جمعه 30 آبان 1382

رضوي فقيه: شركت‌نكردن در انتخابات فقط خيانت به آيندگان است، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس سياسي
سعيد رضوي فقيه گفت: تكليف تاريخي و سياسي ملت است كه در انتخابات مجلس هفتم با شور و حرارات، بيش از پيش شركت و نمايندگان اصلاح‌طلبي را كه صلاح مي‌داند، معرفي كند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دبير سياسي طيف علامه‌ي دفتر تحكيم وحدت، در مراسم شب‌هاي ماه رمضان جبهه‌ي مشاركت در كانون توحيد، با اشاره به اين‌كه دين اسلام آخرين دين و شريعتي است كه خداوند عرضه كرده و پيامبر ما آخرين پيامبر بوده است، افزود: وقتي از ختم نبوت صحبت مي‌كنيم، وجهي از آن ممكن است متوجه شريعت اسلامي باشد كه اخص از اسلام است و برخي از اصول و قوانين كلي تغييرناپذير را شامل مي‌شود كه اگر نبودند، ما هيچ ارتباطي با 1400 سال پيش نمي‌توانستيم داشته باشيم.
رضوي فقيه در عين حال به اشاره به اين‌كه تغيير امري مسلم است، گفت: اين سوال مطرح مي‌شود كه ما چطور مي‌توانيم اين تغيير و ثبات را با هم هماهنگ كنيم؟
اين فعال سياسي، اجتهاد را پاسخگوي همه‌ي اين پرسشها دانست و در ادامه با تاكيد بر روزآمد شدن پاسخ‌هاي فقهي گفت: برخي از مشكلاتي كه در اين زمينه وجود دارد به غير مقيد بودن ما به اسلام ربطي ندارد؛ حرف من اين است كه نوع مسائلي كه براي ما مطرح مي‌شود، متفاوت است، پس نوع راه حلهاي آنها نيز بالطبع متفاوت خواهد بود.
رضوي فقيه در ادامه با اشاره لزوم توجه به پارادايم‌هاي جديد در فقه، ابراز عقيده كرد: فقه ما از فقه قانوني علي‌الظاهر بايد به فقه اخلاقي يا اخلاق فقهي تغيير پيدا كند.
عضو شوراي مركزي طيف علامه‌ي دفتر تحكيم وحدت، در پاسخ به يكي از پرسشها گفت: هيچ الزامي نيست كه كسي در دنياي امروز ديندار باشد. ما فرض را بر اين گذاشتيم كه اگر كسي بخواهد ديندار باشد بايد در اين دينداري‌ پايبندي‌اش را به شريعت لحاظ كند.
وي در پاسخ به يكي ديگر از پرسشهاي حاضران در مورد شرايطي كه در زندان گذرانده، است، گفت كه در قبال سختي‌هايي كه امثال عبدي، آقاجري، عليجاني و ...متحمل شده‌اند، زندان كمترين هزينه‌اي است كه مي‌تواند براي كار سياسي معطوف به نهادينه‌كردن دموكراسي بپردازد.
عضو طيف علامه‌ي دفتر تحكيم وحدت هم‌چنين درباره‌ي اختلافات درون اين دفتر گفت: اختلافي وجود ندارد. ما بايد توان تحمل عقايد ديگران را داشته باشيم. ‌در دفتر تحكيم ديدگاه‌ها بسيار متنوع است و رسيدن به نقطه نظر مشترك نه مفيد است و نه ممكن، اما علي‌رغم اين مسائل نبايد گذاشت تكثر به اختلاف و دشمني تبديل و انرژي‌ها صرف مقابله با هم شود، بلكه بايد از تكثر موجود بهره‌ برد.
رضوي فقيه در ادامه گفت: اگر حقوق شهروندان در زمينه‌ي انتخاب شدن و انتخاب‌كردن به رسميت شناخته نشود و يا اگر قرار باشد انتخابات مجلس هفتم سطحي قابل قبول از آزادي را نداشته باشد، نبايد به سادگي آرا را به صندوق بيندازيم.
