چهارشنبه 21 آبان 1382

سخنان خاتمي پس از جلسه‌ هيات دولت: تبديل حقوق بشر به مساله‌اي سياسي، نخ‌نما شده است، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس سياسي
رييس‌جمهور تاكيد كرد كه آنچه ما در قبال آژانس بين‌اللمللي انرژي اتمي و در راستاي تعهداتمان انجام داده‌ايم، داوطلبانه بوده و اگر برخورد سياسي شود، حق خود مي‌دانيم كه به نحو ديگري رفتار كنيم.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران ، حجت‌الاسلام والمسلمين خاتمي كه امروز پس از جلسه‌ي هيات دولت در جمع خبرنگاران سخن مي‌گفت، درباره‌ي گزارش آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، با اشاره به در جريان‌بودن مردم و رسانه‌ها از فعاليت‌ها، ديدارها و توافقات انجام‌شده، گفت: ما اعلام آمادگي كرده‌ايم كه به پروتكل الحاقي بپيونديم و براي نشان‌دادن حسن نيتمان به صورت موقت پذيرفتيم كه غني‌سازي را به حالت تعليق درآوريم.
خاتمي گفت: مساله اين بود كه كساني در دنيا، اين سرو صدا را راه انداخته بودند كه ايران در صدد توليد سلاح‌هاي اتمي است و از اين طريق، مي‌خواستند به ايران، فشار آورند.
رييس‌جمهور در ادامه با تاكيد بر اين ‌كه ما در صدد توليد سلاح‌هاي اتمي نبوده‌ايم و ‌بايد اين توطئه را خنثي كنيم، گفت: اروپايي‌ها كه آمدند، صحبت كرديم و گفتيم كه ما از اين كه به دنيا در اين‌باره، اطمينان بدهيم نگراني نداريم، در عين حال كه حق مسلم خود مي‌دانيم كه طبق معاهده‌ي NPT و مقررات بين‌المللي، چرخه‌ي سوخت و تكنولوژي صلح‌آميز را داشته باشيم، بنابراين براي اينكه اطمينان بدهيم، حاضريم حتي به صورت داوطلبانه، غني‌سازي را به حالت تعليق در آوريم.
وي هم‌چنين با اشاره به گزارش البرادعي آن را حاوي نكات مثبتي دانست و گفت: شايد مثبت‌ترين نكته، اعلام اين مساله باشد كه هيچ چيزي دال بر اين‌كه جمهوري اسلامي در صدد توليد سلاح‌هاي اتمي است، وجود ندارد؛ يعني ادعاهاي ما را ثابت مي‌كند و زمينه‌ي سوءاستفاده‌ي بعضي از قدرتها و محافل، عليه ايران از بين ‌مي‌برد.
خاتمي ادامه داد: نكته‌ي دوم اينكه آقاي البرادعي در ارزيابي‌شان گفته‌اند “همكاري ايران از سپتامبر به اين سو، بسيار خوب بوده است، البته ما هم از سپتامبر به اين سو، تصميم گرفتيم كه شفاف‌تر، همه‌جانبه‌تر و داوطلبانه با آژانس همكاري كنيم، گرچه قبلا نيز همكاري خوبي داشته‌ايم.
رييس‌جمهور در عين حال، وجود برخي از قصورها را در طول بيست‌سال فعاليت در اين زمينه رد نكرد، آن‌را طبيعي خواند و گفت: البته اين‌ها به هيچ وجه به معني تخلف و عبور از چارچوب‌هاي NPT كه ما به آن معتقد و متعهد بوده و هستيم، نبوده است.
خاتمي اظهار داشت: جاهايي كه ما اعلام نكرديم، به اين علت بوده كه آنها حتي جلو فعاليتهاي عادي ما را هم به بهانه‌هاي مختلف مي‌گرفتند، در عين حال كه هيچ تخلفي انجام نداده بوده و نمي‌دهيم.
رييس‌جمهور با ذكر اين نكته كه در گزارش البرادعي، مطالب غيرقابل قبولي نيز وجود دارد، اظهار داشت: ايشان ملاحظاتي داشته و اين ملاحظات را اعلام كرده، آنچه هم كه اعلام كرده، نسبت به گذشته بوده است كه قصور و كمبودهايي وجود داشته است.
خاتمي با بيان اينكه البرادعي، اين مطالب را در گزارش قبلي نيز گفته بود، يادآور شد: اين مسائل با آب و تاب بيان شده كه به نظر ما نارواست و جنبه‌ي حقوقي و فني آن نيز بسيار ضعيف است.
وي هم‌چنين با يادآوري نكات مثبت اين گزارش، ادامه داد: ما با اروپايي‌ها توافقاتي داشتيم و به آنچه گفتيم عمل كرده و مي‌كنيم، همكاري خود را نيز با آژانس ادامه مي‌دهيم.
