دوشنبه 24 آذر 1382

گفتگوی علی کشتگر با راديو بين المللی فرانسه درباره ادعای خاتمی پيرامون وضع مطبوعات

فرید وهابی: محمّد خاتمی که به مناسبت اجلاس جامعه جهانی اطلاعات به سوئیس رفته در یک کنفرانس خبری در شهر ژنو گفته است امروز هیچ مسئول مطبوعاتی به آن معنا در زندان نیست و بعد توضیح داده البته بجز یک نفرکه جرم او هم مطبوعاتی نیست. آقای کشتگر آیا به نظر شما منظور آقای خاتمی از مسئول مطبوعاتی پس چه میتواند باشد؟

علی کشتگر: اعتقادم این است که آقای خاتمی خیلی خوب میدانندچه میگویند. آقای خاتمی میخواهد با این ادعاهای دروغ از قوّه قضائیه و آنچه که در زندانهای نظامی علیه روزنامه نگاران و مطبوعات میگذرد دفاع کند. همه میدانند که بیش از بیست نفر از سرشناس ترین روزنامه نگاران و دست اندر کاران مطبوعات در ایران هم اکنون زندانی هستند. برخی از اینها مثل ایرج جمشیدی برای اعتراف گیری و اظهار ندامت زیر شکنجه قرار داشتند، علیرضا جباری، افرادی مثل تقی رحمانی، رضا علیجانی، هدی صابر، اینها همه به خاطر نوشتن و کارهای مطبوعاتی است که زندانی هستند. البته خوب آیة الله شاهرودی و یا قاضی سعید مرتضوی و یا احمد جنـّتی همواره گفته بودند که این افراد به جرم بر اندازی و اقدام علیه امنیت ملی و یا تشویش اذهان عمومی زندانی هستند. اما این اولین بار است که خاتمی در مقام رئیس جمهور عینا ً همان حرفهائی را میزند که قاضی سعید مرتضوی یا آیة الله شاهرودی یا روزنامه کیهان بارها در مورد این پرونده ها اظهار کرده بودند. طرح این ادعا ها، آنهم برای رئیس حکومتی که دستگاه قضائی آن وکیل پرونده قتلهای زنجیره ای، آقای ناصر زر افشان را با وجود چند بیماری، فقط برای اینکه خیال آمران و مجریان جنایات آسوده باشد، در زندان نگاه میدارد و یا هاشم آغاجری را به جرم اظهار عقیده به اعدام محکوم کرده است، به نظر من نه فقط یک ننگ بزرگی است بلکه این اظهارات سراسر دروغ خیانتی است به سوگندی که رئیس جمهور یاد کرده برای دفاع از حقوق ملت. و علاوه بر اینها جرم بزرگی است که رئیس جمهور یک کشور در برابر این فجایعی که علیه مطبوعات و روزنامه نگاران اتفاق می افتد، نه فقط حالا دیگر فقط سکوت نمیکند، بلکه در دفاع و توجیه از دستگاه قضائی و مجموعه قضایائی که همه میدانیم بر می آید. اما از همه اینها نگران کننده تر این است که از این به بعد وقتی این حرفها توسط رئیس جمهور زده میشود خیال کسانی که اهالی مطبوعات ها را در ایران سرکوب میکنند و بساط شکنجه و ندامت گیری گسترده اند راحت تر میشود و این خود خطر بزرگی است برای زندانیان سیاسی و یا کسانی که ممکن است در آینده زندانی شوند.

فرید وهابی: آقای کشتگرشما فکر میکنید در یک تریبون مثل ژنو، حرفهای آقای خاتمی از طرف افکار عمومی و جامعه جهانی قابل قبول و پذیرش باشد؟

علی کشتگر: متأسفانه ممکن است به خاطر چهره معتدلی که خاتمی قبلا ً نشان داده الان تحریفاتش را عده ای باور کنند. به همین دلیل هم هست که به نظر من جامعه ایرانی خارج از کشور و کل جامعه روشنفکران و فرهیختگان ایران باید تلاش کنند و نشان بدهند که حرفهای خاتمی دروغ است و آنچه در زندانهای جمهوری اسلامی میگذرد بسیار بسیار نگران کننده است علیه روزنامه نگاران و مطبوعات، و رئیس جمهور کشورشان در واقع همان تحریفاتی را کرده که دادستان تهران آقای قاضی مرتضوی علیه مطبوعات در گذشته کرده. من حالا به یاد حرفهای آقای هاشمی رفسنجانی می افتم که در تمام دوران ریاست جمهوریش همین گونه حرفها را به خورد مردم داد و الان هم آقای خاتمی همان کار را تکرار میکند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/2200

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گفتگوی علی کشتگر با راديو بين المللی فرانسه درباره ادعای خاتمی پيرامون وضع مطبوعات' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016