پنجشنبه 7 خرداد 1383

خاتمي در جمع خبرنگاران: من از حق قانوني خود به عنوان دولت نمي‌گذرم، مجلس نيز از حق خود نخواهد گذشت، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس سياسي
رييس جمهور پس از افتتاح هفتمين دوره مجلس شوراي اسلامي در جمع خبرنگاران پارلماني گفت: اكنون متوجه شدم حتي اگر انتخابات يك سال هم به تعويق مي‌افتاد در تصميم‌گيري‌هاي اتخاذ شده تاثيري نمي‌گذاشت.
به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، حجت‌الاسلام‌والمسلمين سيدمحمد خاتمي اظهار داشت: به دليل اين‌كه به مقدمات انتخابات اعتراض داشتيم و خواستار ايجاد فضاي مناسب‌تري بوديم تعويق انتخابات را درخواست كرديم. مقام معظم رهبري در زمينه روند انتخابات مجلس هفتم عنايت كردند؛ و در پاسخ به درخواست من و آقاي كروبي در خصوص رسيدگي مجدد به صلاحيت نمايندگان، به صراحت نوشتند كه نظر آقايان حتما تامين شود.
خاتمي تصريح كرد: اعتراض‌هاي مختلفي نسبت به مقدمات انتخابات داشتيم. به طور حضوري و يا مكاتبه‌ با آقاي جنتي و حتي رهبر معظم انقلاب، موضع‌گيري‌ها و نظرات خود را اعلام كرديم اما رهبر معظم انقلاب تصريح كردند كه زيان برگزار نشدن انتخابات در موعد مقرر از برگزار شدن آن بيشتر است، چه از حيث داخلي و چه وجهه‌ي جهاني چندان مطلوب نيست.
ما هم‌ چون از مجموعه نظام هستيم تصميم گرفتيم كه انتخابات را در موعد مقرر برگزار كنيم، زيرا اگر دولت و وزارت كشور آن را اجرا نمي‌كرد معلوم نبود سرنوشت اجراي انتخابات چگونه مي‌شد.
خاتمي تصريح كرد: ما قبول داريم كه مقدمات برگزاري انتخابات مناسب نبود، و اعتراض ما هم‌چنان به قوت خود باقي است، اما تصميم به اجرا گرفتيم.
خاتمي در خصوص آينده اصلاحات تصريح كرد: اصلاحات يك واقعيت است و قائم و وابسته به فرد، شخص يا هيچ گروهي نيست. ما نمي‌توانيم واقعيات جامعه را بر اساس سلايق خود سوق دهيم، و با روش‌هاي غيرممكن و غيرقانوني مثل قرون وسطايي عمل كنيم. در قرون وسطي كليسا در مقابل آزادي ايستاد و بايد بدانيم آزادي يك واقعيت است؛ همه ديديم كه چه انفجاري رخ داد و غربي‌ها به اين نتيجه رسيدند كه به نام دين و مذهب نبايد در مقابل آزادي ايستاد.
رييس‌جمهور گفت: من تمام تلاش خود را به كار گرفته‌ام تا دين را با علم، آزادي و استقلال سازگار كنيم، و اگر نتوانيم اين امر را پياده كنيم هيچ يك از آنها تامين نخواهد شد، و تاكنون نيز زيان‌هاي زيادي را به همين سبب متحمل شده‌ايم.
به گزارش ايسنا، خاتمي گفت: اصلاحاتي كه بر اساس درك واقعيت‌هاي جامعه باشد هم‌چنان ادامه خواهد يافت و معتقدم در 6 سال گذشته ذهن‌ها بازتر شد و اين از آثار اصلاحات است.
خاتمي در مورد انتقادات برخي روزنامه‌هاي دوم خردادي در سالروز دوم خرداد گفت: اين هم يك پيروزي بزرگ براي اصلاحات است كه از رييس جمهور خود در امنيت و آزادي كامل انتقاد و سوال مي‌كنند.
وي در پاسخ به سوالي در خصوص اعتراض نمايندگان به گزارش وزير كشور در مورد انتخابات، تاكيد كرد: وزير كشور تنها گزارش روند برگزاري انتخابات را قرائت كرد، و هيچ قضاوتي نيز ارايه نكرد. درباره‌ي اعتراض نمايندگان هم بايد بگويم مجلس است ديگر، گاهي هم اعتراض مي‌كند.
