جمعه 7 آذر 1382

محتشمي‌پور: ميزان مشاركت مردم در انتخابات تاثير مستقيمي بر آينده نظام دارد، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس مجلس شوراي اسلامي
رييس فراكسيون دوم خرداد مجلس شوراي اسلامي در مجلس معتقد است: در حال حاضر اميد جريان محافظه‌كار اين است كه جبهه‌ي دوم خرداد نتواند به ائتلاف سراسري دست پيدا كرده و ليست مشترك ارايه كند، و طبيعي است در سايه‌ي اختلاف و شكاف بين جبهه‌ي دوم خرداد و گروه‌هاي دوم خرداد، برنده‌ي اصلي جناح محافظه‌كار است و آنها با همان راي سنتي و ثابت خود وارد كار مي‌شوند.
حجت‌الاسلام والمسلمين سيد علي‌اكبر محتشمي‌پور و يكي از اعضاي هيات منتخب رييس مجلس جهت گفت‌وگو با شوراي نگهبان، درباره‌ي روند مذاكرات اين هيات با شوراي نگهبان در خصوص لوايح دوگانه رياست جمهوري به خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) گفت: اميدواريم لايحه‌ي اصلاح قانون انتخابات در مذاكراتي كه بين مجلس و شوراي نگهبان صورت مي‌گيرد، به نتيجه‌ي برسد و اصلاحات آن به گونه‌اي انجام شود كه براي انتخابات مجلس هفتم قابل استفاده باشد؛ البته ممكن است برخي از مواد اين قانون در اين دوره قابل اجرا نباشد، اما مواد ديگري وجود دارد كه در صورت تصويب آنها مي‌تواند در اين دوره از انتخابات مورد استفاده قرار گيرد.
وي ادامه داد: بنده نشانه‌هاي خوبي را در دو جلسه‌اي كه با شوراي نگهبان داشته‌ايم، شاهد بود‌م، اما اينكه در آينده چه مي‌شود قابل پيش‌بيني نيست.
نماينده‌ي مردم تهران موضع‌گيري‌هايي كه از سوي برخي اعضا يا منتسبين و كاركنان شوراي نگهبان صورت مي‌گيرد را مورد انتقاد قرار داد و گفت: اين موضع‌گيري‌ها كمكي به حل مشكل نمي‌كند، كه هر روز برخي افراد صحبت‌هاي جديدي را مطرح مي‌كنند و باعث ياس و نااميدي مردم مي‌شوند. برخوردها بايد مثبت، منطقي و معقول باشد و الا حرف‌هاي مايوس كننده‌ي سابق، باعث مي‌شود مردم احساس كنند كه هيچ‌گونه اختياري در انتخابات ندارند، و صاحب اختيارشان افراد انگشت‌شماري هستند كه به عنوان قيم هرچه تصميم گرفتند بايد انجام شود.
محتشمي‌پور، ايجاد چنين فضايي در جامعه را خدمت به نظام، كشور، انقلاب، مردم و حتي شوراي نگهبان ندانست و تصريح كرد: ايجاد چنين جوي نتيجه‌اي جز ضربه‌زدن به موقعيت و مشروعيت شوراي نگهبان ندارد.
عضو مجمع روحانيون مبارز، اميدوار شدن مردم را يكي از راهكارهاي افزايش مشاركت حداكثري مردم عنوان كرد و يادآورد شد: هرچه اميد مردم بيشتر شود، تاثيري گذاري آنها در سرنوشت سياسي كشور و شكل دادن اركان نظام مانند دولت و مجلس،‌ جايگاه بيشتري پيدا مي‌كند، اما هرچه مردم احساس پوچي كرده و احساس كنند مشاركت آنها نقشي در آينده و شكل‌گيري نظام‌شان ندارد، مشاركت‌شان كمتر مي‌شود، بر اين اساس دولت، دستگاه‌ها قضايي، شوراي نگهبان و ساير اركان نظام بايد فضاي اميدبخشي را در جامعه ايجاد كنند.
