شنبه 7 شهريور 1383

خـط قـرمـز مـن اصـل نـظـام اسـت، در مساله خانم كاظمي حتما بايد مجرم، شناخته شود، سخنان تفصيلي خاتمي در جمع خبرنگاران، ايسنا

* مگر مي‌شود جمهوري اسلامي را ناديده گرفت و ظلم را برقرار كرد
* امام در مورد آنچه در زمينه آزادي‌ مطرح مي‌كرد با كسي شوخي نداشت

* ديوار بي‌اعتمادي بين ايران و آمريكا قطورتر شده است
* روح كـلـي بـرنـامـه چهـارم نـبـايـد تـغـيـيـر كـنـد

* مهندس موسوي سرمايه انقلاب،مومن،روشن‌انديش ،دلسوز ملت و مورداعتماد مردم است
* ايسنا از دستاوردهاي مهم دوران مسووليت من است

*به احترام ملت شريف ايران بايد بايستم
* جهان هيچ‌گاه تا اين حد از كابوس سياه جنگ و ترور، دلهره و نگراني نداشته است

* بايد درس پذيرش وجود رقيب را از ورزش بياموزيم
* دخترخانم‌ها و آقاپسرها رعايت وضعيت غالب جامعه را بكنند

--------------------------

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس سياسي

حجت‌الاسلام والمسلمين سيدمحمد خاتمي، پيش از ظهر امروز در نشست مطبوعاتي خود، پيش از طرح سوالات خبرنگاران، در سخناني، ابتدا از اين‌كه نشسته صحبت مي‌كند، عذرخواهي كرد و گفت: اين در حالي است كه به احترام شما و ملت شريف ايران بايد بايستم؛ ولي خوب اين را به حساب كاهش نشاط جواني بگذاريد و خستگي‌هايي كه به‌خصوص براي مصاحبه‌ي يكي دو ساعته پيش مي‌آيد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، رييس‌جمهور كه در آخرين هفته‌ي دولتش پس گذراندن بيش از هفت‌سال تصدي دولت جمهوري اسلامي ايران، در جمع بيش از 100 خبرنگار و عكاس داخلي و خارجي سخن مي‌گفت ، جملاتش را با تبريك آغاز كرد.

خاتمي گفت: تبريك مي‌گويم به شما و ملت بزرگوار ايران، ولادت باسعادت مولاي متقيان امير مومنان علي (ع) را، هم‌چنين به همه‌ي مسلمانان به‌خصوص ملت ما كه افتخار تأسي از او را دارد. انساني كه در اوج اعتقاد به توحيد، تقوا، عدالت و در عين حال برخوداري از حد بالاي شجاعت و نيز دلسوزي براي مردم، انسان بزرگواري كه از كنده شدن خلخال از پاي يك انسان غيرمسلمان در حيطه‌ي حكومت خود رنج مي‌برد و انساني كه به صراحت، مردم را به انتقاد از خود و مطالبه‌ي حقوق خود دعوت مي‌كرد، و حكومت را خدمتگزاري به مردم مي‌دانست، هم‌چنين دغدغه‌ي عدالت براي جامعه داشت و با وجود اين‌كه حكومت ظاهري ايشان، كمتر از پنج سال طول كشيد و در اين پنج سال جنگ‌ها و درگيري‌ها و آشوب‌ها و تنش‌هاي فراواني را ديد، در پايان حكومت اظهار خوشحالي ‌كرد كه در سراسر قلمرو حكومت او انساني نيست كه از گندم و سرپناه برخوردار نباشد، تبريك مي‌گويم زادروز انساني را كه منشور حكومت او و انسان‌دوستي‌اش هنوز براي ما ارزنده است و بايد سرمشق باشد.

رييس‌جمهور ادامه داد: نكته‌ي دوم اين‌كه در هفته‌ي دولت، ياد و خاطره‌ي شهيدان به‌خصوص شهيدان دولت جمهوري اسلامي ايران و در رأس آن رييس‌جمهور و نخست‌وزير شهيد و تعدادي زيادي از وزيران و معاونان نخست‌وزير و مديران برجسته‌ي نظام و 15 هزار نفر شهيد كه از كاركنان و كارمندان دولت را كه در دوران جنگ تحميلي به شهادت رسيدند، گرامي مي‌دارم و اميدوارم كه قدر اين بها و سرمايه‌اي كه براي سربلندي كشور و آزادي و استقلال و استقرار ارزش‌هاي معنوي انقلاب پرداختيم را بدانيم و اين راه را ادامه دهيم.

خاتمي به سراغ نكته‌ي سوم رفت و آن اين‌كه: هيچ وقت تا كنون در دنيا وجدان بشري در شرق و غرب و به‌خصوص از سوي نمايندگان وجدان بشري يعني انديشمندان و متفكران و بسياري از سياستمداران در طول تاريخ، اين‌قدر نسبت به جنگ و خشونت دلهره وجود نداشته و نسبت به صلح و هم‌زيستي نيز علاقه وجود نداشته است. نياز جامعه‌ي بشر امروز، آرامش، عدالت، استقرار همزيستي در جهان و همكاري ملت‌ها و پرهيز از خشونت و جنگ و اين يك دستاورد مبارك بشري است. از سوي ديگر هيچ‌گاه جهان تا كنون از كابوس سياه جنگ و ترور، مثل امروز دلهره و نگراني نداشته است. خشونت در عمل و نفي خشونت در ذهن، مساله‌اي است كه در دنيا به وضوح مي‌توان ديد و اين پارادوكس كه يكي در ذهن است و يكي در خارج، از مسائل مهم روزگار ماست و امروز در عمل چه خشونت به صورت ترور و تروريسم و چه به شكل دولتي و چه به شكل غيردولتي بشر را نگران كرده است و چه به صورت فضاي امنيتي، جنگ و فشار و سركوب به هر بهانه‌اي كه باشد، در دنيا فضاي تلخي را ايجاد كرده . جمهوري اسلامي ايران و دولت من در اين ميان هم منادي گفت و گو و آرامش و تنش‌زدايي بوده‌ايم و هم بر سه اصل پايدار مطالبه‌ي تاريخي ملت ايران در طول 150 سال گذشته تكيه داشته‌ايم؛ يعني، آزادي، استقلال و پيشرفت.

وي افزود: شما اگر به حوادث گذشته رجوع كنيد، درخواهيد يافت كه 150 سال است كه اين ملت به وضوح و در همه‌ي مراحل چه در آن‌ها كه شكست خورده و چه آن‌گاه كه پيروز شده، نداي آزادي، استقلال و پيشرفت را سر داده است. در عين حال فرهنگ غالب جامعه‌ي ما فرهنگ ديني است. روح فرهنگ ايراني، فرهنگ خدايي و ديني است و اين روح در بعد از اسلام و پذيرش داوطلبانه‌ي اسلام بارورتر شد. هنر انقلاب اسلامي اين بود كه مطالبات تاريخي ملت ما را با هويت ملي همسو كرد. يعني روح نداي آزادي، استقلال و پيشرفت سر داد و اين را از مبناي دين و از خاستگاه دين بيان كرد و در واقع يك تحول ديگر در دنيا ايجاد شد. جامعه‌ي ما در طول 100 سال گذشته متاسفانه از يك سو به خاطر استبدادزدگي در برابر هرگونه تحول و تجدد از سوي بخش‌هايي كه به نام دفاع از سنت، از ترقي و پيشرفت و آزادي دل خوشي نداشت و از سوي ديگر از طيفي كه به نام تجدد با سنت سر سازگاري نداشته است، رنج برده ؛ اما در اين‌جا جريان سومي وجود داشت كه همواره مظلوم بود و آن جرياني بود كه خواستار اصلاحات بود. يعني به شدت معتقد بود كه آزادي، استقلال و پيشرفت، شرط بقاي يك ملت و كشور است و سعادت كشور در گرو اينهاست. از سوي ديگر به مباني ديني و فرهنگي جامعه هم معتقد بود و البته معتقد بود كه بايد دين را آن‌گونه فهميد كه با آزادي و استقلال و پيشرفت پايدار بماند و نيز آزادي و استقلال و پيشرفت و مردم‌سالاري را به گونه‌اي خواست كه با معيارهاي ديني و ارزشي جامعه سازگار باشد و اين سازگاري كار مهمي بود. من معتقدم كه آن‌چه به نام جمهوري اسلامي مطرح شد، در واقع الگوي بومي آن چيزي بود كه ملت ما مي‌خواست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمين سيد محمد خاتمي رييس‌جمهور در ادامه‌ي مصاحبه‌ي مطبوعاتي خود با خبرنگاران به پرسش خبرنگار ايسنا پاسخ داد.

خبرنگار ايسنا پرسيد:

با سلام و عرض ادب

آقاي رييس جمهور، ابتدا لازم مي‌دانم از سوي خبرگزاري دانشجويان ايران، مراتب قدرداني و تشكر از حمايت‌هاي معنوي جنابعالي از اين خبرگزاري و هم‌چنين همت والايي را كه حضرتعالي همواره مصروف توسعه‌ي رسانه‌اي در كشور داشتيد اعلام نمايم.

جناب آقاي خاتمي، دانشگاه‌ها در ايجاد حماسه‌ي دوم خرداد 76 نقش پيشرو و موثري داشتند و پس از آن، فضاي با طراوت و پر نشاط سياسي در دانشگاه‌ها نويدبخش افقي روشن و آينده‌اي اميدوار كننده بود، از آن سال تاكنون هزاران مقاله ارائه و دست‌آوردهاي فراوان علمي در عرصه دانشگاه‌هاي كشور به دست آمده كه برخي از آنها در سطح جهاني نيز مثال زدني است و پژوهش‌هاي بسياري به دست پرتوان دانشگاهيان انجام شده است، به گونه‌اي كه ما را در ميان كشورهاي اسلامي در رتبه‌اي بالا قرار مي‌دهد؛ اما برخلاف تصور، در فضاي سياسي دانشگاه‌ها شاهد رشدي همپاي تحرك علمي آن نبوديم.

* علل و عوامل اين اتفاق را در چه مي‌بينيد؟

* به عنوان يك رييس جمهور و نيز يك روشنفكر ديني به نظر شما دانشگاه‌ها چگونه مي‌توانند مجددا توان تعيين كننده خود را در صحنه‌ي انتخابات حساس رياست جمهوري به كار گيرند و نقش تاريخي خود را ايفا كنند؟

* نظر شما در خصوص حضور نخبگان و دانشگاهيان در عرصه انتخابات به عنوان يك انتخاب كننده، و نيز نخبگان دانشگاهي نظير مهندس مير حسين موسوي نخست وزير دوران پر افتخار حضرت امام(ره) و دفاع مقدس به عنوان انتخاب شونده چيست؟

آقاي رييس جمهور، جامعه‌ي ما همواره از افراط و تفريط رنج مي‌برد، شما نيز با دو جريان افراطي روبه‌رو بوديد، اما، با اتخاذ مشي انتقادپذيري و ارائه‌ي اخلاق خوب حكمراني نشان داديد كه به رييس جمهور هم مي‌شود انتقاد كرد و ديگر كسي آن را اهانت به مقدسات نمي‌داند. اين فرهنگ‌سازي، استمرار و نهادينه كردن همان ديدگاه حضرت امام خميني(ره) معمار كبير انقلاب اسلامي است، كه فرمود «اگر به من خدمتگزار بگويند، بهتر است» و انتقاد را موهبتي الهي مي‌دانست. از سوي ديگر شما با برگزيدن شكيبايي و مدارا در برابر منتقدان، مخالفان و موانع و چالش‌هاي پيش روي خود، كه حتي از جانب برخي همراهانتان نيز انتقاداتي را برانگيخت، تاكيد داشتيد كه برنامه‌هاي خود را در فضايي به دور از افراط و تفريط و تنش‌هاي آسيب‌زا به ملك و ملت عملي سازيد.

* مداراي شما چه دست‌آوردهايي داشت؟

رئيس جمهور در پاسخ به پرسش خبرنگار ايسنا با اشاره به ميزان رشد دانشجويان در مقاطع مختلف دانشگاهها و هم‌چنين ميزان مقالات علمي رتبه‌ي ايران را در ميان كشورهاي جهان قابل توجه دانست و خاطرنشان كرد كه جامعه‌ي دانشگاهي در همراهي با دولت نيز به خوبي عمل كرده است.