وي برنامه‌ي چهارم توسعه را محصول كار كارشناسي مطلوبي برشمرد و تصريح كرد: تمام مراحل اين برنامه به درستي طي شد و برنامه خوب و مناسبي است. همه نيز نظرشان اين بود كه در مجلس ششم از اين جهت كه با كار بودجه‌نويسي كشور و برنامه سوم آشنايي بيشتري داشت اين برنامه تصويب شود.
اين را خدمت رهبري هم عرض كرديم، نظر ايشان هم همين بود كه اگر مجلس ششم برسد و سرسري انجام نگيرد، ترجيح است كه در مجلس ششم بررسي شود.
وي از تلاش‌هاي كميسيون تلفيق به دليل بررسي دقيق برنامه چهارم توسعه تشكر كرد و اظهار داشت: معتقديم برنامه‌ي چهارم بسيار مناسب است، و انتظارم اين بود كه شوراي نگهبان با سرعت بيشتري با حضور در مجلس موضوع را بررسي كند كه اين كار انجام نشد؛ البته حق شورا است كه بگويد ايراد دارد. مجلس هم برنامه را به مجمع فرستاد و ما اميدواريم كه در آنجا به تصويب نهايي برسد. اگر اين‌گونه نشود ما بايد بودجه را در شهريور ماه به مجلس دهيم و ناچاريم كه تقاضاي تمديد برنامه سوم را داشته باشيم.
به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، رييس جمهور در خصوص نوع تعامل مجلس هفتم و دولت اظهار داشت: مجلس شوراي اسلامي جايگاه خود را دارد و دولت هم همينطور؛ دولت اينجانب تا پايان سال جاري در چارچوب برنامه سوم توسعه كار مي‌كند، و در شعارها هم جهت‌گيري‌هاي ما همه مشخص است. سياست‌هاي اقتصادي دولت نيز مصوب مجلس است.
خاتمي ادامه داد: مجلس طبق قانون حق انتقاد و سوال دارد؛ ما هم سعي مي‌كنيم در چارچوب قانون با آنها كار كنيم و نمايندگان مجلس نيز مبني بر آنچه تاكنون گفته‌اند بنا را بر تعامل و همكاري با دولت گذاشته‌اند.
وي افزود: من از حق قانوني خود به عنوان دولت نمي‌گذرم، مجلس نيز از حق خود نخواهد گذشت و اميدواريم كه پيام رهبر انقلاب در اجرا مورد توجه قرار گيرد.
خاتمي درباره‌ي بحث گراني گفت: متاسفانه در كشور ما با مسايل احساساتي برخورد مي‌شود، گراني وجود دارد و فشار روي مردم با درآمدهاي متوسط و پايين زياد است، به همين دليل هم متجاوز از دو هزار ميليارد تومان يارانه مي‌دهيم و هزارها ميليارد تومان يارانه‌هاي غيرپيدا براي كمك به مردم اختصاص مي‌دهيم كه اين يارانه‌ها بايد هدفمند شود، و به دليل ملاحظات موجود كسي جرات اين كار را نمي‌كند؛ در حال حاضر معني يارانه‌ها اين است كه از جيب همه مردم به خصوص محرومان و مظلومان به كساني كه توانايي مالي دارند اختصاص مي‌دهيم. نمي‌شود كه گروه‌ها از اين مسايل براي تضعيف يا پيشبرد كارهاي خود استفاده كنند.
وي گفت: بخشي از گراني طبيعي است، تورم جهاني هم وجود دارد، ما نيز در كشورمان تلاش كرده‌ايم كه گراني بالاتر از 10 در صد نباشد. بر اساس آخرين تصميم‌گيري‌هاي اتخاذ شده، دولت نبايد هيچ افزايش قيمتي را انجام دهد و سقف افزايش قيمت‌ها بايد 5 درصد باشد؛ يعني 5 درصد كمتر از ميزان قانوني كه برنامه سوم به دولت اجازه داده است و بيش از اين بايد در دولت تصويب شود.
وي با اشاره به بروز برخي گراني‌هاي بي‌حد و حساب در جامعه اظهار داشت: دولت بايد از طريق نظارت بر اصناف از افزايش بي‌حد قيمت‌ها جلوگيري كند.
