شنبه 6 دي 1382

تشكيل پرونده براي 120 نماينده مجلس شوراي اسلامي از طرف قوه قضاييه، ايلنا

تهران-خبرگزاري كار ايران
مهندس جهرمي گفت: هرآنچه كه حضرت امام بنيانگذار نهضت و انقلاب اسلامي در رابطه با گروهك نهضت آزادي و جبهه ملي فرموده‌‏اند، عمل خواهيم كرد، چه وزارت كشور و مسؤولين اجرايي قبول داشته باشند و چه قبول نداشته باشند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري كار ايران، ايلنا، سخنگوي هيأت مركزي نظارت بر انتخابات مجلس هفتم، در كنفرانس خبري كه با حضور خبرنگاران در محل شوراي نگهبان برگزار شد، به تشريح عملكرد هيأت‌‏هاي نظارت كل‌‏كشور پرداخت.
در ابتداي اين جلسه جهرمي ضمن تسليت به مناسبت فاجعه زلزله در شهرستان بم اظهار اميدواري كرد كه با كمك همه جانبه آحاد ملت در سراسر كشور، از آلام و مشكلات اين مصيبت ديدگان كاسته شود.
وي با بيان اين مطلب كه طبق زمان بندي انتخابات در مرحله‌‏اي قرار داريم كه هيأت‌‏هاي اجرايي كارشان در حال انجام مي‌‏باشد، گفت: تا پايان وقت اداري هشتم دي ماه بررسي صلاحيت داوطلبان را بايد به هيأت‌‏هاي نظارت استان اعلام شود.
سخنگوي هيات نظارت بر انتخابات مجلس هفتم با ارائه آمار داوطلبان اين دوره از انتخابات مجلس هفتم اظهار داشت: از بين بيش از 8100 تن از نامزدهاي اين دوره، حدود 1976 نفر در دوره‌‏هاي گذشته مجلس، نامزد انتخابات بوده‌‏اند.
جهرمي ادامه داد: در بانك اطلاعات شوراي نگهبان از 1976 نفر ثبت‌‏نام نموده، 1550 نفر مربوط به دوره ششم مجلس مي‌‏باشند و كلاً 252 نفر از نمايندگان مجلس ششم در اين دوره ثبت نام نموده‌‏اند.
جهرمي گفت: تعداد 120 پرونده در خصوص نمايندگان فعلي مجلس از طرف قوه قضائيه براي ما فرستاده شده است و حدود 50 استعلام منفي از سوي وزارت اطلاعات و 70 پرونده از سوي نيروي انتظامي در خصوص نمايندگان دوره ششم مجلس به دست هيأت مركزي نظارت بر انتخابات رسيده است.
سخنگوي هيأت مركزي نظارت بر انتخابات با اشاره به استعلامات مراجع چهارگانه در مورد تعيين صلاحيت افراد ثبت نام نموده، گفت: مراحلي كه مراجع چهارگانه بايد جواب مي‌‏دادند علي‌‏رغم اينكه زمان استعلام حداكثر 5 روز طبق ماده 48 قانون انتخابات مي‌‏باشد، ليكن به دليل حجم تعداد نامزدها، اين مرحله از كار به پايان نرسيده است و اميدواريم كه اين امر هرچه سريعتر انجام شود تا در صورتي كه داوطلبي داراي سابقه‌‏اي است، براي ما روشن شود.
جهرمي در مورد تشكيل هيأت‌‏هاي اجرايي در سطح كشور به خصوص 2 استان اصفهان و لرستان تأكيد كرد: در همه حوزه‌‏هاي انتخاباتي هيأت اجرايي تشكيل شده‌‏اند و كار طبق روال در حال اجراست.
وي در مورد مباحث مطرح شده پيرامون عدم تأييد صلاحيت برخي از معتمدين هيأت‌‏هاي اجرايي گفت: در بررسي معتمدين محلي ملاك احراز شرايط قانوني بوده است و طبيعتاً هيأت‌‏هاي نظارت خلاف اين رويه عمل نخواهند كرد.
مهندس جهرمي در پاسخ به سوالي درباره فشار بر هيأت‌‏هاي اجرايي جهت تأييد صلاحيت كانديداها از طرف وزارت كشور، ابراز عقيده كرد: اطلاعات رسيده به ما اين است كه برخي از هيأت‌‏هاي اجرايي اهميتي به استعلام‌‏هاي مراجع 4 گانه در احراز صلاحيت‌‏ها نداشته‌‏اند يا در مواردي بررسي لازم كه در محل مطابق قانون بايد انجام شود، صورت نپذيرفته است و حتي شنيده‌‏ايم كه برخي از اعضاي هيأت‌‏هاي اجرايي به فرمانداران گفته‌‏اند كه ما افرادي كه معرفي شده‌‏اند نمي‌‏شناسيم و چطور بايد صلاحيت آنها را بررسي كنيم.
وي ادامه داد: در بعضي از شهرستان‌‏ها، هيأت‌‏هاي اجرايي اذعان به تحت فشار بودن داشته‌‏اند و در بعضي جاهاي ديگر خلاف قانون عمل شده است اما اميدواريم كه در فرصت باقي مانده با توجه به هويت مستقل هيأت‌‏هاي اجرايي و مسؤوليت واگذار شده از طرف قانونگذار براي آنان، در چارچوب قانون صلاحيت داوطلبان مورد بررسي قرار گيرد.
