شنبه 8 آذر 1382

مزروعي: احتمال عدم شركت حزب مشاركت در انتخابات مجلس هفتم، ايلنا

گفت‌‏و‌‏گو از: مسيح علي‌‏نژاد
تهران-خبرگزاري كار ايران
علي مزروعي, ‌‏سخنگوي فراكسيون مشاركت مجلس تصميم قطعي اين حزب براي شركت يا عدم شركت در انتخابات مجلس هفتم را منوط به تصميم گيري نهايي در كنگره اضطراري حزب در بهمن ماه سالجاري دانست و از احتمال عدم شركت حزب مشاركت در انتخابات مجلس هفتم خبر داد.
مزروعي در گفت‌‏وگوي تفصيلي كه به مناسبت پنجمين سالگرد تاسيس حزب مشاركت ايران اسلامي با خبرنگار پارلماني خبرگزاري كار ايران ،ايلنا ، داشت؛ تصريح كرد: اگر چه حزب مشاركت به دليل فضاي غير شفاف انتخاباتي هنوز به تصميم قطعي درخصوص شركت يا عدم شركت در انتخابات مجلس هفتم دست نيافته است، اما به عنوان يك حزب سياسي از مردم براي حضور در انتخابات دعوت مي كند.
مزروعي افزود: ممكن است حزب مشاركت به اين نتيجه برسد كه ليست ارائه ندهد، اما از ليست ساير اصلاح طلبان حمايت مي‌‏كند، چون معتقديم با هر تحليلي كه ما داشته باشيم اصلاحات بايد از صندوق‌‏هاي راي عبور كند.
وي در پاسخ به پرسشي مبني بر اينكه آيا عدم شركت حزب مشاركت در انتخابات و دعوت از مردم براي حضور در پاي صندوق هاي راي، نوعي تناقض نيست؟ گفت: راههاي مختلفي براي تشويق حضور مردم در انتخابات وجود دارد. ممكن است ما ليست ندهيم اما از آنجايي كه ورود هر اصلاح طلب را به مجلس هفتم به نفع اصلاحات مي دانيم، لذا ساير اصلاح طلبان و مردم را تشويق به حضور در انتخابات مي كنيم كه در اين هيچ تناقضي نيست.
مزروعي در پاسخ به سوالي در خصوص موضوع خروج از حاكميت كه به عنوان يكي از شعارهاي اصلي حزب مشاركت مطرح شده بود، گفت : وقتي شعار خروج از حاكميت مطرح شد، در عرصه عمومي مورد مخالفت اكثريت غالب اصلاح طلبان قرار گرفت و با بحث هايي كه در درون حزب هم صورت گرفت به اين جمع بندي رسيديم كه عقل جمعي مجموعه اصلاح طلبان با اجرايي شدن طرح خروج از حاكميت مخالف است.
وي گفت : حزب مشاركت نيز با توجه به احترامي كه براي عقل جمعي مجموعه اصلاح طلبان قائل است، در شرايط فعلي از شعار « خروج از حاكميت » عبور كرد.
مزروعي با بيان اين نكته كه موضوع خروج از حاكميت در مواضع مكتوب مخالفان اصلاحات نيز با مخالفت مواجه شد، گفت : البته مواضع آنها براي ما چندان مهم نبود، اما اين شعار حزب مشاركت پس از ورود به عرصه عمومي و بازخوردي كه به دنبال داشت از دستور كار حزب مشاركت خارج شد، كه البته ما براساس همان نظرات قبلي استفاده از تمامي ظرفيت هاي قانون اساسي را بايد در برنامه هاي خود پيش ببريم.
مزروعي در پاسخ به اين پرسش كه آيا حزب مشاركت در صورت شكست در عرصه انتخاباتي، فعاليت‌‏هايش همانند حزب كارگزاران به سايه مي رود و يا فعاليت خود را در خارج از حاكميت در قالب يك تشكيلات حزبي به صورت جدي تري پيگيري مي‌‏كند؟ گفت: فكر نمي كنم حزب كارگزاران بعد از شكست در انتخابات به سايه رفته باشد. معتقدم كارگزاران بعد از دوم خرداد، هميشه به همين شكل بود.