رييس‌جمهور هم‌چنين با اشاره به فعاليت‌هاي جهاد دانشگاهي، دستاوردهاي علمي دانشگاهي را قابل تقدير دانست.

وي هم‌چنين به تاثيرات دستاوردهاي دانشگاهي بر اقتصاد اشاره كرد و اين امر را به دليل رابطه بين دانشگاه و مديريت جامعه دانست.

رييس‌جمهور با بيان اين‌كه دانشگاه همواره پيشتاز بوده است، در اين راستا دو مشكل را قابل توجه ذكر كرد و درباره‌ي آنها گفت:« يكي اين‌كه به خاطر شكل نگرفتن نهادهاي مدني و عدم جايگاه مهمي كه مطبوعات كشور بايد داشته باشند، بار بسياري از مشكلات اجتماعي را دانشگاهها و احيانا مطبوعات به دوش كشيدند و اين نقصي است كه در جامعه‌اي كه مي‌خواهد دموكراسي داشته باشد، وجود دارد.»

وي از استقرار نهادهاي مدني به عنوان فعاليت‌هاي مورد تاكيد خود ياد كرد و با اشاره به ميزان ازدياد احزاب و تشكل‌ها در جامعه ادامه داد: « كم‌كم اينها به عنوان نقاط اصلي مردم‌سالاري در جامعه شكل خواهد گرفت؛ ولي در هر حال به خاطر فشاري كه روي گروههاي سياسي بود و نمي‌توانستند فعاليت داشته باشند، خيلي از دانشجويان بار آنها را به دوش كشيدند و در حقيقت تاوان رشد نهادهاي مدني در دانشگاهها را ‌پرداختند.»

خاتمي افزود:« مرحله‌ي دوم، همان شتابزدگي‌ها و احساساتي است كه وجود دارد و عدم تشخيص هويت‌هاست. در يك جامعه‌ي مردم‌سالار، نقد و انتقاد بايد نهادينه شود، اما دو مشكل رواني و تاريخي داريم؛ يكي اينكه از سوي حكومتگران و كساني كه قدرت را در دست دارند، بعضا نقد به معناي براندازي تلقي مي‌شود. اين مرحله بايد عوض شود. از طرف ديگر به خاطر اشتباهات و احساسات كساني است كه مي‌خواهند آزاد باشند. حتي معتقدند كه نقد مي‌تواند مرزهاي امنيت ملي را درنوردد و نيز نقد مي‌تواند منجر به براندازي شود. اين تناقض، مشكل اصلي ماست.»

وي تاكيد كرد:« ما بايد ياد بگيريم كه نقد، براندازي نيست و براندازي هم نقد نيست.»

رييس‌جمهور ‌گفت:« اگر در دانشگاهها برخي افراط‌ها وجود داشت، به آنها هم جفا شده است. من دلهره‌ي بسياري از دانشگاهيان را مي‌دانم و اين را قبول دارم. در جريان تير 78 برخوردي كه با دانشجويان شد مناسب نبود و نتوانستيم فرقي بين آشوبگران با دانشجويان كه اعتراض دارند قائل شويم و به آنها جفا شده است، اما در عين حال توقع داريم دستگاههاي دانشگاهي بتوانند با تأمل و درك موقعيت تاريخي با شكيبايي بيشتر مساله را پيش ببرند.»

وي خاطرنشان كرد:« برخي درخواست‌ها وجود دارد كه منتج كردن آن مي‌تواند زمينه‌اي براي يك نوع تعادل و يك نوع اعتدال هم در دانشگاه، هم در حكومت فراهم آورد و اميدواريم در آينده شاهد رفتارهاي بهتري باشيم.»

به گزارش ايسنا، رييس‌جمهور در پاسخ به بخش ديگري از سوال خبرگزاري دانشجويان ايران درباره‌ي انتخابات گفت:« انتخابات مهم‌ترين مساله‌ي سرنوشت‌ساز در يك نظام مردم‌سالار است؛ به‌خصوص انتخابات رياست جمهوري كه فرد انتخاب شده مستقيما نماينده‌ي حاكميت ملي مي‌شود. گرچه بنده اعتراض داشته و دارم كه اختيارات رييس‌جمهور متناسب با مسووليت‌هايي كه دارد نيست و به همين دليل نيز مي‌خواستم در چارچوب قانون اساسي اينها را مشخص كنند كه متاسفانه به خاطر سوءتفاهم و برداشت‌هاي نادرست، در اين زمينه ناموفق بودم و احساس كردم كه اگر آن لوايح بخواهد ادامه پيدا كند در آينده ممكن است حتي اين اختياراتي كه براي بنده هم به رسميت شناخته شده است منتفي شود و اين را گذاشتيم تا در فضاي مناسب‌تري كسان ديگري كه مي‌آيند انجام دهند.»

وي تاكيد كرد:« انتخابات رياست جمهوري بسيار مهم است و وجود يك رييس‌جمهور همگام و همسو با مطالبات واقعي و تاريخي مردم در استقرار مردم‌سالاري جهت پيشرفت و تعديل جامعه بسيار موثر است و من نيز معتقدم هم نخبگان و هم همه‌ي مردم بايد در اين زمينه تلاش كنند و اميدوارم با ايجاد يك فضاي آزاد و بدون ترس‌هاي نابه‌جا زمينه‌ي انتخاباتي آزاد و عادلانه فراهم آيد.»

خاتمي يادآور شد:« اعتراض ما در انتخابات مجلس هفتم به روند انتخابات بود، نه به خود انتخابات و به همين دليل نيز بنده مجلس را به عنوان مجلس قانون‌گذار پذيرفتم و انتخابات برگزار شد، ولي معتقدم كه روند، روند درستي نبود و تمام تلاشمان را كرديم، اما اساس ما بر تنش نبود و من فكر مي‌كنم كه اگر به آثار و نتايج داخلي و بين‌المللي قضايا بنگريم، قطعا در انتخابات رياست جمهوري براي برگزاري انتخابات آزادتر و قانوني‌تر تجديدنظر خواهيم كرد و اميدوارم كه اين‌گونه باشد و با تفاهم بتوانيم به چنين انتخاباتي برسيم.»

وي با تاكيد بر حضور همگان در انتخابات رياست جمهوري، به شخصيت مهندس ميرحسين موسوي اشاره كرد و گفت:« جناب آقاي مهندس موسوي از چهره‌هاي برجسته‌ي انقلاب، مومن، روشن‌انديش، دلسوز براي ملت و مورد اعتماد مردم هستند. كسي كه در هشت سال جنگ تحميلي يا بيشتر از آن دوران نخست‌وزير بود و علي‌رغم مشكلاتي كه داشت توانست كشور را اداره كند و از افتخارات ما اين بود كه آن دوران كه در تحريم همه‌جانبه بوديم و مشكلات فراوان داشتيم، توانستيم هم جنگ را اداره كنيم و هم جامعه را پيش ببريم؛ گرچه صبوري و همراهي جامعه نيز مورد تقدير است. من معتقدم ملت ما اگر در كار حسن‌نيت ببينند، حاضر به فداكاري نيز هستند.»

وي ادامه داد:« جناب آقاي مهندس موسوي از سرمايه‌ها و ارزش‌هاي انقلاب ما هستند، اما اين‌كه در انتخابات شركت مي‌كنند مربوط به ايشان و تصميم‌گيري وي است. البته به نظر من تا انتخابات زمان زيادي داريم كه اميدوارم انتخاباتي پرشور برگزار شود و مردم فرصت انتخابشان در اين انتخاب زياد باشد.»

خاتمي با اشاره به تشكر خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) از كمك‌هاي معنوي رييس‌جمهور نسبت به اين خبرگزاري، اين كمك‌ها را يك وظيفه دانست و خاطرنشان كرد:« يكي از دستاوردهاي مهم دوران بنده، افزايش تعداد خبرگزاري‌ها و تنوع مطبوعات در كشور بوده و يكي از اين سرمايه‌ها و دستاوردها ايسنا است كه هم نشان‌دهنده‌ي توان دانشجويان و دانشگاهيان ماست و هم عرصه‌ي خبررساني را رقابت‌پذير كرده است و هم در اين مدت كوتاه با هزينه‌ي بسيار كم، كارهاي بزرگي را انجام داده و در عرصه‌ي جهاني به عنوان يك خبرگزاري معتبر خود را مطرح كرده است.»

رييس‌جمهور در ادامه خطاب به خبرنگار ايسنا و همه‌ي كساني كه در خبرگزاري دانشجويان ايران كار مي‌كنند، دست‌مريزاد و تبريك گفت.

سيد محمد خاتمي در بخش ديگري از سخنان خود در جمع خبرنگاران گفت:« حكومت از آن مردم، متكي به آراي مردم و تحت نظارت مردم و لازمه‌ي آن آزادي مردم، مشاركت مردم در امور سياسي، اقتصادي و فرهنگي است و در عين حال اين مشاركت و آزادي، سازگار با معيارهاي فرهنگي است. ما در دوران 50-100 ساله‌ي اخير دو گونه تلقي از اسلام داشتيم؛ يكي اسلامي كه مدافع آزادي و استقلال و مردم‌سالاري بود و يكي اسلامي كه به نام دفاع از ارزش‌ها، بازگشت به عقب و نفي هرچه نو و پيشرو بود را طرح مي‌كرد و اين مساله را اگر بخواهم به صورت كوتاه بگويم، در آن چيزي است كه يك جا به صورت جمهوري اسلامي و با توجه به قانون اساسي، هرچند ما در عمل دچار مشكلاتي بوديم، تجلي پيدا كرد و ديگري به صورت امارت اسلامي طالباني افغانستان ظهور و بروز پيدا كرد و امروز تنها تقابل ما با آنهايي كه مخالف استقلال و آزادي ما هستند، نيست. تقابل ما با ديدهاي تنگ، ديدهاي وابسته‌گرايي كه انقلابي بودن، اصولي بودن و بنيادي بودن را در نفي هرچه نو است مي‌دانند و به نام اسلام و خدا، خود را ارباب مردم مي‌دانند و با مخالفين نظر تنگ خود با خشونت روبه‌رو مي‌شوند و از دست زدن به ترور و كشتار و خشونت نيز ابايي ندارند است و درمقابل، ما مدعي و منادي و دعوت‌كننده به اسلامي هستيم كه با حقوق بشر و با آزادي انسان و پيشرفت جامعه سازگار است. اين خواست ما بوده و معتقدم خواست انقلاب ماست و پافشاري بر اين اصول، پايبندي به معيارهاي انقلابي و خواست ملت ايران است. اين‌كه يك دولت در انجام كارهايش چه‌قدر موفق باشد و يا نباشد، آن يك مساله است و اين‌كه آيا يك دولت و كسي كه از مردم راي گرفته، به آرمان‌هايي كه مطرح كرده وفادار باشد و نيز منصفانه از افراد بخواهد كه موفقيت‌ها و ناكامي‌ها را با توجه به همه‌ي شرايط اجتماعي، داخلي و خارجي و فرهنگي جامعه بسنجند مساله‌ي ديگري است و من اميدوارم كه در اين مدت كوتاهي كه در نزد شما هستم بتوانم به پرسش‌هاي شما پاسخ بدهم يا با مسايلي كه شما مي‌گوييد همدلي كنم.»

وي گفت:« من براي دوستان عزيزمان در سراسر دنيا متاسفم كه اهل قلم و خبر، خبرنگاري و مطبوعات با سختي‌هاي فراواني روبه‌رو هستند. در جنگ‌ها، در درگيري‌ها همواره اينها پيشتاز هستند و مورد تهاجم قرار مي‌گيرند و اولين حلقه‌اي كه مورد تهاجم و فشار قرار مي‌گيرد خبرنگاران هستند. در جنگ‌ها شما ببينيد چه‌قدر ما كشته و زخمي داريم، دستگيري داريم، فشار داريم و سختگيري‌هاي فراوان نسبت به خبررساني براي اين‌كه خبررساني امر مهمي است و در داخل كشور ما هم ناگواري‌هاي زيادي براي اصحاب خبر و مطبوعات وجود داشته است. البته نمي‌خواهم بگويم كه مطبوعات و خبررساني ما بي‌عيب بوده است، ولي مي‌خواهم بگويم كه اصحاب خبر ما در داخل و خارج با فشارهاي زيادي روبه‌رو بوده‌اند و اميدوارم با پافشاري، صبوري و واقع‌بيني همه‌ي ما دست به دست هم بدهيم و به سوي آينده‌اي بهتر حركت كنيم؛‌ گرچه نسبت به گذشته نيز ناراضي نيستيم و معتقديم روي هم رفته مي‌تواند از آن‌چه كه بوده است دفاع كرد.»