وي ادامه داد: بنده معتقدم در هر صورت، چه شوراي نگهبان بخواهد به روش گذشته عمل كند و يا روش جديدي را اتخاذ كند، مشاركت مردم تاثير مستقيمي بر آينده نظام دارد و در اين مساله جاي هيچ شك و شبهه‌اي نيست.
رييس فراكسيون دوم خرداد مجلس شوراي اسلامي، ضمن بيان اينكه ما از نظر سياسي، اقتصادي، امنيتي و غيره در مجلس ششم كارهاي بزرگي انجام داده‌ايم، تاكيد كرد: ‌اگر چنانچه مجلس ششم وجود نداشت و اكثريت آن به گونه‌اي ديگر بود، قطعا كارها اين‌گونه انجام نمي‌شد و شايد قوانين و مقررات ديگري كه سال‌هاي سال مطالبات مردم را به تاخير مي‌انداخت، تصويب مي‌شد. بر اين اساس حضور مردم در انتخابات مجلس ششم با قانون فعلي، باعث حركت و كار در زمينه‌هاي مختلف شده است.
وي به ايسنا گفت: به‌طور مثال امروز در سايه‌ي حركت دوم خرداد و مجلس ششم، وزارت اطلاعاتي داريم كه با گذشته كاملا متفاوت است. اين وزارتخانه در گذشته پاسخگو نبود و دست به هر كاري مي‌زد و هيچ كس نمي‌توانست از آن سوال كند، و يا ما امروز قوه‌ي قضاييه‌اي داريم كه علي‌رغم تمام نقاط ضعف و كاستي و مشكلاتي كه وجود دارد، سعي مي‌كند در برابر احكام و اعمالش، خود را پاسخگو كند و ديگر احساس يله و رها بودن را ندارد و هستند كساني كه آنها را وادار به پاسخگويي كنند، البته صحيح يا غير صحيح بودن پاسخ‌ها بحث ديگري است.
محتشمي‌پور ادامه داد: بنابراين گام‌هاي بلندي در اثر مشاركت مردم برداشته شده است و مجلس هفتم هم همين‌گونه است، بنده معتقدم اگر مردم در انتخابات مشاركت كنند و احزاب يكپارچه در صحنه حاضر شوند، ممكن است برخي افراد رد صلاحيت شده و يا راي نياورند؛ اما اكثريت نمايندگان مجلس را كساني تشكيل مي‌دهند كه مردم آنها را مي‌خواهند و به آنها راي دادند، و همان چيزي كه در مجلس ششم اتفاق افتاد، اين دوره هم اتفاق مي‌افتد، ممكن است بنده و يا ديگري در مجلس نباشيم، اما قطعا وقتي جواني خوش‌فكر كه مردم آن را قبول دارند، وارد مجلس مي‌شود، با تلاش مضاعف همين راه را ادامه مي‌دهد.
وي تصريح كرد: نظارت استصوابي در مجلس چهارم و پنجم، تصويب شد كه قطعا اگر قرار بود اين قانون در مجلس ششم تصويب شود، هرگز نمي‌شد و شبيه به اين مصوبه‌ها هم موجود است.
محتشمي‌پور شركت نكردن مردم و احزاب اصلاح‌طلب در انتخابات مجلس هفتم را نشانه‌ي ياس و نااميدي دانست و افزود: در اين صورت مجموعه‌اي خاص كه داراي تفكر و انديشه‌ي خاص هستند، قوانيني را تصويب مي‌كنند كه كشور را براي سال‌هاي سال مبتلا مي‌كند.
نماينده‌ي مردم تهران در مجلس يادآور شد: چرا مردم در سرنوشت خود شركت نكنند؟ چرا احزاب كنار بكشند به صرف اينكه ممكن است فلان چهره‌ و شخصيت‌شان رد صلاحيت شود؟ ما ده‌ها چهره داريم كه از نظر تفكر، انديشه‌ي سياسي و علم جوان هستند، اما تلاش و انرژي بيشتري دارند.
وي معتقد است كه همه‌ي مردم بايد دست به دست هم داده، در انتخابات شركت كرده و افراد مد نظر خود را انتخاب كنند، هيچ هيات نظارتي هم نمي‌تواند تمام كساني را كه كانديدا مي‌شوند، رد صلاحيت كند، اما كساني كه باقي مي‌مانند عدد بالايي هستند كه مي‌توان از ميان آنها افراد شايسته‌اي را انتخاب كرد و به مجلس فرستاد.
