جمعه 5 دي 1382

متن كامل گفتگوي موسوي لاري، وزير كشور با الرياض درباره انتخابات، نسل جوان، مجاهدين خلق و ...

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس سياسي - خارجي
روزنامه‌ي الرياض نوشت: وزير كشور ايران اعلام كرد با وجود برخي نواقص در قانون انتخابات فعلي و با وجود برخي اختلاف‌ها ميان وزارت كشور و شوراي نگهبان در خصوص انتخابات آتي مجلس شوراي اسلامي، مشاركت ملي در اين انتخابات بيش از 60 درصد خواهد بود و اين به معناي آن است كه حضور در اين انتخابات بيش از انتخابات سابق خواهد بود.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، عبدالواحد موسوي لاري، وزير كشور جمهوري اسلامي ايران در گفت‌وگو با اين روزنامه چاپ عربستان به سوالات خبرنگار اين روزنامه پاسخ داد كه متن تنظيم شده‌ي آن پيش از اين ارسال شد و آنچه در زير مي‌آيد متن كامل اين گفت‌وگو است كه بصورت پرسش و پاسخ تنظيم شده است.

سوال:
كارشناسان مي‌گويند انتخابات مجلس آينده در ايران با انتخابات سابق متفاوت خواهد بود، آيا مشاركت مردم در اين انتخابات از انتخابات گذشته‌ي شوراي شهر تهران بيشتر خواهد بود؟

پاسخ:
همانطوري كه مي‌دانيد انتخابات متعددي چون انتخابات رياست جمهوري، انتخابات مجلس شوراي اسلامي، انتخابات شوراي شهر و غيره در ايران برگزار مي‌شود و من در تمام دوره‌هايي كه مسوول بوده‌ام، شاهد برگزاري اين گونه انتخابات بوده‌ام و طبيعي است كه مشاركت مردم در انتخابات ملي طي اين چهار سال به عملكرد دولت ايران بستگي داشته است و طبيعي است كه بسته به ميزان اهميت انتخابات، مشاركت مردم متغير است؛ براي مثال حضور مردمي در انتخابات رياست جمهوري بيشتر از شركت در انتخابات‌هاي ديگر است و پس از اين انتخابات، انتخابات مجلس شوراي اسلامي و بعد از آن انتخابات شوراي شهر قرار مي‌گيرد.
كاهش ميزان شركت مردم در انتخابات شوراي شهر در برخي مناطق و استان‌ها زياد بوده و در برخي مناطق چون تهران نيز اين كاهش بيشتر بوده است؛ كاهش مشاركت در آن انتخابات دلايل مختلفي داشته است و شايد يكي از از اين دلايل سطح موفقيت شوراهاي شهر و چگونگي عملكرد آنها بوده است.
من معتقدم كه ميزان مشاركت مردم در انتخابات آينده‌ي مجلس شوراي اسلامي در تهران و شهرهاي بزرگ ديگر ايران از انتخابات سابق بيشتر خواهد بود و معتقدم كه ميزان مشاركت به 60 درصد خواهد رسيد؛ گرچه ممكن است اين رقم در مناطق مختلف ايران تفاوت‌هايي داشته باشد؛ بطوري كه شايد در منطقه‌اي 70 درصد از مردم شركت كنند و در منطقه‌ي ديگري 50 درصد.

سوال:
فكر مي‌كنيد احزاب اصلاح‌طلب در انتخابات آينده‌ي مجلس شوراي اسلامي بازهم اكثريت كرسي‌ها را به دست مي‌آورند يا اين كه ممكن است در اقليت قرار بگيرند؟

