جمعه 19 دي 1382

واكنش‌‏ها نسبت به تغييرنام خيابان خالد اسلامبولي در گفت‌‏وگو با حسين الله‌‏كرم، سهيل كريمي و نايب‌‏رئيس شوراي‌‏شهر تهران، ايلنا

تهران- خبرگزاري كار ايران
در پي برگزاري تجمعات‌‏ اعتراض‌‏آميز در روزهاي گذشته در قبال تغيير نام خيابان خالد اسلامبولي به انتفاضه و تصميم دستگاه سياست‌‏خارجي جمهوري اسلامي ايران براي ازسرگيري روابط ديپلماتيك با كشور مصر، خبرگزاري كار ايران، گفت‌‏وگوهايي با چند تن از فعالان سياسي و مسؤولان شوراي‌‏اسلامي شهر تهران انجام داده است كه در پي مي‌‏آيد:
***********
سهيل كريمي گفت: بايد فرد ديگري همچون خالد اسلامبولي پيدا شود تا حسني مبارك ملعون، رئيس‌‏جمهور مصر را هم مانند انور سادات، نابود كند.
مستندساز شبكه دوي صداوسيما در گفت‌‏وگو با خبرنگار خبرگزاري كار ايران، ايلنا، تصريح كرد: مبارك همان مبارك؛ دولت مصر همان دولت و خالد اسلامبولي و فرزندان انقلابي امام خميني(ره) نيز همان انقلابي‌‏هايي هستند كه بودند.
عضو كميته بزرگداشت شهداي جنبش جهاني اسلام در پاسخ به اين سؤال كه در حالي كه تصميمات اساسي كشور بدون نظر مقام معظم رهبري و شوراي‌‏عالي امنيت‌‏ملي قابل اجرا نيست، تجمعات اعتراض‌‏آميز ديروز در بهشت‌‏زهرا و امروز پس از نمازجمعه تهران چه توجيهي مي‌‏تواند داشته باشد؛ تأكيد كرد: اين‌‏گونه نيست كه اعتراضات حزب‌‏الله خودسرانه باشد و در اين‌‏گونه جريانات خودسرانه عمل كند.
وي افزود: شهيد خالد اسلامبولي مورد تأييد امام بود و اين مسأله يك موضوع انقلابي است.
كريمي با اشاره به اينكه حزب‌‏الله هميشه بايد در صحنه باشد، تصريح كرد: حضرت امام خميني(س)، خالد اسلامبولي را تأييد كرده‌‏اند و بنابراين دليلي ندارد ما براي برقراري رابطه با مصر نام خيابان شهيد خالد اسلامبولي را تغيير دهيم.
وي با تأكيد مجدد بر اينكه اين‌‏طور نيست كه ما خودسرانه تصميم گرفته باشيم؛ اظهار داشت: شهيد خالد اسلامبولي يك فرد انقلابي است و ما بايد ضمن بزرگداشت وي از آرمان‌‏هاي اين شهيد عزيز حمايت كنيم.
مستندساز صداوسيماي جمهوري اسلامي ايران، در پاسخ به اين سؤال كه آيا شما تأييد مي‌‏كنيد كه در تجمع ديروز خود در بهشت‌‏زهرا به وزارت‌‏امورخارجه توهين و وزيرامورخارجه را خائن معرفي كرده‌‏ايد، گفت: بله؛ اين گزارش‌‏ها صحت دارد. ما در بهشت‌‏زهرا با سر دادن شعارهايي برضد وزيرامورخارجه، وي را خائن ناميديم و شعارهايي نيز بر ضد شوراي‌‏اسلامي‌‏شهر تهران سر داده شد.
كريمي با تأييد خبر تجمع ديروز جمعي از اعضاي كميته بزرگداشت شهداي جنبش جهاني اسلام در بهشت‌‏زهرا، گفت: اين كميته تنديسي از شهيد خالد اسلامبولي در قطعه شهداي بهشت‌‏زهرا نصب خواهد كرد و اين تنديس از سيمان ساخته مي‌‏شود تا كسي نتواند آن را تخريب كند.
وي در واكنش به تصميم شوراي شهر مبني بر تغيير نام خيابان خالد اسلامبولي اظهار داشت: تغيير نام اين خيابان فقط در شوراي شهر فعلي تصويب شده است و هيچ ربطي به شوراي شهر قبلي ندارد اين سخنان بعضي افراد كه در شوراي شهر قبلي تصويب شده دروغ است و توجيهي بيش نيست.
كريمي در توضيح اين مطلب كه آيا شما معتقد نيستيد كه منافع ملي و سياست‌‏هاي اصولي در عرصه خارجي، علت تغيير نام اين خيابان بوده است؛ گفت: اگر قرار باشد ما در اصول خود تجديد نظر كنيم، مصري‌‏ها هم بايد تجديدنظر كنند و يكي از خيابان‌‏هاي قاهره را به نام خالد اسلامبولي نامگذاري‌‏ نمايند.
