چهارشنبه 21 مرداد 1383

خاتمي در جمع خبرنگاران: مردم بايد حق خود را تحميل كنند وآن را بگيرند، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس سياسي
رييس‌جمهور اتفاقات رخ داده در اماكن مقدس عراق و نجف اشرف را محكوم و اظهار اميدواري كرد كه هرچه زودتر آرامش به عراق بازگردد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمين سيد محمد خاتمي روز چهارشنبه پس از جلسه‌ي هيات دولت با حضور در جمع خبرنگاران به سوالات آن‌ها كه مسايل هسته‌يي، انتخابات آينده، موضوع نمايشگاه و فرودگاه امام(ره) و در مجموع اقتدار دولت مهم‌ترين آن‌ها را تشكيل مي‌داد، پاسخ داد.

وي درباره‌ي انتخابات آينده‌ي رياست جمهوري گفت: انتخابات در يك نظام مردم‌سالار سرنوشت‌ساز‌ترين امر است و اگر ملتي واقعا بخواهد از دستاوردهاي تحول اجتماعي‌اش - كه به خصوص از مشروطيت به اين طرف آغاز و با كمال تاسف در روند تاريخي دچار مشكلات شده و هم‌چنين در انقلاب اسلامي يكي از فرازهاي بلند استقرار مردم‌سالاري بر اساس دين و ارزش‌هاي ديني بوده است - دفاع كند، هيچ راهي جز حضور در صحنه و در واقع احقاق حقي كه قانون، شرع و خواست تاريخي ملت به آن‌ها داده است، وجود ندارد و اگر مانعي هم بر سر راه اعمال حقوق مردم باشد، اين مردم هستند كه بايد حق خود را تحميل كنند و آن را بگيرند. اگر احيانا مشكلاتي براي آن‌ها ايجاد شد، دلسرد نشوند چون تحولات اجتماعي يك برنامه و يك بخشنامه نيست كه در يك لحظه شروع و در يك لحظه به پايان برسد، بلكه مستمر است.

وي با اشاره به سخنان مفصل خود در سالروز مشروطه در تبريز يادآور شد كه از زمان مشروطيت به اين سو، ما وارد مناسبات جديد قدرت سياسي مي‌شويم كه از لحاظ ماهيتي با آنچه قبلا بود، متفاوت است. گرچه در مقام عمل دچار مشكل بوديم ولي از آن به بعد شما از نظر تئوري و عملي آن تحول را مي‌بينيد و هر حكومتي - از صد سال پيش تا كنون حتي اگر بدترين رفتار غيردموكراتيك را داشته باشد - مجبور است كه كار خود را با قانون و مردم‌سالاري و حق مردم توجيه كند، اين يك پيشرفت عظيم در كار ملت ماست.

خاتمي با تاكيد بر اين كه انتخابات مظهر مردم‌سالاري است، خاطرنشان كرد: همه‌ي مردم و همه‌ي گروه‌هاي ما كه بر اساس دين و آيين و فرهنگ‌شان انقلاب كردند بايد با حضور همه جانبه در صحنه اين حق را بخواهند.

وي گفت: ما دولتي‌ها هم بايد سعي كنيم كه بهترين زمينه را براي آزادي حضور مردم و اعمال حق حاكميت آن‌ها داشته باشيم، اگر هم در مواردي دچار مشكل شديم و مانعي بود، اين نبايد باعث ياس مردم شود.

رييس جمهور تصريح كرد كه عدم حضور مردم سبب خواهد شد كه به هر حال نيروهايي كه با مردم سروكار ندارند و احيانا نيروهاي خارجي بر سرنوشت مملكت مسلط شوند، بنابراين حضور در انتخابات - با همه‌ي مشكلاتي كه ممكن است داشته باشد - امري لازم و وظيفه‌ي همه‌ي جناح‌ها و گروه‌هاست.

وي تاكيد كرد كه همه بايد سعي كنيم تا فضاي انتخابات، فضاي عادلانه و مناسبي باشد.

در ادامه خاتمي از مسايلي كه امروز در عراق مي‌گذرد، با تاسف ياد كرد و درباره‌ي سرنوشت “جهاني” گفت: ما شديدا براي روشن شدن سرنوشت همكار عزيزمان آقاي جهاني - كه ربوده شد -، فعال بوده‌ايم. هنوز براي ما روشن نيست كه واقعا بعضي گروه‌هاي افراطي و تند اين كار را كرده‌اند يا اين كه به نحوي به خود اشغالگران و احيانا نيروهايي كه مصونيت بيشتري دارند، برمي‌گردد.

رييس‌جمهور در همين راستا تاكيد كرد، تمام تلاش‌مان را به كار مي‌بريم و با دولت موقت عراق نيز در رابطه هستيم؛ اعتراض‌هاي خود را مطرح كرده‌ايم و تلاش‌هاي گسترده‌اي نير در درون عراق توسط نيروها و گروه‌هايي كه امكان برقراري ارتباط با آن‌ها بوده است، داشته‌ و اميدواريم هرچه زودتر ماهيت ربايندگان مشخص و دوست عزيز ما آزاد شود.

