات، كشورهاي اروپايي روش مذاكره تحت فشار را با ايران در پيش گرفته بودند، گفت: آنان اعلام كرده بودند كه بايد كليه فعاليت‌‏هاي هسته‌‏اي ايران به حالت تعليق درآيد و ايران براي اعتماد سازي كليه فعاليتها را طي دو سال به حالت تعليق در آورد، اما با مشخص شدن چهره اروپايي ها براي به نسيان كشيدن پرونده هسته‌‏اي، ايران تصميم گرفت UCF اصفهان و مركز تحقيقات و توسعه هسته‌‏اي را مجددا راه اندازي كند كه در حال حاضر از مرحله معدن تا كيك زرد، كيك زرد تا UF6 و تزريق گاز UF6 به سانتيريفيوژها در ايران انجام مي شود.
وي ادامه داد: در حال حاضر يك زنجيره 164 تايي سانتريفيوژ مشغول به كار شده و مطابق گزارش مدير كل آژانس بين المللي انرژي اتمي توانسته‌‏ايم به غني سازي اورانيوم با خلوص 6/3 درصد دست پيدا كنيم.
دبير شوراي عالي امنيت ملي با تاكيد بر اين نكته كه چه قبول كنيد و چه قبول نكنيد ما به دانش هسته‌‏اي دست پيدا كرده‌‏ايم، گفت: ايران كشوري متفاوت با كشورهاي منطقه است و از يك موقعيت ژئوپلوتيك برخوردار است و دشمنان نمي توانند هر روز ايران را تهديد كنند.
وي با بيان اينكه در دكترين امنيت ملي ما بمب هسته‌‏اي وجود ندارد، گفت: ما به دنبال بمب نيستيم و نمي خواهيم به مسابقه تسليحاتي وارد شويم ايران يك قدرت نجيب منطقه‌‏اي است ما عضو آژانس هستيم و" ان پي تي" را پذيرفته ايم اگر بخواهند آن را اجرا كنند ما حاضريم كمك كنيم تا دو مساله خلع سلاح هسته‌‏اي و كمك به كشورهاي نادار دنبال شود.
لاريجاني با بيان اينكه ما حاضرين نظارتهاي آژانس را به شرط اجراي قانون بپذيريم، گفت: ما موافق اجراي قانون توسط البرادعي هستيم نه اينكه تحت فشار قدرت هاي بزرگ، قانون عوض شود زيرا البرادعي هم مخالف ارجاع پرونده هسته‌‏اي ايران به شوراي امنيت بود ما آماده اعتماد سازي هستيم، اما تهديد را نمي پذيريم و روش مذاكره تحت فشار هم گذشته و تمام شده است و هم شما پند گرفتيد و هم ما فهميديم چه بايد بكنيم.
وي ادامه داد: اكنون ما در موقعيت جديدي قرار گرفته ايم بحث تعليق مربوط به گذشته است و ما نسبت به كلمه تعليق آلرژي پيدا كرده ايم و از هر پيشنهاد سازنده اي كه عاقلانه باشد، استقبال مي‌‏كنيم.
دبير شوراي عالي امنيت ملي با بيان اينكه ما به غني سازي اورانيوم دست پيدا كرده‌‏ايم و اين مساله را مديون جوانان و دانشمندان ايراني هستيم،گفت: در حال حاضر دو راه پيش روي غرب قرار دارد اول استفاده از زور و بحث شوراي امنيت و تحريم ها و قطعنامه‌‏ها كه در اين صورت همكاري هاي ما با آژانس قطع خواهد شد و دوم مذاكره با اين مشخصات كه ايران "ان پي تي" را مي پذيرد و بايد حق ايران در تحقيق و توسعه غني سازي محقق شود، پرونده ايران به آژانس بازگردد و عدم بازگشت پرونده يعني عدم مذاكره و در مقابل ايران نظارت هاي آژانس را مي پذيرد و مطابق حقوق بين المللي رفتار مي‌‏كند.
وي ادامه داد: اگر آنها به دنبال اعتماد سازي هستند ايران آماده است و اگر به دنبال فريب ما هستند راه را اشتباه رفته‌‏اند و در صورت استفاده از ابزار شوراي امنيت ايران در همكاري خود با آژانس تجديد نظر مي‌‏كند و ما روي اين حرف ايستاده‌‏ايم.
لاريجاني تصريح كرد: آمريكايي ها براي تحت فشار قرار دادن ايران 70 ميليون دلار كمك به نيروهاي ضد انقلاب را به تصويب كنگره خود رسانده اند، بايد بگويم 70 ميليون دلار كم است مبلغ را 700 ميليون دلار كنيد تا به ملت ايران يك چيزي برسد.
وي با بيان اينكه اينگونه نيست كه تمام فكر دولت مساله هسته اي باشد، گفت: تمام اركان دولت به دنبال وظايف خود هستند و مساله هسته‌‏اي توسط گروهي با توجه به خواست نظام دنبال مي شود.
دبير شوراي عالي امنيت ملي در پاسخ به سوالي درباره احتمال تحريم ايران، گفت: مساله تحريم به سادگي رخ نمي دهد و به صورت فوري تاثير گذار نخواهد بود و راه حلهايي براي اين مساله هم وجود دارد كه در حال حاضر كميته‌‏اي براي اين موضوع تشكيل شده است، اما ما از تحريم استقبال نمي‌‏كنيم ولي ملت ايران اين حق را به دولت مي دهند كه بر روي حق مسلم ايران ايستادگي كند كه شايد مشقاتي هم داشته باشد.
وي در پاسخ به سوال دانشجوي ديگري كه گفت عملكرد تيم قبلي را قبول ندارد و تمام رسانه هاي خارجي صحبت از حمله نظامي و تحريم ايران مي‌‏كند، گفت: همه دولت هاي بعد از انقلاب با فراز و فرودي در بحث هسته‌‏اي مشاركت داشته اند و اين كاري بود كه يك اراده ملي پشتيباني آن بود، اما دكتر احمدي نژاد بروي اين مساله پافشاري كرد و مصمم بود ايران يك كشور اتمي شود بايد گفت خدمات تيم قبلي بسيار مفيد بوده و آنها تلاش خود را در جهت تصميماتي كه نظام گرفته بود، انجام داده اند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

لاريجاني ادامه داد: در بحث تحريم و حمله نظامي، رسانه هاي غربي به دنبال مضطرب كردن شما هستند زيرا اگر كسي بخواهد كاري انجام دهد احتياج به تبليغات ندارد و ما هم درباره اين مسائل فكر كرده‌‏ايم .
وي ادامه داد: ديپلماسي موفق اين نيست كه پشت ميز امتياز دهيم بلكه بدون پشتوانه عملي هيچ ديپلماسي موفق نيست اگر ما را آزار دهند آزارشان مي دهيم و فكر مي‌‏كنم آمريكايي ها آن قدر عقل دارند كه خودشان را درگير يك ملت بزرگ نكنند.
دبير شوراي امنيت ملي با بيان اينكه در بحث اتمي برنامه‌‏اي مدون وجود دارد، گفت: در مورد نيروگاه‌‏ها، تحقيق و توسعه و غني سازي صنعتي برنامه هاي مدوني وجود دارد و نبايد با آنها با احساسات برخورد شود ولي اول و آخر ايران بحث اتمي نيست مهم وحدت نظر است و در اين مساله هيچ اختلافي در كشور وجود ندارد.

Copyright: gooya.com 2016