رييس‌جمهور در ادامه، با بيان اين‌كه منتظر نظر شوراي حكام مي‌مانيم، گفت: مطمئن هستيم اگر با اين مساله فني و حقوقي برخورد شود، هيچ مشكلي پيش نمي‌آيد.
وي در عين حال گفت كه با اين مساله، خوشبينانه برخورد مي‌كند و افزود: همه‌ي دوستان ما از اقدامات ايران استقبال كردند. اتحاديه‌ي اروپا تاكيد و تشويق كرد، هم‌چنين روسيه در ديدار اخير آقاي روحاني، ايران را كاملا تاييد كرد؛ با اين اوصاف، من فضا را فضاي بدي نمي‌بينم و اميدوارم شورا نيز، تحت تاثير فشارهاي سياسي عمل نكند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، رييس‌جمهور در ادامه‌ي سخنانش پس از جلسه‌ي هيات دولت، درباره‌ي ادعاهاي مربوط به توليد پلوتونيوم از سوي ايران گفت: آقاي صالحي به عنوان يك متخصص در اين زمينه توضيح دادند. ما فعاليتهاي فراواني در زمينه‌ي پزشكي و كشاورزي داريم. ممكن است در كنار اين فعاليتها ذراتي از پلوتونيوم نيز توليد شود و در گزارش نيز به قدري ميزان آن، كم عنوان شده بود كه از اساس شائبه‌ي اين‌كه اين پلوتونيوم در جهات غيرصلح‌آميز استفاده شود، وجود ندارد، زيرا صحبت از گرم و ميلي‌گرم است و به صورت طبيعي ايجاد مي‌شود.
رييس‌جمهور اظهار داشت: ما درصدد توليد پلوتونيوم نبوديم و نيازي هم نداشتيم و اگر هم بوده، در همان مسير پزشكي و صلح‌آميز بوده است.
خاتمي گفت: خوشبختانه با برخورد شفافي كه ايران داشته، در اين زمينه، نكته‌ي مبهمي وجود ندارد.
وي در ادامه، درباره‌ي اظهارات اخير پاول، با اشاره به اين‌كه در مورد اين سخنان، وي نبايد اظهارنظر كند، اظهار داشت: اين سخنان نه منطقي، نه ديپلماتيك و نه مودبانه بود، بلكه ناشي از يك نوع عصبانيتي بود كه اين عصبانيت، علتهاي خود را دارد.
وي يادآور شد: آمريكا مشكلات فراواني در دنيا پيدا كرده و در عراق نيز مشكلات زيادي دارد. در عرصه‌ي مسايل اتمي نيز خيالهاي باطلي داشت كه خوشبختانه با درايت و حكمتي كه ايران از خود نشان داد و حسن‌نيتي كه بخشهاي ديگر جهان نشان دادند، ناكام ماند و احساس ناكامي هم مي‌كند.
رييس‌جمهور گفت: كسي كه ناكام مي‌شود، طبيعتا عصباني نيز شود و حرفهاي بي‌ربط و بي‌اساسي مي‌زند.
وي در پاسخ به سوالي درباره‌ي انتخابات، اين بحث را سرنوشت‌ساز عنوان كرد و گفت: همه‌ي تلاش ما اين است كه تفاهم خوبي به وجود آيد تا انتخابات هرچه بهتر و آزادتر باشد و سخت‌گيري‌ها كمتر شود، هم‌چنين ضوابط و معيارها طبق قانوني كه هست اعمال شود.
وي با رد تشكيل ستادهايي در دستگاههاي دولتي براي پي‌گيري بحث انتخابات گفت: بنده چنين چيزي را در نظر نداشته و ندارم و ـ اين ستادها ـ وجود ندارد. البته من به همه‌ي دستگاهها و نهادها و ملت گفته‌ام كه همه‌ي تلاش خود را براي برگزاري يك انتخابات پرشور، اميدوار كردن مردم و تامين خواسته‌ها و نيازهاي آنها به كار گيرند تا انتخاباتي پرشور و فراگير داشته باشيم.
خاتمي در ادامه در پاسخ به سوالات متعدد خبرنگاران در زمينه‌ي حذف يارانه‌ي بنزين و جيره‌بندي آن با بيان اين‌كه مساله، حذف يارانه‌ي بنزين نيست، تاكيد كرد: مشكل بزرگي داريم؛ الان با رشد عظيم مصرف بنزين بايد فرآورده‌ي بيشتري به ايران وارد كنيم، ولي دولت اجازه‌ي اين كار را ندارد.
