سه شنبه 2 دي 1382

دبيركل خانه كارگر: مهم نيست چه كسي انتخاب مي‌شود، ميزان مشاركت مردم مهم است، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس مجلس شوراي اسلامي
صدور بخشنامه و دستورالعمل به‌وسيله‌ي جريان‌هاي نظارتي و اجرايي براي نهي تبليغات، اقدامات ضد مشاركت مردم است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران، عليرضا محجوب در هشتمين نشست «تا انتخابات هفتم» كه از سوي دفتر مطالعات خبرگزاري ايسنا برگزار شده بود، اظهار داشت: هميشه بحث برگزاري انتخابات پرشور و كميت انتخابات مطرح است. پس ابتدا بايد چيزي كه به مشاركت بيشتر مردم و تعداد شركت كنندگان كمك كند بر سياست‌هاي ما سايه اندازد.
وي افزود: هم‌اكنون بعضي سياست‌هاي نهي‌كننده مشاهده مي‌شود كه حداقل در سه دوره‌ي قبلي بي‌سابقه بوده است. به بياني ديگر ظاهرا بعضي افرادي كه فكر مي‌كنند مشاركت حداكثري اتفاق خواهد افتاد، نهي مي‌كنند تا مبادا اين مشاركت بيش از اندازه بزرگ شود، واقعيت اين است كه بايد اميدوار باشيم كه مردم مشاركت زيادي داشته باشند و اين كار با شيوه‌هاي تشويقي و بيدار كردن وجدان‌ها و ذهن مردم انجام ‌شود.
نماينده‌ي مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي، متذكر شد: صد البته كه بايد تبليغات، هم‌چنين انتخابات، تميز صورت گيرد، چرا كه تبليغ كثيف نيز داريم كه ممكن است غيرقانوني و ناسالم نيز نباشد، يعني قانون آن را نهي نكرده، اما اقدامات كثيفي تلقي مي‌شود.
عضو كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي، ادامه داد: انتخاباتي را مطالبه مي‌كنيم كه گروه‌ها، جريانات و افراد همه قواعد و قوانين مصوب و عرفي را مراعات كنند، و رسيدن به بايدها و نبايدها نيازمند دستورالعمل و بخشنامه نباشد؛ چرا كه اين ممكن است به اصل انتخابات خدشه وارد كند.
به اعتقاد وي، بايد روي كليت انتخابات، برنامه‌ها و شعارهاي گروه‌ها همان طور كه مقام معظم رهبري فرمودند، از همين حالا كار شود، يعني اول هر كسي بگويد كه چه مي‌خواهد انجام دهد، سپس اسامي را اعلام كنند تا برنامه‌ها معلوم نباشد نمي‌توان در اين مورد هدف‌گيري مشخصي از سوي مردم انتظار داشت. مردم حداقل بايد بدانند چه تفاوتي بين شعارها، گفته‌ها و اقداماتي كه جريانات مي‌خواهند انجام دهند وجود دارد تا بتوانند به عنوان مصداق، انتخاب خوب از افراد و جريانات خوب داشته باشند.
عضو كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي، تاكيد كرد: انتخابات سالم به اين معنا نيست كه فقط گفته شود، اين موارد و تبليغات نهي قانوني دارد، براي تبليغ قانوني راديو و تلويزيون نمي‌توانند در اختيار افراد باشند، ولي كسي نگفته كه نمي‌تواند در اختيار احزاب و جريانات فكري مختلف باشد، اين نهي نشده است؛ اين‌كه كانديداها نمي‌توانند تبليغ كنند حرف درستي است، اما گروه‌ها و جريانات مي‌توانند تبليغ كنند، و بايد فرصت براي آنها تنظيم شود، و اين سبب مي‌شود فضاي كشور بالقوه انتخاباتي شود.
محجوب عنوان كرد: اگر انتخابات سالم و خوب مي‌خواهيم اولا بايد فضا را انتخاباتي كنيم، فضاي روزنامه‌ها، راديو، تلويزيون، مساجد، كارخانه‌ها و مدارس بايد عوض شود و اگر كانديدايي خود را به عنوان كانديداي جريان خاصي تبليغ كند، اين مطلب جاي نهي دارد، ولي اگر خود به وظيفه‌ي عمومي خود عمل ‌كرد نبايد آن را نهي نمود، لذا بايد بين اينها تميز قائل شد.