وي با بيان اين نكته كه يك حزب سياسي بايد به همان اندازه كه خودش را براي پيروزي آماده مي كند همواره براي شكست نيز آماده باشد تصريح كرد: حزب مشاركت نيز با اين اعتقاد كه هيچ تضميني ندارد كه هميشه پيروز ميدان باشد، همواره خودش را براي شكست نيز آماده كرده است و جاي هيچ نگراني در اين زمينه وجود ندارد.
مزروعي افزود: البته جبهه مشاركت آن قدر توان و ظرفيت دارد كه بتواند خود را در تلاطم هاي سياسي حفظ كند.
وي ايجاد فضاي ياس بر انتخابات را به دليل ناكار آمدي احزاب ندانست و گفت: در نظام سياسي كشور ما رفتار انتخاباتي مردم ارتباط مستقيم با فعاليت احزاب و گروهها ندارد.
وي قهر مردم با صندوق هاي انتخابات را به دليل عدم نقش پذيري راي آنان در اصلاح ساختار سياسي كشور دانست و تصريح كرد: در حال حاضر مردم به اين نتيجه رسيده اند كه راي آنان در اداره كشور نفوذي ندارد و با اين نگاه در انتخابات شوراي شهر نيز شركت نكردند.
وي در پاسخ به اين پرسش كه حزب مشاركت چه تضميني براي نقش پذيري آراء مردم در انتخابات مجلس هفتم در اداره كشور مي دهد؟ گفت : مردم به هيچ وجه اطمينان ندارند كه آراي آنها بتواند زيرساخت هاي سياسي را اصلاح كند و به نوعي به انسداد رسيدند كه فكر مي‌‏كنم نه تنها حزب مشاركت، بلكه احزاب ديگر نيز نمي‌‏توانند در اين زمينه تضميني به مردم بدهند، چون اين مسئله به كل حاكميت برمي‌‏گردد.
مزروعي اظهار داشت: گروهها و احزاب تنها مي‌‏توانند براي حضور مردم در انتخابات تبليغ كرده و برنامه ها و سياست هاي خود را مطرح كنند، اما همزمان كل حاكميت نيز بايد طي اين مدت برنامه هايي را اجرا كند تا براساس آن به مردم اين اطمينان را بدهد كه راي آنها به برنامه هاي يك حزب، قطعا مبناي اجرايي تصميمات كشور قرار مي‌‏گيرد.
وي با بيان اين نكته كه احزاب و گروههاي سياسي مورد آزمون مردم قرار مي‌‏گيرند تصريح كرد : تلاش حزب مشاركت همواره اصلاح ساخت هاي سياسي كشور بوده و مردم نيز به اين سياست‌‏ها راي دادند، اما اينكه مردم در آينده چه رفتار انتخاباتي از خود نشان دهند، هيچ ارتباطي با برنامه ها و سياست هاي حزبي ما ندارد، بلكه به اطمينان خاطر دادن مجموعه حاكميت به مردم، برمي‌‏گردد.
مزروعي در پاسخ به پرسشي مبني بر چگونگي اعتماد مردم به حزبي كه سياست ها و برنامه هايش با بيشترين چالش‌‏ها در مجموعه حاكميت مواجه شد، گفت : اتفاقا همين رو در رويي حزب مشاركت مبناي قضاوت مردم قرار مي گيرد و اينكه چرا تمام توان مخالفان اصلاحات براي برخورد با برنامه هاي حزب مشاركت به كار گرفته شده است.
مزروعي قرار گرفتن حزب مشاركت در تيررس بيشترين انتقادات از سوي مخالفان اصلاحات و برخي گروههاي دوم خردادي را به دليل فرار از مسئوليت از سوي اين جريان ها دانست و گفت : برخي مخالفان اصلاحات به دليل عدم دفاع از عملكرد كارشكنانه خود و برخي گروههاي دوم خردادي نيز به دليل كم كاري خود كم لطفي مي كنند و تمام ضعف ها و كاستي هاي جامعه را متوجه حزب مشاركت مي سازند تا بدين طريق بار مسئوليت را از شانه هاي خود خالي كنند.
وي افزود: برخي گروههاي جبهه دوم خرداد با بزرگ نمايي سهم مشاركت در مجموعه حاكميت به نوعي قصد فرار از مسئوليت را دارند و چون در بسياري از موارد نمي توانند پاسخگوي كاستي ها باشند سعي مي كنند با طرح چنين مسائلي بسياري از مسئوليت ها را از دوش خود بردارند.
