شنبه 8 آذر 1382

فراخوان برای نظر دهی در مورد انتخابات و رفراندم

روند شكل گرفتن عقيده و خواست سياسی در اشل ملی روندی است پيچيده و بغرنج. چنين روندی بسيار دشوار تر از اشكال تصميم گيری در يك گروه، سازمان، حزب و يا حتی يك جبهه سياسی است. پيشنهادی كه امير عباس انتظام در بيش از شش سال قبل تحت عنوان ”رفراندوم، چرا و چگونه؟“ مطرح ساخت و در اين مدت به تدريج از طرف دانشجويان دانشگاههای ايران، اصلاح طلبان راديكال و اپوزيسيون لائيك طرفدار دمكراسی و حاكميت ملی در داخل و خارج جذب و به عنوان راهكاری برای عبور مسالمت آميز از جمهوری اسلامی به سوی استقرار يك جمهوری سكولار متكی به مفاد اعلاميه جهانی حقوق بشر مورد بحث و مداقه قرار ميگيرد، كم كم عموميت ميابد .

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

انتخابات دوره هفتم مجلس شورای اسلامی و امر توصيه شركت در اين انتخابات، تحريم آن يا عدم شركت و سكوت در برابر آن توجه گروهها، سازمانها و احزاب متشكل در درون نهضت ملی را بخود معطوف ساخته و اين سوال را مطرح ميسازد كه چگونه و با استفاده از چه شعاری ميتوان به رويگردانی مردم از اين انتخابات پاسخ داد. چگونگی روند استقرار حاكميت ملی كه در گذشته اين جنبش را در بزنگاههای تاريخی دجار تشتت آرا ساخته و به اختلافات درونی در راس و ذيل اين جنبش دامن زده است، نبايد باعث گسستگی شود. اين مشگل فقط با دور انديشي، بحث و اجماع فكری و تعميق اجتماعی آن قابل پيشگيری است.
روشنفكران و فعالين سياسی وابسته به نهضت ملي مدتی است كه به اين امر مهم پرداخته و پيشنهادات خود را در اين مورد، با در نظر گرفتن شرايط ويژه ای كه انتخابات دوره هفتم را از ديگر دوره ها مجزا ميسازد، ارائه ميدهند.
بنظر ما شركت خلاق در اين بحث جنبه های عملی و منطبق بر خواستهای مردم را متبلور خواهد ساخت و بر تصميم گيری رهبری گروهها و سازمانهای وابسته به مليون اثر خواهد گذاشت.
بدين منظور لازم است سايت مليون نظرات ارائه شده را در جائی متمركز نمايد تا حتی الامكان عده ی بيشتری در اين بحث و تبادل نظر شركت نمايند. شرط اين است كه طرفداران دمكراسی در ايران به اين بحث دامن بزنند و به ابتكار شكل گرفتن اولين ”فوروم بحث و تصميم گيری عمومي“ كمك نمايند.

سايت مليون ايران
www.melliun.org
هفتم آذر 1382 برابر 28 نوامبر 2003

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/1739

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'فراخوان برای نظر دهی در مورد انتخابات و رفراندم' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016