به گزارش ايسنا در ادامه كنفرانس خبري رئيس جمهور ، خبرنگار روزنامه‌ي همشهري از رييس جمهور پرسيد: اول كه آمديد اطرافيان نزديك به شما ، تصور كردند كه خط قرمزي نداريد، و بعدا معلوم و مطمئن شدند كه خط قرمزهايي براي خود داريد و اين اواخر اطرافيان شما معتقدند كه اگر آن خط قرمزها را رعايت نمي‌كرديد، نام نيكي از شما در تاريخ باقي مي ماند.

نظرتان در اين خصوص چيست؟

رييس جمهور پاسخ داد: البته كه با شرايطي آمدم و نه تنها اصرار نداشتم كه علاقه‌اي هم نداشتم بيايم. در دور دوم هم تصميم داشتم كه نيايم و اصرار دوستان بود كه بيايم. هدف از آمدنم هم فعاليت در درون جمهوري اسلامي بود، نيامده بودم كه جمهوري اسلامي را عوض كنم بلكه معتقد بودم كه جمهوري اسلامي دستاورد بزرگ مبارزات ديني ، سياسي و ملي مردم ماست و نيز معتقد بودم و هستم كه هنوز قانون اساسي ظرفيت‌هاي دارد كه اگر عمل شود ، مي‌توانيم دستاوردهاي بهتري داشته باشيم.

منظورم اين نيست كه قانون اساسي هيچ عيب و نقصي ندارد . همچنان كه بعد از 10 سال از انقلاب اسلامي اين قانون تغيير كرد ، امروز و فردا هم مي تواند عوض شود، البته با روش‌هايي كه در آن پيش‌بيني شده است.

رييس جمهور تصريح كرد: اما معتقدم كه خيلي از مسايل در درون قانون اساسي وجود دارد كه ظرفيت‌هاي نهفته‌اي است كه متأسفانه به علل مختلف عملي نشده است.

خاتمي تأكيد كرد: حركتم در چارچوب نظام و براي اصلاحات در درون نظام بود و نه بر هم زدن آن. معتقد نبودم كه يك رييس جمهور حق دارد به صورت يك اپوزيسيون نظام در عرصه حضور داشته باشد، يك انسان حق دارد اپوزيسيون باشد و حق دارد حتي بنياد يك نظام را نقد كند ولي حق ندارد درون نظام بيايد و با استفاده از ساز و كارهايش بخواهد تغييرش دهد.

رييس جمهور اظهار داشت: بارها گفته‌ام خط قرمز بنده اصل نظام است كه لطمه نديده است و نيز تلاش براي اصلاحات.

خيلي از كارها شده است كه مي شود بيان كرد و خيلي از كارها هم بوده كه با ناكامي روبه‌رو بوده است ولي در مجموع معتقدم آنچه كه پيش آمده به لحاظ ذهن اجتماعي، رشد اجتماعي، و آگاهي مردم به حقوق خودشان است. همچنين نكته‌ي ديگر غلبه‌ي گفتمان مردم‌سالاري در جمهوري اسلامي، كه يك روز مي گفتند نامي از جمهوري نبريد، و از حكومت اسلامي نام ببريد. ولي امروز مي‌بينيد كه گفتمان مردم‌سالاري گفتمان غالب است و هيچ كس نمي‌تواند خارج از آن صحبت كند.

رييس جمهور تصريح كرد: هر چند كه در عمل، دچار مشكلاتي باشيم، معتقدم كل جامعه‌ي ما به خواست تاريخي خودش، نزديك شده است و اين كه من در تاريخ بمانم يا نمانم خيلي مهم نيست، انسان‌ها مي‌روند و خيلي ارزش زيادي ندارند. مهم اين است كه حركتي كه مردم ما در يك صد و پنجاه سال گذشته انتخاب كرده است و نيز نقشي كه دين اسلام با بينش اصلاحي در اين حركت داشته است، بتواند ، جامعه را به سرمنزل برساند و تداوم يابد كه معتقدم تداوم خواهد يافت؛ اما گاهي با هزينه‌ي كمتر و گاهي نيز با هزينه‌ي بيشتر، مي توانيم به آن برسيم.

به گزارش ايسنا، رييس جمهور در پاسخ به سؤال ديگر خبرنگار همشهري مبني بر اين كه چه اقداماتي براي توقف فعاليت تشكيلات موازي در زمينه‌هاي امنيتي و اطلاعاتي پيش‌بيني كرده‌ايد و آيا مي‌توانيد در اين مدت كوتاه باقيمانده اين معضل را حل كنيد اظهار داشت: يك دستگاه اطلاعاتي متمركز و پاسخ گو بيشتر وجود ندارد و آن وزارت اطلاعات است. البته بخش‌هاي مختلف در حيطه‌ي وظايف خاص خودشان حق دارند كه كارهاي اطلاعاتي كنند، اما عبور از آن حيطه و ورود در حيطه‌ي عمومي اطلاعات ، جرم و غير قابل بخشش است. ما همواره بر اين مسأله پافشاري كرده‌ايم.

رييس جمهور با بيان اين كه ادعا نمي‌كنم حركت‌هاي موازي اطلاعاتي وجود ندارد، اظهار داشت: همواره با اين مسأله برخورد شده است و مدتي پيش خدمت مقام معظم رهبري در خصوص آن مفصل صحبت كردم و مشخص شدن حدود و ثغور هم مورد تأييد بود و اين كه هر فعاليت اطلاعاتي هماهنگ با وزارت اطلاعات باشد. يكي از كارهاي مهمي كه براي سلامت جامعه بايد انجام شود، مشخص شدن حدود مرزهاست كه در اين زمينه تلاش خودم را كرده‌ام و تا حدودي هم موفق بوده‌ام؛ ولي هنوز نقطه ضعف‌هايي وجود دارد كه اميدوارم در اين مدت باقيمانده به ساز و كاري برسيم كه امر وحدت اطلاعات و امنيت كشور و محوريت وزارت اطلاعات، نهادينه شود تا انشاءالله دولت‌هاي بعد با مشكلات كمتري روبه‌رو شوند.

به گزارش ايسنا، رييس جمهور در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگار تلويزيون آلمان، درباره مسايل هسته‌اي ايران و همچنين تأثيرات آن بر روابط ايران با دنياي غرب، به دو مسأله اشاره كرد و اظهار داشت:« استفاده از تكنولوژي هسته‌اي صلح‌آميز حق مسلم قانوني دولت‌هاي عضو ان.پي.تي براي داشتن فناوري صلح‌آميز هسته‌اي است و نكته‌ي دوم اين كه گسترش سلاح‌هاي هسته‌اي در دنيا خطرناك و فاجعه آميز است، و اين دو هيچ منافاتي با يكديگر ندارند.

رييس جمهور تصريح داشت: متأسفانه يك خطر كه دنياي امروز را تهديد مي‌كند گسترش سلاح‌هاي اتمي آن هم توسط بعضي از قدرت‌هاي كه در اين سازمان‌هاي مهار كننده عضويت ندارند و بدون هيچ گونه نظارتي فعاليت دارند مي‌باشد كه از جمله اسراييل است كه عضو ان.پي.تي نيست و ديگر كشورهاي دوست و همسايه پاكستان و هندوستان هستند كه عضو ان.پي.تي نبوده و داراي قدرت اتمي يعني سلاح هسته‌اي هستند.

رييس جمهور به پيشنهاد ايران ، اشاره كرد و گفت: پيشنهاد كرديم كه خاورميانه عاري از سلاح‌هاي اتمي شود ، در مجامع بين المللي روي آن هم ايستاديم خواستيم كه مسأله‌ي محدوديت سلاح‌هاي هسته‌اي از قدرت‌هاي بزرگ ، يك اصل مهم در سازمان ملل و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي درآيد. در مقابل ما هم حق داريم صاحب تكنولوژي صلح‌آميز هسته‌اي شويم. تكنولوژي صلح‌آميز هسته‌اي يعني توليد سوخت براي كارخانه‌هايي كه با اتم ، برق توليد مي‌كنند. يعني كارخانه‌هايي كه سوختشان هسته اي است. يعني داراي فناوري شويم كه بتوانيم كه از يو اف 6 يعني حاصل فراوري روي خاك معدن اورانيوم كه 7 درصد خلوص دارد، طي يك علم، تبديل به غني سازي سه و نيم درصدي اورانيوم شود و اين فقط در كارخانه‌هاي سوخت اتمي به كار مي‌رود. ما بيش از اين نمي‌خواهيم و براي آن هم كار كرده‌ايم و حقمان است.

در ان.پي.تي هم آمده است هيچ كس هم حق ندارد كشوري را از آن محدود كند، اما حق دارد كه نگران گسترش سلاح‌هاي اتمي باشد.

رييس جمهور تصريح كرد: اين آمادگي را داريم كه هر كاري را براي تضمين اين كه به سوي سلاح اتمي نمي‌رويم به دنيا بدهيم چون نمي‌خواهيم كه برويم. چون داشتن سلاح اتمي جزء دكترين ما نيست. ما به عنوان يك مسلمان ايراني و اسلامي نمي توانيم سلاح هسته‌اي به كار گيريم.

كسي كه نمي‌تواند سلاح هسته‌اي را به كار بگيرد نمي‌تواند سلاح هسته‌اي بسازد. اين مسأله‌اي است كه با دنيا داشته‌ايم و همكاري‌هايي هاي فوق العاده خوبي هم با دنيا داشته‌ايم با آژانس انرژي اتمي، سه كشور اروپايي نيز همين طور . گرچه گله‌هايي از آنها داشته‌ايم و آنها نيز از ما گلايه‌هايي داشته‌اند ولي هيچ گاه اين همكاري متوقف نشده است.

خاتمي تصريح كرد: فكر ميكنم از نظر فني مشكلي نيست و اميدوارم بدون تأثر از فشارهاي سياسي ، حتي در نشست سپتامبر، يك گام به جلو برويم براي اين كه ايران به سوي اعتمادسازي بيشتر پيش برود و يا بگوييم مشكلاتي كه داشته است رفع شده است .

خاتمي، گفت: اگر با انصاف بنگريم، مشكل اتمي ايران، و موانع اتمي ايران، قابل بسته شدن است. اما در اين مدت ، ما ضمن پافشاري بر اين كه مي توانيم و بايد صاحب فناوري صلح‌آميز هسته‌اي شويم و در اين زمينه هم تلاش خواهيم كرد. نهايت همكاري‌را هم با آژانس و هم با كشورهاي اروپايي و نيز با كشورهاي ديگر انجام مي‌دهيم همچنان كه تاكنون مذاكره كرده‌ايم كه مي‌تواند اميدوار كننده هم باشد.

رييس جمهور گفت: اميدوارم به دور از فضاهاي سياسي و فشارهاي سياسي، كه آمريكا ايجاد مي‌كند و الان همه‌ي دنيا هم فهميده كه فشارها سياسي است، بتوانيم به خوبي و خوشي ، و با همدلي و حسن تفاهم ، با دنياي غرب، اسلام، و دنياي موجود، از اين مرحله بگذريم.

رييس جمهور اظهار داشت: در عين حالي كه وجود مشكلاتي را انكار نمي‌كنم به هيچ وجه از تنش ، رفتن پرونده به شوراي امنيت، تداوم روشي كه در آژانس بوده است، استقبال نمي‌كنيم و در عين حالي كه بر اصول خود پايبنديم و بر حق خود، پافشاري مي‌كنيم نهايت تلاش را براي حل مشكل و رفع سوءتفاهم ، مي‌كنيم.

به گزارش ايسنا رييس جمهور در ادامه كنفرانس مطبوعاتي خود، در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاري كيودوي ژاپن درباره‌ي پرونده هسته‌اي ايران و ابتكارات جمهوري اسلامي ايران قبل از جلسه بعدي حكام كه در ماه سپتامبر برگزار مي‌شود،گفت:« در مورد موضوع هسته‌اي همواره تلاش كرده‌ايم و به ملت عزيز خود هم مي‌گوييم كه نهايت تلاش خود را به كار مي بريم كه بدون پيشامد و مشكلي اين مساله حل شود. همچنان كه به آساني مي‌تواند حل شود و ما در عين حالي كه روي اصول خود ايستاده‌ايم منافع و امنيت ملت خود در نظر خواهيم گرفت.»