رييس‌جمهور همچنين درباره‌ي برخي اظهارات اخير مسوولان دولت موقت عراق گفت: اگر صرف اظهارات باشد ما از اين اظهارات بي‌اساس و بي‌منطق زياد شنيده‌ايم و به آن خيلي اعتنا نمي‌كنيم،رفتار خودمان را مصداق آيه‌اي مي‌دانيم كه وقتي حرف بي‌اساس زده شد، بزرگوارانه بايد از كنار آن گذشت. اين مساله جاي نگراني دارد كه اين حرف‌ها پشت‌بندي داشته باشد كه دود آن به چشم مردم منطقه برود.

خاتمي براي چندمين بار بر ايجاد ثبات و آرامش و زمينه‌سازي براي اعمال حاكميت مردم بر عراق و به دست گرفتن سرنوشت آن ها و رها شدن از اشغال و سلطه‌ي بيگانگان تاكيد كرد.

وي با بيان اين كه وقتي دولت موقت آمد، ما با نظر مثبت، به عنوان گامي به سوي انتخابات و استقرار يك حكومت دايمي در عراق با آن برخورد كرديم، اظهار اميدواري كرد كه اين كار انجام شود.

رييس‌جمهور با اشاره به نگاهي بدبيانانه در مورد اين مساله آورد: تحركاتي از بيرون توسط نيروهاي خارجي و از درون توسط بعضي از افرادي كه يا غافل هستند و يا ماموريت‌هايي دارند و مي‌خواهند اين روند را به هم بزنند، انجام مي‌شود. ( با طرح مساله‌ي كنگره‌ي ملي افراد منتخب بايد آماده شوند تا با گروه صد نفره‌اي مجلس را تشكيل دهند،‌ اين روند كه تا حدودي دموكراتيك بوده و هر چند در بعضي جاها اشكال داشته، در حال طي شدن است و مي‌توانست قابل قبول باشد و به سمت استقرار حكومتي منتخب‌تر كه نماينده‌ي مردم باشد، پيش برويم). فكر مي‌كنم جرياناتي از اين موضوع راضي نيستند و مي‌خواهند زمينه‌ي استقرار اشغال‌شان و ندادن حاكميت به مردم را فراهم كنند، بنابراين برخي از اظهارات مي‌تواند در اين زمينه بهانه‌سازي باشد براي ايستادن در مقابل آن روندي كه به نفع مردم و منجر شدن به حاكميت مردم است.

خاتمي با بيان اين كه خواست ايران در عراق، ثبات و امنيت بوده است، ادامه داد: ما از بي‌ثباتي در عراق رنج مي‌بريم، به همين دليل با نگاه مثبت با حكومت موقت برخورد كرديم به همين دليل هم از آشوب‌ها و درگيري‌هايي كه در عراق است، ناراحتيم.

وي در ادامه اتفاقات رخ داده در اماكن مقدس و نجف اشرف را تحريك كننده عنوان كرد و افزود: كساني كه مناطق مسكوني مردم و اماكن مقدسه را به هر دليل بمباران مي‌كنند، طبيعي است كه مي‌دانند اين موضوع احساسات زيادي را برمي‌انگيزد و آشفتگي را در عراق بيشتر مي‌كند، شايد هدف آن‌ها اين است كه آشفتگي‌ها را زياد كنند تا حضور خودشان را تثبيت كنند.

رييس‌جمهور با اشاره به اين كه ايران بيش از همه‌ي كشورهاي همسايه در زمينه‌ي آرامش و ثبات و هم‌چنين كمك‌هاي مادي، اقتصادي و تجاري عراق فعاليت كرده است، ادامه داد: ما كمك‌هايي در زمينه‌ي انرژي، برق، مبادلات مختلف و طرح‌هاي سازندگي در عراق داشته و خواهيم داشت.

خاتمي با تاكيد بر اين كه ما بيش از همه از آرامش و امنيت در عراق بهره مي‌بريم؛ خاطرنشان كرد كه چگونه ممكن است ايران منشا كاري شود كه دود آن اول به چشم خودش رود.

وي خاطرنشان كرد: اگر حرف‌هايي كه زده مي‌شود صرف حرف باشد، چندان مشكلي نداريم ولي نگراني ما اين است كه پشت اين آن مسايلي باشد كه اولين زيان آن به ملت عراق وارد مي‌شود و اولين نتيجه آن جلوگيري از استقرار يك حكومت مردمي دايم و خروج اشغال‌گران از صحنه است. ما اميدوار بوديم و هنوز هم هستيم كه دولت موقت گامي به آن سو باشد و اميدواريم اين چنين باشد.

خاتمي با محكوم كردن آنچه در نجف اشرف و ساير مناطق است، اظهار اميدواري كرد كه هرچه زودتر عوامل اين ناآرامي‌ها از بين برود و براي عراق آرزوي آرامش كرد.

رييس جمهور امروز در حالي به سوالات خبرنگاران در خصوص مسائل هسته‌يي ايران پاسخ گفت كه تاكيد كرد: امروز دنيا بيش از آن كه به منطق تن دهد، تحت تاثير انگيزه‌ها و فشارهاي سياسي است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، ابعاد مختلف مسائل هسته‌يي ايران و ارجاع پرونده‌ي ايران به شوراي امنيت در جلسه‌ي امروز خاتمي با خبرنگاران مورد سوال قرار گرفت.

