چهارشنبه 17 دي 1382

رضا خاتمي: حزب مشاركت در برابر هر رد صلاحيت غير قانوني ايستادگي مي‌‏كند، ايلنا

تهران-خبرگزاري كار ايران
محمدرضا خاتمي نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي رد صلاحيت‌‏هاي گسترده را موجب كاهش انگيزه مشاركت مردم، نخبگان و احزاب در انتخابات دانست و گفت: كاهش مشاركت مردم نيز منجر به كاهش مشروعيت نظام خواهد شد.
به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري كار ايران ،ايلنا ، نماينده تهران در جمع خبرنگاران پارلماني تصريح كرد: اگر انتخابات طبق قانون برگزار شود، فارغ از اينكه چه كسي برنده مي‌‏شود به استحكام كشور منجر مي‌‏شود.
وي انتخابات مجلس هفتم را آزموني براي كساني دانست كه شعار مردم سالاري را سرداده‌‏اند و گفت: اگر بخواهيم يك الگو براي مردم سالاري ديني ارايه كنيم در انتخابات مجلس هفتم بايد اين امر نمود پيدا كند.
وي گفت: ما به عنوان حزب مشاركت در برابر هر رد صلاحيت غير قانوني ايستادگي مي‌‏كنيم و آنرا نمي پذيريم.
دبير كل حزب مشاركت با بيان اينكه حزب مشاركت زير بار رد صلاحيت هاي غير قانوني نمي‌‏رود، گفت: به عنوان يك حزب دنبال تحريم انتخابات نيستم، چون معتقديم كه از هر فرصتي بايد استفاده كرد ولي اگر رد صلاحيت‌‏ها به نحوي باشد كه نتوان از مشروعيت انتخابات دفاع كرد در انتخابات ليست نمي‌‏دهيم.
خاتمي با اشاره به اينكه نمي‌‏دانم چه پيام ديگري بايد به شوراي نگهبان بدهيم، تصريح كرد: اين پيام از سوي همه ملت داده مي‌‏شود. امروز از تمام اركان مختلف نظام از دولت و مجلس و روساي دو قوه، مخالف رد صلاحيت‌‏هاي غير قانوني هستند.
وي افزود: اينكه عده‌‏اي بنشينند و تعيين كنند چه نوع سليقه اي در انتخابات شركت كند، اين مساله بيش از آنكه به خود آنها ضربه بزند، مطمئنا به جايگاه شوراي نگهبان و به مشروعيت نظام ضربه مي زند.
وي در پاسخ به سوالي در خصوص ليست گروههاي دوم خرداد در انتخابات، گفت: بناي ما بر مشاركت حداكثري است، اما طبعا مسايلي كه در مورد رد صلاحيت‌‏ها مطرح مي‌‏شود و معيار و برنامه هاي آنها در اين زمينه هدف اصلي خواهد بود.
وي در پاسخ به اين سوال ديگري يكي از قدم هاي مثبت تاريخ ديپلماسي خارجي را بهبود رابطه ايران و مصر دانست و گفت: مصر به عنوان يكي از ارگان جهان عرب و اسلام است كه متاسفانه به دليل مسايل گذشته كه نمي‌‏خواهم وارد آن شوم اين روابط برقرار نبود و هميشه جايگاه مصر در روابط خارجي ايران خالي بود كه با درايت رهبران دو كشور و اراده ملت اين پيوند برقرار شده است.
نايب رئيس مجلس با اشاره به اينكه به زودي شاهد رسمي شدن روابط دو كشور خواهيم بود، گفت: اين رابطه تاثير به سزايي در مسايل خاورميانه دارد كه به كاهش مسايلي مانند تروريسم و برخي مسايل ديگر منجر خواهد شد.
وي همچنين در پاسخ به پرسشي در خصوص روابط ايران و آمريكا، گفت: علايم مثبتي از سوي دو كشور ايران و امريكا نشان داده شد كه بايد از آن استقبال كرد.
وي افزود: امروز ما در موقعيتي نيستيم كه كينه‌‏هاي گذشته و سوء تفاهم‌‏ها را مبناي روابط قرار دهيم.
خاتمي گفت: اين يك واقعيت است كه آمريكا در منطقه ما داراي نقش است و ايران هم داراي نقش بزرگي است؛ اگر ما بتوانيم اين تنش‌‏ها را در راستاي هم قرار دهيم و منافع دو كشور و ملت را نيز در راستاي يكديگر قرار دهيم، نتيجه آن همكاري دو كشور خواهد بود.
وي با بيان اينكه مشكلات دو كشور زياد است، تصريح كرد: بين ايران و آمريكا نبايد انتظار رفع يك شبه مشكلات را داشت، اما معتقدم هر حسن نيت و قدم مثبتي كه برداشته مي‌‏شود با حسن نيت طرف مقابل همراه است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/3016

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'رضا خاتمي: حزب مشاركت در برابر هر رد صلاحيت غير قانوني ايستادگي مي‌‏كند، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016