وي گفت:« تمام تلاشمان بر تفاهم بيشتر با اروپاييان و آژانس را انجام داده و مي‌دهيم. مذاكره كرده و ميكنيم و دائما هم تبادل نظر مي‌كنيم و معتقد هم هستم كه با اين بحث‌ها زمينه‌هاي تفاهم بيشتر پيدا مي‌شود. به خصوص اگر با انصاف و بدون اينكه آژانس تحت فشار قرار بگيرد، گزارشي كه به نظر ما مي‌رسد گزارش موفقي باشد، بدهد و اين حسن تفاهم را در طرفين ايجاد كند و هم اعتماد ما را ،كه بدبيني‌هايي پيدا كرده‌ايم كه اينها مي‌خواهند فشار بياورند و در نهايت حق ما را براي فناوري صلح‌اميز هسته‌اي از ما بگيرند، از بين ببرند و هم ما بتوانيم با ابتكاراتي كه داريم و همكاري‌هاي بيشتري كه داريم نگراني دنيا را از اينكه خداي ناخواسته جمهوري اسلامي مثلا به سوي ايجاد سلاح اتمي مي رود رفع كنيم و كاملا هم آمادگي داريم.»

خاتمي گفت:« من فكر مي كنم روند گذشته با قاطعيتي كه ايران نشان داده است كه به هيچ وجه از حق قانوني خود براي فناوري صلح‌اميز هسته‌اي نخواهد گذشت و از طرف ديگر حسن نيتي كه در بازديد ها و همكاري‌هاي با آژانس نشان داده است، كه در جريان آن معلوم شده است كه واقعا ايران قصد توليد سلاح اتمي را ندارد،فضا مي تواند به سوي آرامش بيشتر برود و مذاكرات و صحبت‌هاي ما بتواند ما را به جايي برساند كه دلمان ميخواهد.»

رئيس جمهور در پاسخ به اين پرسش كه آيا نتيجه انتخابات آمريكا تاثيري بر روي روابط ايران و آمريكا خواهد داشت يا خير؟ گفت:« به هرحال در آستانه‌ي انتخابات يك فضاي خاصي ايجاد مي شود و نمايندگان قول‌هايي مي دهند و كارهايي انجام مي دهند، گرچه تجربه ما اين است كه ظرف اين 26 سالي كه از انقلابمان گذشته است سياست كلي آمريكا در رابطه با ايران سياست نادرستي است. فقط يك جا علائم و نشانه هايي از يك تغيير ايجاد شد كه متاسفانه ادامه پيدا نكرد، هم به خاطر وضعيتي بود كه آنها داشتند و شايد ما هم مي‌توانستيم بهتر از اين استفاده كنيم و آن اين كه وزير خارجه وقت آمريكا براي اولين دفعه اعتراف كرد آمريكا در سياست 30 تا40 ساله خود در قبال ايران اشتباه كرده است و البته عذر خواهي رسمي از ملت ايران نكرد، ولي موضع گيري كه از او عذر خواهي هم مي‌آمد در آن ديده مي‌شد و فكر مي‌كنم در آن موقعيت فضاي مناسب تري ايجاد شد. ولي متاسفانه كساني كه نمي خواستند اين مشكلات حل شود و عمدتا هم در درون خود آمريكا هستند با شيفت كردن و منتقل كردن اين سياست به بعضي سياست هاي نادرست زمينه هاي بدبيني تاريخي را در ايران تقويت كردند و شايد اگر ما هم فعاليت ديپلماسي قويتري داشتيم از اين موقعيت استفاده مي شد، ولي در مجموع سياست هاي آمريكا نسبت به ايران ظالمانه، مداخله جويانه و تحقير كننده‌ نسبت به ايران بوده است و ما نه تنها نشانه اي از اين بهبود نديديم.»

به گزارش ايسنا،خاتمي گفت:«استقرار حكومت جديد و روي كار آمدن متعصبان نو محافظه كار در آمريكا كه دنيا را به آتش كشيدند واقعا ملت آمريكا را وادار كرد هزينه‌هاي بسيار سنگيني در دنيا بپردازند.»

وي اظهارداشت:« روابط ميان آمريكا و ايران در دوران شاهد قطورتر شددن ديوار بي‌اعتمادي بود. رفتارهاي اين دولت و سياست هايش در دنياي اسلام و خاورميانه و دنيا يك نوع بدبيني را در همه جا ايجاد كرد. حتا معتقدم كه در كشورهاي اروپايي يك نوع نگراني هايي نسبت به اين سياست هاي يكجانبه گرا و خشونت طلب آمريكا ايجاد شد.

و مشكل به نظر ما تغيير دولت ها و تغيير افراد نيست تغيير سياست هاست

خاتمي در ادامه با اشاره به سياست‌هاي ميتاليتاريستي و سركوب‌گرانه آمريكا گفت:« سياست‌هاي تبعيض آميزي كه آمريكا در دنيا داشته، سبب شده است كه نظر بسياري از كشورها از جمله كشورهاي اسلامي و مردم كشورهاي اسلامي نسبت به آن منفي‌تر شود.درحال حاضر هزينه‌هاي فراواني از جيب ملت آمريكا صرف مسائلي مي‌شود كه در نهايت به زيان آمريكاست.»

خاتمي ادامه داد:« در جنايتي كه در نجف شد اين همه سركوب اين همه اهانت اين همه كشتار و دست آخر در مقابل يك روحاني بي ادعا ولي محبوب، اينها تسليم شدند و مجبور شدند عقب نشيني كنند، ولي تلفاتش را دادند و هر روز كشته‌هايشان از عراق بيرون مي‌رود و منابع سنگيني را دارند صرف مي كنند اميدورام كه اينها همه اش منشا بيداري شود، اولا در افكار عمومي آمريكا اثر بگذارد و ثانيا سياست هاي سياستمداران آنها را به خود بياورد چون ما معتقديم بهرحال انسان از وجدان برخوردار است هرچه هم ستم كند و اشتباه كند امكان بازگشت از اشتباهش است، ولي تغيير اساسي در سياست هاي آمريكا نسبت به دنيا و نسبت به ايران نمي‌بينيم و اين تغيير اگر ديده شود زمينه براي تحولات بعدي هم فراهم مي آيد. بنابراين افراد خيلي موثر نيستند مهم اين است كه چقدر اينها بتوانند سياست هاي خودشان را به نفع دنيا و به نفع ملت خودشان تغيير دهند.»

به گزارش ايسنا ، رييس‌جمهور در ادامه‌ي مصاحبه خود در پاسخ به پرسش خبرنگار شرق كه نظر وي را در مورد تغييراتي كه مجلس هفتم در برنامه چهارم توسعه داده است پرسيد، گفت:« اين دولت براي دولت بعدي برنامه را به مجلس تقديم كرد و ما معتقديم يكي از سنجيده‌ترين، علمي‌ترين و همه‌جانبه‌نگرانه‌ترين برنامه‌هايي بود تنظيم شده است و واقعا هزاران ساعت نفر كار برده و از بهترين دانشمندان استفاده شده، هم‌چنين با تجربه‌اي سه برنامه قبلي ديده شده است و با توجه به چشم‌انداز 20 ساله‌اي كه تنظيم شده و رهبري نيز تاييد فرمودند و مبناي كار ما قرار گرفت، برنامه برنامه خوبي بود، من هم انتظار داشتم كه سريعتر و بهتر انجام شود، اما حالا همين برنامه‌اي را كه بعضي از مواردش عوض شده خواندم كه شوراي محترم نگهبان دوباره هفت مورد ديگر را گفته است كه نظرشان تامين نشده است، حالا نمي‌دانم آن هفت مورد چيست و نهايت كار چه خواهد شد.»

وي افزود:« ببينيد من هم در مجمع تشخيص و هم به دوستان عزيزم در مجلس شوراي اسلامي كه خيلي براي آنها احترام قائلم، گفتم كه برنامه خوبي بوده است،من هم نمي‌خواهم آن را پياده و اجرا كنم، براي مصلحت مملكت اين برنامه نوشته شده است. مجلس هم حق دارد نظر بدهد، اما خواهش مي‌كنم كه كاري كنند كه روح كلي برنامه عوض نشود، به خصوص با توجه به اشكالاتي كه شوراي محترم نگهبان وارد كرده بود، حقا آنها مي‌بايست در چارچوب همان اشكالات مساله را پيش ببرند.»

رييس‌جمهور ادامه داد:« در مجلس تغييراتي پيش آمد كه خب حق مجلس هم هست، ما در دولت بسيار صحبت كرديم، در اين زمينه بعضي از دوستان معتقد بودند كه اين تغييرات واقعا اساسي است، برخي هم معتقد بودند كه اين كه الان هست كمبود دارد، ولي با توافق مجلس و خود جناب آقاي دكتر حداد عادل و آقاي باهنر و ديگر دوستان با لايحه‌هايي كه تا آخر سال به مجلس برود، مي‌توانند نقص برنامه را مرتفع كنند. چون بعضي از اشكالات آنها اين بود كه آنها كه شما آورديد، برنامه‌ نيست، لايحه‌اي دائم مي‌خواهد مثلا راجع به بهره‌ي مالكانه نفت يا درباره‌ي اساسنامه شركت ملي نفت، اينها بودجه‌اي و برنامه‌اي نيست ،لايحه بيايد تا اگر ما توانستيم به لايحه برسيم و توافق كنيم، نظرمان تامين بشود،اما من معتقدم مشكل اساسي در اينجا نيست.»

به گزارش ايسنا، خاتمي گفت:« بايد بگوييم كه خيلي حرفها در مجلس محترم زده شده است يا از اين طرف هم ممكن است نسبت به مجلس حرفهايي زده شده باشد اينها علامت عدم تعادل است اگر در مقام عمل باشد و ما بتوانيم همكاريهاي مناسبتري داشته باشيم حق مجلس در جاي خودش محفوظ، حق دولت هم در جاي خودش محفوظ ،اين كاملا قابل تعامل و همكاري است بناي ما بر همكاري بوده است.»

خاتمي درپاسخ به سؤالي مبني بر اينكه «آيا شما شخصا تا به حال با مهندس موسوي براي حضورشان در انتخابات صحبتي داشته ايد؟» گفت:« جناب آقاي مهندس موسوي از دوستان بزرگوار ما هستند و اين لطف را هم كردند و از اول اين دولت به عنوان مشاور عالي رييس جمهور همكاري كردند و واقعا هم همفكري ايشان كمك كرده است. راجع به رياست جمهوري با ايشان صحبتي نكرده‌ام، بالاخره صلاح مملكت خويش خسروان دانند، اگر بنايي بود و تقاضايي بود، در اين زمينه صحبت مي‌شود، اگر هم تقاضي نبود كه انسان عاقل و بالغ خودش تصميم مي‌گيرد.»

حجت‌الاسلام والمسلمين خاتمي روز شنبه در ادامه‌ي مصاحبه‌ي مطبوعاتي خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگاري كه از دستاوردهاي دولت پرسيد، با اشاره به اين‌كه تمام موارد را از جمله در عرصه‌ي سياسي و تحولات اجتماعي كه مسائل بيشتر كيفي است، كمتر مي‌توان به اعداد و ارقام بيان كرد افزود: مثلا قطعا ما در عرصه‌ي مطبوعات رشد عظيمي داشته‌ايم و امروز دهها روزنامه داريم و افزايش ماهنامه‌ها و هفته‌نامه‌ها را نيز شاهد هستيم. به‌علاوه اين‌كه گسترش اينترنت و وسايل ارتباط جمعي و تيراژ كتاب‌ها در كشور افزايش يافته و همه‌ي اينها نشانه‌ي تحول است. شايد به معناي رشد كيفي نباشد گرچه معتقدم به لحاظ كيفي نيز رشد داشته‌ايم.