نماينده‌ي مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي، گفت: در حال حاضر، بسياري افراد در بخش نظارتي و اجرايي مواظب هستند ببينند آيا از دهن كسي، حرفي در مورد انتخابات بيرون مي‌آيد، تا بگويند اين تبليغ انتخابات خود و يا تبليغ كانديداي مورد نظر خود بود. اينها جرم و تخلف نيست؛ اين افراد اثبات كنند كجاي قانون اين موارد آمده است. آن كه قبل از هفته‌ي انتخابات ممنوع است تبليغات آشكار، علني و صريح به نفع كانديداهاست كه در اين دوره نيز به معني اين است كه هر نوع اجتماعي، تبليغي و هر نوع فعاليت انتخاباتي به نفع كسي، اجازه نمي‌خواهد. اگر كسي ترديد دارد كدام درست است يا نادرست، حداقل مراكز نظارتي يا اجرايي ايجاد كنند و گروه‌ها و جريانات مجوز بگيرند، و يا قانوني با فوريت بياورند، ولي فضا را ضد انتخاباتي نكنند.
محجوب با بيان اين كه اين فضاي ناسالم است كه مرتبا در آن جريان نظارتي و اجرايي بخشنامه‌ مي‌دهند و نهي مي‌كنند، خاطرنشان كرد: مگر اين‌ها تصور مي‌كنند صد و ده درصد در انتخابات شركت مي‌كنند؛ همه مي‌دانند كه بايد مشاركت افزايش يابد. مگر فرمايش مقام معظم رهبري و رييس جمهور غير از اين بود كه مشاركت را بالا ببريد. پس اين‌ها اقدامات ضدمشاركتي است. البته بايد و نبايدها را مشخص كنند و مرتب در خصوص نبايدها، حرف نزنند، بلكه از بايدها نيز حرف بزنند. بايد فضاي كشور انتخاباتي شود. در هر جايي بايد اظهارنظر و گفت‌وگو صورت گيرد تا ذهن براي ايام تبليغات آماده شود؛ آن موقع افراد هر چه مي‌خواهند بگويند تا مردم بر اساس شعارها و هدف‌ها بهترين را انتخاب كنند.
وي بر برگزاري انتخابات عقلاني و عقلايي تاكيد و تصريح كرد: اين نبايدها باعث انتخابات احساسي خواهد شد. انتخاباتي كه رهبري و رييس جمهور به آن تاكيد كرده‌اند عقلايي است، ولي در حال حاضر شاهديم كه ما را به سمت انتخابات احساسي سوق مي‌دهند.
عضو كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي، در ادامه در مورد نقش دولت، مجلس و شوراي نگهبان براي اين‌كه مردم آراي خود را موثر ببينند، عنوان كرد: اين مساله نيازمند تعهداتي است كه سپرده مي‌شود، در حال حاضر به خاطر همين فضايي كه بيان شد (فضاي ناسالم) نمايندگان، تعهد نمي‌سپارند، بلكه يك سري فرمايشات احساسي در يك هفته خاص ابراز مي‌شود، و گروه‌ها و جريانات آنها نيز هيچ تعهدي نمي‌پذيرند، حرف‌هاي كلي مثلا براي آبادي فلان جا، تعهد نيست؛ تعهدات بايد مملكتي باشد، در واقع گروه‌ها و جريانات از هم اكنون بايد برنامه‌هاي خود را معلوم كنند و مجلس، شوراي نگهبان و وزارت كشور بايد از گروه‌ها بخواهند تا برنامه‌هاي خود را به مردم اعلام كنند. هم‌چنين صدا و سيما و روزنامه‌ها اين فرصت را ايجاد و فضاسازي كنند.
به گزارش ايسنا، نماينده‌ي مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي، افزود: بايد براي مردم فضا و شرايطي فراهم شود تا آنها تضمين پيدا كنند كه با انتخاب آنها عقد و قراردادي اتفاق خواهد افتاد و هم‌چنين افراد منتسب به گروه‌ها و جريانات مختلف، تعهدات خود را به مردم اعلام و مردم اين عقود را درك كنند و آن را اجرايي بدانند، آن را لمس كنند و بعد به آن راي دهند و الا فضاسازي احساسي دوام و قوامي ندارد. در فضاي تبليغي محدود، فقط فضاسازي احساسي موفق مي‌شود. آراء نيز احساسي خواهد بود، چه كم و چه زياد، و اين صدمه خواهد زد؛ پس آراء بايد عقلاني باشد.