رييس جمهور پاسخ داد: در مورد مسائل هسته‌يي ما يك جمله بيشتر نداريم؛ فناوري صلح‌آميز هسته‌يي آري. اين منافع ملي ماست، حيثيت ملي ماست و نيز آينده و پيشرفت ما در گروه آن است و مصمم هستيم كه به آن برسيم؛ در اين زمينه پيشرفت زيادي داشته‌ايم و از كسي هم در اين زمينه اجازه نمي‌گيريم.

وي گفت: قوانين بين‌المللي كه ما عضو آن هستيم به ما اين اجازه را داده است؛ به لحاظ مصلحت ملي، حقوق ملت و به لحاظ تلاش ارزنده‌اي كه متخصصان ما كرده‌اند، به هيچ وجه نمي‌توانيم از اين حق مسلم بگذريم.

خاتمي ادامه داد: اگر گله‌اي هست از آژانس بين‌المللي است و از دوستمان در اروپا؛ همه‌ي كساني كه عضو آژانس هستند، موظفند كه اعضا را كمك كنند كه به فناوري هسته‌يي صلح‌آميز برسند.

خاتمي گفت: اگر ما بعضي وقت‌ها تعليق را قبول كرده‌ايم، به طور داوطلبانه بوده است و اين به هيچ وجه به معني دست برداشتن از روند غني‌سازي نيست البته ما هنوز غني‌سازي نكرده‌ايم. اگر كاري هم بخواهيم انجام دهيم، صرفا آزمايشي است كه ببينيم مي‌توانيم اين كار را انجام دهيم. بنابراين سپتامبر، نوامبر، مارس، ژوئن و . . . خيلي در اين تصميم ملي ما كه تصميم عام است تاثير ندارد، اين كه مي‌گوييم تصميم عام يعني از صدر نظام تا ذيل نظام و افكار عمومي ملت اين را از ما مي‌خواهد و ما بايد اين كار را انجام دهيم.

وي ادامه داد: ما به هيچ وجه و به لحاظ اعتقادي نمي‌توانيم سلاح هسته‌يي داشته باشيم و نمي‌خواهيم، براي اين كه سلاح هسته‌يي براي به كار بردن آن است. ما طبق موازين اسلامي و روح ايراني امكان به كار بردن سلاح هسته‌يي را نداريم و لو اين كه عليه ما سلاح هسته‌يي به كار رود، براي اين كه ما پيرو مكتبي هستيم كه مي‌گويد اگر كسي در جنگ پشت به شما كرد، حق نداريد تجاوز كنيد. حق نداريد مزارع مردم و زندگي و زنان و مردم را مورد تجاوز قرار دهيد. اين نص فرمان حضرت امير‌المومنين (ع) است.

وي گفت: برويد تاريخ ويل دورانت را ببينيد و مقايسه كنيد كه وقتي صليبي‌ها آمدند در بيت‌المقدس چه كار كردند و وقتي صلاح‌الدين ايوبي ـ كه حتي نمي‌توانيم بگوييم كه دستگاه‌هاي آن‌ها از معيارهاي اسلامي پيروي مي‌كردند ـ چقدر صميمانه و بزرگوارانه برخورد كردند.

وي گفت: ما نمي‌توانيم سلاح اتمي به كار ببريم و وقتي چيزي را نمي‌توانيم به كار ببريم نمي‌توانيم بسازيم.

خاتمي با تاكيد بر اين كه منطقه‌ي ما بايد خالي از سلاح‌هاي هسته‌يي شود، گفت: به همين دليل به شدت نسبت به وجود سلاح‌هاي هسته‌يي در منطقه به ويژه زرادخانه‌ي بزرگي كه بعد از يكي دو قدرت منطقه‌يي در منطقه‌ي ما توسط رژيم صهيونيستي وجود دارد حساسيم؛ ما با همه‌ي وجودمان تلاش مي‌كنيم كه منطقه خالي از سلاح‌هاي اتمي باشد و به تمام سازوكارهايي هم كه بايد باشد و كنترل شود كه نشان مي‌دهد ايران به سوي سلاح هسته‌يي نمي‌رود، تن مي‌دهيم.

وي گفت: ما نگراني جامعه جهاني را مي‌فهميم و مي‌دانيم كه تجهيز به سلاح هسته‌يي كار خطرناكي است و اين را مي‌فهميم. ما با آژانس همكاري مي‌كنيم و عضو NPT هستيم. همان طور كه NPT اجازه نمي‌دهد كه قدرتي به سوي سلاح‌هاي هسته‌يي برود، همان NPT ديگران را موظف مي‌كند به اين كه به كشورهاي عضو كمك كنند تا آن‌ها بتوانند به فناوري صلح‌آميز هسته‌يي دست يابند.

خاتمي گفت: هيچ دليلي براي فشار بر ايران جز جنبه‌ي سياسي و رفتار نادرست آمريكا كه ديگران را نيز تحت تاثير قرار مي‌دهد، وجود ندارد.