وي ادامه داد: مثلا در عرصه‌ي سياسي و خبررساني اين مساله مورد توجه من است كه نقد و نقدپذيري به چه ميزان در جامعه‌ي ما استوارتر شده است. به نظر من اين وضع قابل قياس با گذشته نيست؛ چرا كه نقد در كشور ما بسيار رايج شده است. اولا هيچ‌گونه نگراني براي نقد از دولت به عنوان قوه‌ي مجريه وجود ندارد. ممكن است برخي بخش‌هاي ديگر از نظام هنوز نقد را برنتابند اما دولت كه در كشورهاي جهان سوم همواره محدودكننده بوده و سعي مي‌كرده قواي ديگر را در اختيار بگيرد و مردم را خاموش كند، يا به نفع خود به صدا درآورد، در ايران و لااقل در هفت سال گذشته، كاملا انتقاد را پذيرفته است و حتي يك مورد وجود ندارد كه به خاطر انتقاد و يا اعتراض دولت، با كسي برخورد شده باشد، حتي جاهايي كه شنيديم به خاطر انتقاد به دولت با آنها برخورد شده، بلافاصله تماس گرفته و اعلام كرديم كه دولت شكايتي ندارد و نبايد برخوردي صورت گيرد.

وي تاكيد كرد: هم‌چنين پس از دوم خرداد، گرايش جوانان ـ آنان كه حتي انقلاب را درك نكرده بودند ـ به درون نظام، يك گرايش عظيم بود. گرچه با استفاده نكردن از موقعيت پيش‌آمده، فضاي آغازين را تا حدودي از دست داديم و يا از طرف كساني كه مدعي طرفداري اصلاحات بودند، سوءاستفاده يا سخت‌گيري و تنگ‌نظري شد. از سوي كساني هم كه معتقد بودند آزادي و پيشرفت به زيان جامعه است كه البته شاهديم كه اين فضا نيز كمي نرم‌تر شده است. زماني به‌خصوص مخالفان، فراوان بودند و توقعات زياد كه قابل برآوردن در يك شب نبود. اين امر ممكن است دلسردي‌هاي ايجاد كرده باشد، ولي باز هم معتقدم ما توانستيم نسل دوم و سوم بعد از انقلاب را به كشور و جمهوري اسلامي بيشتر دلبسته كنيم.

خاتمي خاطرنشان كرد: گفتمان غالب در جمهوري اسلامي، گفتمان مردم‌سالاري ديني است. 100 سال است كه مردم كشور ما مردم‌سالاري مي‌خواهند و همواره با نيروهاي ضدمردم‌سالار مواجه بوده‌ايم.

رييس‌جمهور در اين زمينه به تاريخ مجلس شوراي اسلامي در ايران از زمان مشروطه و نقش قدرت مردم اشاره كرد و افزود: بايد اين را بفهميم كه مردم اصل قدرت هستند و ما خدمتگزار آنهاييم. اين ديدگاه بايد غالب شود و مردم‌سالاري به عنوان اصلي كه امكان ندارد مردم ما از آن بگذرند، مورد توجه قرار گيرد. معتقدم در اين سال‌ها گفتمان مردم‌سالاري گفتمان غالب بود؛ هرچند كه مشكلاتي را نيز پيش رو داشت.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

رييس‌جمهور در ادامه به فعاليت‌هاي دولت در زمينه‌ي اقتصادي و كارهاي زيربنايي صورت گرفته در اين راستا اشاره كرد و افزود: از وقتي كه ما آمديم تا امروز 6 ميليارد دلار بدهي دولت به خارج كمتر شده است.

وي با اشاره به كاهش تعداد بيكاران و هم‌چنين كاهش ماليات‌ها در دوران فعاليتش و برقراري عدالت اجتماعي از اين طرق خاطرنشان كرد: دولت دو كار انجام داده است؛ اول اين‌كه ماليات بر توليد، كم و توليد رونق يافت. و از سوي ديگر، معافيت ماليات حقوق‌بگيران افزايش يافت و قدرت خريد مردم بالا رفت.

رييس‌جمهور هم‌چنين به بالا رفتن ريسك سرمايه‌گذاري خارجي در كشور اشاره كرد و در اين زمينه تنش‌زدايي و جلب اعتماد جامعه‌ي بين‌المللي را موثر دانست و خاطرنشان كرد: در سال گذشته يك ميليارد و 800 ميليون دلار سرمايه‌گذاري خارجي شده است و امروز حدود 4 ميليارد دلار سرمايه‌گذاري خارجي در دست اجراست.

رييس‌جمهور هم‌چنين خاطرنشان كرد كه در نفت، پتروشيمي، صنايع و حتي در كشاورزي، آب و برق نيز كارهاي مهمي صورت گرفته است و مي‌توان از آن به عنوان تحول بنيادين اقتصاد در كشور ياد كرد.

وي در ادامه با بيان اين‌كه هم‌چنان گراني و بيكاري وجود دارد، افزود: از 12 ماه گذشته تا ارديبهشت، تورم حدود 1/15 درصد رشد داشته است. گرچه در دو ماه اول سال، 1/14 درصد بود رشد تورم در حال پايين آمدن است.

خاتمي از تك‌نرخي كردن ارز به عنوان كاري مهم و تاثيرگذار در بنيان اقتصادي كشور نام برد و با اشاره به مشكلاتي كه تعدد قيمت ارز به دنبال خواهد داشت، افزود: جناب آقاي هاشمي با شجاعت تصميم گرفتند ارز را تك‌نرخي كنند و اين كار را كردند. ما قيمت ارز را حدود 800 تومان رسانديم. دوستان مي‌گفتند اين كار را نكنيد، زيرا به تورم 10 يا 20 درصدي منجر و باعث ناراحتي جامعه مي‌شود. ولي ما گفتيم كه تا 5 درصد را تقبل كرده و اين فداكاري را انجام مي‌دهيم و اين كار را انجام داديم.

من طلب علو درجات مي‌كنم براي برادر عزيزم دكتر نوربخش كه در اين زمينه خوب كار كرد و برادر عزيزم دكتر نمازي وزير سابق اقتصاد و دارايي و جناب دكتر ستاري‌فر كه هماهنگي آنها در اين موقعيت، بسيار موثر بود.

وي ابراز اميدواري كرد كه آثار و بركات تك‌نرخي شدن ارز ادامه يابد و با اشاره به وضعيت مناسب سرمايه‌گذاري خارجي و گسترش خصوصي‌سازي، هم‌چنين رشد صنايع و كشاورزي و توليد گندم در كشور، خودكفايي در اين عرصه را قابل توجه دانست و افزود: طي 40 سال گذشته در سال گذشته و امروز براي اولين بار تراز تجاري كشاورزي ما از منفي به مثبت تبديل شده است.

رييس‌جمهور هم‌چنين با بيان اين‌كه حداقل حقوقها نيز از 80 هزار تومان به 106 هزار تومان رسيده است، گفت: امروز با توجه به همه‌ي مزايا، حداقل حقوق دريافتي كاركنان ما 170 هزار تومان و حد متوسط دريافتي بالاي 200 هزار تومان است.

خاتمي با اشاره به خلاصه‌ي دستاوردهاي دولت كه آنها را برشمرد، اظهار داشت: البته اينها به هيچ وجه به معناي كمبود مشكلات نيست. بيكاري وجود دارد. هنوز بخش‌هايي از جامعه‌ي ما از فقر رنج مي‌برد اما بايد به اين نيز توجه داشت كه وقتي بنده آمدم درآمد آن گروه بالاي جامعه نسبت به گروه پايين جامعه حدود 9 برابر بود و امروز كه در خدمت شما هستم حدود 7 برابر است اما تقريبا 2 برابر از آن‌چه بود كمتر شده است.

وي با تاكيد دوباره بر اين‌كه آن‌چه مي‌گويد به معناي نبود مشكلات نيست، ابراز اميدواري كرد كه با برنامه‌هاي موجود و برنامه‌هايي كه دولت آينده خواهد داشت، شاهد بهبود بيشتر اوضاع باشيم.

به گزارش ايسنا، رييس‌جمهور در ادامه‌ي سخنان خود هم‌چنين با اشاره به تنش‌زدايي در سياست خارجي ايران، از آزادي، استقلال و جمهوري اسلامي به عنوان اصول اوليه‌ي انقلاب اسلامي ياد كرد و با بيان اين‌كه من گفته‌ام آزادي، استقلال، پيشرفت، تاكيد كرد كه جمهوري اسلامي تامين‌كننده‌ي اين سه خواست تاريخي ملت ما بود.

خاتمي با بيان اين‌كه ممكن است استقلال دوگونه در نظر گرفته شود، در اين‌باره گفت: يكي اين‌كه درهاي خود را به روي دنيا ببنديم و منزوي شويم و ديگر اين‌كه در عين دفاع از اصول و منافع ملي در عرصه‌هاي جهان حضور و تاثير داشته باشيم.

وي ادامه داد: امروز حتي خود آمريكا مي‌داند كه بدون حضور ايران در افغانستان و عراق نمي‌تواند كاري انجام دهد و نظر ما نيز تنش‌آفريني نيست؛ ما عراق را با ثبات و با امنيت مي‌خواهيم.

خاتمي خاطرنشان كرد: امروز مرجع بزرگ شيعه، آيت‌الله سيستاني مدافع دموكراسي است و از آن طرف كساني كه به ادعاي دموكراسي آمده‌اند، مردم را سركوب مي‌كنند. امروز جمهوري اسلامي فرياد مي‌زند كه قوميت‌ها و طوايف بايد كنار بروند و عراقي‌ها به صحنه آيند و راي دهند. امروز جمهوري اسلامي است كه شوراي حكم را قبل از اين‌كه همه‌ي كشورهاي ديگر بشناسند، به رسميت شناخت. امروز جمهوري اسلامي است كه علي‌رغم همه‌ي نامهرباني‌هاي بعضي از اعضاي حكومت موقت عراق، حرف‌هاي بي‌طرف مي‌زند و مي‌گويد كه اين حكومت را به عنوان مقدمه‌اي براي استقرار جمهوري تاييد مي‌كند. امروز ماييم كه سركوب و كشتار و ترور را محكوم مي‌كنيم. تروريست‌ها يا كساني كه دستشان در دست ديگران است، فرزندان و زوار ما را مي‌گيرند ولي ما تحمل مي‌كنيم تا عراق دچار تشنج نشود. اين يعني سياست استقلال به معناي دفاع از منافع خودمان و منافع حقه مردم دنيا بدون دخالت در امور ديگران، بدون تشنج و تحقير خود به عنوان نيرويي موثر در دنيا. در همه‌ي مذاكرات از صدر تا ذيل مگر مي‌شود جمهوري اسلامي را ناديده گرفت و ظلم را برقرار كرد.

وي ادامه داد: اعتبار ما در دنيا بيشتر شده است. البته بايد تلاش كنيم كه اين اعتبار از بين نرود. دشمني‌ها فراوان است. امروز مي‌كوشند بگويند اسلام طرفدار ترور و خشونت است. زير پرچم الله‌اكبر سر يك جوان بي‌گناه را گوش تا گوش با نام خدا مي‌برند و معلوم است كه اين امر چه احساسي ايجاد مي‌كند. ما بايد بگوييم كه ضد اينها هستيم. بايد بگوييم كه اينها آدم مي‌كشند تا اسلام و خدا را بدنام كنند.

رييس‌جمهور با تاكيد بر اين‌كه ما طرفدار صلح و عدالت هستيم، ادامه داد: امروز جمهوري اسلامي ايران در سراسر دنيا حتي در فلسطين اشغالي و در عراق و افغانستان، به مردم‌سالاري دعوت مي‌كند.

رييس‌جمهور در بخش ديگر سخنانش با اشاره به اين‌كه ممكن است برخي از شخصيت‌هاي سياسي و مطبوعاتي ما نيز مانند بسياري از كشورهاي ديگر در زندان باشند، تاكيد كرد: بارها اعلام كرده‌ام بسياري از اين روش‌ها غلط و خلاف قانون است. حتي اگر يك مورد باشد ما نبايد تحمل كنيم؛ زيرا پيرو مكتبي هستيم كه حقوق و آزادي‌هاي انسان را تعديل كرده و فرزندان انقلابي هستيم كه وقتي رهبرش آمد، از جمهوري اسلامي گفت.