وي افزود: سرنوشت اصلاحات به انتخابات مجلس هفتم بستگي دارد و ياس و نااميدي مردم مي‌تواند براي ما آينده تلخي را رقم بزند؛ به نظر من ما بايد فرصتي را فراهم كنيم تا بتوانيم بخشي از نيروهاي اصلاح‌طلب را به مجلس بفرستيم، در واقع تكليف تاريخي و سياسي ماست كه در انتخابات شركت كنيم و بتوانيم اكثريت را به اصلاح‌طلبان اختصاص دهيم ولي نبايد به فكر تسخير باشيم بلكه بايد به فكر مقاومت باشيم.
رضوي فقيه در پاسخ برخي كه ممكن است بگويند كه مجلس ششم چه كاري انجام داده است؟ گفت: من به آنها مي‌گويم كه مجلس ششم چه كاري را نكرد؟ آيا قانون براي محدود كردن مطبوعات مانند مجلس پنجم وضع كرد؟ آيا اجازه داد برخي از پرونده‌ها در ابهام باشد؟ آيا اجازه داد قوانيني به تصويب برسد و روزنامه‌نگاران و دانشجويان با آن قوانين مجازات شوند؟
وي با ابرا زاين ادعا كه اگر زماني مجلس هفتم در اختيار اصلاح‌طلبان قرار نگيرد، زنداني‌كردن روزنامه‌نگاران و فعالان، بستن يك‌شبه‌ي پانزده وزنامه، ‌حذف هيات منصفه از دادگاه مطبوعات و ...قانوني مي‌شود، در ادامه با اشاره به اظهار نظري مبني بر اين‌كه “مجلس ششم مانند روزنامه‌ي اطلاعات خنثي است” گفت: لطف كردند كه نگذاشتند اطلاعات هم مانند كيهان باشد. پس اگر مجلس ششم درحد روزنامه‌ي اطلاعات خنثي بوده، بايد در قالب مجلس هفتم استمرار يابد.
وي گفت: ما نبايد بگذاريم با رداي اصلاح‌طلبي عليه اصلاح‌طلبان سمپاشي كنند، نبايد اجازه دهيم در مجلس هفتم افرادي كه جلوي تحقيق و تفحص‌ها را مي‌گيرند به اكثريت تبديل شوند، اگر كسي معتقد است راي ندادن ما مي‌تواند وضعيت اصلاحات را بهتر كند بايد توضيح دهد و ما هم از او پشتيباني مي كنيم و اگر راهي دارد بيايد و ارايه دهد.
وي ابراز كرد: اگر فقط قرار است قهرشان را با راي ندادن بروز دهند، نوعي انفعال است. ما بايد بدانيم كه اگر مقاومت را ادامه دهيم، آينده به نفع اصلاح‌طلبان خواهد بود، ما نبايد بدون پرداختن هزينه فقط به صورت انفعالي از راي دادن امتناع ورزيم و بعد در برابر نسل آينده پاسخگو نباشيم؛ اين بي‌انصافي است، زيرا بايد بدانيم كه نسل آينده ما را محاكمه مي‌كند و به ما مي‌گويد كه حاضر نبوديد از دستاوردهاي جنبش اصلاح طلبانه دفاع كنيد.
‌رضوي فقيه ادامه داد: تصور من اين است كه قهركردن در جايي خوب است كه نتيجه داشته باشد اما شركت‌نكردن ما در انتخابات فقط خيانت به سرنوشت آيندگاني است كه قطعا ما را به خاطر اين خيانت نخواهند بخشيد؛ من آبروي خودم را مي‌گذارم براي انتخابات مجلس هفتم.
وي افزود: بر خلاف انتخابات شوراها اين دفعه هم نيستم، اين دفعه من فقط مبلغ شركت كردن مردم هستم و از مردم خواهش مي‌كنم كه به هر نمايند‌ه‌ي اصلاح‌طلبي كه صلاح مي‌دانند راي دهند،‌ اما اجازه ندهند كه اكثريت مجلس هفتم به دست عده‌اي و يك مشت انحصارطلب ‌ضدملي، مرتجع و فاشيست بيفتد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/1491

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'رضوي فقيه: شركت‌نكردن در انتخابات فقط خيانت به آيندگان است، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016