وي ادامه داد: رابطه با مصر هيچ ربطي به تغيير نام خيابان اين شهيد والامقام كه مورد تأييد حضرت امام(ره) نيز بود ندارد و مصري‌‏ها هم كه نام خيابان پهلوي را به مصدق تغيير داده‌‏اند، هيچ فايده‌‏اي براي ما ندارد.
وي در پايان گفت: كميته بزرگداشت شهداي جنبش جهاني اسلام، فرداشنبه، رأس ساعت 10 صبح، مقابل شوراي اسلامي شهر تهران تجمع اعتراض‌‏آميزي برگزار خواهد كرد.
++++++++
دكتر حسين الله‌‏كرم گفت: جريان دولتي با تغيير نام خيابان شهيد خالد اسلامبولي، درصدد ايجاد فضاي دو قطبي در انتخابات مجلس‌‏هفتم است اما جريان منتقد با صرف‌‏نظر از هرگونه اقدام منفي مي‌‏خواهد از قطبي‌‏شدن انتخابات مجلس‌‏هفتم جلوگيري كند.
عضو هيأت‌‏علمي دانشگاه‌‏آزاد اسلامي در گفت‌‏وگو با خبرنگار خبرگزاري كار ايران، ايلنا، با بيان اين مطلب كه پاسخ هر دو جريان در انتخابات مجلس هفتم داده خواهد شد، تأكيد كرد: ما با آراي خود در مقابل اين ديدگاه‌‏ها موضع‌‏گيري خواهيم كرد.
وي افزود: كساني كه تحت عناويني همچون "واقع‏گرايي" و "دستيابي به اهداف كوتاه‌‏مدت"، براي ضربه‌‏زدن به آرمان‌‏ها تلاش مي‌‏كنند، پاسخ خود را در صندوق‌‏هاي رأي از جانب مردم خواهند گرفت.
اين فعال جريان حزب‌‏‌‏الله در واكنش به تصويب تغيير نام خيابان " خالد اسلامبولي " به خيابان " انتفاضه"، با تأكيد بر اين نكته كه عملي‌‏شدن تصويب تغيير نام اين خيابان از سوي شوراي‌‏شهر كنوني، امري نابخشودني به‌‏حساب مي‌‏آيد، تصريح كرد: ما اقدامات بعدي خود را در مورد حفظ نام اين خيابان با منقوش‌‏كردن نام "شهيد خالد اسلامبولي" در جاي‌‏جاي اين خيابان ادامه خواهيم داد و هرگز اجازه پاك شدن اين نام را نمي‌‏دهيم.
الله‌‏كرم در پاسخ به اين پرسش كه چرا شوراي‌‏شهر كنوني تهران كه براي دفاع از ارزش‌‏ها اهميت خاصي قائل است به تغيير نام خيابان خالد اسلامبولي تن داد، گفت: تغيير نام اين خيابان در شوراي‌‏شهر قبلي تصويب شد و لكه‌‏ننگي بر دامن آن شورا بود كه البته با واكنش حزب‌‏الله يعني منقوش‌‏كردن تصوير شهيد خالد اسلامبولي در ورودي اين خيابان مواجه شد و امروز نيز تصويب تغيير نام اين خيابان در شوراي‌‏شهر كنوني، لكه‌‏ننگ ديگري خواهد بود.
وي اظهار داشت: اگرچه شوراي‌‏شهر قبلي، اين تغيير نام را تصويب كرد ولي ما معتقديم كه اين موضوع، هم در آن‌‏زمان و هم در حال‌‏حاضر نقطه سياهي در پرونده هر دو شوراي‌‏شهر خواهد بود.
عضو هيأت‌‏علمي دانشگاه آزاد اسلامي با بيان اين مطلب كه نام شهيد خالد اسلامبولي در قلب يكايك ملت ايران و مبارزان جهان نقش بسته و هرگز پاك‌‏شدني نيست، گفت: ما به‌‏عنوان نيروهاي حزب‌‏اللهي دو سال پيش از اين، در نخستين اقدام خود تصوير شهيد خالد اسلامبولي را در اين خيابان حك كرديم و حركت‌‏هاي بعدي خود را در دفاع از اين شهيد با انتشار اعلاميه‌‏اي در نمازجمعه امروز اعلام مي‌‏كنيم.
وي افزود: ما تصوير شهيد خالد اسلامبولي را در اين خيابان نقش كرده و همچنان نام او را حفظ خواهيم كرد زيرا هدف براي ما حفظ نام اين شهيد بر اين خيابان است.
