شنبه 7 شهريور 1383

در حاشيه كنفرانس خبري امروز رئيس‌جمهوري، فارس

خبرگزاري فارس: كنفرانس خبري رئيس‌جمهوري پس از دو سال، پيش از ظهر امروز در حالي در سالن شهيد بهشتي نهاد رياست‌ جمهوري برگزار شد كه حواشي بسياري داشت.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاري فارس، كنفرانس خبري امروز با حضور 150 خبرنگار شبكه‌هاي تلويزيوني مختلف خبري، خبرگزاري‌هاي مختلف داخلي و خارجي، روزنامه‌ها و رسانه‌هاي مختلف و حتي خبرنگاران برخي روزنامه‌هاي توقيف شده تشكيل شد.
*نصب ميكروفونها و لوگوهاي مختلف شبكه‌هاي تلويزيوني كه معرٌف نام آن رسانه‌ها بود بر روي ميز رئيس‌جمهوري آنقدر طولاني شد كه تا زمان آمدن رئيس‌جمهوري به سالن كنفرانس ادامه داشت و رئيس‌جمهوري مجبور شد به هنگام ورود چند دقيقه‌اي را بنشيند تا ميز آماده شود و بعد به روي سن برود كه اين فرصت خوبي را به عكاسان داد تا از وي عكس بگيرند.
* براي اين كه رئيس‌جمهوري از پشت انبوه ميكروفون‌هاي چيده شده بر روي ميز مشخص شود، مجبور شدند تا سكٌويي را براي ارتفاع بيشتر صندلي رئيس‌جمهوري به روي سن بياورند.
*عبدالله رمضان‌زاده سخنگوي دولت، علي خاتمي رئيس دفتر رئيس‌جمهوري و ابوالقاسم خوشرو مسئول اداره اطلاعات و اخبار نهاد رياست جمهوري از نزديك بر جريان كنفرانس خبري نظارت داشتند.
*خبرنگاران روزنامه همشهري و شبكه خبر اولين و آخرين خبرنگاراني بودند كه سوالات خود را مطرح كردند كه هر دو زن بودند.
* وقتي براي طرح سوال خبرنگار خبرگزاري ايسنا از آقايي براي طرح سؤال دعوت شد، يك خانم پشت تريبون قرار گرفت و سؤال طولاني وي كه با تمجيد و تعريف فراوان از رئيس‌جمهوري و تشكر از توجه ويژه خاتمي به ايسنا همراه بود و بيشتر به يك مقاله و يا مقدمه يك پايان‌نامه دانشجويي بود، به دليل طولاني شدن بيش از حد و طرح چندين سؤال از سوي خبرنگار مورد نظر، با اعتراض خبرنگاران روبرو شد.
*وقتي از رئيس جمهوري درباره خروج اعتراض آميز سفير هلند از دادگاه زهرا كاظمي سئوال كردند، خاتمي گفت: به ايشان چه ربطي دارد كه در دادگاه زهرا كاظمي حاضر مي‌شود و آيا دولت كانادا و يا اين آقايان گذاشتند و يا پيگير قتل كيوان تابش در كانادا شدند، بدون حضور ما پرونده او را بستند.
*خاتمي در مورد احتمال دعوت از ميرحسين موسوي براي شركت در انتخابات اظهار داشت: من دعوت نكردم و دخالت نمي‌كنم.
وي افزود: آقاي موسوي اگر بيايد نامزد شايسته‌اي هستند و بنده، هم ايشان، هم افكار و هم كار ايشان را مورد تائيد قرار مي‌دهم.
وي افزود: اگر از من براي دعوت از وي بخواهند، اين كار را مي‌كنم كه البته بايد مطبوعات اين كار را بكنند.
*رئيس جمهور همچنين در مورد هاشمي رفسنجاني گفت: او از شخصيت‌هاي برجسته انقلاب ما است و هشت سال در مسائل بازسازي زحمت كشيدند و هرجايي كه باشند آقاي موسوي و آقاي هاشمي عزيزان ما هستند.
*خاتمي در پاسخ به سوال خبرنگاري كه پرسيد آيا بهتر نيست براي احترام به روزنامه‌هاي توقيف شده و روزنامه‌نگاران زنداني يك دقيقه سكوت كنيد؟ تصريح كرد: آخر، فقط كه روزنامه‌نگاران نيستند، همه‌اش بايد سكوت كنيم.
* برخلاف انتظار، خبرنگاران خبرگزاري‌هاي ايرنا، فارس و ايلنا و واحد مركزي خبر، اجازه طرح سوالات خود را پيدا نكردند.
*خبرنگاران از ساعت 30/9 صبح در سالن حضور داشتند كه رئيس‌جمهوري با حضور خود در ساعت 15/11 دقيقه كنفرانس را آغاز كرد.
* مردوخي كسي كه خود را خبرنگار آزاد معرفي مي‌كند و در بيشتر برنامه‌هاي سياسي حضور دارد وقتي از اعلام نام خود براي طرح سوال نااميد شد با صداي بلند و در حالي كه در رديف اول و همراه با دختر خود حضور داشت گفت: آقاي خاتمي من اولين نفري بودم كه ثبت‌نام كردم چرا مرا براي طرح سوال فرا نمي‌خوانند كه رئيس‌جمهوري وي را شيخ و پير خبرنگاران خواند و به او قول داد آخر سر سوالش را طرح كند و وقتي در پايان رئيس‌جمهوري از مردوخي خواست تا سوال خود را طرح كند، مردوخي ابتدا شعري نسبتا طولاني در وصف حضرت علي (ع) خواند كه مورد تشويق رئيس‌جمهور قرار گرفت و وقتي خواست كه سوال دوم خود را مطرح كند با مخالفت رئيس‌جمهوري مواجه شد ولي سوالش را مطرح كرد.
* درحاليكه هنگام ورود خبرنگاران براي طرح سوال از آنان ثبت‌نام مي‌شد، هيچ ضابطه‌اي براي طرح سوالات وجود نداشت و به انتخاب آقاي خوشرو رسانه‌ها براي طرح سوال فراخوانده مي‌شدند كه با اعتراض سه خبرنگار واحد مركزي خبر حاضر در مراسم روبرو شد.


تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

* در حاليكه كه گفته مي‌شد قرار است اين نشست خبري به طور مستقيم از شبكه خبر و شبكه جام‌جم 2 ماهواره، پخش شود بي‌هيچ دليلي اين مساله انجام نشد البته در بين خبرنگاران مطرح شد كه رئيس‌جمهوري با پخش مستقيم اين كنفرانس خبري موافق نبوده است.
*مشروح اين نشست خبري قرار است امشب از شبكه اول سيماي جمهوري اسلامي ايران پخش شود.
* در طول مصاحبه رئيس‌جمهوري، وي در چندين نوبت پيگير نتايج كشتي‌گيران و تكواندو كار ايران در آتن بود كه همزمان با كنفرانس خبري رئيس جمهوري براي مبارزه به روي تشك رفته بودند.
* رئيس‌جمهوري در پايان نشست رسمي و پس از برخاستن به سوالات فراواني از خبرنگاران كه فرصت طرح سوال را پيدا نكرده بودند پاسخ داد كه جذابيت آن از اصل كنفرانس بيشتر بود.
* خبرنگاران معتقد بودند كه اين كنفرانس خبري نسبت به گفت‌وگوهاي ماهيانه رئيس جمهوري در پايان جسات هيات دولت با خبرنگاران، برتري چشمگيري نداشت و برخلاف انتظار، رئيس‌جمهوري مسئله جديدي را مطرح نكرد.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/11382

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'در حاشيه كنفرانس خبري امروز رئيس‌جمهوري، فارس' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016