وي گفت: پيشنهاد ما به مجلس اين بود كه اجازه دهد از حساب ذخيره‌ي ارزي، مبلغي را براي وارد كردن بنزين برداريم كه البته مجلس حقش است و به يك فوريت آن، راي نداد.
وي هم‌چنين از تشكيل هياتي براي چاره‌جويي در اين زمينه خبر داد.
رييس‌جمهور اظهار اميدواري كرد كه در اين زمينه، دولت و مجلس با هم به تفاهم برسند.
خاتمي در ادامه با اشاره به مصرف بي‌رويه‌ي بنزين در شهرها گفت: همه‌ي صد در صد جامعه تاوان مصرف ‌١٥ يا ‌٢٠ درصد بخشي از آن را مي‌دهد. در حال حاضر بايد از جيب روستايي كه اصلا بنزين را نديده و مورد استفاده‌اش نيست، يارانه پرداخته شود تا مثلا كسي كه امكانات وسيع‌تري دارد، بنزين ارزان مصرف كند.
وي هدفمند كردن يارانه‌ها را يك اصل اصولي عنوان كرد و اظهار داشت: بايد راهي پيدا كنيم كه مردم و دولت دچار مشكل نشوند.
خاتمي درباره‌ي مطرح شدن بحث يارانه‌ها در جلسه‌ي سران قوا گفت: از چند سال پيش، هدفمند كردن يارانه‌ي انرژي مورد بحث بوده. حتي سه سال پيش، پيشنهاد خاصي را در بودجه ارايه داديم كه مجلس قبول نكرد. البته گزينه‌هاي مختلفي داشتيم كه در جلسات سران سه قوه مطرح شد و ادامه خواهد داشت تا مشخص شود چه گزينه‌اي متناسب‌تر است.
وي در ادامه درباره‌ي بحث حقوق بشر گفت: هيچ‌كس نمي‌تواند ادعا كند كه كمبودها و نقصهايي وجود ندارد. ممكن است در كشور ما نيز مسايلي وجود داشته باشد كه ما نيز به آن توجه داشته و راجع به آن تذكر داده و صحبت كرده‌ايم. اما تبديل اين مساله به يك مساله‌ي سياسي، امري نخ‌نما شده است.
وي با اشاره به جنايات انجام‌شده در دنيا، زندان گوانتاناما و تجاوزاتي كه نسبت به حقوق انسان ولو مجرم در اين زندان مي‌شود، اظهار داشت: در مورد حقوق بشر بايد بدون تبعيض و با ديد يكسان و برابر برخورد شود.
وي با اشاره به سفر گزارشگر سازمان ملل به ايران اظهار داشت: طي اين سفر مشخص شد بخشي از گزارشهاي ايشان كه از منابع خاصي نيز گرفته بودند، درست نيست. ممكن است اشكالاتي وجود داشته باشد كه ما در مورد آنها نبايد منتظر ديگران باشيم؛ اگر كمبودي در كار است، خودمان بايد آن را رفع كنيم.
وي با بيان اين‌كه نمي‌دانم گزارش ليگابو چگونه و با چه انگيز‌ه‌هايي نوشته خواهد شد، اظهار داشت: بايد منتظر باشيم تا ببينيم گزارش چگونه ارايه مي‌شود. البته جمهوري اسلامي استقبال مي‌كند كه اين گزارشگران به كشور بيايند و گزارش تهيه كنند، زيرا اين امر اين نشان‌دهنده‌ي اين است كه جمهوري اسلامي مي‌خواهد مشكلي در كارش نباشد و فكر مي‌كند كه مشكل عمده‌اي وجود ندارد.
رييس‌جمهور تاكيد كرد كه اگر مشكلات كوچكي نيز وجود داشته باشد، بايد خودمان آنها را رفع كنيم.
وي در ادامه با رد مذاكره با آمريكا گفت: قبلا مذاكراتي در ژنو داشته‌ايم كه قطع شد ولي در حال حاضر هيچ مذاكره‌اي نداريم و كانالهاي ما مشخص هستند.
رييس‌جمهور ادامه داد: ممكن است شخصيتهايي كه به كشور مي‌آيند، از ما بخواهند كه پيامي براي آمريكا بدهيم. ما به آنها مي‌گوييم كه پيامي نداريم. البته حرفهاي هميشگي خودمان را به آمريكا مي‌گوييم.
خاتمي اظهار داشت: آمريكا بايد تغيير رفتار و روش بدهد ، زيرا اين تغيير رفتار براي خودش هم خوب است؛ اين‌كه از يك طرف حرفهايي را ديكته كند و از ديگران بخواهد تسليم شوند، درست نيست.