پاسخ:
طبيعي است كه تغييراتي در تركيب مجلس شوراي اسلامي ايران رخ خواهد داد و اين از نظر من يك امر بديهي است، اگر اصلاح‌طلبان بتوانند از دستاوردهايشان در مجلس شـوراي اسلامي و دولت دفاع كنند و بتوانند طرفداران خود را به اين امر قانـع سازنـد، تمايل مردم براي انتخاب آنها بيشتر خواهـد بـود.اين از يك طرف اما از سوي ديگر اين موضوع بستگي به چگونگي تعامل شوراي نظارت و شوراي نگهبان با نامزدهاي اصلاح‌طلب دارد كه اين موضوع نيز در اين زمينه تاثيرگذار است و چنانچه اين شوراها قانون را در خصوص تمام احزاب و جناح‌ها بصورت يكسان اجرا كنند، مشاركت مردمي رضايت‌كننده خواهد بود. بايد تمام گروه‌ها و گرايش‌ها اجازه‌ي مشاركت در اين انتخابات را داشته باشـد.
اگر اين چنين عمل شود، مشاركت در سطح بالايي انجام خواهد گرفت و جناح اصلاح‌طلب به راي‌هاي زيادي دست خواهد يافت.به‌رغم آنكه معتقدم كه تركيب مجلس شوراي اسلامي با تركيب فعلي آن متفاوت خواهد بود، اما اين تفاوت زياد نخواهد بود و گرايشهاي حامي دولت اكثريت را در مجلس شوراي اسلامي به دست خواهند گرفت.

سوال:
گروههايي كه به حمله در نشستهاي مختلف اقدام مي‌كنند چه گروههايي هستند و آيا وزارت كشور توانايي متوقف كردن و رويارويي با اين گروهها را دارد و آيا راه كارها و راه حلهايي براي اين موضوع در نظر دارد؟

پاسخ:
من اين پديده را بعنوان يك بيماري تلقي مي‌كنم و بسيار تاسف‌بار است كه اين گونه حركتها پس از پيروزي اصلاح‌طلبان در سال 1997 و انتخاب محمدخاتمي، رييس جمهور ايران آغاز شد و زماني كه مجلس شوراي اسلامي و دولت براساس ديدگاه خاتمي عمل مي‌كردند، اين گروها و حركتها كه نمي‌توانستند جنبش اصلاح‌طلبي را درك كنند و اقدامات و عملكردهاي خود را با اين جنبش هماهنگ سازند، به حملات خشن و غيراصولي دست مي‌زدند.
اما مقاومتي كه دولت و زير مجموعه‌هاي آن مانند سازمان‌هاي امنيتي و سازمان اطلاعات از خود نشان دادند منجر به دستاورد مثبتي شد، بطوري كه اين گروها در آغاز كار دولت به حملات بيشتري دست مي‌زدند، اما هم‌اكنون با توجه به رويارويي سازمانهاي دولتي با اين گونه گروهها اين حملات كاهش يافته است.
از زمان آغاز تدابير اوليه براي برگزاري انتخابات شوراي مجلس اسلامي ما شاهد افزايش دوباره‌ي اين حملات بوديم، اما خوشبختانه جامعه‌ي ايراني با اين‌گونه حركت‌ها مخالفند و حمله‌يي كه به ميردامادي، رييس كميسيون امنيت ملي مجلس در يزد انجام شد، از جانب تمام سازمانهاي رسمي امنيتي به شدت محكوم شد و پليس با همكاري نيروهاي وزارت اطلاعات به دستگيري تعدادي از عاملين اين حمله اقدام كرد و تعهد به محكوم كردن قضايي اين افراد داده شد و من معتقدم كه با توجه با اجماعي كه در اين زمينه صورت گرفت و با توجه به مقابله‌يي كه با اين گروه انجام گرفت، اين پديده از ميان برداشته خواهد شد و تمام افـرادي كه در اين‌گونه گروها عمل مي‌كنند و روش بكارگيري خشونت در برابر فكر را ياد مي‌گيرند، دستگير خواهند شد و هيچ مكاني براي اين پديده در كشور ما نخواهد بود و ما نيز در وزارت كشور و مسئولان در استانها و شهرهاي ديگر ايران مصمم به از ميان برداشتن اين پديده هستيم.

سوال:
آيا اختلافات وزارت كشور و شوراي نگهبان، بر سير انتخابات آينده تاثير خواهد گذاشت؟

