دوشنبه 21 مهر 1382

شيرين عبادى در گفتگو با ايرنا : تمام اصول و مباني دين اسلام در جهت منافع حقوق بشر است

پاريس ، ايرنا : ۲۰ مهر۱۳۸۲ برابر با۱۲ اکتبر۲۰۰۳
"شيرين عبادى " وکيل ايراني و برنده جايزه صلح نوبل گفت : تمام اصول و مباني دين مبين اسلام در جهت ارتقاى ارزشهاى انساني و منافع حقوق بشر است .
وى روز يکشنبه در گفت و گوى اختصاصي با خبرنگار ايرنا در پاريس افزود : اسلام با اعمال تروريستي و کشتار مخالف است و کساني که به اين امر مبادرت مي کنند، بطور حتم مسلمان نيستند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

عبادى گفت : متاسفانه کشورهاى غربي برخي از اقدامهاى مسلمانان را به پاى دين اسلام مي گذارند، در صورتي که هستند بسيارى از مسيحياني که دست به کشتار واعمال تروريستي مي زنند، اما ما اقدامهاى آنان را به پاى دين مسيح نمي گذاريم .
اين وکيل ايراني در پاسخ به سوالي در مورد احتمال سياسي بودن اعطاى جايزه نوبل به وى گفت : به عقيده من اين يک مساله سياسي نيست و معتقدم جهان با اين اقدام بر مبارزات آزادى خواهي زنان مسلمان صحه گذاشته است و من به عنوان يک زن مسلمان براى دريافت اين جايزه انتخاب شدم .
وى که به منظور شرکت در همايش "سيماى شهر تهران در پاريس " به فرانسه سفر کرده است ، در بخش ديگرى از اين مصاحبه در خصوص وضعيت زنان در ايران افزود : شرايط و وضعيت زنان در ايران درسال۱۳۸۲ نسبت به سال۱۳۶۲ بهتر شده ، اما وضعيت حقوقي آنان هنوز مطلوب نيست .
اين وکيل ايراني گفت : هنوز بسيارى از قوانين در کشورمان در خصوص حقوق زنان نياز به بازنگرى دارد و بايد در اين خصوص به حل و فصل تضادها پرداخت .
وى افزود : متاسفانه ما در ايران حقوق سياسي را براى زنان بر حقوق مدني مقدم دانستيم ، در صورتي که بايد ابتدا حقوق مدني را براى آنان در نظر گرفت و بعد حقوق سياسي را مورد توجه قرار داد.
برنده جايزه صلح نوبل سال۲۰۰۳ گفت : در ايران بخصوص بعد از انتخاب آقاى خاتمي به عنوان رييس جمهورى ، اصلاحاتي در خصوص وضعيت زنان انجام شد اما اين اصلاحات کافي نيست و تاکنون تنها يک لايحه "الحاق ايران به کنوانسيون رفع تبعيض از زنان " اجرا شده است . وى افزود : پيروزى آقاى خاتمي بدون حضور زنان امکان پذير نبود بنابراين ما انتظار داريم که رييس جمهورى لوايح بيشترى را در خصوص بهبود وضعيت زنان به مجلس ارايه کند.
اين وکيل ايراني گفت : تنها راه رهايي زنان ايران دستيابي به دانش و آگاهي است و از اين طريق است که فقط مي توان از جهل و خرافات نجات يافت .
وى افزود : دين مبين اسلام ارزشهاى زن را به خوبي مشخص کرده است و اگر زنان ايران مذهب را خوب بشناسند و قرآن را مطالعه کنند، به راحتي خواهند توانست اسلام واقعي را از خرافات جدا کنند.
شيرين عبادى گفت : متاسفانه وضعيت زنان در کشورهاى اسلامي نيز چندان خوب نيست و آنچه که موجب اين تضادها شده فرهنگ مرد سالار در کشورها است .
وى افزود : فرهنگ مردسالار در تمام موارد قرائت خود را ارايه مي دهد و متاسفانه عده اى در بسيارى از زمينه ها از جمله روانشناسي ، پزشکي و حتي مذهب مردان را از زنان بالاتر مي دانند.
اين وکيل و قاضي ايراني گفت : بر همين اساس براى دستيابي به حقوق واقعي زن در ايران تنها بايد به ارتقاى سطح آگاهي آنان پرداخت . کميته صلح نوبل روز جمعه گذشته جايزه نوبل سال۲۰۰۳ ميلادى را به دليل فعاليت هاى خانم شيرين عبادى در زمينه حقوق بشر به وى اعطا کرد.
عبادى يازدهمين زني است که از زمان برقرارى جوايز نوبل در سال۱۹۰۱ برنده اين جايزه مي شود.