وي با اشاره به وضعيت نامطلوب فعلي عراق و افغانستان، هم‌چنين مشكلات به وجود آمده‌ي اقتصادي و اجتماعي در ايالات متحده اظهار اميدواري كرد كه سياستمداران آمريكا با منطق و عبرت بيشتري برخورد كنند و بدانند كه در اين دنيا، همه بايد با هم زندگي كنند زيرا ديگر دنيايي كه ارباب و بنده در آن باشند، قابل قبول نيست.
رييس‌جمهور بار ديگر تاكيد كرد كه آمريكا بايد رفتار خود را تغيير دهد تا ديگران نيز بتوانند رفتار مناسبي داشته باشند.
خاتمي در ادامه در پاسخ به سوالي درباره‌ي ورود ايرانيان خارج از كشور، هم‌چنين بازداشت داريوش زاهدي اظهار داشت: خوشبختانه تصويب شد كه شورايي زير نظر خودم براي كمك به ايرانيان خارج از كشور تشكيل شود.
وي با اشاره به اين‌كه در مورد بازداشت زاهدي دخالتي نمي‌كند، گفت: وزارت اطلاعات ما نظر خاصي داشت و اعلام كرد و او نيز آزاد شده. من وارد ماهيت قضيه نمي‌شوم. اگر هر كسي را چه ايراني، چه خارجي، چه استاد دانشگاه و يا فرد عادي، بي‌گناه و بي‌ربط گرفته باشند غلط است و اگر واقعا اتهاماتي داشته، بايد طبق موازين قانوني با او برخورد شود.
وي در ادامه از آزادي اين استاد دانشگاه اظهار خرسندي كرد.
خاتمي هم‌چنين در پاسخ به سوالي در مورد وجود يك سايت مخفي ليزري گفت: در مورد آن آمدند، نمونه‌برداري نيز كردند و چيز خيلي مخفي‌اي هم نبوده است.
خاتمي گفت: در مورد غني‌سازي بالاي ‌٥/٣ درصد كه به سوي بمب اتمي مي‌رود، بارها مسوولان نظام عنوان كرده‌اند كه ما به آن سو نمي‌رويم.
وي گفت: مهم نيست كه ما چه دستگاهي داريم؛ مهم اين است كه ما به آن سو حركت مي‌كنيم يا نه . به دنيا حق مي‌دهيم كه نگران باشد كه ما به آن سو نرويم، ولي اطمينان مي‌دهيم كه به سوي ساخت بمب اتمي نمي‌رويم.
خاتمي هم‌چنين دربار‌ه‌ي اظهارات مقامات آمريكايي كه گزارش آژانس را شاهد ادعاي خود در مورد ايران اعلام كرده‌اند، گفت: اروپاييان نيز گفته‌اند كه اين گزارش شاهد ادعاي آنها بوده؛ چرا كه هيچ چيزي كه بر ساخت سلاح دلالت كند، وجود نداشته است.
رييس‌جمهور گفت: بناست آمريكايي‌ها اين مسائل را بگويند. زيرا ما هر كاري كنيم، بناست كه آنها بگويند ايران متهم است و مشكلاتي دارد. ولي من معتقدم با روشي كه ما اتخاذ كرديم، ديگر آن اجماعي كه آمريكا مي‌خواست ايجاد كند، نه تنها وجود ندارد، بلكه به لطف خداوند، افكار عمومي و مواضع كشورهاي ديگر به نفع ايران و به نفع حقيقت در حال تغيير است.
وي اظهار اميدواري كرد كه اروپايي‌ها به توافقات انجام‌شده‌ي في‌مابين عمل كنند و در عين حال گفت: ما هنوز نشاني از عمل آنها نديده‌ايم.
خاتمي تصريح كرد كه براي تعليق غني‌سازي، زمان مشخصي معين نشده و اگر روال و روندي كه توافق شده، ادامه يابد، همكاري‌ها ادامه خواهد داشت، در غير اين‌صورت، ايران به صورت يكجانبه، هيچ تعهدي نداده است.
رييس‌جمهور تاكيد كرد: اگر آنها به تعهداتشان عمل نكنند، ما نيز مي‌توانيم به تعهداتمان عمل نكنيم.
وي در پاسخ به سوالي درباره‌ي راي دادگاه لاهه، تنها عنوان كرد: لاهه است ديگر. حكم كرده و گفته آمريكا حق دارد، نه ايران.
وي در پاسخ به سوالي در مورد ميزان پاسخگويي‌اش به مطالبات مردم اظهار داشت: ما تلاش كرده‌ايم ولي به بسياري از موارد هم نتوانسته‌ايم عمل كنيم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/1229

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سخنان خاتمي پس از جلسه‌ هيات دولت: تبديل حقوق بشر به مساله‌اي سياسي، نخ‌نما شده است، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016