پاسـخ:
اختلافات ما بر تفسيرهاي متفاوت وزارت كشور و شـوراي نگهبان برمـي‌گردد. ما به‌عنوان مسئولان برگزاري انتخابات معتقديم كه همه‌ي نامزدها كه قانون اساسي را قبول دارند، بدون درنظر گرفتن گرايشها و تفكرات آنها حق شركت در انتخابات را دارند و هيچ كسي حق آن را ندارد كه مانع از شركت اين افراد شود. مگر آنكه اين افراد فاقد يكي از شرطهاي قيد شده در قانون اساسي باشند، اما بعضي از اعضاي شـوراي قانونگذاري يا كميته‌هاي ناظر بر انتخابات تفسير ديگـر از قانون را ندارند، اما آنچه كه روشن است آن است كه همگان بايد به قانون متعهد باشند حتي اگر آن قانون با گرايشها و تفكرات آن اشخاص مغاير باشد.
ما در ديدار با جنتي، دبير شوراي نگهبان توانستيم به حل اين اشكالات بپردازيم و آنچه را كه منجر به اختلاف مي‌شود را حل كنيم و در اين زمينه با استانداران و فرمانداران نيز براي برگزاري يك انتخابات آزاد مطابق با قانون اساسي هماهنگي شده است.

سوال:
جوانان ايران خواهان تغييرات سريع هستند، آيا شما از آن نگران نيستيد كه با دخالت آمريكا در ايران اين جوانان با اين كشور همراهي كنند و اين امر منجر به تكرار حادثه‌ي گرجستان در ايران شود؟

پاسخ:
جامعه‌ي ما جامعه‌ي جواني است و جوانان مطالبات و نيازهاي خاص به خود را دارند، در جامعه‌يي كه جوانان اكثريت آن را تشكيل مي‌دهند، در صورتي كه به احتياجات و مطالبات جوانان رسيدگي نشود و اين مطالبات با ارزشها و سنت‌هاي موجود در اجتماع تطبيق داده نشود، دولت از پاسخ گويي به اين مطالبات عقب خواهد ماند و اين منجر به ايجاد مشكلاتي ميان دو طرف خواهد شد.
طبيعي است اگر شكافي ميان مطالبات جوانان و امكانات دولت براي برآورده كردن اين مطالبات ايجاد شود، با مشكلات بسيار عميقي روبرو خواهيم شد و هرآنچه كه در جامعه‌ي ايراني رخ مي‌دهد، نمي‌تواند اختلاف بسيار زيادي با جوامع ديگر داشته باشد. اگر نتوانيم حقيقت موجود را درك كنيم با مشكلاتي روبرو خواهيم شد و اينجا بايد به حركت اصلاح‌طلبان به رهبري خاتمي اشاره كنم. اين حركت براي پاسخگويي به مطالبات و نيازمنديهاي اين جوانان تشكيل شد و جوانان به اين نتيجه رسيدند كه مطالباتشان بواسطه‌ي دولت خاتمي محقق مي‌شود به همين دليل اين نسل جوان به صورت قابل ملاحظه در انتخابات 1997 شركت كرد.
پس از گذشت چهار سال از انتخابات اول اين تصور ميان شهروندان ايراني ايجاد شد كه حركت نسل جوان متوقف شده است و فضاهاي سال 1997 تكرار نخواهد شد و اين مشاركت كاهش خواهد يافت و ديدگاه اين جوانان به خاتمي متفاوت خواهد بود، اما ما ديديم كه در انتخابات 2001 مشاركت بيشتر از انتخابات سابق بود و 22 ميليون تن در انتخابات سال 2001 شركت كردند، در حالي كه اين تعداد در سال 1997، 20 ميليون بود. به همين دليل ما با وجود بودن برخي از مشكلات معتقديم اميد هم‌چنان در جامعه ما وجود دارد و نسل پرورش يافته ما در اين شرايط و در سايه‌ي حركت اصلاح‌طلبانه مي‌توانند خواسته‌ي خود را محقق سازد و اين درست نيست كه ظرفيتهاي موجود در جمهوري اسلامي ايران را با ظرفيتهاي كشورهاي ديگر تشبيه يا مقارن سازيم.
ايران شاهد يك حركت ملي و اسلامي بوده است و اين حركت يك انقلاب اسلامي بوده است كه هم‌اكنون بشود آن را بواسطه‌ي يك انقلاب نظامي ديگر سرنگون كرد و همانطور كه مي‌دانيم رهبر گرجستان از رهبران سابق جماهير شوروي بود و هيچ ارتباطي ميان وي با مردم گرجستان وجود نداشت و رهبران جماهير شوروري بواسطه‌ي امكاناتي كه در دست داشتند، توانستند به حكومت برسند، اما مردم ايران خود رييس جمهور و اعضاي مجلس خود را انتخاب مي‌كنند و نظام حاكم بر ايران از اراده و خواسته‌ي مردم تشكيل شده است.
آنچه را كه شما در ايران مي‌بينيد، اختلاف در روشها است و ممكن است نسل جديد اعتراضاتي بر عملكرد مسئولين داشته باشد، اما بدنبال جايگزين كردن حكومت ديگري بجاي اين حكومت نيست، بلكه اين نسل بدنبال تحقق مطالبات خود بواسطه‌ي اين حكومت است، بنابراين تا زماني كه مسئولان مطالبات جوانان را بخوبي درك مي‌كنند، هيچ جاي نگراني درباره‌ي وقوع حادثه‌يي چون حادثه‌ي گرجستان در آينده در ايران نداريم و نبايد وضعيت ايران و گرجستان را در يك سطح بسنجيم.