عضو كميسيون حقوقي و قضايي مجلس شوراي اسلامي ياد‌آور شد: بحث انتخابات شوراها با انتخابات مجلس از نظر ماهيت و محتوا كاملا متفاوت است. ميزان شركت در انتخابات شوراها در طول تاريخ هميشه كمتر از مجلس شوراي اسلامي بوده است، زيرا كار و فعاليت مجلس فراگير و در تمام زمينه‌ها بوده و مجلس ركني تاثيرگذار در تمام اركان نظام است. بر اين اساس قابل قياس با شوراهايي كه صرفا امور خدماتي و اجتماعي شهري و روستايي را دارند، نيست، اضافه بر اين، عملكرد شوراها خصوصا در شهرهاي بزرگ در چهار سال گذشته باعث شد مردم در شهرهاي بزرگ به شدت مساله‌دار شوند و شورايي كه بايد ذكر و فكرش مسايل شهري و اجتماعي باشد، وارد درگيري‌هاي سياسي شد.
وي ادامه داد: جريان راست و محافظه‌كار كه در مراحل مختلف ناكام مانده بود و مردم اقبالي به آنها نشان نمي‌دادند با حداقل رايي كه در تمام انتخابات‌ها داشت، به ميدان آمد و چهره‌هاي غيرسياسي را مطرح كرد و مردم به آنها راي دادند، يعني اكثر نمايندگان شوراي شهر تهران چيزي حدود 100 و زير 100 هزار نفر در شهر بزرگ تهران راي داشتند، كه اين بسيار تاسف‌آور است. بنابراين ما نمي‌توانيم انتخابات آينده مجلس را با شوراها مقايسه كنيم و علت شكست شوراها هم سياسي بودن كانديداها بود.
وي افزود: بنده دو سه ماه قبل از انتخابات شوراها، نطقي در مجلس داشتم كه در آن اين وضع را پيش‌بيني كردم و از احزاب درخواست نمودم به جاي مطرح كردن چهره‌هاي سياسي چهره‌هاي حرفه‌اي و متخصص خود را معرفي كنند كه در اين رابطه به بنده انتقاداتي هم شد و در نهايت نتيجه اين شد كه مي‌بينيد.
رييس فراكسيون جبهه‌ي دوم خرداد مجلس شوراي اسلامي در ادامه‌ي گفت‌وگوي خود با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، درباره‌ي اتخاذ استراتژي‌ جناح رقيب جبهه دوم خرداد و منتقد اصلاحات ابراز عقيده كرد كه جريان محافظه‌كار و راست در شهرها و روستاها راي‌دهندگان ثابت و سنتي خود را دارد، حالا مي‌خواهند چهره‌هاي سياسي خود را به شهرهاي كوچك ببرد و يا چهره‌هاي تخصصي خود را به شهرهاي بزرگ بياورد، اين كار در راي آنها تفاوتي ايجاد نمي‌كند، زيرا مردم، تمام گروه‌ها، احزاب و جريانات را زير و رو كرده و توانايي‌هايي آنها را مي‌شناسند.
وي ادامه داد: اين گروه همواره راي ثابت و سنتي خود را دارد، در حال حاضر اميد جريان محافظه‌كار اين است كه جبهه‌ي دوم خرداد نتواند به ائتلاف سراسري دست پيدا كرده و ليست مشترك ارايه كند و طبيعي است در سايه اختلاف و شكاف بين جبهه‌ي دوم خرداد و گروه‌هاي دوم خرداد برنده اصلي جناح محافظه‌كار است و آنها با همان راي سنتي وارد كار مي‌شوند.
محتشمي‌پور يادآور شد: اگر ما در تهران به جاي يك ليست كه شامل 18 گروه دوم خردادي است، با 18 ليست مختلف و متشتت مواجه شويم، جرياني كه راي ثابت و سنتي دارد در سايه‌ي خرد‌شدن راي عظيم دوم خرداد، به مجلس راه پيدا مي‌كند. بنابراين اميدواريم كه گروه‌هاي دوم خرداد به خود آمده و دست از زياده‌طلبي بردارند و تفاهم كنند و آينده‌ي كشور، انقلاب و نظام را فراتر از اهداف و منافع گروهي و حزبي خود قرار دهند.