خاتمي گفت: بهانه‌ها يكي پس از ديگري رفع شده است. آژانس بارها اعتراف كرده است كه هيچ دليلي براي اين كه حركت ايران به سوي ساختن سلاح‌هاي اتمي باشد، وجود ندارد و ما به همين دليل آمديم. داوطلبانه بدون اين كه موظف باشيم پروتكل الحاقي را اجرايي كرديم و همه‌ي تشكيلات‌مان را به روي آن‌ها باز كرديم و الان هم معتقديم كه از نظر فني پيشرفت خيلي خوبي داشتيم و اگر اراده‌ي سياسي و انگيزه سوء سياسي نباشد و حسن نيت باشد و فقط جنبه‌هاي فني بررسي شود، مطمئن هستيم كه يا سپتامبر يا نوامبر پرونده‌ي ما از حالت غيرعادي بيرون مي‌رود اما مي‌دانيد كه دنيا بيش از آن كه به منطق و جنبه‌هاي منطقي تن دهد تحت تاثير انگيزه‌ها و فشارهاي سياسي است.

از خاتمي سوال شد كه آيا نگراني نداريد پرونده‌ي ايران به شوراي امنيت فرستاده شود.

رييس جمهور تاكيد كرد: تلاش ما اين است كه حق‌مان محفوظ بماند و مشكلي برايمان به وجود نيايد. ما هيچ وقت نمي‌خواهيم پرونده‌ي ايران به شوراي امنيت برود. ما نسبت به همين وضعيتي هم كه وجود دارد اعتراض داريم اما اميدواريم بتوانيم با مذاكرات و توضيح و طمانينه و آرامش و احساساتي نشدن از اين كه مشكلي براي ما به وجود آيد، جلوگيري كنيم، اما اگر بخواهند ما را از اين حق اساسي‌مان محروم كنند، ما و ملت‌مان بايد آماده‌ي پرداخت هزينه‌هاي آن باشيم و از حق ملي‌مان نگذريم.

وي اظهار اميدواري كرد كه به آن روز نرسيم.

در گفت وگوي امروز خاتمي با خبرنگاران موضوع وضعيت نمايشگاه بين‌المللي از جمله سوالاتي بود كه به انحاء مختلف از رييس‌جمهور پرسيده شد.

خاتمي به اين سوالات پاسخ داد: متاسفم از اين كه موضوع نمايشگاه به يك مساله تبليغاتي تبديل شده است و بحث‌هاي بي‌اساسي كه اصلا مي‌توانست نباشد، مي‌شد با تفاهم بيشتري مساله را پيگيري كرد.

خاتمي خطاب به خبرنگاران گفت كه مي‌خواهد مطالبي را در اين زمينه به عنوان رييس دولت مطرح كند.

او تاكيد كرد: نمايشگاه يك مكان ملي و حتي بين‌المللي است. تصميم‌گيري درباره‌ي نمايشگاه يك مساله شهري كوچك نيست بلكه اثر شديد در امر اقتصاد و حيثيت بين‌المللي كشور دارد. بنابراين مساله نمايشگاه موضوعي است كه در سطح مديريت كلان نظام و دولت است و بايد در مورد آن تصميم‌گيري شود.

رييس جمهور گفت: اگر طبق قانون هم بخواهيم بررسي كنيم، اين موضوع در حيطه‌ي دولت و مجمع عمومي نمايشگاه‌ها مركب از وزرا است كه مي‌گويند در مورد نمايشگاه چه كنند.

خاتمي به نشست‌هاي مشترك اشاره كرد و گفت: دوستان ما از شوراي شهر و شهرداري آمدند و دوستان ما از وزارت بازرگاني رفتند، معاون حقوقي من نظر دادند و به هر حال در مورد جايي كه مورد جنبه‌ي بين‌المللي دارد و مسائل اقتصادي كشور به آن بسته است بايد جايي تصميم بگيرد كه اين مسائل به آن مربوط مي‌شود.

خاتمي در عين حال گفت: من به حسن نيت شوراي محترم شهر ايمان دارم و معتقدم كه شهردار محترم و شوراي محترم شهر خيرخواه هستند، اما بايد مسائل روي اصول و ضوابط حل كنيم.

خاتمي همچنين اظهار داشت: مدت‌ها اين موضوع مطرح بوده است كه نمايشگاه به هر حال مزاحمت‌هايي را براي شهروندان دارد؛ ترافيك سنگين مي‌شود و هميشه نيز صحبت اين مطرح بوده كه راجع به نمايشگاه چه كار كنيم، مثل پايتخت بودن تهران.

خاتمي ادامه داد: امروز تهران يكي از مشكلات و معضلات زندگي جامعه ماست، آيا بايد پايتخت منتقل شود؟ آيا بايد شيوه‌هاي ديگري به كار رود؟ كاري كه از ده، پانزده سال پيش شروع شده و اتوبان‌ها افزايش يافت ـ كه در همين جا از شهرداران سابق كه در اين زمينه كار كردند، تشكر مي‌كنم ـ براي اين بود كه مشكلات شهر كاهش يابد.