گفتگو | بازديد 1435 | نظر 10 | دنبالک 1 | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالاي صفحه 
دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/214

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'شيرين عبادى در گفتگو با ايرنا : تمام اصول و مباني دين اسلام در جهت منافع حقوق بشر است' لينک داده اند.

پيشواز شيرين
جمعی از سازمان های غيردولتی زنان در تدارک استقبالی باشکوه از شيرين عبادی هستند.
Iman
October 13, 2003 07:06 PM

نظرات
[ariabahmani - October 13, 2003 10:09 PM]

موضع گیری خانم عبادی در رابطه با دین و حقوق بشر عمیقا مرا متاسف کرد.هیشان شاید بیشتر و بهتر از هر کسی بدانند که تاریخ دین اسلام در ایران چیزی جز ذلت و خواری به ارمغان نیاورده.

[فضولک - October 13, 2003 03:12 PM]

بايد به خانم عبادی هم حق داد. ايشان قرار است به ايران برگردند و در اينجا زندگي کنند. بعد از آنهمه مشکلاتي که در رابطه به پرونده های مسئله ساز برای ايشان پيش آمد و با در نظر گرفتن قضيه اخير که مثل تودهني به نظام اسلامي بود بايد بيشتر احتياط کنند، مگر اينکه تصميم بگيرند جلای وطن کرده و همانجا بمانند. عاليجنابان جمهوری اسلامي حق دارند که دری وری بگويند. اعطای این جایزه به یکی از کسانی که مورد غضب جمهوری اسلامی واقع شده به اندازه کافی گویاست. اگر از ایشان تعریف کنند که یعنی جمهوری اسلامی را انکار کرده اند و اگر از ایشان بدبگویند خود را در برابر مجامع بین المللی قرار داده اند.از هرطرف که به قضیه نگاه کنیم این جایزه به ضرر رهبری و نظام تمام شده است. برای همین است که مسئولین رژیم اظهار نظرهای متفاوت و حتی متناقضی در این مورد ارائه داده اند.

[رضا - October 13, 2003 01:50 PM]

بيايد كلاه خود را قاضى كنيم!!هر كداميك از ما اگ ماه زن ميشديم و در زتر چتر حاكميت اسلام زندگى ميكرديم با جان و روحمان درك ميكرديم كه كشتزار مردها هستيم,كه ضعيفه هستيم كه دو نفرمان يك نفر ميباشد كه سزاى لذت بردنى پنهانى سنگسار است كه بدون اجازه شوهر يا ولى اجازه پا بيرون گذاشتن از خانه نداريم كه اگر با شوهرمان يك شب حوصله همخوابگى نداشتيم مورد تنبيه قرار گيريم كه بايد بپذيريم اگر شوهرمان خواست و رتوان داشت زن ديگرى را عقد كند كه شوهرمان برگ سجلش پر از مهر و اثر انگشت دهها زن سيغه باشد و هزاران از اين دست ...ظ باز وجدانمان ميپذيرفت كه اين هديه يا جايزه را به خانم عبادى تبريك بگوييم كه مدعى است
اسلام با حقوق بشر منافات ندارد.ايشان ميتوانست از امكانى كه پرداخت اين جايزه در اختيارش گذاشت كيفر خواست ظلم و ستم بر انسان ايرانى و بخصوص زن ايرانى تحت حاكميت اسلام را در مقابل هراران دوربين به عنوان وكيل اقامه و بازخوانى كند ميتوانست فرياد مظلومانهء
زنان سنگسار و اسير حجاب و شكنجه و تجاوز قبل از اعدام به دليل اسلامى شود و بدين شكل به جرگه شريف وجدان اگاه بشريت بپيوندد . ايشان اين كار را نكرد و با بياناتش در مضاحبه هايش به امال مليونها زن در بند ايرانى تف كرد. اين زخم شرمگين در فرداى به گور سپارى رژيم اسلامى دوباره سر باز خواهد كرد . انگاه بايد خانم عبادى شرم كند كه مدافع اسلامى بود كه مجريانش در دادگاههاى عادلانه به جنايات خود كه منبعث از نص قران است اعتراف خواهند كرد.خانم عبادى كامتان شيرين است چه كه بدانيد كام هزارانى تلخ كرديد. به قول اسلامى ها انشالله پول جايزه را كه گرفتيد خمس زكاتش يادتان نرود. خوب نشان بدهيد تا كجا مسلمان هستيد.