وي تاكيد كرد: امام(ره) در مورد آن‌چه در زمينه‌ي آزادي‌ها مطرح مي‌كرد، با كسي شوخي نداشت. البته در دنيا هيچ‌كس تحمل نمي‌كند امنيت و اساس نظامش به نام آزادي از بين برود. منتها بايد مرزها را مشخص كنيم و نقد و آزادي‌ها را بپذيريم.

خاتمي تاكيد كرد: نبايد آن‌چه را اسلام نگفته است، بر جوانان تحميل كنيم. بايد اسلام را با ديد بازتر ببينيم. ما نبايد كاري كنيم كه حقوق بشر بتواند بر ما فشار بياورد، بلكه بايد پيشتاز حقوق بشر باشيم و حتي يك مورد را نبايد بپذيريم؛ چه دنيا خوشش بيايد و چه خوشش نيايد. ما مبلغ اسلامي هستيم كه موافق با آزادي و پيشرفت و عدالت انسان‌هاست و اين دستاورد كمي نيست.

رييس‌جمهور خطاب به خبرنگاران گفت: ملت، دولت و رييس‌جمهور شما توانست اين موضوع را به تاييد برساند كه مي‌توان مسلمان و طرفدار دموكراسي بود، مي‌توان مسلمان و طرفدار گفت و گو بود، مي‌توان مسلمان و منادي صلح بود، مي‌توان مسلمان بود و از مدارا و آزادي و تسامح و تساهل صحبت كرد.

وي با اشاره به طرح بحث گفت‌وگوي تمدن‌ها ادامه داد: اين‌كه گفت و گوي تمدن‌ها يك تلقي مثبت در ذهنيت جامعه‌ي بشري ايجاد كرد، به اين دليل است كه ملت و نماينده‌ي ملت شما درك كرد كه نياز بشر امروز چيست و به نام اسلام، جمهوري اسلامي و ملت ايران اين ايده را مطرح كرد و اعتبار ملت خود را بالا برد، ما بايد تلاش كنيم كه اين اعتماد به دست آمده، خداي نكرده با بهانه دادن به دست دشمنان اسلام و دشمنان جمهوري اسلامي از بين نرود و همه بايد از اين موضوع دفاع كنيم.

به گزارش ايسنا، رييس‌جمهور در ادامه‌ي نشست مطبوعاتي امروز(شنبه) خود در پاسخ به سوال خبرنگاري درباره اظهارات تهديدآميز برخي از مقامات آمريكايي و رژيم صهيونيستي در مورد فعاليتهاي هسته‌اي ايران و عكس‌العمل ايران در صورت عملي‌شدن اين تهديدات، گفت:« ما اين مقامات آمريكايي را عادل نمي‌دانيم و لذا اظهاراتشان را نيز قبول نداريم، بوش آدم عادلي نيست و بيخود مي‌گويد، اگر آدم عادلي بود، اظهاراتشان هم قابل پاسخگويي بود. ما به همه گفته‌ايم، از زبان همه‌ي مسوولان جمهوري اسلامي ايران، از زبان رهبري نظام، رييس‌جمهور و همه‌ي مسوولان نظام‌گفته‌ايم كه جمهوري اسلامي ايران نه مي‌خواهد و نه از نظر اعتقادي و اصولي كه بدان پايبند است، نمي‌خواهد به سلاح هسته‌اي دست پيدا كند. آنها هم اين را مي‌دانند كه ما دنبال آن نيستيم. منتها آمريكا براي جنگ‌افروزي‌اش به بهانه نياز دارد و امروز هم اين رفتار و تهديد را علي‌رغم پيشرفت‌هاي فني كه داشته‌ايم، به خاطر زورگويي‌اش اعمال مي‌كند تا مجامع بين‌المللي ايران را تحت فشار قرار دهند؛ اين ادعاها مكررا تكرار شده است. ما هم مرتب گفته‌ايم كه جمهوري اسلامي چنين قصدي را ندارد، مطمئن باشيد كه اگر آمريكا مدرك و سندي در اين زمينه داشت، بسيار سر و صداي بيشتري را به راه مي‌انداختند. اين‌كه فقط ادعا مي‌كنند، دليل براين است كه حرف آنها در حد ادعاست و هيچ دليل و مدركي در اين زمينه ندارند، بلكه برعكس، خلاف اين ادعاها براي آژانس، مدارك وجود دارد و آژانس نيز بارها اعلام كرده كه هيچ نشانه‌اي از اين‌كه جمهوري اسلامي ايران به دنبال سلاح هسته‌اي باشد وجود ندارد و لذا اين ادعاي بي‌جايي است.ولي جمهوري‌اسلاميايران تكنولوژي صلح‌آميز هسته‌اي را مي‌خواهد و دنبالش هم هست و انشاءالله به دست مي‌آورد و آمريكا لازم نيست به ايران حمله كند. كاري را كه كرده است و بچه‌اي را كه زاييده است بزرگ كند.در عراق آن‌قدر گرفتار شده است كه هم تحت فشار افكار عمومي آمريكا قرار گرفته و آن‌قدر جوانان آمريكايي را به كشتن داده است و آن‌قدر درآمدهاي مالياتي آمريكا از جيب مردم آمريكا را صرف يك امر نادرست و اشتباهي كرده است كه هم بازار خودش را در ميان كشورها، افكار عمومي دنياي اسلام، روز به روز از دست داده و هم گرفتاري‌هاي بزرگ مادي و معنوي خود را زياد كرده كه فكر مي‌كنم اين اندازه عقل دارد كه اين تجربه‌ي ناموفق در عراق را كه به مراتب در ايران ناموفق‌تر خواهد بود تكرار نكند. اميدوارم كه اين اندازه عقل داشته باشد و غرور چشم آنها را نپوشيده باشد.اسرائيل هم بهانه‌هاي مختلف خودش را دارد. اسرائيل در مقابل نيروي دست خالي جوان مسلماني كه دائما مورد سركوب بوده و جوان فلسطيني كه تحت فشار بوده و فقط سنگ دارد يا سلاح ابتدايي، به واقع عاجز شده است و او خوب است كه مشكل خودش را در آن‌جا حل كند و دست برداشتن از روش‌هاي تروريستي و تن دادن به مصوبات بين‌المللي كه هيچ‌وقت اسرائيل به آنها تن نداده است و با غرور و تكبر كاذب،آنها را نفي كرده و انشاءالله مقاومت به‌حق ملت فلسطين آن را سر جاي خودش خواهد نشاند و معتقدم كه اسرائيل چنين كاري را نخواهد كرد.البته ملت ما، دولت ما، نيروهاي مسلح ما همه آماده هستيم كه اگر خداي نكرده اين مساله پيش بيايد، از حيثيت و تماميت ارضي و منافعمان دفاع كنيم و فكر مي‌كنم كه تجربه‌ي جنگ هشت ساله‌اي كه به واقع همه‌ي نيروها عليه ايران بودند و در نهايت هم شكست خوردند، تجربه‌ي دست‌آموزي است كه دست به يك عمل انتحاري ديگر و عمل اشتباه ديگر نزنند.»

به گزارش ايسنا، در ادامه خبرنگار روزنامه ايران با اظهار تاسف از عدم طرح سوال خبرنگاراني كه به علت توقيف روزنامه‌هايشان فرصت طرح سوالشان را نيافته‌اند،از رئيس جمهور پرسيد كه «اعتقادات فراواني در جامعه وجود دارد كه عملكرد جريان اصلاحات در طول اين 7-8 سال منجر به قدرتمندتر شدن جريان مخالف خودش منجر شده است. شما در جريان انتخابات مجلس هفتم اشاره كرديد كه همين كه شعار اصلاحات سر داده مي‌شود، نشانه‌ي پيروزي است. من مي‌خواهم بدانم اينكه به كار بردن لفظ اصلاحات در جامعه نشانه‌ي پيروزي خواهد بود آيا اين همه هزينه دادن درست است؟ مي‌خواهم بدانم كه چه فرصت‌هايي را داشتيد و از دست داديد؟

رييس ‌جمهور درپاسخ به اين سوال گفت:« اين‌كه من چه فرصتي را داشتم و از دست داده‌ام، بهتر است كه تحليل‌گران بگويند. جريان اصلاحات همانند ساير جريانات از مجموعه‌ي تاريخ و نظام و اجتماع ما برمي‌آيد. بنابراين اينكه فكر كنيم جريان بي‌عيب و نقصي به نام اصلاحات بوده و جريانات ديگري عيب داشتند، اين نشانه‌ي عدم وقوف و اشراف وضعيت تاريخي و اجتماعي جامعه‌ي ماست. مطمئنا در جامعه‌ي ما نيروهاي واپس‌گرايي وجود داشته و دارند كه نمي‌توانند اهدافي كه انقلاب ما در مسير آزادي، استقلال و پيشرفت داشته است، درك كنند و نيز كساني هم هستند كه روشن‌بين هستند، خيرخواهند و نگراني دارند. يعني با توجه به تجربه‌هايي كه بعد از مشروطيت بعد از جريان شهريور 20 قبل از 28 مرداد بوده و نيز بعضي از آشفتگي‌هايي كه باعث شده اصل از بين برود، يك نگرشي وجود دارد كه معتقد است مسير به سوي مردم‌سالاري و آزادي بايد با تعديل و تدريج پيموده شود كه معتقدم بسياري از برجستگان و مسوولان نظام همين نظر را دارند، يعني مخالف با آزادي مردم نيستند، مخالف پيشرفت مردم نيستند، نگراني‌ها و دغدغه‌هايي دارند كه تجربه‌ي تاريخي هم آن را نشان مي‌دهد. از آن طرف دوستاني نيز وجود دارند كه واقعا خواستار آزادي و پيشرفت هستند و معتقدند كه بايد دنياي امروز را شناخت و بر اساس آن برنامه‌ها را تنظيم كرد. در عين حال در ميان آنها هم ممكن است افرادي باشند شتابزده كه اولويت‌ها را تشخيص ندهند و طرح شعارها سبب شود كه بر درگيري‌ها بيفزايد. اين چارچوب را اگر در نظر بگيريم، نه ما مي‌توانيم يك سره كساني كه به اصطلاح در مقابل اصلاحات، انتقادي داشته يا ايستاده‌اند را مطرود بدانيم و نه مي‌توانيم يك سره كساني را كه براي اصلاحات كار كرده‌اند بي‌عيب و نقص بدانيم و اين خاصيت وضعيت جامعه‌ي ماست كه وجود دارد. معتقدم كه افراط و تفريط در هر دو طرف وجود داشته كه ما بايد با گذر زمان اين مثال را به يك اعتدال برسانيم. با اين شرط كه هم ما قبول كنيم 1- در دنياي امروز، صحبت از يك حكومت مردمي كه مردم‌سالاري، آزادي و مشاركت را نفي مي‌كند، نه عملي است و نه مطلوب. مطلوب نيست براي اين‌كه واقعا دنياي امروز چنين چيزي را نمي‌تواند قبول كند. عملي نيست براي اين‌كه رشد مردم به سويي است كه هيچ حكومتي را جز حكومت خودشان نخواهند پذيرفت. از طرف ديگر اين را بايد بپذيريم كه در مسير پيشرفت، الگوي دموكراسي يك الگويي نيست كه از بيرون آن ديكته شود و ما بايد حتما بايد الگوي بومي خودمان را بر اساس ساز و كارهاي فرهنگي و اجتماعي و نيز مردم سالاري خودمان داشته باشيم. به شرط اين كه دين را در مقابل مردم سالاري ندانيم، و نيز مردم سالاري را نافي دين ندانيم.»

رئيس جمهور به بررسي بعضي از اعتراضات علي رغم عدم طرح در جامعه اشاره كرد و گفت:« اميدوارم كه اگر در دوره‌ي من اتفاقي انجام نشود حداقل براي دوره‌هاي بعد براي رئيس جمهور بعدي پذيرفته شود.»

به گزارش ايسنا، رئيس جمهور به توقيف موقت مطبوعات اشاره كرد و با ابراز گله مندي از اين اقدام گفت:« جز دادگاه و دادستان و هيات نظارت هيچ كس اجازه‌ي توقيف موقت را ندارد.اين كه باز پرس و بازرس بيايند و درستور توقيف موقت را بدهد طبق آن چيزي كه در قوانين داريم مغاير است.

