سه شنبه 2 دي 1382

آيت‌الله جنتي: حرف گفتني فراوان داريم اما به دليل جلوگيري از ايجاد تنش چيزي نمي‌گوييم، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس فقه و حقوق - حقوق سياسي
سخنگويان هيات‌هاي نظارت استان‌ها با آيت‌الله جنتي، دبير شوراي نگهبان ديدار كردند.
به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در اين ديدار آيت‌الله جنتي بر رعايت موازين قانوني و شرعي در گفتار و كردار تاكيد كرده و همه‌ي دست‌اندركاران انتخابات را از افراط و تفريط و دو قطبي شدن انتخابات برحذر داشت.
وي با تاكيد بر نقش سخنگويان هيات نظارت، گفت: نقش شما نقش زبان است و بر اساس روايت شريفه «المرء مخبوء تحت لسانه» هر كس و يا سازماني زير سايه زبان است و چنانچه اهميت زبان رعايت نشود ممكن است نتواند از حق خود دفاع كند و حق خودش و يا حق ديگران را ضايع كند. به همين دليل در اسلام بر رعايت مقررات در سخن گفتن تاكيد شده است.
وي اظهار داشت: سخنگويان زبان تشكيلات هستند و بايد با رعايت همه موازين قانوني و شرعي كار كنند و توضيح دهند كه وظيفه ما برگزاري يك انتخابات سالم است و حق طبيعي مردم را در داشتن يك انتخاب سالم نظارت مي‌كنيم.
وي در بخشي از سخنانش با بيان اينكه ما حرف گفتني فراوان داريم اما به دليل جلوگيري از ايجاد تنش در جامعه و آرامش براي انتخابات، اين سخنان را نمي‌گوييم، اظهار داشت: اما ديگران هر چه بخواهند از تهمت و افترا مي‌گويند.
آيت‌الله جنتي خطاب به سخنگويان هيات‌هاي نظارت گفت: شما رعايت كنيد با حفظ مصالح و جامعه و آرامش انتخابات و جلوگيري از دو قطبي شدن انتخابات حقايق را براي مردم بيان كنيد.
وي در ادامه با بيان اينكه اكثريت معتمدان معرفي شده از سوي فرمانداران را تاييد كرده‌ايم، گفت: در تبليغات طوري مطرح مي‌كنند كه گويا همه رد شده‌اند.
آيت‌الله جنتي در ادامه اظهار داشت: در رد صلاحيت‌ها چندين مساله مورد توجه قرار مي‌گرفت از جمله اينكه اين افراد بايد از اقشار مختلف باشند.
دبير شوراي نگهبان گفت: فرمانداران به جاي معرفي افراد از اقشار مختلف از قبيل زنان، پزشكان، حقوقدانان، معلمان و…، صرفا به معرفي افراد همگرا با خودشان اقدام كرده‌اند كه برخي از اين افراد ضمن نداشتن شايستگي، داراي شرايط قانوني نبودند يا در شهرها به جاي اينكه كسي را كه ساكن محل است، معرفي كنند فردي خارج از محل را معرفي كردند.
وي اينگونه رفتارها را خلاف قانون ارزيابي كرد و گفت كه به همين دليل هيات‌هاي نظارت برخورد كردند كه البته همه آن رد صلاحيت‌ها بسيار كمتر از حدي بود كه با تبليغات تخريبي بيان مي‌كنند.
جنتي در ادامه اظهار داشت: ما بايد اينها را براي مردم بيان كنيم كه اولا اكثريت افراد را تاييد كرده‌ايم، ثانيا دلايل رد صلاحيت‌ها را براي مردم توضيح دهيم.
