دوشنبه 10 آذر 1382

سخنان خاتمي در جمع اعضاي هيات‌هاي بازرسي انتخابات هفتمين دوره‌ي مجلس، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس سياسي
رييس‌جمهور با تاكيد بر نمايندگي مجلس از سوي همه‌ي گرايشهاي قانوني تاكيد كرد كه “ مجلس در راس امور است”، يك تعارف نيست.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمين سيدمحمد خاتمي، رييس‌جمهور كه ظهر امروز در جمع اعضاي هيات‌هاي بازرسي انتخابات مجلس هفتم سخن مي‌گفت، با اشاره به اهميت نقش انتخابات در كشور خاطرنشان كرد: از افتخارات نظام ما بعد از انقلاب اين است كه اساس كار را بر مبناي مردم نهاد و انتخابات را مهم‌ترين كانال استقرار قدرت دانست؛ به طوري كه همه‌ي اجزاي نظام، مستقيم يا غيرمستقيم، مبتني بر راي مردم باشد و مردم بازخواست‌كننده‌ي قدرت باشند.
وي برگزاري به‌طور متوسط يك انتخابات بزرگ در هر سال پس از پيروزي انقلاب اسلامي را افتخاري بزرگ توصيف كرد و افزود: به مدد همين حضور مردم در انتخابات‌هاي مختلف و ابتناي قدرت سياسي بر راي مردم است كه ايران، اعتبار بسياري يافته است و به سادگي نمي‌توان با آن برخورد كرد.
خاتمي تصريح كرد: با وجود همه‌ي سم‌پاشي‌هاي ظالمانه عليه ايران، در متن وجدان عمومي دنيا، ايران هم‌چنان مسير استوار دموكراسي را طي مي‌كند و در مقايسه با بسياري از كشورهاي مورد تاييد غرب، در اين زمينه پيشرفته‌تر است.
رييس‌جمهور در عين حال به وجود نقايص و كمبودها در كشور اشاره كرد و افزود: از شعارهاي مهم اين دولت، رفع تدريجي موانع مردم‌سالاري ديني و استقرار يك نظام مردم‌سالار است.
وي گفت: در مجموع، مسير، مسير درستي است و دستاوردهاي بزرگي نيز تاكنون به دنبال داشته است.
خاتمي تاكيد كرد: هر چند كه مساله‌ي انتخابات به لحاظ داخلي و بين‌المللي براي ما اهميت زيادي دارد و مردم هم اين مساله را درك كرده‌اند، ولي انتخابات مجلس هفتم به سبب شرايط ويژه‌ي داخلي و بين‌المللي داراي نقشي بسيار تعيين‌كننده در آينده، پيشرفت كشور و رفع نيازهاي آن است.
خاتمي نقش مجلس را در نظام‌هاي دموكراتيك، ممتاز توصيف كرد و افزود: شعار اصلي ما كه همان فرمايش بنيانگذار كبير انقلاب اسلامي يعني «مجلس در راس امور» است، يك تعارف نيست، مجلس در قانونگذاري و نظارت نقش بزرگي دارد و يك مجلس قدرتمند، كارهاي بزرگي مي‌تواند صورت دهد.
رييس‌جمهور مجلس را يك قدرت منتشر دانست كه در يكجا متمركز نشده است و افزود: وقتي قدرت، منتشر شد امكان ديكتاتوري از بين مي‌رود، البته تمركز براي پيشبرد امور لازم است ولي مهم اين است كه يك قدرت منتشر وجود دارد كه بر قدرت متمركز نظارت مي‌كند و اين دقيقا همان تفاوت نظام‌هاي دموكراتيك با نظام‌هاي ديكتاتور است.
وي مجلس را به شرط حضور تمامي سلايق و گرايش‌ýها در انتخابات، نماينده‌ي وجدان عمومي جامعه دانست و تاكيد كرد: اگر ما آشكارا بگوييم كه تنها يك جريان و گرايش و فكر وارد مجلس شود يا در مقام اجرا، ساز و كارهايي به‌كار ببنديم كه برخي از سلايق و گرايش‌ها نتوانند نمايندگانشان را به مجلس بفرستند، اين مجلس ديگر نماينده‌ي وجدان عمومي نيست.