وي با اشاره به گراني صددرصد آهن وارداتي گفت: طبيعي است وقتي آهن صددرصد گران مي‌شود و يا برخي مصالح ساختماني افزايش مي‌يابد قيمت مسكن هم بالا مي‌رود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

رييس جمهور در جمع خبرنگاران پارلماني در خصوص پرونده هسته‌يي ايران تاكيد كرد: تكليف ما با آژانس روشن است. عضو NPT هستيم و در چارچوب آن حركت مي‌كنيم و پروتكل را امضا كرده‌ايم، در آن طرف هم حقوقي داريم؛ دستيابي به فناوري هسته‌يي حق ما است، و براي اين‌كه تشنج نشود غني‌سازي را به تعليق درآورده‌ايم.
به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، حجت‌الاسلام‌والمسلمين سيدمحمد خاتمي، ادامه داد: با آژانس هم تعامل كامل مي‌كنيم، و مانعي براي بازديدهايشان وجود ندارد. در يك اظهارنامه هزار صفحه‌اي فعاليت‌هايمان را عنوان كرده‌ايم، اميدواريم كه اشكال نگيرند و بهانه‌گيري نكنند.
رييس قوه مجريه با تاكيد بر اين مهم كه مشكل ما فشارهاي سياسي است، اظهار داشت: مطمئنم اگر همه اين اقدامات را هم انجام دهيم، آمريكا به بهانه ديگري وارد خواهد شد. ما از آژانس مي‌خواهيم كه تحت فشار آمريكا قرار نگيرد و منطقي برخورد كند. اگر منطقي برخورد شود هيچ مشكلي نداريم. منتظر مي‌مانيم تا نتيجه اجلاس را ببينيم. اميدواريم اين اجلاس نتيجه مثبت‌تري از اجلاس مارس داشته باشد، زيرا براي همكاري تفاهم نياز است؛ نمي‌شود يك طرف هر كاري كه آنها مي‌خواهند انجام دهد، طرف ديگر هيچ يك از وظايف خود را انجام ندهد. بناي ما به تنش نيست، اما از حق خود هم نمي‌گذريم، چارچوبي كه پذيرفته‌ايم را انجام مي‌دهيم و بهانه‌گيري‌هاي آمريكا و ديگران را رد مي‌كنيم؛ بهانه‌گيري‌هاي نا به جا تاثيري در ما براي عقب‌نشيني از حق مسلم قانوني‌مان ندارد.
وي افزود: صحبت اين نيست كه پرونده ايران در ژوئن بسته شود يا خير؛ علاقه ما اين بود كه بسته شود، اما با توجه به مسايلي كه پيش آمد حدس قوي مي‌زنم كه پرونده در ژوئن بسته نشود. اما ما خواستار بسته شدن پرونده هستيم. مهم اين است كه در اجلاس چه تصميمي گفته شود، ولي اگر غرض‌ورزي باشد ما هم تصميمات لازم را اتخاذ خواهيم كرد.
رييس جمهور درباره هتك حرمت به عتبات عاليات، گفت: مقام رهبري ديروز اطلاعيه دادند، جمعه هم عزاي عمومي اعلام شد. دائما در اين مسايل هم موضع‌گيري كرديم و با احضار ديپلمات‌هاي انگليس اين مطالب را عنوان كرده‌ايم. در مواضع رسمي و بين‌المللي اعلام كرده‌ايم از اشتباهات بزرگ اشغالگران اين است كه به عتبات نزديك شدند و خشم بسياري از كساني كه ظاهرا نسبت به آنها بي‌تفاوت بودند را برانگيختند.
وي با اشاره به شكل‌گيري القاعده، گفت: حال كه القاعده در مقابل خودشان قرار گرفته، نتوانسته خشونت آفريده‌ي خود را با خشونت جواب دهند. رفتارهايي كه در فلسطين و عراق وجود دارد تنها راه اعمال خشونت در مقابل خشونت‌گران را باقي مي‌گذارد.