رييس فراكسيون دوم خرداد مجلس در ادامه درباره‌ي ميزان دستيابي گروه‌هاي دوم خردادي به ائتلاف گفت: در جلساتي كه با حضور حجج اسلام، كروبي و خاتمي داشتيم به اين نتيجه رسيديم كه گروه‌ها بايد با هم بنشينند و افكار و انديشه‌هاي خود را مطرح و نقاط مشترك را مشخص كنند و در پرتو اين نقاط مشترك، فعاليت خود را در چارچوب شخصي آغاز كنند.
وي افزود: تمام صحبت‌هاي بنده با محور ”اگر“ است، اگر تمام گرو‌هاي دوم خردادي ليست مشترك ارائه دهند احتمال اينكه مجلس هفتم با اكثريت دوم خرداد تشكيل شود، زياد و شايد قطعي باشد؛ اما اگر اينگونه نشود جريان محافظه‌كار اكثريت مجلس را در دست مي‌گيرد و گروه‌هاي دوم خرداد هم مي‌توانند تعدادي نماينده در مجلس داشته باشند و اقليتي را به خود اختصاص دهند، حال بايد ديد اين گروه‌ها تا چه حد مي‌توانند منافع جمعي را بر منافع شخصي خود ترجيح دهند.
محتشمي‌پور تصريح كرد: مجمع روحانيون مبارز يكي از جريانات ريشه‌دار و اصيل و يكي از با سابقه‌ترين گروه‌ها و جريانات سياسي داخل كشور است. مجمع روحانيون مبارز جزء اولين گروه‌ها و احزاب سياسي است كه از وزارت كشور پروانه فعاليت دريافت كرد و گروه ديگري را نداريم كه قدمت و سابقه‌ي برخي اعضاي مجمع را داشته باشد، مردم هم مجمع روحانيون مبارز را به خوبي مي‌شناسند.
وي يكي از ويژگي‌هاي مجمع روحانيون مبارز را ثبات سياسي بر روي مواضع خود درباره‌ي نظام و انقلاب دانست و عنوان كرد: اين كار باعث شده كه ضريب اعتماد مردم نسبت به مجمع روحانيون بالا برود. مجمع با طرح خاتمي به عنوان رييس جمهور و كانديدا كردن او براي اولين بار، ثابت كرد كه حركت اصلاحات در چارچوب افكار و انديشه‌هاي حضرت امام (ره) است و اين جريان درصدد اصلاح برخي تحريفات است كه بعد از رحلت حضرت امام(ره) در مسير نظام به وجود آمد.
عضو مجمع روحانيون مبارز تصريح كرد: در مدت 7 - 6 سال گذشته شاهديم كه در درون جريان اصلاحات اعوجاج‌هايي به نام اصلاحات وجود آمد؛ اما مجمع همان خط ثابت خود را حفظ كرده و پيش مي‌رود و طبيعتا ما نمي‌توانيم از اين مواضع اصولي خود دست برداريم و اصلاحات را در همان چارچوب بيان مي‌كنيم.
رييس فراكسيون دوم خرداد مجلس اظهار داشت: طبيعي است كه جريان و جرياناتي كه در مسير حركت خود دچار اعوجاج شدند، بايد دست به اصلاح زنند، نه مجمع كه خط ثابت و روشني را در پيش روي خود داشته است، و در آن مسير حركت مي‌كند، ممكن است تبليغاتي صورت گيرد كه چرا مجمع روحانيون از برخي گروه‌هاي دوم خردادي تبعيت نمي‌كند. بناي هيچ گروه و حزبي نيست كه از ديگري تبعيت كند، اگر بنا باشد تبعيت كنند يك حزب تشكيل مي‌دهند و اينكه سازمان‌هاي مختلف تبديل به يك جبهه شده‌اند به اين دليل است كه هر كدام از آنها داراي انديشه‌ي خاصي هستند اما اشتراك اينها بيشتر از اختلافاتشان است.