رييس‌جمهور ديگر شرط آنكه مجلس، نماينده‌ي وجدان عمومي باشد را برگزاري انتخابات آزاد دانست و گفت: البته اين آزادي به معناي هرج و مرج نيست، ولي بايد تمامي كساني كه به اصل نظام، تماميت ارضي و منافع ملي مومن هستند و به عمل در چارچوب قانون اساسي پايبندند، بتوانند به‌عنوان داوطلب در انتخاب شركت كنند.
وي تاكيد كرد: سخت‌گيري ما در امر انتخابات خيلي كارساز نيست و تجربه نشان داده است كه معدل تشخيص مردم، همواره معدل درستي بوده است.
خاتمي بر لزوم توجه به اين امر از سوي دست‌اندركاران امر انتخابات كه مجلس، نماينده‌ي ملت است و نه نماينده‌ي يك جريان يا گرايش خاص تاكيد كرد و افزود: مجلس نماينده‌ي كل ملت است و بايد ايمان داشت كه انعكاس‌دهنده وجدان عمومي است.
رييس‌جمهور بر لزوم رعايت قانون از سوي دست‌اندركاران تاكيد و خاطرنشان كرد: مطمئنا اعضاي محترم شوراي نگهبان نيز كه خود نگهبان قانون هستند، كمتر از ما دلشان براي قانون نمي‌سوزد و آنها هم تاكيد دارند كه مر قانون بايد اجرا شود و هيچ‌گونه مصلحت‌انديشي چه در اجرا و چه در نظارت نبايد وجود داشته باشد.
خاتمي خطاب به حاضران تصريح كرد: از شما اجراي درست قانون را مي‌خواهم و هيچ كس اعم از يك استاندار، فرماندار، مجري و ...حق ندارد از چارچوب قانون تخطي كند.
وي اعمال گرايش‌هاي سياسي در امر انتخابات را بسيار خطرناك خواند و افزود: البته افراد تبعا داراي گرايشاتي هستند ولي گرايش داشتن يك مقوله است و اعمال گرايش در ايفاي مسووليت عمومي، مقوله‌ي ديگري است.
رييس‌جمهور ادامه داد: بايد از حقوق قانوني در چارچوب قانون و با رعايت آن دفاع كرد؛ اين توقع از نيروهاي نظارتي نيز مي‌رود.
خاتمي نقش بازرسان انتخاباتي را در بازرسي و نظارت كامل بر حسن اجراي انتخابات بسيار حايز اهميت خواند و گفت: البته بازرسان حق دخالت در امر انتخابات را ندارند ولي در حكم چشم و گوش هستند كه بايد مسائل را به شوراي نگهبان و وزارت كشور انتقال دهند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمين سيدمحمد خاتمي، رييس جمهور در ادامه سخنانش در جمع اعضاي هيات‌هاي بازرسي انتخابات هفتمين دوره‌ي مجلس شوراي اسلامي در محل نهاد رياست‌جمهوري بر لزوم مشاركت پرشور مردم در اين انتخابات تاكيد كرد و افزود: مشكلات هيچ كس با كنار كشيدن از عرصه‌ي حيات سياسي و اجتماعي، آن هم از مهم‌ترين آنها، حل نمي‌شود.
وي افزود: اگر مردم خواستار جامعه پيشرفته، دموكراتيك و مبتني بر معيارهاي اسلامي و انقلابي هستند، مسوول اصلي، خودشان هستند؛ هر چه مردم حضور پررنگ‌تري داشته باشند، امكان نيل به جامعه مطلوب بيشتر است، در مقابل اگر مردم كا را رها كنند، امكان انحراف هم بيشتر مي‌شود.