سوال:
تعداد زندانيان القاعده در ايران چند تن است و تعداد زندانيان سعودي ميان اين زندانيان به چه ميزان است؟

پاسخ:
شما اين سئوال را بايد از يونسي، وزير اطلاعات بپرسيد.

سوال:
اما شما اعلام كرديد كه رهبراني از القاعده را در اختيار داريد، آيا سعد بن لادن و ابوغيث نيز در ميان اين زندانيان هستند؟

پاسخ:
من اطلاع كاملي از اطلاعات مربوط به اين موضوع ندارم، اما تعدادي از اين افراد از مرزهاي مشترك ميان ايران، افغانستان و پاكستان آمده‌ و دستگير شده‌اند و تعدادي از آنها به كشورهايشان مانند يمن، عربستان و كشورهاي ديگر بازگردانده شده‌اند، تعدادي ديگر قوانين جاري در ايران را نقض كرده‌اند و طبق ضوابط موجود در اين كشور محاكمه خواهند شد. من تعداد دقيق اين افراد و افراد سعودي موجود ميان آنها را نمي‌دانم.

سوال:
اخباري وجود دارد كه مي‌گويد سعد بن لادن عمليات انفجار الرياض را از ايران رهبري كرده است، به اين اتهام چگونه پاسخ مي‌دهيد؟

پاسخ:
من اين سخنان را باور نمي‌كنم، ما با عربستان توافق امنيتي داريم و با مسئولان اين كشور ارتباطاتي داريم، اگر اين شايعات صحت داشت، مسئولان سعودي دولت را با خبر مي‌ساختند.

سوال:
شوراي حكومت انتقالي عراق حكمي را براي اخراج سازمان مجاهدين خلق (گروهك منافقين) صادر كرده است. اين موضوع را چگونه مي‌ببينيد، آيا ايران فشارهايي را بر عبدالعزيز حكيم يا شوراي حكومت انتقالي عراق براي تصويب اين حكم وارد ساخته است و آيا ميان ايران و آمريكا توافقنامه‌اي براي مبادله‌ي اعضاي القاعده با اعضاي اين سازمان وجود دارد؟

پاسخ:
پيش از آنكه اتحاديه اروپا اين سازمان را به عنوان يك سازمان تروريستي اعلام كند، آمريكا پس از حادثه‌ي 11 سپتامبر اين سازمان را به عنوان يك سازمان تروريستي معرفي كرده بود. مطلب ديگر آن است كه گروهك منافقين طي دو دهه‌ي گذشته در كنار صدام ايستادگي و عليه جمهوري اسلامي ايران، عراق و مردم منطقه با صدام همراهي و همكاري كردند. اعضاي اين گروهك شريك جرم صدام و سربازان آن هستند و طبيعي است كه هر دولتي كه جايگزين حكومت سابق عراق شود، با هر گرايش و هر تفكري با اين گروهك مقابله خواهد كرد.
من انتظار داشتم كه چنين سئوالي از من پرسيده شود، بايد بگويم به همان اندازه كه اعضاي اين گروهگ به ضرر منافع ايران وارد عمل شده، به همان اندازه نيز عليه مردم عراق وارد عمل شده است. اين افراد در تمام عمليات ترور و شكنجه نظام سابق عراق عليه معارضان كه انجام شده است، شركت داشته‌اند؛ اين افراد به عنوان بازوي توانمند صدام عمل مي‌كردند و با انجام عمليات جاسوسي نيروهاي معارض را شناسايي و به دولت سابق عراق معرفي مي‌كردند، به اعتقاد ما قضيه‌ي منافقين قبل از آنكه به عنوان قضيه‌ي ما مطرح شود، به عنوان قضيه‌ي عراق مطرح است.
اعضاي اين گروهك جزيي از ارتش صدام را تشكيل مي‌داده و بايد پيش از اين با اعضاي اين گروهك مقابله مي‌كردند، هيچ نيازي به تحليل در زمينه‌ي اين مطالب كه آيا ايران به شوراي حكومت انتقالي عراق فشار وارد ساخته است يا اينكه اين امر معامله‌يي ميان جمهوري اسلامي ايران و آمريكا بوده است، وجود ندارد، زيرا هيچ يك از اين تحليلها وجود ندارد. عراقي‌ها خود نسبت به اين قضيه حساس‌تر از ما بوده‌اند و در اين زمينه‌ هيچ‌گونه معامله‌يي ميان ايران و آمريكا انجام نگرفته‌ است، ما اعلام كرده‌ايم كه برخي از عناصر اين گروهك كه قرباني رهبرانشان شده‌اند و در جنايتهاي اين گروهك عليه مردم ايران و عراق به صورت بزرگي شركت نداشته‌اند، مي‌توانند با ابراز پشيماني و توبه به ايران بازگردند.