وي افزود: تنها راه احل اخراج نيست. يكي از راه‌ها اين است كه ما راندمان ترافيكي و گذرگاه‌ها و پل‌ها را بهتر كنيم تا بتوانيم اين مشكل را براي مردم حل كنيم.

خاتمي اظهار داشت: صرف اين كه مشكل وجود دارد با انتقال نمايشگاه حل نمي‌شود. در عين حال دولت از سال 76 به اين طرف چند كار عمده را انجام داده است.

وي با عذرخواهي از اين كه اين مسائل را توضيح مي‌دهد و با بيان اين كه متاسفانه چون مسائل سياسي و تبليغاتي مي‌شود، به اين صورت درمي‌آيد، گفت: ما از اين به بعد تصميم گرفته‌ايم كه هيچ نمايشگاه عمومي در محل نمايشگاه بين‌المللي برگزار نكنيم و تنها نمايشگاه‌هاي تخصصي برگزار مي‌شود كه به شدت كاهش مراجعه كننده دارد.

خاتمي گفت: ما نمايشگاه‌ها را در استان‌هاي مختلف افزايش داديم. امروز بخش قابل توجهي از نمايشگاه‌هاي ما در مراكز مهم استان‌هاي مشهد، تبريز، اصفهان و ساير مناطق در حال برگزاري است. ما مكان‌يابي‌هايي براي برگزاري نمايشگاه انجام داده‌ايم كه مناسب‌ترين آن را در شهرك پرند يافتيم و هم‌اكنون روي آن كار مي‌شود.

وي با بيان اين كه ايجاد يك نمايشگاه همانند ايجاد يك شهر است، گفت: فقط زمين نيست، امكانات مي‌خواهد، مردم دسترسي بايد داشته باشند كه اين موارد كار مي‌خواهد و هنوز هم آماده نشده است.

رييس جمهور اظهار داشت: ما يك دولت هستيم و با دنيا قرارداد داريم. چطور وقتي ما كنوانسيوني را امضا مي‌كنيم موظفيم قوانين‌مان طبق آن باشد. ما با جامعه جهاني قرارداد بستيم، اين كه نمي‌شود ما يك دفعه اين را ناديده بگيريم.

خاتمي با اشاره به نقش حضور شركت‌هاي مختلف در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي و ايجاد تحرك اقتصادي گفت: ما مجبوريم به تعهدات‌مان عمل كنيم.

وي در عين حال يادآور شد كه در اين زمينه نشست‌هايي برگزار و بحث و صحبت خواهد شد.

وي اظهار اميدواري كرد كه اين مسائل كوچك به مسائل بزرگ لاينحل تبديل نشود.

خاتمي گفت: مطمئن هستم هر دو طرف با تحمل برخي از مسائل مشكلات را به حداقل مي‌رسانند كه ان‌شاء‌الله چنين خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمين سيد محمد خاتمي روز چهارشنبه پس از جلسه‌ي هيات دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالي درباره‌ي واكنش ايران در قبال فرستاده شدن پرونده‌ي ايران به شوراي امنيت، با بيان اين كه بعيد مي‌دانم اين پرونده به شوراي امنيت برود، تاكيد كرد: تمام تلاش‌مان را به كار مي‌گيريم كه پرونده‌ي ايران به شوراي امنيت نرود.

وي با بيان اين كه اگر پرونده‌ي ايران به شوراي امنيت هم برود نهايتا نتيجه‌ي فعلي حاصل خواهد شد و چيزي بيشتر از اين نخواهد بود، ادامه داد: الان هم ما را محكوم مي‌كنند، فشار مي‌آورند و شوراي حكام نيز ممكن است مسايلي را مطرح كند.شوراي امنيت در عين اين كه حق وتو دارد - و ما اين حق را غيرعادلانه مي‌دانيم - 5 عضو دارد كه مي‌توانيم با آن‌ها صحبت كنيم. تمام تلاش ما اين است كه از مصالح ملي خودمان - كه در غني سازي اورانيوم در مسير صلح‌آميز است - نگذريم و براي تحقق اين موضوع تمام تلاش‌ها صورت گيرد تا بتوانيم به روند عادلانه‌اي برسيم.

در ادامه از رييس‌جمهور سوال شد شما زماني مطرح كرديد كه لايحه‌ي تبيين اختيارات كف اختيارات شماست، ولي آن را پس گرفتيد و اين موارد پيش آمده مثل فرودگاه و نمايشگاه كه دولت را به چالش كشانده آيا در اين زمينه كاري صورت نخواهد گرفت؟
خاتمي با اظهار اميدواري نسبت به اين كه انگيزه‌ي اين مسايل به چالش كشاندن دولت نباشد، نسبت به اين جريانات ابراز تاسف كرد و با تاكيد بر اين كه دولت در يك سال باقي مانده با قاطعيت و قدرت كار خود را انجام خواهد داد، خاطرنشان كرد كه در مورد فرودگاه تصميم خواهيم گرفت و اظهار اميدواري كرد كه در مورد نمايشگاه نيز هرچه به مصلحت مملكت و كشور است تصميم‌گيري شود.

