پنجشنبه 7 خرداد 1383

سخنان رييس جمهور در مراسم افتتاح مجلس هفتم، ايلنا

تهران-خبرگزاري كار ايران
رييس جمهور گفت:پارلمان در نظام‌‏هاي مردم سالار بايد مظهر پيوستگي و اتحاد جامعه در عين كثرت باشد.
به گزارش خبرنگار ايلنا,سيدمحمد خاتمي رييس جمهور در مراسم افتتاح مجلس هفتم شوراي اسلامي تصريح كرد: امروز در ايران در سايه انقلاب و چارچوب قانون اساسي مردم سالاري ديني مستقر شده و بايد تلاش كنيم آن را در جامعه نهادينه كنيم.
وي افزود: ما, خود محصول اين نظام مردم سالار و انقلاب هستيم و شكر نعمت ايجاب مي‌‏كند در برابر گرايش‌‏هاي مختلف به اين اصل اساسي بينديشيم و نگذاريم اين نهاد پويا در نزاع‌‏هاي بي‌‏سرانجام ضرر ببيند.
رييس جمهور تصريح كرد: بايد از آزادي‌‏هاي مشروع و حقوق مردم كه ولي نعمت ما هستند دفاع كنيم.
خاتمي همچنين از همكاري دولتش با مجالس پنجم و ششم سخن گفت وافزود:همكاري ما با هر دومجلس سازنده بود و هيچ مشكلي با مجلس هفتم نيز وجود ندارد, گرچه همكاري اين مجلس بيشتر با دولت آينده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

رييس جمهور تصريح كرد:در يك‌‏سال باقي مانده با يد به حفظ استقلال , حرمت, همدلي , همكاري و پرهيز از تنش, تنها به مصالح ملي بينديشم و بگذاريم تا كشور به اهداف بلندش برسد.
وي به چشم انداز 20 ساله كشور اشاره كرد و افزود: اين چشم انداز بلند پروازانه نيست هرچند رسيدن به اهداف آن آسان نيست, اما شدني است.
خاتمي تصريح كرد: هر انرژي كه در رسيدن به اين اهداف وچشم انداز لازم دست يابد به كار برود.
وي با بيان اينكه در چشم انداز 20 ساله تمامي عرصه هاي سياسي، اجتماعي، اقتصادي ترسيم شده افزود: دولت و مجلس براي طي سريعتر وآسان تراين مسير بايد همكاري كنند.
وي خاطرنشان كرد:به انجام رسيدن پروژه هاي ناتمام يا داراي اولويت مي‌‏تواند پشتوانه رسيدن به اهداف 20 ساله باشد.
رييس جمهور به برنامه پنجم ساله چهارم اشاره و تصريح كرد: هدفمان را در برنامه ده ساله چهارم, رشد 8 درصد قرار داده ايم و با تجربه اين دو سال و رشد 6 درصد رسيدن به اين رشد را شدني مي دانيم.
وي افزود:ما بايد به لوازماين كار تن دهيم و رسيده به اين رشد, با تنش ودرگيري شدني نيست.
خاتمي تصريح كرد:مهار تورم و ايجاد اشتغال در جامعه نيازمند همكاري دولت و مجلس است .
رييس جمهور با بيان اينكه تنوع و تكثر در جهان وجود دارد و هيچ كس نمي تواند اختلاف را از ميان بردارد خاطرنشان كرد اگر اختلاف به صورت رقابت براي رسيدن به هدف متعالي باشد جامعه پيشرو خواهد بود.
رييس جمهور خاطرنشان كرد:اگر همه اقوام و گروه‌‏ها در زير يك چتر واحد و به سوي يك هدف واحد با حفظ استقلال و حركت كنند ما جامعه‌‏اي پويا خواهيم داشت.
وي افزود:اگر حكومت متكي بر اراده مردم ومسئول در برابر آنها و داراي نسبت مساوي با اقشار گروه‌‏ها باشد آن جامعه، جامعه پوياست.
خاتمي تصريح كرد: پارلمان در نظام‌‏هاي مردم سالار بايد مظهر پيوستگي و نماد وحدت جامعه در عين كثرت باشند.
رييس جمهور گفت:هر چه انتخابات آزادتر و فارغ از گرايش هاي قوي و گروهي‌ باشد حضور مردم كه صاحب انقلاب هستند بيشتر مي شود و نمايندگي در چنين جامعه اي نماد وحدت بيشتر هستند.
خاتمي با بيان اينكه در حكومت هاي مردم سالار وجود گرايش‌‏هاي مختلف مورد تاييد قرار مي‌‏گيرد و در هر دوره‌‏اي مردم به گرايشي توجه مي‌‏كنند و كار را به دست او مي‌‏سپارند تصريح كرد: رقابت بايد آزاد باشد واين احساس ‌‏وجود داشته باشد كه در چارچوب نظام همه گروه‌‏ها مي‌‏توانند حضور داشته باشند.
خاتمي سپس با اشاره به بيانات امام (ره) تصريح كرد: امام (ره) نيز بر وجود اختلاف در جامعه با حفظ وحدت دروني معتقد بود. امام معتقد بودند اين به معناي قيموميت بر جامعه نيست و تاكيد داشتند مردم در انتخابات آزادند و احتياج به قيم ندارند و هيچ فرد و يا گروهي حق تحميل عقيده خود بر كسي را ندارد.
رييس جمهور افزود:امام معتقد بودند اختلاف آرا هست و بايد باشد. اما آنچه كه لازم است از طرف مردم و دسته جات مختلف سراسر كشور توجه شود بر سرآنچه مربوط به نفسانيت است, نزاع نشود. براي خدا انسان نمي‌‏تواند اهانت كند و يا كشف سر مومن كند.
خاتمي با تشكر از مهدي كروبي رييس مجلس ششم تصريح كرد:از جناب آقاي كروبي كه دربا سعه صدر,مديريت دلسوز و دفاع از مردم توانستند اين مجلس را در طول چهار سال هدايت و اداره كنند و نمايندگان كه در طول 4 سال همكاري صادقانه‌‏اي دولت داشتند تشكر مي‌‏كنم.
وي همچنين خطاب به نمايندگان مجلس هفتم گفت:اميدوارم مجلس هفتم بتواند نمايندگي خود را به خوبي انجام دهد و بار امانت مهم نمايندگي رابا شايستگي بردوش خود حمل كنند.
وي در پايان گفت:نسبت ويژه بين رييس جمهور و مجلس سوگندي است كه هر دو ما خورده‌‏ايم و در چارچوب اين سوگند مي‌‏توانيم در كنار هم اين مسير را طي كنيم.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/8234

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سخنان رييس جمهور در مراسم افتتاح مجلس هفتم، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016