و دوم اين كه هيچ دوره‌ي توقيف موقت طولاني نداريم. قانون در يك جا گفته است ده روز در جايي ديگر دو ماه و در جايي ديگر گفته است كه توقيف موقت بلافاصله پرونده تنظيم شود به دادگاه طرح و دادگاه براي آن تعيين تكليف كند و اين كه ما بياييم نه ده روز و نه دو ماه و نه اصلا براي مدت معين و نه اين كه پرونده‌اي تشكيل بدهيم و آن هم از طريق بازپرس مجموعه‌اي را توقيف كنيم، روشهاي درستي نيست.

معتقدم كه جناب آقاي هاشمي شاهرودي واقعا به اين مسئله به اين صورت اعتقاد ندارد و در بسياري از مسايل با ما هماهنگند ما تا زماني كه به اين نتيجه برسيم بايد سعي كنيم كه پايين‌ترها اين مساله را رعايت بكنند.»

وي افزود:« نام اصلاحات كافي نيست، ولي معتقدم واقعا اصلاحات تا حدود زيادي ريشه دوانده است، برادر عزيز من شما شعارها را مقايسه بفرماييد. انتخابات هفتم با انتخابات دوره‌ي چهارم مجلس شوراي اسلامي، يا انتخابات دوم خرداد 76 را مقايسه كنيد، كه شعارها چگونه بود، آيا اين يك گام به جلو نيست؟

رئيس جمهور به شعارهاي مطلوب در انتخابات مجلس هفتم و نيز شعارهاي اصلي كسانيكه در انتخابات موفق شده‌اند اشاره كرد و گفت:« ممكن است كه ما در شعارها اختلاف نظرهايي داشته باشيم، ولي خيلي تفاوت است بين آنچه امروز عرضه داشته مي‌شود و آنچه كه 10 سال 15 سال پيش عرضه مي‌شد و به آن راي مي‌دادند.»

رئيس جمهور در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاري مهر مبني بر اينكه درخشش‌هاي ما در المپيك بيشتر نشات گرفته از توانايي‌هاي ذاتي افراد بوده است، نه حاصل برنامه ريزي و كار آمدي ما، اما شكست آنها بيشتر نشات از ضعف مديريت و توسعه‌ي اجرايي است آيا اين امر نشان از بي توجهي به امر ورزش و توجه به مسايل سياسي نيست؟ رئيس جمهور گفت:« اجمالا بيان شما را در آنچه كه در المپيك گذشته است، قبول دارم متاسفانه ما در برنامه ريزي و استفاده از فرصتها و به كارگيري درست امكانات دچار ضعف بوده‌ايم.»

رييس‌جمهور در پاسخ به پرسش كيهان ورزشي كه از خاتمي خواست دلايل شكست و ضعف‌هاي تيم‌هاي مختلف المپيك را از مسوولان ورزش جويا شود، گفت:« من خودم هم وقتي كيهان بودم با بسياري از دوستاني هم كه در كيهان هستند آشنا هستم، به طور خاص بايد از كيهان ورزشي تشكر كنم كه يكي از قديمي‌ترين روزنامه‌ها ورزشي و مجلات ورزشي است كه ما هم در دوران جواني علاقه‌مند بوديم، البته در كنار آن دنياي ورزش بود،حالا تعداد نشريات ورزشي زيادتر شده است، ان‌شاءالله خدا زيادتر هم بكند.»

به گزارش ايسنا، وي افزود:« در مورد ورزش اين مساله هم باتوجه به جوان بودن جامعه بسيار مهم است، ما مشكلات بنيادي و اساسي در ورزش خود داريم، به‌خصوص از اين جهت مساله مهم است كه جامعه ما جامعه جواني است كه بسياري از دل‌مشغولي‌هايي كه جوانهاي در خارج يك نظام اسلامي دارند، در كشور ما نيست، حالا يا بعضي‌ها به خاطر تنگ‌نظري‌هاست و بعضي‌ها هم به خاطر اعتقاداتي كه ما داريم، ورزش از جمله اموري است كه مي‌تواند جوانان ما را شاداب نگه دارد و واقعا بسياري از آن جوششهاي آنها را جواب دهد، بنابراين ورزش جنبه‌ي امنيتي، سياسي و فرهنگي هم دارد، فقط مساله ورزشي نيست، البته مي‌دانيد كه بيشتر و بزرگترين موفقيتمان در سيدني بود كه سه مدال طلا و يك مدال برنز داشتيم، اميدوارم كه در اين دوره كمتر از آن نباشد و براي ما به معني عقب افتادن نباشد.مشكل ورزش مشكل بسيار مهمي است، به همين دليل هم ما از اولي كه آمديم در زمان آقاي هاشمي‌طبا مساله طرح جامع ورزش مورد توجه قرار گرفت. اينكه يك درصد بودجه‌ي بخش‌هاي دولتي صرف تربيت بدني ‌شود، البته اجازه داده شده است مجبور نيستند، در همين سال گذشته سه برابر بودجه كل تربيت بدني ما از اين طريق اين منبع استفاده كرديم.»

خاتمي گفت:« مشكل عمده‌ي ورزش ما اين است كه واقعا ورزش ما علمي نيست و پايه گذاري محكمي ندارد، يعني از دبستان كه بايد شروع شود و منبع اصلي آن هست هماهنگي ميان تربيت بدني آموزش و پرورش و آموزشگاهها و با سازمان تربيت بدني وجود ندارد. اتفاقا در نظام جامع اين هماهنگي ديده شده است و نيز اينكه بايد سرمايه‌گذاري كنيم. خود رهبري هم فرمودند كه نمي‌شود شما ورزش را داشته باشيد ولي به ورزش قهرماني نينديشيد. قهرماني همان قله است كه ميليون‌ها نفر بايد نگاه كنند.بنابراين براي ورزش قهرماني بايد سرمايه‌گذاري كنيم. من فكر مي‌كنم گامهايي برداشته شده است، ولي ريشه‌اي حل نشده است و من اميدوارم كه با همين طرح جامع كه ممكن است آن هم مشكلاتي داشته باشد وضعيت بهبود پيدا كند.»

خاتمي ادامه داد:« اميدوارم همچنان كه در دوره‌ي بعد از المپيك سيدني خيلي غفلت نكرديم اين بار نيز غفلت نكنيم و بتوانيم اين مشكل اساسي را رفع كنيم.»

به گزارش ايسنا، خاتمي درباره‌ي در ادامه درباره مشكلات صنفي خبرنگاران گفت:« مشكلاتي را كه خبرنگاران و روزنامه‌نگاران با آن مواجه هستند،به آن واقفم. بخش‌هاي قابل توجهي از نيروهي جوان و كاركنان روزنامه‌ها دچار يك ناامني زندگي مي‌شوند و اين مساله مساله‌ي بسيار مهمي است. هم بايد بيمه بيكاري اينها درست شود و هم ترتيبي بدهيم كه به صورت ويژه‌اي وقتي يك روزنامه‌اي توقيف شد يا مشكلاتي پيدا كرد اين انبوه نيروها پراكنده نشوند مبلغي هم درنظر گرفته شده براي همين روش‌ها با وزير ارشاد هم صحبت كرده‌ايم. صحبت خط و ربط اينها هم نيست. صحبت اين است كه يك روزنامه حالا هركس جمهوري اسلامي به آن اجازه داده است كه بيايد كار كند يك عده از نيروهاي جوان و غير جوان هم آورده است و كار كرده‌اند يك دفعه به خاطر يك مشكل سياسي حالا تنها مديرمسوول نيست دهها نفر دچار مشكل مي شوند، بيكار مي‌شوند. اينها را بايد انشاءالله حل كنيم آن را هم بايد جزو كارهاي سخت به حساب آوريم اين را هم من پيگيري مي‌كنم.»

خاتمي در ادامه‌ي كنفرانس مطبوعاتي خود تصريح كرد: جامعه‌ي بشري از جمله جامعه‌ي ايران بيايد اين درس را از جامعه ورزشي و ايران بياموزد كه موفقيت در عرصه نه تنها ورزشي بلكه زندگي در صورت پذيرش وجود رقيب است، زندگي بي‌رقيب هيچ پيشرفتي ندارد. تكامل بشري در اثر رقابت‌ها است. در عرصه‌ي سياسي ـ فرهنگي در عرصه‌ي اجتماعي بايد رقيب داشت.

وي گفت: بايد به رقيب احترام گذاشت و نه تنها درصدد دفع رقيب برنيامد بلكه او را تقويت كرد كه بماند زيرا با بودن او در صحنه خود را تقويت مي‌كنيم تا بتوانيم پيش رويم. شما خيال نكنيد كه اگر برنامه‌اي را داريد و به هيچ‌كس ديگر اجازه نداديد بيايد و آن را نقد كند، بعد گفتيد كه برنامه پيروز شد واقعا پيروز شده‌ايد. پيروزي در صورتي معنا دارد كه رقابت به معناي واقعي كلمه وجود داشته باشد، همه در حد يكديگر بتوانند استفاده كنند چنانچه در يك انتخابات، رقباي مختلف هم آزادي، امنيت و توان بيان داشته باشند آن زمان است كه انتخابات انتخاباتي آزاد و عادلانه مي‌شود.

رييس‌جمهور خاطرنشان كرد: اميدوارم ما از المپيك و ورزش اين درس را بگيريم.

خاتمي، اينترنت و ماهواره و در كل ارتباطات را وسيله‌اي واقعي دانست و گفت: البته مقابله كامل با آنها تقريبا اگر نگوييم ناممكن، بسيار مشكل است. در عين حالي كه حتما اولا ما تا آن‌جايي كه مي‌توانيم بايد در حفظ مصالح ديني و ملي خود برنامه‌ريزي كنيم تا سوءاستفاده نشود، ثانيا در اين حركت بين‌المللي موجود كه از جمله فرانسويان بسيار در اين راستا حساس هستند، اين امر وجود دارد كه قاعدتا بايد قانون بين‌المللي براي ضابطه‌مند كردن امر اينترنت در دنيا باشد تا قدرت‌هايي كه برتر هستند نتوانند قدرت‌هاي كوچك‌تر و فرهنگ‌هاي پايين‌تر را مورد تهاجم و تهديد قرار دهند، بنابراين اين نگراني وجود دارد.

وي افزود: البته فرق مي‌كند، ما كه جامعه‌اي ديني داريم، نگراني خاص خود را داريم و ديگران هم نگراني خاص خود را دارند. بنابراين نگران بودن طبيعي است و ما هم مانند تمام كشورها چاره‌اي جز اين نداريم كه محدوديت‌هايي را اعمال كنيم.

رييس‌جمهور خاطرنشان كرد: در فضاي داخلي، ما بايد با سعه صدر بيشتري برخورد كنيم. در هيچ وقت تاريخ سياست «منع» سياست موفقي نبوده است. سياست «مصونيت» سياست موفق بوده است. منع به اضطرار و در حد ضرورت و مسووليت در حد گسترده. ما بايد جامعه را به فرهنگ، دين و آن‌چه كه وابسته به هويت آنهاست علاقه‌مند كنيم تا خودشان حافظ آن باشند. شما اگر درون انسان‌ها را اصلاح نكنيد و ظواهر آنها را بخواهيد با فشار تغيير دهيد اين راه به انزجار انجاميده مي‌شود و نيز تشخيص اولويت‌ها نيز بايد مورد توجه قرار گيرد.

به گزارش ايسنا، رييس‌جمهور گفت: حجاب از نظر اسلامي مورد قبول است و ما هم بايد دغدغه‌ي عفت و عفاف جامعه را داشته باشيم، اما آيا شما را به خدا دروغ و تهمت و سوءاستفاده مالي و به انگيزه‌هاي سياسي آبروي افراد را بردن و بازداشت كردن و گرفتن ، اينها براي زده شدن جامعه و خصوصا نسل جوان از اسلام موثرتر است يا خداي ناكرده برخي مسايلي كه وجود دارد و در اولويت نيست.كدام‌يك از اينها بيشتر است و وظايف ديگران چيست؟ به‌علاوه اين‌كه چرا مي‌گوييد دولت. اين همه زمينه‌هاي تعميق بينش ديني و فرهنگي در جامعه‌ي ما وجود دارد. روحانيت بزرگوار ما تريبون‌هاي مختلف ديني ما، صدا و سيما، جنبه‌هاي مختلفي كه وجود دارد اگر ما ناموفق بوديم بايد در روش‌هاي خود تجديدنظر كنيم.