خاتمي تاكيد كرد: ما تروريسم و خشونت را از سوي هر كسي كه باشد محكوم مي‌كنيم، اما مي‌گوييم عامل اصلي كساني هستند كه با قدرت‌شان هم خشونت مي‌كنند و هم زمينه خشونت را براي ديگران فراهم مي‌كنند. نمي‌دانم در اين جسارت بزرگي كه در اهانت به حرم حضرت اميرالمومنين(ع) انجام شد، دنيا مي‌تواند آن را تحمل كند. صدام با آن همه ظلم و ستم به خود اجازه نداد به حرم حضرت اميرالمومنين(ع) و امام حسين(ع) تجاوز كند. البته ممكن است بگويند ما قصدمان اين نبوده، به همين دليل هم به آنها مي‌گوييم از عراق خارج شويد. ممكن است بگويند كسي ديگر تعرض كرده كه بايد مشخص شود، اما باز هم منشا ايجاد خشونت‌ها آمريكايي‌ها هستند؛ آنچه در عراق پيش آمده محكوم است و راه حل مشكل كه به نفع آمريكا و منطقه است اين است كه مردم عراق سرنوشت خود را به دست بگيرند، در عين حال خشونت را از سوي هر گروهي كه باشد محكوم مي‌كنيم.
رييس جمهور در ادامه گفت‌وگو با خبرنگاران پارلماني كه پس از افتتاح مجلس هفتم صورت گرفت، مالكيت كشورمان بر جزاير سه گانه را مسلم دانست و گفت: نيازي به تكرار اين موضوع نيست، ما بارها بر حق مالكيت خود بر جزاير سه گانه تاكيد كرده‌ايم.
به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، حجت‌الاسلام‌والمسلمين سيدمحمد خاتمي، در پاسخ به سوالي در خصوص اظهارات علي‌اكبر محتشمي‌پور درباره‌ي باز شدن مرزها، گفت: ما خواستار تنش نيستيم. با خشونت مخالفيم، و هر كسي را كه در عراق دست به خشونت زند محكوم مي‌كنيم، و آن را مسبب دامنه‌دارتر شدن مشكل مي‌دانيم.
وي اشغال عراق را توهين به ملت عراق برشمرد و ادامه داد: اين شرايط عراقي‌ها را وادار به عكس‌العمل مي‌كند. اگر اين روند ادامه پيدا كند نيازي نيست كه آقاي محتشمي‌پور و يا ديگران بگويند مرزها باز شود، من فكر مي‌كنم كه همه مسلمانان عليه آنان قيام خواهند كرد.
رييس جمهور، با تاكيد بر ضرورت از بين رفتن زمينه‌ي تحريك، گفت: راه‌حل مشكل عراق پايان دادن به اشغال، دادن حكومت عراق به مردم آن و كمك‌هاي بين‌المللي است. در كمك‌هاي بين‌المللي، ‌آمريكا، سازمان ملل و همسايگان مي‌توانند حضور داشته باشند.
خاتمي، هدف از اين كمك‌ها را ايجاد امنيت در عراق و بازسازي سريع‌تر عراق و تبديل عراق آشوب‌زده به كشور پيشرو در منطقه دانست و گفت: اين ميسر است، اما اشتباهات بزرگ آمريكا تا به حال مانع از اين شده است؛ علاوه بر اين كه مردم عراق و منطقه زيان ديده‌اند، حتي اشغالگران هم هر روز مجبور هستند جوانان كشته شده خود را به كشورشان بازگردانند.
رييس جمهور، افزود: سياست‌ها و استراتژي‌هاي جمهوري اسلامي كاملا مشخص است، و از روز اول اشغال عراق را نفي كرده‌ايم؛ و همواره در كنار عقلاي عراق مانند آيت‌الله سيستاني و شوراي حكومتي بوده‌ايم. سياست ما روشن است. البته انتقاد حق ديگران است، ولي ما به سياست‌هايمان ادامه مي‌دهيم.
وي در خصوص اين‌كه آيا اگر آژانس از ايران بخواهد تاسيسات اصفهان را تعطيل كند ايران خواهد پذيرفت، گفت: اصلا آژانس حق ندارد اين كار را بكند؛ ما هم خيلي چيزها مي‌خواهيم، اگر آنچه ما مي‌خواهيم قبول كنند ما هم تقاضاي آنها را قبول مي‌كنيم.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/8231

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'خاتمي در جمع خبرنگاران: من از حق قانوني خود به عنوان دولت نمي‌گذرم، مجلس نيز از حق خود نخواهد گذشت، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016