[حجت اله كريمي - October 13, 2003 01:01 PM]

به سركار خانم شيرين عبادي به خاطر اين جايزه تبريك ميگويم و مطمئن هسنم اين گونه كلماتي كه در بالا مشاهده ميشود هيچگونه خللي در عزم آهنين اين زن برجسته نخواهد گذاشت كه اگر داشت اين جايزه متعلق به ديگري بود.

[ثرىا اىمانى - October 13, 2003 11:00 AM]

من بھ عنوان ىك زن بسىار براى خانم عبادى متأسفم كھ اىن چنىن سخنانى را ابراز مىكند0 اىنكھ اسلام مظھر حقوق زن و حقوق انسانى است ىك دروغ بى شرمانھ است0 اىنكھ خاتمى وضع زنان را بھتر كردھ است ىك دروغ بىشرمانھ تر دىگر است0 من بھ عنوان ىك زن اىن سخنان خانم عبادى را ننگ مىدانم0 بھ جاى اىنكھ ادعا كنىم كھ حكومت اسلام و قوانىنش پدر زنان را در آوردھ است0 بھ جاى اىنكھ اعلام كنىم كھ دىن اسلام خود دستگاھ اعمال خشونت بھ زن است0 بھ جاى اىنكھ حجاب اجبارى و سنگسار قانون اىن حكومت و دىنش معرفى شود0 اعلام مىشود كھ ھم اسلام و ھم حكومت خاتمى مدافع حقوق زن است0 خانم عبادى حتى از اىن گنجى بىچارھ ھم مرتجع تر است0 حداقل گنجى اعلام كردھ است كھ رىشھ خشونت بھ زن در خود قرآن است0 خانم عبادى باىد از زنان ستم دىدھ اىران شرم كند!

[علي - October 13, 2003 10:46 AM]

در پاسخ به مجتبي - October 13, 200
دنيای امروز با دنيایدوران جنگ سرد که اساس بقای دو قطب دشمن تراشي بوده است تفاوت داردولی گوياما در فاز جنگ سرد جا مانده ايم .
بهتر است به جای نگاه شک و بد بيني به دنيا"ديده احترام ونيک انديشي و واقع بيني به اطراف خود بگشائيم.
به جای نگراني از اهداف پس پرده جايزه نوبل در کشوری آزاد چون سوئد" نگران از پرده دری ها و بي حرمتي ها به انسان "بشريت" و دانش بشری در کشور خود باشيد.

[سایت زنده رود - October 13, 2003 08:42 AM]

خواهشی از خانم وکیل داریم و آن روشنگری مطالبی است که راجع به وضعیت و حرمت زنان در فرهنگ اصیل ایرانی به فراموشی سپرده شده است! باشد که ایرانیان با بازگشت به فرهنگ اصیل خود، دوران طلایی ایرانی بودن را باز یابند.

[سایت زنده رود - October 13, 2003 08:42 AM]

خواهشی از خانم وکیل داریم و آن روشنگری مطالبی است که راجع به وضعیت و حرمت زنان در فرهنگ اصیل ایرانی به فراموشی سپرده شده است! باشد که ایرانیان با بازگشت به فرهنگ اصیل خود، دوان طلایی ایرانی بودن را باز یابند.

[مجتبي - October 13, 2003 08:40 AM]

نمي توانيم اعطاي اينگونه جايزه ها را از اهداف سياسي كساني كه جهان را مطابق ميل خود مي خواهند جدا بدانيم . در پس پرده اعطاي اين جايزه اهدافي نهفته است كه اميدواريم خانم عبادي به دام خواسته هاي آنان نيفتند.

[Arash - October 13, 2003 08:25 AM]

ريشه ها و علت هاي اختصاص اين جايزه به سركار خانم شيرين عبادي را در يك مقاله’ كاملاً مستند و علمي برسي كرده ام. مي توانيد آنرا در وبلاگ شخصي ام ملاحظه فرمائيد. پاينده باشيد.

Copyright: gooya.com 2016