يكشنبه 7 دي 1382

محمد ملکي: نظارت استصوابي را به رفراندوم بگذاريد، ايلنا

تهران-خبرگزاري كار ايران
محمد ملكي گفت: تا موقعي كه نظارت استصوابي از سوي شوراي نگهبان وجود دارد، اصولاً انتخاباتي نمي‌‏توانيم داشته باشيم.
اولين رئيس دانشگاه تهران پس از انقلاب در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاري كار ايران، ايلنا، پيرامون انتخابات مجلس شوراي اسلامي گفت: همان طور كه مي‌‏دانيم نظارت استصوابي يعني اينكه شوراي نگهبان عده‌‏اي را از بين داوطلب‌‏ها انتخاب مي‌‏كند و بعد مردم به انتخاب شوراي نگهبان رأي مي‌‏دهند. اساساً اين نوع انتخابات را صحيح نمي‌‏دانم.
وي افزود: آنچه كه من بارها گفته‌‏ام كه پس از گذشت 25 سال و تجربه اين دوران و اين كه نسلي كه امروز مي‌‏تواند در انتخابات شركت كند، با نسلي كه در سال 58 به نظام جمهوري اسلامي و قانون اساسي رأي مي‌‏داد، تغيير كرده و با توجه به صحبت‌‏هاي امام خميني در بهشت زهرا در 13 فروردين 57 كه گفتند، اگر پدران ما به مشروطيت رأي دادند، از طرف ما وكالتي نداشتند و ما بايد نظام دلخواه خودمان را تعيين كنيم و با توجه به فرمايش ديگر ايشان كه "ميزان رأي ملت است" من اعتقادم بر اين است كه براي سنجش رضايت مردم به ادامه وضع موجود و نظارت استصوابي، بايد يك رفراندوم آرام در مملكت برگزار كنيم.
وي افزود: در صورت قبول اكثريت مردم مي‌‏توان انتخاباتي انجام داد با اين تعهد از طرف داوطلبان كه معتقد و ملتزم به قانون اساسي هستند. قبل از مشخص شدن اين امر به نظر من هر نوع تعهدي از كساني كه داوطلب مي‌‏شوند يك نوع تحميل بر داوطلبان نمايندگي است. پيش نيازها و پس نيازها دارد كه مي‌‏تواند مورد بحث قرار گيرد.
ملكي خاطر نشان كرد: به عقيده من قبل از هر كاري بايد مسأله رفراندوم يا مراجعه به آراي عمومي را به عنوان يك خواست ملي گسترش دهيم تا طبقات مختلف روي اين مسئله بحث كرده و شرايط را براي انجام آن آماده نمايند.
وي در پايان ابراز عقيده كرد كه مشكل ايران بنيادي است و گفت: اگر باز هم اكثريت مجلس را اصلاح طلبان در دست بگيرند، تغييري در وضعيت موجود بوجود نخواهد آمد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/2692

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'محمد ملکي: نظارت استصوابي را به رفراندوم بگذاريد، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016