سوال:
دولت ايران اعلام كرده است كه برخي زندانيان القاعده در ايران محاكمه خواهند شد، آيا عناصر ديگري از القاعده وجود دارند كه به كشورهاي متبوعشان تحويل داده شوند؟

پاسخ:
كساني را كه مرتكب جنايت در ايران شدند، محاكمه مي‌كنيم و آنها را به عنوان جنايت كار تلقي مي‌كنيم و براساس ضوابط داخلي كشورمان با آنها برخورد خواهد شد و اگر افراد جنايت‌هايي را در اماكن ديگري انجام داده‌اند، طبيعتا اين امر به نوع روابط كشورهايي بر مي‌گردد كه اين افراد تابع آنها هستند.

سوال:
گفته شده است كه ايران برخي از خانواده‌ها و كودكان را به برخي از كشورها تحويل داده‌ و هيچ گونه مقامي در سطح رهبري را به اين كشورها تحويل نداده‌ايد، چگونه جواب اين اتهامات را مي‌دهيد؟

پاسخ:
اگر اين افراد جنايتي در ايران مرتكب نشده‌اند، طبيعي است كه ما اين افراد را در ايران نگه نخواهيم داشت و هيچ دليلي براي نگه داشتن اين افراد وجود ندارد و اين افراد را به كشورهاي مطبوعشان تحويل خواهيم داد. زيرا اين افراد مرتكب جنايتي نشده‌اند و ممكن است كه اين افراد با كشورهاي متبوع‌شان مشكلاتي را داشته باشند، آنها را به كشورهايشان تحويل خواهيم داد تا در كشورشان محاكمه شوند.

سوال:
اخيرا محمد خاتمي با حسني مبارك در ژنو ديدار كردند، آيا ايران در اين ديدار درخواست پيوستن به اتحاديه‌ي عرب را به عنوان عضو ناظر ارايه داده است و آيا موضوع از سرگيري روابط ميان ايران و مصر به گفت‌وگو و بررسي گذاشته شده است؟

پاسخ:
موضوع درخواست ايران براي پيوستن به اتحاديه عرب به عنوان يك عضو ناظر موضوع متفاوتي است، اما در زمينه‌ي روابط ميان مصر و ايران ما معتقديم مصر يكي از كشورهاي بزرگ در منطقه و ميان كشورهاي اسلامي و عربي است و حادثه‌ي جدي كه رخ داده است در زمان انورسادات بود و بجاي اينكه مصر به دفاع از انقلاب اسلامي ايران كه از منافع اعراب و نيز منافع مشروع فلسطينيان دفاع مي‌كرد، دفاع كند، به شاه پناه داد؛ كسي كه يك جنايتكار بود و با اسراييل عليه مردم ايران و عراق و فلسطين همكاري مي‌كرد و بسيار تاسف‌بار است كه كساني كه جايگزين سادات شدند، اين موضوع را تغيير نداده‌اند.
ما معتقديم كه اسراييل نمي‌خواهد ارتباطي ميان ايران و مصر برقرار شود و تنها كسي كه از دوري ايران و مصر استفاده مي‌كند، اسراييل و آمريكا است، پس اگر اين دو كشور بزرگ در منطقه يعني ايران و مصر برغم گرايشهاي سياسي متفاوت خود در كنار يكديگر بايستند، منافع ملتهاي منطقه تحكيم خواهد شد و مطمئنا اسراييل از چنين رابطه‌اي راضي نخواهد بود. بنابراين ديداري كه ميان خاتمي و مبارك برگزار شد، با هدف تحقق اين هماهنگي و همكاري ميان اين دو كشور انجام گرفته است و براي تحقق منافع مشروع ملتهاي منطقه و براي آنكه به اسراييل اجازه ندهيم كه از دوري ميان مصر و ايران سوء استفاده كند و به اعتقادي اين ديدار يك حادثه مهم و بزرگ است كه مي‌تواند منجر به تحكيم تواناييهاي كشورهاي منطقه شود.