از خاتمي درباره‌ي اين كه آيا منشا آلوده بودن قطعات غني سازي مشخص شده است، سوال شد.
رييس جمهور گفت: آژانس مدت‌هاست كه اين موضوع را مي‌داند، اين وظيفه‌ي آن‌هاست كه ببينند منشاء كجا بوده است. ما هيچ‌گونه غني سازي در ايران انجام نداده‌ايم. قطعاتي كه وارد شده آلوده بوده است. البته ما حاضر نيستيم كه ناجوانمردانه برخورد كنيم. خود آژانس وظيفه دارد كه منشاء آن را پيدا كند.

سوال شد آيا فكر نمي‌كند اين مشكلات با مذاكره با آمريكا حل شود و چرا مذاكره با آمريكا در دستور كار شما نيست؟
خاتمي با بيان اين كه «بايد پرسيد كه مقصر ما هستيم يا آمريكا» پاسخ داد: رفتارهاي آمريكا بسيار بد، اهانت‌آميز و خشونت‌بار بوده است و حتي در جاهايي كه ايران در ثبات، امنيت و پيشرفت مثلا افغانستان يا عراق نقش داشته،‌ آمريكا به خاطر همين اشتباهاتي كه دارد نه تنها قدرداني نكرده بلكه برخوردهاي بسيار بدي كرده است. حتي رييس جمهورشان گفته كه نظام ما بايد عوض شود.

وي ادامه داد: اگر آمريكا در رفتارش تغيير جهت دهد و دو كشور به صورت دو قدرت مساوي در يك ميز بنشينند، قرار بر تحميل خواست‌هاي آمريكا نباشد و حسن نيت خود را در عمل نشان دهد، چرا ملت ما ننشيند با او صحبت كند؟ مشكل، مشكل آمريكاست. من 7 سال است كه مي‌گويم اين كليد را او بايد بچرخاند نه با توقع و تحميل ديدگاه‌هايش و با نگاه ارباب رعيتي؛ ملت ما به اين شكل زير بار نمي‌رود. اگر ما تغييرات عملي در رفتار آمريكا ببينيم و مطمئن شويم كه قصد آن، ضربه زدن به اصول مملكت ما نيست، با هيچ كس دشمني الي‌الابد نداريم، اگر مصالح ما ايجاب كند مي‌توانيم سياست ديگري داشته باشيم.

به گزارش ايسنا در ادامه خبرنگار عرب‌زباني موضع دولت را در مقابل تصميم احتمالي مجلس مبني بر شروع غني‌سازي مورد سوال قرار داد.
خاتمي گفت: پارلمان نماينده‌ي ملت و مظهر حاكميت ملي است. اوست كه مي‌تواند قانون بگذارد و مي‌تواند دولت را ملزم به انجام كاري كند. اين مجلس است كه مصالح ملي را تشخيص مي‌دهد و اگر مجلس امري را تصويب كند ما خود را ملزم به اجراي آن مي‌دانيم. اين‌گونه نيست كه ما برنامه‌ريزي كرده باشيم دولت چه كند و مجلس چه كند، ولي فكر مي‌كنم نظر فعلي نظام اين است كه ما بايد به فناوري صلح‌آميز برسيم. تصميمي كه مجلس مي‌گيرد لازم‌الاجراست و ما هم سعي مي‌كنيم با هماهنگي بيشتر در مسيري حركت كنيم كه به نفع نظام و مردم باشد.

در اين گفت‌وگو، خبرنگاري درباره‌ي اقدامات گروهي با عنوان استشهاديون سوال كرد و اينكه آيا اقدامات اين گروه منجر به اظهارنظر مسوولان عراقي نشده است؟
خاتمي پاسخ داد: اينكه چند نفر بيايند در جايي كاري انجام دهند و ادعايي كنند و شعار دهند، كمال بي‌انصافي است كه آن را به حساب دولت، حكومت و نظامي بگذارند كه عملكردش روشن است. بنده اين روش‌ها را اگر هم از روي حسن نيت بوده است، مضر مي‌دانم و دولت و نظام اين موارد را تاييد نمي‌كند.

خاتمي اظهار اميدواري كرد كه اين مسائل تنها روي ندانم‌كاري و سادگي و سطحي‌نگري باشد و گفت: عده‌اي اين كار را كرده‌اند كه هيچ ربطي هم به دولت ندارد، سياستهاي دولت همانهايي است كه اعلام شده است.

وي اظهار داشت: كارهايي كه اين گروهها انجام مي‌دهند از جمله گروگان‌گيري و سر بريدن با وضع بسيار بد، يا طراحي است براي اينكه ادامه‌ي سلطه‌ي اشغالگران را در عراق تامين كنند و يا در اثر ناداني و جهالت اين كار را مي‌كنند و بهانه به دست اشغالگران مي‌دهند.

رييس‌جمهور گفت: همانقدر كه زدن و كشتن و رفتار اشغالگران محكوم است اين نوع رفتارهاي تروريستي نيز در عراق محكوم است و ما به هيچ عنوان اين رفتارها را تاييد نمي‌كنيم.

وي تصريح كرد كه آنچه در ايران وجود دارد (گروه استشهاديون) هيچ ربطي به دولت ندارند و آنها نيز خودشان مي‌دانند.