الله‌‏كرم در پايان با اعلام موضع صريح جريان حزب‌‏الله در قبال تغيير نام خيابان خالد اسلامبولي، گفت: آنها نام اين شهيد را از اين خيابان برخواهند داشت ولي ما نام اين شهيد را بر روي ديوارهاي اين خيابان حك خواهيم كرد؛ اين فرياد ماست؛ فرياد بعدي ما را در نمازجمعه امروز با امضاي طومار، بيانيه و برگزاري راهپيمايي خواهيد شنيد
+++++++++

نايب‌‏رئيس شوراي‌‏اسلامي‌‏شهر تهران گفت: تصويب تغيير نام خيابان خالد اسلامبولي در شوراي شهر قبلي در سال 80 انجام شده بود و ربطي به شوراي‌‏شهر فعلي ندارد.
حسن بيادي در گفت‌‏وگو با خبرنگار خبرگزاري كار ايران، ايلنا، گفت: در مصوبه سال 80 شوراي شهر تصويب شده بود كه تغيير نام اين خيابان با نامه وزارت‌‏امورخارجه رسميت يابد، بنابراين، اين موضوع با نامه وزارت‌‏امورخارجه اتوماتيك‌‏وار تصويب شده است.
وي ادامه داد: ما موظفيم نامه وزارت خارجه را به فرمانداري بفرستيم تا فرمانداري آن را تصويب كند.
بيادي تصريح كرد: اين مسأله مصوبه شوراي شهر قبلي بوده و فرمانداري هم هيچ اعتراضي در اين زمينه نداشته است.
نائب‌‏رئيس شوراي اسلامي شهر تهران، اظهار داشت: متولي سياست‌‏هاي خارجي مملكت، شوراي شهر نيست بلكه مسؤولان ذيربط هستند.
بيادي با اشاره به اعتراضات اخير عليه شوراي شهر به دليل تصويب تغيير نام خيابان خالد اسلامبولي، گفت: ما از احساسات پاك، پرشور و انقلابي امت حزب‌‏الله تشكر مي‌‏كنيم.
وي با بيان اينكه ما نيز به تغيير نام خيابان خالد اسلامبولي اعتراض داشتيم، گفت: در خصوص تغيير نام خيابان خالد اسلامبولي نه مصوبه‌‏اي در شوراي شهر مطرح شده و نه امضايي و تمام‌‏شدن اين مسأله به نام شوراي شهر فعلي به دليل اطلاع‌‏رساني نادرست رسانه‌‏ها بوده است.
عضو شوراي شهر تأكيد كرد: ما خود نيز اعتراض داشتيم و حضور مسؤولان وزارت‌‏خارجه در شوراي شهر براي توضيح در اين خصوص بوده است.
وي با بيان اينكه بد نيست مصر هم بداند مردم ايران اعتراض دارند و هنوز به اصول انقلابي خود پايبند هستند، گفت: ما از اين اعتراضات ناراحت نيستيم.
++++++++
انصار حزب‌‏الله تهران، امروز پس از برپايي نمازجمعه تهران دست به تظاهرات زدند.
به گزارش خبرگزاري كار ايران،‌‏ ايلنا, در اين راهپيمايي كه پس از برپايي نمازجمعه امروز تهران در خيابان انقلاب اسلامي و مقابل دانشگاه‌‏تهران برگزار شد, انصار حزب‌‏الله بر ضد تصويب تغيير نام خيابان خالد اسلامبولي به انتفاضه در شوراي‌‏اسلامي شهر تهران دست به تظاهرات زدند.
شركت‌‏كنندگان در اين تظاهرات اعتراض‌‏آميز با اشاره به جمله‌‏اي از حضرت امام خميني(س) مبني بر اينكه "حسني مبارك هم به واسطه خشم ملت به قعر جهنم خواهد رفت"، خواستار برخورد انقلابي با حسني مبارك، رئيس‌‏جمهور مصر شدند.
در پايان اين بيانيه اعلام شد كه كميته بزرگداشت شهداي جنبش جهاني اسلام فردا نيز در اعتراض به تصويب تغيير نام خيابان خالد اسلامبولي در شوراي شهر, ساعت 10 صبح در برابر ساختمان شوراي‌‏شهر تجمع اعتراض‌‏آميزي برگزار مي‌‏كنند.
در بيانيه انصار حزب‌‏الله آمده است: راز و رمز اصلي حركت و حماسه پيروزمند خميني كبير(ره) در شكست طواغيت حاكم بر جهان معاصر، همان اتكا بر اصول و موازين مكتبي اسلام و نفي هرگونه سازش بر سر اين اصول و معيارها بود. برافراشتن پرچم نهضت‌هاي آزادي‌بخش مستضعفين و حمايت از مجاهدان و بسيجيان جهان اسلام از اساسي‌ترين اين اصول لايتغير بوده است.