سوال:
افـق‌هاي آينده‌ي اختلاف ايران و امارات متحده‌ي عربي در زمينه‌ي جزاير سه‌گانه را چگونه پيش‌بيني مي‌كنيد؟

پاسـخ:
به اعتقاد مـن اين قضيه به ابزاري براي روشن ساختن عدم وجود امنيت يا بحران در منطقه تبديل شده است؛ به اعتقاد من ما با امارات درباره‌ي جزاير سه گانه مشكلات زيادي نداريم و برغم ادعاهاي موجود ما بارها گفته‌ايم كه دخالت ديگران و كساني كه از اين مسئله و كشورهاي هم جوار بسيار دور هستند و هيچ ارتباطي با موضوع جزاير‌ سه‌گانه ندارند، منجر به پيچيدگي اين موضوع مي‌شود.
ما و امارات مي‌توانيم اختلافاتمان را حل كنيم. امارات از واقعيت باخبر است و ما نيز به امارات همچون دولت دوست و برادر احترام مي‌گذاريم. موضوع جزاير سه‌گانه را مي‌توان با تبادل نظر حل كرد و من معتقد نيستم كه اين قضيه يك قضيه‌ي حاد است و بسيار تاسف‌بار است كه برخي از سازمانها مانند شوراي همكاري خليج فارس به بحث و بررسي قضيه‌ي جزاير سه گانه اقدام مي‌كنند و من معتقدم كه طرح اين قضيه از سوي اين شورا نه به سود منافع امارات و نه به سود منافع ايران است.
زماني كه صدام بر سر قدرت بود، مسئوليت دفاع از امارات را به عهده گرفت و وارد جنگ با ايران شد و ادعا كرد كه اين جزاير متعلق به امارات است، اما خود از جمله اولين كساني بود كه به كشور مستقلي چون كويت تجاوز كرد. پس كشورهايي كه اكنون از امارات دفاع مي‌كنند، كشورهايي هستند كه به سود منافع خود عمل مي‌كنند و مقامات مسئول امارات اين قضيه را درك كرده‌اند و به ديگران اجازه نمي‌دهند كه در اين قضيه دخالت كنند؛ همانطور كه ما نيز به ديگران اين اجازه را نخواهيم داد. بنابراين قضيه‌ي جزاير سه‌گانه‌ را مي‌توان بدون دخالتهاي اين كشورها و سازمانهايي كه جز به خاطر تحقق منافع خود عمل نمي‌كنند، ميان امارات و ايران حل كرد.

سوال:
آيا ممكن است كه قضيه‌ي جزاير سه‌گانه را با ميانجي‌گري شوراي امنيت حل كرد؟

پاسخ:
ما قضيه جزاير سه‌گانه را با امارات به صورت دوجانبه حل خواهيم كرد و نيازي به دخالت اين سازمانها در اين قضيه وجود ندارد.

سوال:
اختلافات ميان ايران و كويت درباره‌ي حوزه گازي ”دوره” (آرش) به كجا رسيده است؟

پاسخ:
هيچ اختلافي ميان ما و كويت وجود ندارد و كارشناسان كويت و كارشناسان ايراني درباره‌ي اين قضيه‌ همكاري مي‌كنند و مطمئنا ما اين قضيه را به صورت مشترك حل خواهيم كرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/2612

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'متن كامل گفتگوي موسوي لاري، وزير كشور با الرياض درباره انتخابات، نسل جوان، مجاهدين خلق و ...' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016