وي تكرار كرد كه ما در عراق آرامش و امنيت و ثبات مي‌خواهيم، هم براي دولت عراق و هم براي خودمان. ناآرامي در عراق به زيان همه‌ي كشورهاي منطقه است.


تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در ادامه از خاتمي سوال شد؛ اگر الان به شما اعلام كنند كه اسرائيل نيروگاه بوشهر را مي‌زند، چه مي‌كنيد؟
رييس جمهور پاسخ داد: فكر نمي‌كنم كه چنين حماقتي را انجام دهند. اين كار براي آنها خيلي دشوار است و گران تمام مي‌شود و عكس‌العملي كه دنيا و دنياي اسلام نشان خواهد داد عكس‌العمل سنگيني خواهد بود. در عين‌حال ما سعي مي‌كنيم كه رعايت حفاظت را به عمل آوريم و نيز حق خودمان مي‌دانيم كه در مقابل تجاوز جواب لازم را به متجاوز بدهيم.

خاتمي در ادامه در پاسخ به سوالي درباره‌ي كاهش اقتدار دولت در مقابل برخي دخالت‌ها در موضوع فرودگاه اظهار داشت: وقتي عده‌اي در امنيت كشور نظر مي‌دهند ما موظف هستيم كه اين نظر را بررسي كنيم.

وي در بخشي از سخنان خود تاكيد كرد كه ما به عنوان دولت با تمهيداتي كه انديشيده شده، مشكل امنيتي نداريم.

وي گفت: به احتمال قوي موضوع فرودگاه را به شوراي عالي امنيت ملي خواهيم برد و آنجا بحث خواهيم كرد، دستگاههايي كه براي دفاع و امنيت كشور تصميم مي‌گيرند اگر نظر دهند ما موظف به توجه به آن هستيم.
خاتمي گفت كه معتقد است اين موضوع بزرگي نيست.

رييس جمهور در پاسخ به سوالي درباره‌ي فشارهاي آمريكا به اظهارات رييس جمهور آمريكا مبني بر اينكه "ما ايران را تحريم كرديم اما تحريم ايران فايده نداشت" اشاره كرد و گفت: دنيا در حدي نيست كه يك قدرت تصميم بگيرد و به همه‌ي دنيا تحميل كند. فشار وجود دارد ولي فكر نمي‌كنم مشكلي در اين زمينه وجود داشته باشد.

در ادامه خبرنگاري سوال كرد كه آيا انتقال موضوع فرودگاه به شوراي عالي امنيت ملي به منزله‌ي پذيرفتن پيشنهاد مجلس براي خارج شدن موضوع فرودگاه از دستور كار رييس جمهور است؟
خاتمي پاسخ داد: نه، اين پيشنهاد وزير راه و ترابري بود.

خبرنگاري سوال كرد كه كدام نهادهاي امنيتي در موضوع فرودگاه مداخله مي‌كنند؟
خاتمي پاسخ داد: مداخله نمي‌كند، تشكيلات نظامي ما حق دارند كه در مورد فضاي امنيتي كشور نظر دهند. اين نيست كه حق نباشد اما مرجع نهايي و نهاد عالي امنيت وزارت اطلاعات است كه نظراتي دارد و هم وزارت راه و ترابري و هم وزارت فن‌آوري ارتباطات گفتند كه ما نظارت را رعايت مي‌كنيم فكر مي‌كنم اگر توضيح داده شود فكر مي‌كنم اشكالي در اين زمينه نباشد.

درباره‌ي مطرح شدن چهره‌هاي مختلف براي انتخابات و تاثير آن بر كاهش قدرت دولت سوال شد؛ خاتمي با طبيعي دانستن اين امر ادامه داد: يكي از چهره‌هاي سياسي كه نماينده‌ي دور اول مجلس بود، رفته بود، شيراز صحبت كند، زده بودندش و چشم وي سياه شده بود، بعد يكي از رسانه‌هاي خارجي با يكي از كساني كه او را زده بودند مصاحبه كرده و گفته بود برو به ملت و كشورت بگو در ايران آزادي است؛ اينقدر آزاد هستيم كه مي‌توانيم نماينده‌ي خودمان را بزنيم. حالا اينجا هم اينقدر آزاد هستند كه اگر دولت را هم تضعيف كنند اشكال ندارد.

خاتمي همچنين سفر خود به جمهوري آذربايجان را سفر بسيار خوبي توصيف كرد و با بيان اين كه در مورد خزر، روابط تجاري و راه‌آهن و بزرگراه و تمام تشكيلات اقتصادي به تفاهم اصولي رسيد‌ه‌ايم اظهار اميدواري كرد كه در امر خزر هم به نتايجي برسيم كه هم مصلحت ملت ما در آن باشد و هم منافع جمهوري آذربايجان تامين شود و گفت: ما به اين نتيجه رسيديم كه مرز ما مرز صلح و آرامش باشد.