آيت‌الله جنتي اضافه كرد: ما بايد كار شايسته و قانوني خود را عمل كنيم تا حق مردم ضايع نشود. هيات‌هاي اجرايي موظفند در تاييد صلاحيت‌ها قانوني عمل كنند و نسبت به مواد مختلف قانوني خصوصا ماده‌ي 28 دقت كنند و صلاحيت‌ها را بر اساس قانون احراز كنند. ما بايد اين نكته مهم را براي مردم توضيح دهيم.
وي به اين سخنگويان توصيه كرد كه شبهه‌ها را جواب بدهند، با منطق عقل و تدبير و احترام پاسخ دهند، قانون را براي مردم تشريح كنند و وظايف شوراي نگهبان و هيات‌هاي نظارت را بر اساس قانون توضيح دهند.
آيت‌الله جنتي تصريح كرد كه مردم خوب ما در برابر توضيحات قانوني، پذيرش بسيار خوبي دارند.
وي گفت: با مردم خصوصا جوانان پرسش و پاسخ قرار دهيد تا آنان سوال كنند. اين كار بسيار بجايي است و بايد انجام شود.
دبير شوراي نگهبان درخصوص صلاحيت افراد، گفت: هر انسان عاقلي مي‌داند كه براي هر كاري صلاحيت خاصي لازم است و قانون نيز صلاحيت‌ها روشن كرده است. بنابراين ابتدا وزارت كشور موظف است اين شرايط را احراز كند و اگر به هر دليلي در خصوص برخي شرايط احراز رعايت نشد، هيات‌هاي نظارت به وظيفه خود عمل كنند.
وي ادامه داد: اين روش عقلايي، قانوني و شرعي است و ما مجري قانون هستيم و قانون تكليف همه را روشن كرده است؛ اگر هيات‌هاي اجرايي وظيفه‌ي قانوني خود را درست انجام دهند نوبت به اقدام هيات‌هاي نظارت نمي‌رسد.
جنتي در ادامه با بيان اينكه ما نبايد به تشويش افكار عمومي كمك كنيم، اظهار داشت: برخي درصددند تا ما را به موضع بكشانند و جنگ رواني راه بياندازند كه ما بايد با هوشياري از آن جلوگيري كنيم.
وي به حاضران توصيه كرد كه در سخن گفتن حق و قانون را در نظر بگيرند و دقيقا در چارچوب قانون حرف بزنند كه قطعا مردم هم ‌خواهند پذيرفت.
رييس هيات مركزي نظارت بر انتخابات در ادامه افزود: شما بايد شبهات، سوالات و ابهاماتي كه مطرح مي‌شود را شناسايي كنيد و به آنها جواب منطقي بدهيد. شما بايد مخاطب شناس باشيد و متناسب با ذوق و درك او حرف بزنيد.
جنتي گفت: تجربه نشان داده است كه شوراي نگهبان بايد با طرح حرف‌هاي حق خود به تنوير افكار عمومي بپردازد كه اين وظيفه شما و هيات‌هاي نظارت است. مردم بايد بدانند اكثر كساني كه در هيات‌هاي نظارت ما با همكاري مي‌كنند افراد روحاني خوش سابقه، دانشگاهي، فرهنگي، امين و معتمد مردم هستند كه هدفي جز اجراي دقيق قانون و دفاع از حقوق مردم ندارند.
وي گفت: شما بايد نظارت كنيد كه هيات‌هاي اجرايي مفاد مواد (28 ـ 29 و 30) قانون را رعايت كنند، قانون براي داوطلبان مجلس شرايطي را قائل شده است كه بايد براي مردم توضيح داده شود. به هر حال صلاحيت‌ها بايد احراز شود.
جنتي با تاكيد بر اينكه همه ما بايد فضاي سالم و آرام را حفظ كنيم، اظهار داشت: ايجاد تنش و تشويش افكار عمومي جرم است و همه بايد از آنها پرهيز كنند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/2497

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'آيت‌الله جنتي: حرف گفتني فراوان داريم اما به دليل جلوگيري از ايجاد تنش چيزي نمي‌گوييم، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016