نماينده‌ي مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي، با اشاره به اين‌كه عقلائي بودن آراء نيازمند شرايط عقلاني است، تاكيد كرد: شرايط عقلائي اين است كه همه بايد با آرمان‌ها و اهداف‌شان شناخته شوند، حتي اگر ناشناختگي‌اي باشد همه از هم انتقاد كنند و با انتقادات يكديگر را بشناسند.
محجوب در مورد انتخابات خوب و موفق تصريح كرد: انتخابات خوب انتخاباتي است كه كساني انتخاب شوند كه فقرا و اكثريت مردم را دوست بدارند و تنها براي اين به مجلس داخل شوند. هيچ اولويتي غير از آنها نشناسند، هيچ سفره‌اي را بر سفره‌ي فقيري اولويت ندهند و هيچ شكمي را مقدم بر شكم آنها ندانند، و اساس خود را بر صداقت و پاكي و تقوا قرار دهند. اين چيزي است كه مردم بايد انتخاب كنند و زماني كه مردم بتوانند بهترين انتخاب را داشته باشند، حتما انتخابات بهتري برگزار خواهد شد.
عضو كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي، عنوان كرد: انتخابات خوب و موفق نيازمند يك سري مقدماتي است كه ما به اين مقدمات اعتراض داريم. اين همه نهي، به انتخابات خوب منجر نمي‌شود، انتخابات خوب با تبليغ خوب، پاسخ خوب و تعريف خوب عملي خواهد بود.
وي در مورد تاثير انتخابات آتي بر سرنوشت كشور و آينده‌ي اصلاحات، متذكر شد: اصلا مجلس، جريان اصلاحي است، چرا كه هميشه مردم انتخاب مي‌كنند تا مجلس دست به اصلاحات بزند. مردم هر كسي را انتخاب مي‌كنند بايد براي اصلاح به مجلس بيايد. بالطبع كساني كه بتوانند بيش از همه روي اصلاح همه‌ي امور اقتصادي، اجتماعي، سياسي تاثيرگذار باشند؛ قطعا بيشتر مورد قبول مردم هستند، و قطعا هر چقدر اصلاح طلب‌تر باشند مي‌توانند به مجلس كمك بيشتري كنند.
نماينده‌ي مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي، با اشاره به اين‌كه ضريب مشاركت مردم ايران بازتابي از ميزان اقتدار حاكميت است، تصريح كرد: هر عملي كه اقتدار (نه به مفهوم نظامي و سلطه‌اي) حاكميت را ضعيف نشان دهد قطعا به كاهش مشاركت مردم مي‌انجامد؛ چون از عوامل موثر در انتخابات بعد از پيروزي انقلاب همواره اين بوده كه هر زمان اقتدار بيشتري در كشور بوده، مردم مشاركت بيشتري در انتخابات داشته‌اند و بالعكس، وقتي احساس كردند ضعف اقتدار وجود دارد از مشاركت آنها كاسته شده و به سرخوردگي‌هايشان اضافه شده است، و براي بودن يا نبودن توهم پيدا كرده‌اند، كه بايد اين توهمات برطرف شود.
عضو كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي، با اشاره به مسايل بين‌المللي يادآور شد: وزير امور خارجه‌ي آمريكا فهميد كه مسائل موجود در ايران، خانوادگي است، ولي بعضي هنوز در مورد اختلاف نظر گروه‌هاي سياسي چنان القا مي‌كنند كه انگار دو دشمن با هم دعوا دارند. بايستي اين مسائل براي مردم تفهيم شود كه اين اختلافات خانوادگي است و به بيروني‌ها مربوط نمي‌شود، پس شركت در برخي از اين گفت‌وگوها به زيان كشور نيست. از اين حيث بنده فكر مي‌كنم طراحي فضاي سالم كه اقتدار و قدرت انتقاد و گفت‌وگو راجع به يكديگر را در جامعه نشان دهد، و خاصيت مجلس را روشن كند، مي‌تواند در مشاركت حداكثري مردم نقش بيشتري داشته باشد.