خاتمي تصريح كرد: البته كشور ما در زمينه‌هاي مختلف دچار نارسايي‌هايي است و به عنوان مثال به لحاظ اقتصادي، مشكلات زيادي در آن وجود دارد يا به لحاظ اداري، متاسفانه ادارات در خور شان نظام سالم اجتماعي و اسلامي مورد نظر ما نيستند، اما آيا اين نارضايتي‌ها با قهر و نيامدن به پاي صندوق‌هاي راي حل مي‌شود؟
رييس جمهور اقدامات جناح‌هاي رقيب را كه براي مچ‌گيري، وضعيت جامعه را بد جلوه مي‌دهند در اين زمينه تاثيرگذار دانست، و در اين باره اظهار داشت: وضعيت جامعه اين طور هم نيست؛ در اين كشور تدبيرهاي بزرگي براي جلوگيري از تهديدها در عرصه‌هاي مختلف بكار گرفته شده است، لذا چرا بايد همواره نيمه‌ي خالي ليوان را ببينيم؟
وي به دستاوردهاي كشور در عرصه‌هاي اقتصادي، فرهنگي، آموزش عالي و فناوري هسته‌اي اشاره كرد و افزود: در مسائل مربوط به تكنولوژي اتمي يك اجماع خطرناك در حال شكل‌گيري عليه ما بود، اما يك عزم ملي در كشور ايجاد شد كه همه جناح‌ها و مردم آن را پسنديدند و دنيا احساس كرد كه همه ملت پشت آن هستند، لذا دشمن ما پيروز نشد؛ حال با عنايت به اين تجربه چرا در رقابت‌ها، دستاوردهاي مثبت نظام، بايد سياه جلوه داده و دل جامعه خالي شود.
خاتمي با تصريح اين نكته كه با عدم حضور مردم، حقوق آنها بيش از بين خواهد رفت، از نخبگان، شخصيت‌ها و مديران و كارآمدن كشور خواست، كانديدا شوند تا حتي در صورتي كه امكان ريزش زياد هم وجود داشته باشد، باز قوه‌ي انتخاب مردم تحليل نرود.
رييس جمهور افزود: اگر مردم به صحنه نيايند، ممكن است گروه‌ها، باندها و افرادي به صحنه بيايند كه نگذارند مجلس نماينده وجدان عمومي باشد، بنابراين با جديت در امور و از صحنه بيرون نرفتن، مردم راحت‌تر به اهداف خود خواهند رسيد.
وي با اشاره به وجود دشمنان بزرگ كه در كمين نظام اسلامي ايران نشسته‌اند، بر لزوم رها كردن دعواهاي باندي و گروهي و پرداختن به مشكلات كشور تاكيد كرد و افزود: امروز سرزمين‌هاي شرق و غرب ايران در اختيار آمريكاست و آمريكا هم دشمن است، منطق هم ندارد و مورد تهديد او هستيم كه خوشبختانه آخرين تلاش‌هايش براي كسب اجماع جهاني عليه ايران در قضيه‌ي انرژي اتمي به لطف خداوند ناكام ماند.
خاتمي تصريح كرد: در چنين شرايطي مهم‌ترين مساله آن است كه دنيا بداند با ملت ايران نمي‌تواند در بيفتد، چرا كه اين ملت، نظام، انقلاب و اسلام و اهداف اصلي خود را مي‌خواهد و اگر هم اشكالاتي وارد مي‌داند، به صحنه مي‌آيد تا مشكلاتش را حل كند.
رييس جمهور با بيان اينكه ملت ايران همواره در موقعيت‌هاي حساس، هوشياري خود را با حضور پررنگ در عرصه نشان داده است، گفت: هر چه مردم بيشتر در انتخابات شركت كنند، امكان حضور كساني در مجلس كه بيشتر از مطالبات مردم نمايندگي مي‌كنند، پررنگ‌تر مي‌شود و بدين ترتيب، مسير اصلاحات نيز تداوم مي‌يابد.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/1812

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سخنان خاتمي در جمع اعضاي هيات‌هاي بازرسي انتخابات هفتمين دوره‌ي مجلس، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016