نماينده‌ي مردم تهران در مجلس ادامه داد: ما فكر مي‌كنيم كه مردم و قشرهاي مختلف به گروهي كه مواضع ثابتي در عرصه‌هاي مختلف سياسي، ‌اجتماعي و فرهنگي و غيره دارد و دچار نشيب و فراز و حركت‌هاي زيك زاكي نمي‌شود. اعتماد مي‌كنند، ساير احزاب دوم خردادي هم بايد اين‌گونه باشند و مردم با آسودگي به آنها راي دهند و بدانند حرفي كه امروز مي‌زنند، فردا تغيير نمي‌كند.
محتشمي‌پور، تاثير عملكرد مجلس ششم در انتخابات مجلس هفتم را اين‌گونه عنوان كرد: عملكرد مجلس ششم مي‌تواند و مي‌توانست تاثيرات مثبتي داشته باشد، بنده معتقدم كه نقاط قوت مجلس ششم بسيار زياد و اميدوار كننده است، اما متاسفانه برخي احزاب و فراكسيون‌هاي حاضر در مجلس به جاي برخورد مثبت با اقدامات مجلس ششم و طرح نقاط قوت مجلس ششم، همواره به‌گونه‌اي بوده كه دائما بر نقاط ضعف انگشت‌مي‌گذارند. اگر نگاهي به نطق‌هاي قبل از دستور و مصاحبه‌اي كه چهره‌هاي شاخص احزاب دوم خرداد دارند، داشته‌باشيم شاهد خواهيم بود كه آنها دائما از ياس و ناتواني مجلس ششم و اينكه دستگاه‌هاي ديگر نمي‌گذارند مجلس كار كند و ما قدرت و توان نداريم، دم مي‌زنند.
وي گفت: اين امر باعث مي‌شود كه مردم بگويند ما اين‌ها را قبول داريم، اما اين افراد مجموعه‌اي ناتوان هستند كه افكارشان خوب است؛ اما يا توان ندارند و يا نمي‌گذارند كار كنند، مجلس هفتم هم نمي‌تواند مهمتر از مجلس ششم باشد، پس چه فايده‌اي دارد كه ما راي دهيم، پس اين گونه‌ ايجاد ياس كردن عملا تدارك شكست جبهه‌ي دوم خرداد را ديدن است، يعني كاري را كه جريان رقيب بايد با هزينه‌ بالا انجام دهد.،خود آقايان جبهه‌ي دوم خرداد بدون هيچ هزينه‌اي انجام مي‌دهند، در حالي كه جبهه‌ي دوم خرداد بايد نقاط قوت خود را بگويد و بگويد اگر مردم در انتخابات مجلس هفتم شركت كنند، استمرار حركت بزرگي است كه در مجلس ششم آغاز شد؛ در اين صورت مردم اميدوار مي‌شوند.
وي ياد‌آور شد: عملكرد مجلس ششم مثبت بود، و بايد روي نقاط قوت مجلس انگشت بگذاريم و در تبليغات خودمان آن را قرار دهيم واين باعث مي‌شود كه تاثير مثبت در انتخابات و مشاركت مردم در مجلس هفتم داشته باشد.
محتشمي‌پور جلسات كميته‌ي منتخب مجلس جهت رايزي با شوراي نگهبان را روزهاي چهارشنبه هر هفته اعلام كرد و گفت: چهارشنبه‌ي همين هفته هم جلسه برگزار شد، ولي قرار شده مبحث هر جلسه بازگو نشود و در پايان جلسات نتيجه كلي بيان شود.
رييس فراكسيون دوم خرداد از برگزاري نشست آتي اين فراكسيون با حضور رييس جمهور و رييس مجلس شوراي اسلامي خبر داد و گفت: اگر چه زمان قطعي اين جلسه مشخص نيست اما از آنجائيكه قرار بوده اين جلسه بعد از ماه مبارك رمضان برگزار شود؛ اميدواريم اين جلسه به زودي تشكيل شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/1725

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'محتشمي‌پور: ميزان مشاركت مردم در انتخابات تاثير مستقيمي بر آينده نظام دارد، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016