جهرمي با بيان اين مطلب كه بعضاً ديده مي‌‏شود كه هيأت‌‏هاي اجرايي نسبت به عدم صلاحيت افراد نظر دارند، ولي آن را بيان نكرده واعلام رد صلاحيت را به گردن هيأت‌‏هاي نظارت مي‌‏اندازند، گفت: اين نوع برخوردها شانه خالي كردن از انجام وظيفه است. قطعاً افراد مؤمن، مدير و صالحي در ليست كانديداها وجود دارند كه اگر افراد فاقد صلاحيت در كنار آنها قرارگيرند، به همه داوطلبان لطمه وارد خواهد شد و مردم انتظار تأييد افراد فاقد صلاحيت را از طرف هيأت‌‏هاي اجرايي يا نظارت نمي‌‏پذيرند.
سخنگوي هيأت مركزي نظارت بر انتخابات مجلس هفتم در موردتفاوت ديدگاه شوراي نگهبان و وزارت كشور درباره استعلام از مراجع چهارگانه گفت: بعضي از شرايط انتخاب شوندگان در قانون بايد به نحو احسنت بررسي و احراز شود، التزام عملي به اسلام، جمهوري اسلامي، قانون اساسي و اصل ولايت فقيه و نداشتن سوء مديريت بايد احراز شود. به طور مثال شايد افرادي باشند كه در محل سوء شهرت داشته باشد ولي نه در قوه قضائيه و يا در نيروي انتظامي يا وزارت اطلاعات سابقه‌‏اي به ثبت نرسيده باشد، اما يقيناً در محل افرادي شناخته شده هستند و لذا طبق شرايط قانوني بايد احراز صلاحيت شوند.
وي با اشاره به سخنان مسؤولين وزارت‌‏كشور درباره خلاف رويه عمل‌‏كردن شوراي نگهبان مبني بر صدور اطلاعيه‌‏‌‏هاي اخير اين نهاد، تأكيد كرد: به دنبال اين هستيم كه موارد را به مردم به صورت شفاف اعلام كنيم و در اين اطلاعيه‌‏ها فقط قانون ذكر شده است و اين نوع اطلاعيه‌‏ها براي روشن شدن اذهان عمومي و پيشگيري از تخلفات احتمالي است.
جهرمي در مورد غيرقانوني بودن تشكيل هيأت‌‏هاي بازرسي در سطح كشور، تصريح كرد: قبلاً اعلام كرده‌‏ام كه هيأت‌‏هاي بازرسي در قانون ذكر نشده است و شركت هيأت‌‏هاي بازرسي در جلسه هيأت‌هاي اجرايي خلاف قانون است، چيزي كه در قانون آمده است، وزارت كشور مي‌‏تواند "بازرس" در كل كشور داشته باشد.
سخنگوي هيأت مركزي نظارت بر انتخابات مجلس هفتم در ادامه اين نشست خبري در پاسخ به سوالي درباره نحوه عملكرد اين هيأت در مورد بررسي صلاحيت داوطلبان نمايندگي مجلس هفتم گفت: شوراي نگهبان طبق قانون و مطابق شرايط مندرج در آن نسبت به احراز صلاحيت‌‏ها با در نظرگرفتن حداقل‌‏ها عمل خواهد كرد.
جهرمي در مورد اين مطلب كه "اگر رد صلاحيت‌‏ها زياد باشد، ممكن است حضور مردم در انتخابات كم شود" گفت: در انتخابات شوراها مگر ردصلاحيت‌ داشتيم كه ميزان آراء پايين بود. حضور مردم بستگي به عملكرد مجلس و نمايندگان دارد. آمار نشان مي‌‏دهد كه در دوره پنجم 33 درصد از 5300 نفر نامزد انتخابات فاقد شرايط بوده و احراز عدم صلاحيت شد اما مشاركت مردم 72 درصد بود، لذا ارتباطي در كاهش مشاركت مردم در صورت بالا بودن عدم احراز صلاحيت نمي‌‏بينيم.
جهرمي با تأكيد بر عدم سليقه‌‏اي عمل‌‏كردن شوران نگهبان تصريح كرد: سليقه‌‏اي عمل نكردن شوراي نگهبان همين بس كه در هر دوره‌‏اي از مجلس شوراي اسلامي جناح خاصي در مجلس بالا آمده است.
سخنگوي هيأت‌‏هاي مركزي نظارت بر انتخابات مجلس هفتم با ابراز نگراني از شرايط موجود، گفت: هنوز نگرانم، قانونگذار براي سلامت و صيانت از آراء مردم ناظر مشخص كرده و تأكيد ما اين است كه مجري طبق قانون عمل كند و اگر طبق قانون عمل نكرد، ناظر موظف است كه شرايط را طبق قانون فراهم كند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/2657

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'تشكيل پرونده براي 120 نماينده مجلس شوراي اسلامي از طرف قوه قضاييه، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016