مزروعي با بيان اين نكته كه ساير گروههاي اصلاح طلب نيز بايد به اندازه حزب مشاركت در قبال عملكرد خود پاسخگو باشند تاكيد كرد : برخي دوستان اصلاح طلب كم لطفي مي كنند و كم كاري خود را مي خواهند به حساب مشاركت بگذارند و با طرح مسائل حاشيه اي از زير بار مسووليت ها شانه خالي مي كنند.
مزروعي همچنين بيشترين انتقادات جريان مخالف اصلاحات را نيز متوجه حزب مشاركت دانست و گفت : مخالفان اصلاحات نيز كه دچار توهم هستند از بدو تاسيس حزب مشاركت يك غول خيالي از اين حزب ترسيم كرده و همه تلاش آنها اين است تا تمام كاستي‌‏ها، ضعف ها و ناكارآمدي ها را كه در واقع به عملكرد خود آنان برمي‌‏گردد را متوجه حزب مشاركت سازند.
سخنگوي فراكسيون مشاركت مجلس با اشاره به كارشكني هاي برخي نهادهاي انتصابي در پبيشبرد اصلاحات گفت: چون مخالفان اصلاحات نمي توانند پاسخگوي اين اقدامات خود باشند و كارشكني‌‏هاي آنان براي خود آنها نيز قابل دفاع نيست، بنابراين حزب مشاركت را بهترين گزينه يافتند تا تمام اتهامات را متوجه اين حزب سازند.
وي گفت: مخالفان اصلاحات بايد خدا را شكر كنند كه حزبي به نام مشاركت وجود دارد تا آنها در شرايطي كه قادر به دفاع از عملكرد خود نيستند، همه مسئوليت ها را به گردن مشاركت بياندازند.
سخنگوي فراكسيون مشاركت مجلس ,‌ ‏مبناي ارزيابي عملكرد اين حزب را براساس كارنامه تهيه شده از سوي حزب مشاركت دانست و ادامه داد: حزب مشاركت نيز متعاقب اينكه ديگران سعي مي كنند آن را به عنوان يك « حزب مادر » پاسخگوتر بدانند، هرگز چنين ادعايي ندارد و خودش را يك گروه سياسي در كنار ساير گروهها مي داند.
وي افزود : جبهه مشاركت در مقابل آنچه كه به صورت مكتوب در انتخابات مجلس ششم به مردم ارائه كرده بود نسبت به مردم پاسخگو خواهد بود.
مزروعي با بيان اين نكته كه مشاركت منطبق با برنامه هاي ارائه شده كارنامه عملكرد خود را منتشر ساخته است گفت : مشاركت به نود درصد از وعده ها و شعارهاي انتخاباتي خود عمل كرده است و ارزيابي عملكرد خود را در قبال كارنامه ارائه شده مي‌‏داند.
مزروعي همچنين برخي مباحث مطرح شده مبني بر اينكه حزب مشاركت بيشترين سهم را در كابينه خاتمي داشته و اينك بايد پاسخگوي عملكرد وزراي تعيين شده نيز باشد، گفت : اين ادعاها كه برخي‌‏ها درخصوص دولت آقاي خاتمي مطرح مي‌‏كنند به هيچ وجه صحيح نيست، چون نظام حكومتي دولت براساس يك نظام حزبي شكل نگرفت و حتي اگر وزيري در كابينه دولت از حزب مشاركت باشد به هيچ وجه از طريق شخصيت حزبي خود به كابينه راه نيافت.
وي گفت: اگر مجلس به برخي وزرا كه عضو حزب مشاركت بودند به عنوان وزير كابينه خاتمي راي داده است، به دليل حزبي بودن آنها نبوده و اينكه اكثريت وزراي خاتمي غير حزبي هستند، خود دليل اين امر است كه نمايندگان عضو فراكسيون مشاركت مجلس براساس انگيزه هاي حزبي به وزراي خاتمي راي ندادند.
وي طرح چنين مباحثي را در راستاي پروژه فرار از مسئوليت برخي گروهها و جريان‌‏هاي فكري از كاستي‌‏ها و ضعف‌‏هاي موجود دانست.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/1742

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'مزروعي: احتمال عدم شركت حزب مشاركت در انتخابات مجلس هفتم، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016