دبيركل خانه‌ي كارگر، در مورد موضع خانه‌ي كارگر براي انتخابات اظهار داشت: خانه‌ي كارگر طرفدار تشويق آحاد كارگران براي شركت وسيع در انتخابات و حمايت از افراد و كساني است كه به آنها نزديك هستند؛ ما شعارهايي در باب خصوصي‌سازي، كارگران قراردادي و بيمه‌ي بيكاري براي همه داريم كه به زودي اعلام مي‌كنيم. ما توقعاتي به عنوان مجموعه‌ي خانه‌ي كارگر داريم كه اين توقعات براي تمام افراد جامعه مخصوصا كارگران است، و اميدواريم مجلس فعلي و مجلس آتي به اين‌ها كه حل آنها چندان دشوار نيست توجه كنند، چرا كه اين براي كارگران، قدم‌هاي بزرگي است.
وي در خصوص نقش تشكل‌هاي كارگري در انتخابات، گفت: اگر تمام تشكل‌هاي كارگري طبق انتظار ما فعال شوند، مي‌توانند تاثير زيادي بر ميزان مشاركت مردم داشته باشند، و تلاش ما فعال كردن آنهاست. يعني با برگزاري جلسات، مجامع، دادن اطلاعيه و صحبت فرد به فرد و چهره به چهره، همه را تشويق به شركت در انتخابات مي‌كنيم. براي ما به عنوان خانه‌ي كارگر يك اصل در انتخابات مهم است، و آن اين‌كه مي‌خواهيم هر چه مي‌توانيم ميزان مشاركت كارگران و مردم را بالا ببريم.
محجوب يادآور شد: براي ما مهم نيست كه به ما راي دهند يا به ديگران. ميزان مشاركت مهم است. اگر مخالفين ما نيز پيروز مي‌شوند بهتر است با راي بالا و اقتدار و قدرت، مجلس را در دست گيرند.
نماينده‌ي مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي، در پاسخ به اين پرسش كه تحليل او از تركيب آينده‌ي مجلس چيست؟ متذكر شد: راجع به اين موضوع از الان صحبت كردن بسيار سخت است، چون اين سكه‌اي است كه هزار چرخ مي‌خورد تا به پايين رسد، ولي قاعدتا اميدواريم، مجلس دوستدار فقرا و مردم باشد.
عضو كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي، در مورد وضعيت ائتلاف و يا انشعاب احتمالي در انتخابات آتي، اظهار اميدواري كرد كه هيچ انشعابي نباشد، و تمام جريانات منسجم‌تر شوند، چون در اين صورت به افزايش مشاركت كمك مي‌كنند. ولي اگر اين اتفاق هم افتد، اميدواريم به سود انتخابات و افزايش راي مردم و كيفي كردن راي آنها باشد؛ راي مردم بايد تا حد ممكن كيفي باشد، يعني برنامه‌ها بايد ارايه شود، البته نه به عنوان شعار، بلكه به عنوان ستون‌هاي عملي.
وي در خصوص نقش رسانه‌ها و مطبوعات و كاركرد آنها در انتخابات و نحوه‌ي انعكاس اخبار، عنوان كرد: اين‌ها تاثيرگذارترين جريان هستند، آنهايي كه دولتي نيستند و هيچ محدوديتي ندارند بايد در اين قضيه كاملا وارد شوند، و آنها نيز كه دولتي هستند روي اشخاص مانور ندهند، ولي ورود روي كليت انتخابات هيچ شبهه‌اي ندارد، و بايد به وظيفه‌ي خود به خوبي عمل كنند، يعني صفحاتي را به اين كار تخصيص دهند و در واقع از همين الان، بوي انتخابات دهند.
نماينده‌ي مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي، در پايان در مورد مطالبات مردم تصريح كرد: مطالبات اقتصادي مردم ارضا نشده است و حتي بعضي جاها عليه مطالبات آنها عمل شده است؛ مردم عدالت مي‌خواهند و عدالت اقتصادي مهم‌ترين چيزي است كه مردم مي‌خواهند، بعضي افراد فكر مي‌كنند مردم سرمايه‌داري مي‌خواهند، ولي بايد گفت، مردم پيشرفت مي‌خواهند، ولي پيشرفت موكول به عدالت. توسعه‌ي اقتصادي موكول به عدالت مي‌خواهند نه توسعه‌ي اقتصادي ضد عدالت، و اميدواريم اين مطلب درك شود تا مطالبات مردم درست تحقق يابد؛ البته اين مساله نيازمند تغيير در شعارها و جهت‌گيري غالب جريانات است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/2494

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'دبيركل خانه كارگر: مهم نيست چه كسي انتخاب مي‌شود، ميزان مشاركت مردم مهم است، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016