در ادامه از خاتمي درباره‌ي وضعيت تيم ملي فوتبال كشورمان نيز سوال شد.
خاتمي گفت: اگر مسائل روحي و برخي مسائل جمعي حل شود، تيم فوتبال ما يكي از بهترين تيم‌هاي دوره‌ي تاريخ خواهد بود. مربي تيم ما فرد تحصيلكرده‌اي است و اگر برخي مسائل حاشيه‌اي حل شود، اين تيم قابليت بيشتري خواهد داشت، ما در جام ملت‌هاي آسيا عليرغم نارسايي‌هايي كه گاهي ديده مي‌شود از كار تيم كشورمان راضي هستيم و به عنوان يك تماشاچي معتقدم كه تيم ما حتما بايد در فينال مي‌بود و اين به علت ناشناختگي تيم از مشكلات بود.

وي اظهار اميدواري كرد كه با حل مشكلات بتوانيم در جام جهاني شركت كنيم.

خاتمي همچنين درباره‌ي فعاليت‌هاي دولت در زمينه‌ي خصوصي‌سازي، با بيان اينكه اين دولت در زمينه‌ي خصوصي‌سازي گام‌هاي خوبي برداشته است، گفت: يكي از سياست‌هاي اصولي ما در دولت، دولت كوچك و حاكميتي و نه دولت بزرگ و تصدي‌گري است. اصل 44 قانون اساسي هم كه صدر و ذيلي دارد در مجمع تشخيص مصلحت مطرح است و اگر آنچه مورد نظر آن كميسيون بوده به تصويب برسد زمينه واگذاري بسياري از شركتهاي مهم دولتي فراهم مي‌شود و اميدوارم كاري را كه آغاز كرده‌ايم در برنامه‌ي چهارم مستحكم‌تر شود و دولت‌هاي بعدي در ادامه‌ي اين راه با گستردگي بيشتر به جايي بروند كه ما دولتي داشته باشيم كه بتواند به وظايف اصلي خود عمل كند و نيرويش صرف تصدي‌گري‌هاي بي‌مورد نشود.

در ادامه خبرنگاري درباره‌ي تحصن روزنامه‌نگاران سوال كرد كه خاتمي پاسخ داد از اين موضوع خبر ندارد و صلاح مملكت خويش خسروان دانند.

خبرنگار ايسنا نيز سوال كرد كه چرا در كشور ما برخي مسائل تبديل به يك بحران ‌شده و احيانا در نهايت موضوع به شوراي عالي امنيت ملي منتهي مي‌شود.
خاتمي با خنده پاسخ داد: بگذاريد اگر در صنعت و موارد ديگر كار نكرده‌ايم، در توليد بحران اول شويم.

رييس‌جمهور در ادامه در پاسخ به سوالي درباره‌ي روند فعلي موضوع هسته‌يي ايران، گفت: نمي‌توانم بگويم كه پرونده‌ي ايران به شوراي امنيت نزديك شده، در مورد بسته شدن هم نمي‌توانيم بگوييم كه به نتيجه رسيده است اما فكر مي‌كنم جو تبليغاتي از روند كار فني و مذاكراتي كه هست غليظ‌تر است و آنچه كه در عمل و مذاكرات صورت مي‌گيرد به نظر من به غلظت افكار عمومي تبليغاتي، نيست.

هم‌چنين از خاتمي درباره‌ي لزوم هماهنگي جبهه‌ي دوم خرداد براي انتخابات آتي سوال شد و او پاسخ داد كه آنان همه بالغ، عاقل و رهبر هستند و احتياج به هماهنگي ندارند.

وي در ادامه در پاسخ به سوالات ديگر خبرنگاران وعده كرد كه در هفته‌ي دولت يك نشست مطبوعاتي چندساعته داشته باشد و بتواند به سوالات همه به تفصيل پاسخ دهد.

خاتمي همچنين با بيان اينكه ديپلمات ايراني در عراق سالم است، گفت كه هنوز نمي‌دانيم كجاست و اميدواريم كه همين‌روزها آزاد شوند.

وي هنگام ترك تريبون و در حال سوار شدن به اتومبيلش به سوالات پراكنده‌ي خبرنگاران پاسخ ‌داد و با آنها احوالپرسي ‌كرد. در همين‌حال خبرنگاران از او مي‌خواستند كه به وعده‌ي خود براي بازديد خبرنگاران از دفترش عمل كند. او گفت: سال ديگر همين‌موقع.

خبرنگاران گفتند: كتابخانه ملي يا گفت‌وگوي تمدنها؟خاتمي گفت: مي‌برتمان خانه، نمي‌دانم بعد از اينجا كجا بايد بروم. خاتمي كه به شوخي سخن مي‌گفت، ادامه داد: اگر خانه‌ي اجاره‌ي داريد، مشتري هستيم. او همچنين گفت: يكبار يكي از من شماره تلفن خواست به او گفتم از زماني كه رييس جمهور شدم اگر در تهران تنها باشم گم مي‌شوم نه آدرس خانه مي‌دانم و نه شماره‌ي تلفن.
با همين جملات بود كه خاتمي جمع خبرنگاران راترك كرد تا به گفته‌ي خود به خواندن 4 خطبه‌ي عقد برسد.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/10844

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'خاتمي در جمع خبرنگاران: مردم بايد حق خود را تحميل كنند وآن را بگيرند، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016