خاتمي خاطرنشان كرد: ما چه ميزان توانستيم جوانان خود را به معيارهايي كه مورد قبول ما است جذب كنيم و يا چه‌قدر رفتارهاي ما سبب شده كه آنها زده شوند.

وي گفت: ما در خيابان‌ها و كوچه‌هاي خود چيزي متفاوت از آن‌چه كه سال‌هاي گذشته بوده نداريم. نمي‌خواهم بگويم آن‌چه كه هست مقبول است و نمي‌خواهم بگويم اين رفتارها رفتارهاي درستي است و همين‌جا از دختر خانم‌ها و آقا پسرها مي‌خواهم كه واقعا رعايت وضعيت غالب جامعه را بكنند و با تحليل بيشتري مسايل را پي‌گيري كنند، اما چيز تازه‌اي پيش نيامده است كه يك موج ايجاد مي‌شود كه دين از بين رفت، فرهنگ از بين رفت و اگر هم دين و فرهنگ از بين مي رود بايد كساني كه متصدي هستند پاسخگو باشند. اين‌كه تيم شما در دنيا ارتقا يابد و به عنوان يك پديده مطرح مي‌شود كه جذابيت دارد يك دستاورد مهم است و ما نبايد آن را از دست دهيم. اين‌كه شما برسر تئاتر، موسيقي و نقاشي بزنيد درست نيست. اينها دارند كار مي‌كنند و جامعه‌ي ما نياز دارد و اگر اشكالاتي هم وجود دارد بايد آنها را مرتفع كنيم.

خاتمي تصريح كرد: فعاليت‌هايي كه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در زمينه‌ي امور قرآني، قرآن‌پژوهي و دين‌پژوهي كرده است و مورد تاييد است بي‌نظير بوده است. امروز اين ميزان سمينار سالانه دين‌پژوهان و تحقيقات قرآني و جشنواره‌هاي مختلف قرآني و انواع و اقسام فعاليت‌هاي هنري-فرهنگي در رابطه با قرآن كه مستقيما توسط وزارت ارشاد يا با پشتيباني آن انجام مي‌شود در طول دوره‌ي بعد از انقلاب سابقه نداشته است. 3 هزار كانون مساجد با پشتيباني ارشاد وجود دارد كه فعاليت‌هاي فرهنگي و هنري مي‌كند. يعني محيطي ايجاد شده است كه در اطمينان خانواده فعاليت انجام شود. در مجموعه بايد اينها را مورد توجه قرار داد و بايد رفت به سوي توليد و آفرينش و مسايلي كه حساسيت‌ها را كمتر ايجاد كند.

وي ادامه داد: برخوردهاي نارواي خياباني را قبول ندارم. اين رفتارهايي كه انجام مي‌گيرد را قبول ندارم. البته بخش قابل توجهي از آن ممكن است در اختيار ما و نيروي انتظامي نباشد، اما اگر حتي يك مورد هم اگر مربوط باشد كه برخورد نادرستي با دختران و پسران جوان انجام گيرد درست نيست. تذكر، امر به معروف و نهي از منكر جاي خود را دارد و نيز تلاش براي اين‌كه در درون جوامع ما دين و فرهنگ شكل گيرد.

به گزارش ايسنا، وي در پاسخ به سوالي درباره رهكارهاي رفع مشكل گراني گفت: گراني در جامعه وجود دارد؛ به‌خصوص با توجه به اين‌كه طبقه‌ي متوسط به پايين ما درآمد كمي دارند، اما عرض مي‌كنم كه پيش‌بيني ما اين بود كه متوسط نرخ تورم‌ها در برنامه سوم 7/16 باشد. چهار ساله گذشته 8/13 است. يعني حدود 3 درصد كمتر از آن‌چه كه پيش‌بيني مي‌شد و اميدوارم كه با برنامه‌هايي كه داريم و به‌خصوص با توجه به اين‌كه سال گذشته و سال 81 نقدينگي ما از 30 درصد فراتر رفت و با تلاش خوب بانك مركزي سال 83 نقدينگي ما 1/26 درصد بود و اميدواريم كه اين روند نقدينگي را پايين آوريم. اميدواريم در سال جاري شاهد كاهش نرخ رشد تورم باشيم.

خاتمي تاكيد كرد كه قوه‌ي قضاييه و دولت با مفاسد اقتصادي برخورد مي‌كنند.

خاتمي در پاسخ به سوال خبرنگاري گفت: سياست جمهوري اسلامي تلاش براي حل مشكلات دنياي اسلام به‌خصوص كشور برادر و همسايه عراق است. ما آرامش و پيشرفت عراق را مي‌خواهيم. معتقدم كه مي‌توان با تفاهم مسايل را حل كرد. ما با آمريكا اختلاف فراواني داريم اما به هيچ وجه اختلافات خود را به داخل عراق و ملت عراق نخواهيم كشاند بلكه هدف براي ما اين است كه عراق روي آرامش را ببيند در عين حال همواره تاكيد مي‌كنيم اشغال هم به زيان ملت عراق و هم به زيان خود آمريكا است و لازم است كه كار را به مردم عراق وا بگذارند.

رييس‌جمهور تصريح كرد: وقتي سياست‌ها طوري باشد كه آمريكا توقع داشته باشد ما به عنوان يك مجرم پشت ميز مذاكره بنشينيم و ايشان تعيين‌كننده موارد مذاكره باشد و بعد هم پيش‌شرط داشته باشد كه بپذيرد هيچ كشور مقتدر و برومندي آن را قبول نخواهد كرد. آمريكا بايد بفهمد كه او يكي است مانند ساير كشورها و دست از سلطه‌گري بردارد.

خاتمي گفت: اين مشكل، مشكل آمريكا است و مشكل ما نيست. اگر ما واقعا تغيير عملي در سياست‌هاي آنها ببينيم داعيه‌اي نداريم كه همچنان به روش‌هايي كه تا كنون داشته‌ايم ادامه دهيم اما متاسفانه نه تنها تغييري در سيستم آمريكا نديديم بلكه احساس مي‌كنيم روز به روز روش‌هاي آمريكا اشتباه‌تر و زيان‌آور براي خودش و دنيا مي‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمين سيدمحمد خاتمي، رييس‌جمهور پس از پايان مصاحبه مطبوعاتي خود با خبرنگاران از هنگامي كه از جاي خود برخاست تا خروج از سالن، همچنان به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

وي در پاسخ به خبرنگاري كه در مورد فريدون جهاني، ديپلمات ربوده‌شده‌ي ايراني پرسيد با بيان اين كه دولت در اين زمينه پي‌گير است، از سلامت وي خبر داد و با بيان اين كه معتقد است اين اتفاق از سوي گروه‌هاي مشكوك انجام شده، ابراز اميدواري كرد كه سفر نخست‌وزير عراق به ايران با آزادي "جهاني" همراه باشد.

خاتمي تاكيد كرد كه ما در مورد دستگيري جهاني بحثي نداريم و بايد هرچه زودتر او را آزاد كنند و از تعللي كه در برخورد با پي‌گيري‌هاي فراوان ما صورت گرفته است، گله داريم، اما اميدواريم دولت موقت زودتر در اين زمينه اقدام كند.

خبرنگاري از رييس‌جمهور سوال كرد كه گفته مي‌شود، بر خلاف نظر شما، فرودگاه امام(ره) افتتاح رسمي شد.

خاتمي تاكيد كرد: نه خير، البته در فرودگاه امام، مشكلات مربوط به عدم هماهنگي وجود داشت كه ان‌شاء‌الله حل و به زودي افتتاح مي‌شود.

وي در پاسخ به سوال ديگري خاطرنشان كرد: همه‌ي ما به حفظ آرامش عراق، لزوم توقف كشتار در نجف، عدم اهانت به حرم مطهر حضرت امير (ع) و نيز استقرار آرامش در اين كشور معتقديم و اميدواريم مردم اين كشور هرچه زودتر به حكومتي مردمي برسند.

خاتمي درباره‌ي پرونده‌ي هسته‌يي ايران نيز با بيان اين كه بعيد مي‌دانم اين پرونده در سپتامبر بسته شود،‌ افزود: البته برخورد سپتامبر تا حدودي رفتار ما را در آينده نشان مي‌دهد. ما الان با توجه به مذاكرات صورت گرفته خيلي نااميد نيستيم كه به يك راهكار منطقي برسيم، آن‌ها حق ما را براي غني‌سازي صلح‌آميز به رسميت بشناسند، در اين صورت مشكلي نخواهد بود.

رييس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگاري كه از وي درباره‌ي دعوت از مهندس ميرحسين موسوي سوال كرد، با تاكيد بر اين كه اگر افكار عمومي بخواهد، حتما با مهندس موسوي براي شركت در انتخابات رياست‌جمهوري مذاكره مي‌كند، خاطرنشان كرد: تا كنون دعوتي در اين زمينه نكرده‌ام و خود را دخالت نمي‌دهم.

وي افزود: اگر آقاي موسوي بيايند، نامزد شايسته‌اي هستند كه بنده نيز ايشان را مورد تاييد قرار مي‌دهم.

از رييس‌جمهور همچنين درباره‌ي حجت‌الاسلام والمسلمين هاشمي رفسنجاني و حضور وي در انتخابات رياست جمهوري سوال شد.

خاتمي گفت: آقاي هاشمي رفسنجاني از شخصيت‌هاي برجسته‌ي انقلاب ماست. ايشان هشت سال در مسائل بازسازي زحمت كشيدند. آقاي مهندس موسوي و آقاي هاشمي هرجا كه باشند، عزيزان ما هستند.

رييس‌جمهور در بخش ديگري از پاسخ خود به سوال خبرنگاران ابراز اميدواري كرد كه در شش ماه باقي مانده از دوران فعاليتش، از مهرماه، دولت گزارش مستمرتري را از نقص‌ها و نقاط قوتش ارايه دهد و در اين زمينه با افكار عمومي به بحث بنشيند.

وي در پاسخ به سوال خبرنگاري كه از زير سوال رفتن اقتدار دولت در قضيه‌ي فرودگاه امام (ره) پرسيد، با تاكيد بر اين كه اين‌گونه نيست، خاطرنشان كرد كه من رييس شوراي امنيت ملي نيز هستم.

رييس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگاري كه از علت عدم حضور سفير هلند در دادگاه زهرا كاظمي و تاثير اين موضوع در اجلاسيه آتي اتحاديه‌ي اروپا پرسيد، گفت: سفير هلند بيخود مي‌خواست وارد دادگاه شود. اصلا به او چه كه اين كار را كند. البته من نيز در مورد مساله خانم كاظمي مدعي هستم و با توجه به تحقيقاتي كه انجام معتقدم حتما بايد مجرم شناخته شود و به مجازاتش برسد و تجديدنظر نيز زودتر عملي شود.

وي با تاكيد بر اين كه برگزاري دادگاه زهرا كاظمي يك موضوع داخلي بوده است، يادآور شد: در پرونده‌ي كيوان تابش نيز بدون حضور ما پرونده را بستند و اين در حالي است كه تنها بر ايران فشار مي‌آورند.

وي تاكيد كرد كه حقوق بشر را تنها در صورتي كه برخورد دوگانه در آن صورت نگيرد، قبول داريم.

رييس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگاري كه در مورد قرارداد گاز با تركيه پرسيد، نيز گفت: روابط ما با تركيه خوب است و مذاكرات را انجام مي‌دهيم، مطمئن هم هستيم كه با دوستان تركمان با تفاهم پيش خواهيم رفت و مشكل اساسي بين ما نيست.

وي در پاسخ به سوال ديگري درباره‌ي عراق گفت: هرچه روابط بيشتر شود، بهتر است. ما عراق را باثبات مي‌خواهيم و زماني هم كه بعضي از اعضاي هيات دولت آن اتهامات بي‌جا مي‌زدند، نيز وزير بازرگاني عراق در كنفرانس بسيار خوبي كه برگزار شد، شركت داشت و الان نيز از همه‌ي اين‌ها استقبال مي‌كنيم و معتقديم كه نشستن و صحبت كردن بسياري از سوءتفاهمات را برطرف مي‌كند.


دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/11358

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'خـط قـرمـز مـن اصـل نـظـام اسـت، در مساله خانم كاظمي حتما بايد مجرم، شناخته شود، سخنان تفصيلي خاتمي در جمع خبرنگاران، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016