سه شنبه 9 دي 1382

حدود 150 نفر از كانديداهاي تهران رد صلاحيت شدند، فارس

خبرگزاري فارس:توسط هيات اجرايي انتخابات حدود 150 نفر از كانديداها رد صلاحيت شدند.

به گزارش خبرگزاري فارس، نجفقلي حبيبي، ظهر امور در نشستي مطبوعاتي در جمع خبرنگاران در خصوص رد صلاحيت داوطلبان گفت: از مجموع 1724 نفر داوطبان ثبت نام شده، 91 درصد از سوي هيات اجرايي پذيرفته ، 5/8 درصد (149 نفر) مشكل شكلي داشته و به مرحله بعدي ارجاع و نيم درصد نيز انصراف دادند ضمن اينكه اين 8 درصد از امروز، چهار روز فرصت دارند اشكالات شكلي را رفع نمايند.
سخنگوي هيات اجرايي افزود: طبق آمارها ميزان داوطلبان نسبت به مجلس ششم 6/74 درصد افزايش داشته، 4/16 درصد (با افزايش 4 درصدي) حضور زنان بوده و به لحاظ گروه سني نيز حدود 50 درصد بين 30 الي 40 سال و از نظر تحصيلات نيز 90 درصد ثبت نام كنندگان بالاي ليسانس هستند.
وي با اشاره به تنوع داوطلبان كه از قشرهاي گوناگون اساتيد دانشگاه، پزشكان، فرهنگيان، هنرمندان، ورزشكاران و غيره بوده‌اند، تصريح كرد: در تعيين صلاحيتها تنها به لحاظ شكل حقوقي كه ناشي از ناهماهنگي ميان مراجع چهارگانه بوده دشواريهايي براي اعضاي هيات اجرايي به وجود آمده است.
حبيبي ياد آور شد: ايجاد هماهنگي و همخواني ميان اين چهار مرجع به بهتر شدن امور كمك خواهد كرد.
سخنگوي هيات اجرايي با بيان اينكه حضور مردم در انتخابات تضمين و تامين كننده اقتدار ملي و افزايش آن در سطح بين‌المللي است، گفت: اعضاي هيات اجرايي افرادي مستقل و داراي راي مستقل هستند و اطمينان مي‌دهم كه با نهايت استقلال و بدون امكان نفوذ خارجي كارها را پيش برده‌اند.
وي افزود: بناي كلي هيات اجرايي اصل قطعي اسلامي و بر اساس برائت بوده و در راي مردم به جز قانون هيچ امر ديگري دخالت نداشته و نخواهد داشت.
حبيبي با اشاره به مراحل بعدي تاييد صلاحيتها كه ارجاع پرونده‌ها به هيات نظارت استان و سپس هيات مركزي است، يادآور شد: اميدواريم جريان امور با همين اعتماد عمومي و اصل برائت به خوبي صورت گيرد تا فضاي مشاركت بالا رود.
سخنگوي هيات اجرايي در پاسخ به اينكه در پي ارجاع پرونده‌هاي رد صلاحيت شده از سوي نيروي انتظامي، وزارت اطلاعات و دادستاني هيات اجرايي چه چارچوب و ملاحظاتي را پيش گرفته، يادآور شد: در مجموعه اين پرونده‌هاي ارجاع داده شده از سوي نهادها هنگامي كه مستنداتي كه براي اعضاي هيات قانع كننده نبوده، پرونده متوقف نشده است.
وي در خصوص تحقيقات محلي جدا از عملكرد مراجع چهارگانه گفت: مراجع‌ چهارگانه بخصوص نيروي انتظامي بهترين وسيله كسب اطلاعات از جوانب گوناگون است و هيچ تحقيقات محلي از سوي هيات اجرايي صورت نگرفته چون ضرورتي نداشته و اگر هم بوده احتمالا از سوي مراجع چهارگانه بوده است.
حبيبي در خصوص استفاده برخي از گروهها از جريان نهضت آزادي و ملي مذهبي‌ها براي به دست‌گيري قدرت تصريح كرد: اين عمل اجتماعي در بيرون است و ربطي به هيات اجرايي ندارد.
سخنگوي هيات نظارت در خصوص ثبت‌نام اعضاي گروههاي غيرقانوني در انتخابات گفت: ما بر اساس اطلاعات و موازين قانوني عمل كرده‌ايم و امكاني براي ثبت نام افراد شناخته شده‌اي از سوي گروهي غيرقانوني وجود نداشته و اگر فرد ناشناخته‌اي نيز مبادرت به اين كار نموده، قطعا از طريق علم نبوده و بر اساس مستندات و دلايل عمل شده است.
وي همچنين ابراز اميدواري كرد كه در خصوص مدت زمان 10 روزه تعيين شده براي تاييد صلاحيت‌ها به ويژه در مورد شهرهاي بزرگ تجديد‌نظر شود و هماهنگي لازم ميان مراجع چهارگانه به وجود آيد.
نجفقلي حبيبي در يك گفت و گوي تلفني به خبرنگار خبرگزاري فارس گفت : همه افرادي كه صلاحيت آنها توسط هيات‌هاي اجرايي تاييد نشده بدليل نداشتن برخي شروط لازم و يا نقص پرونده آنها بوده است .
حبيبي در عين حال خاطرنشان كرد بر اساس قانون حق ندارد تا مشخص شدن نظر هيات نظارت در خصوص صلاحيت داوطلبان شركت در انتخابات، اظهار نظري در اين زمينه نمايد.
يك منبع آگاه امروز در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس از رد صلاحيت نامزدهاي نهضت آزادي در هيات اجرايي تهران خبر داد. به گفته اين منبع، هيات اجرايي تهران با توجه به مستندات قانوني و استعلامهاي انجام شده اقدام به رد صلاحيت داوطلباني كرده است كه يا به ارتباط و عضويت در نهضت آزادي مشهورند و يا خود در فرمهاي كانديداتوري وابستگي خود به نهضت آزادي را قيد كرده‌اند.
حبيبي از اظهار نظر در اين خصوص خودداري كرد و گفت: بررسي صلاحيت داوطلبان يك جريان مستمر است كه تا راي نهايي هيات‌هاي نظارت ادامه دارد.
وي گفت: «اين موضوع مانند راي محاكم قضايي است. فعلا راي دادگاه بدوي صادر شده و بايد به انتظار راي دادگاه تجديد نظر بنشينيم. بنابراين من به سؤال شما جواب نمي‌دهم.»
سخنگوي هيات اجرايي انتخابات تهران تاكيد كرد: من اجازه ندارم در مورد پرونده‌ها و اشخاص هيچ سخني بگويم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/2782

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'حدود 150 نفر از كانديداهاي تهران رد صلاحيت شدند، فارس' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016