اين بيانيه مي‌‏افزايد: يك‌‏سال پس از فرمان تاريخي امام خميني(ره) مبني بر قطع رابطه سياسي جمهوري اسلامي و رژيم منحوس و خودفروخته انور سادات، جوانمردي از خيل بسيجيان مخلص جهان اسلام با رگبارهاي سلاح برخاسته از ايمان خود پاسخي قاطع و شايسته به خيانت سادات معدوم داد و به همان ميزان كه صميم دل مسلمانان جهان و ستمديدگان مظلوم فلسطيني را شاد نمود، موجب نوميدي و خشم صهيونيست‌هاي پليد و حاميان جنايتكار آن گرديد.
بيانيه انصار حزب‌‏الله مي‌افزايد: نفس عمل حماسي و قهرمانانه شهيد خالد محمد شوقي اسلامبولي مورد استقبال و تمجيد امام راحل(ره) و تكبير شبانگاهي قاطبه امت حزب‌الله بر بام منازل در سراسر كشور شد. درست به دليل همين ابراز قدرشناسي ملت و مواضع امام(ره) بود كه جمهوري اسلامي خياباني در مركز كشور به نام اين شهيد پاكباخته مزين نمود.
در ادامه اين بيانيه در اعتراض‌ به مصوبه اخير شوراي‌‏اسلامي شهر تهران، آمده است: دو روز پيش شوراي اسلامي شهر تهران كه به‌‏حق، خدمتگزاري به مردم و دوري از منازعات پوچ سياسي را وجه همت خود داشت، در چرخشي تعجب‌انگيز و استدلالي تمسخر‌آميز با درخواست وزارت خارجه به حذف نام شهيد خالد اسلامبولي رضايت داد؛ اقدامي كه در فضاحت آن همين بس كه موجب ذوق‌زدگي زايدالوصف بيماردلان و مخالفان داخلي راه امام(ره) و استقبال گسترده غرب و صهيونيست‌ها و دشمنان هميشگي مسلمانان قرار گرفت. سياست‌بازان وزارت خارجه و فريب‌خوردگان شوراي شهر به غلط پنداشته‌اند كه مي‌توانند مدال افتخار اهدايي امام(ره) و انقلاب اسلامي را از سينه يكي از نام‌آوران نهضت بين‌المللي اسلامي بربايند، چنانچه آمريكا و صهيونيسم نيز آرزوي عدول فرزندان انقلابي خميني(ره) از خط و آرمان امام(ره) و شهداي نهضت اسلامي را به گور خواهند برد.
اين بيانيه مي‌افزايد: اگر شوراييان‌‏، شهر تهران را ملك مطلق خود پنداشته و بدون توجه به عواطف مردم مسلمان، حكم نفي نام و ياد شهدا بر در و ديوار شهر مي‌رانند، چه باك كه در فرداي همان روز بناي يادبود خالد هميشه جاويد در ميان سي‌هزار شهيد گلگون كفن انقلاب اسلامي در بهشت‌ زهرا سر بر آسمان آورده باشد تا همواره در منظر زائران تربت پاك شهيدان قرار گيرد. سياستمداران مصلحت‌انديش و عزت‌گريز نيز بهتر است اندكي چشم بصيرت بگشايند. اگر بناست نتيجه مذاكرات مخفيانه و دور از چشم ملت به بهاي نابودي آرمان‌هاي مقدس امام(ره) هزينه شود، فرزندان انقلابي حزب‌الله نيز قطعاً قدوم "مبارك مصري" به سرزمين نواب صفوي‌ها را نامبارك مي‌سازد.
شايان ذكر است كه در اطلاعيه انصار حزب‌‏الله از عملكرد شوراي ‌‏اسلامي شهر تهران انتقاد و از تغييرنام خيابان خالد اسلامبولي به اقدام تأسف‌‏بار و شتابزده تعبير شده است.
++++++++
خبرگزاري فرانسه گزارش داد: دهها تن از اعضاي جريان‌‏هاي وابسته به حزب‌‏الله ديروز با در دست‌‏داشتن پلاكاردهايي در واكنش به تغيير نام خيابان خالد اسلامبولي، در قطعه شهداي بهشت‌‏زهراي تهران، تجمع كردند و دست به اعتراض زدند.
به گزارش سرويس ديپلماتيك خبرگزاري كار ايران، ايلنا، در اين تجمع، شعارهايي بر ضد دكتر سيدكمال خرازي، وزيرامورخارجه كشورمان سر داده و از وي به‌‏عنوان خائن ياد شد.
اين در حالي است كه مسعود ده‌‏نمكي، مديرمسؤول هفته‌‏نامه صبح‌‏دوكوهه به‌‏تازگي تصريح كرده بود: براساس قانون اساسي در سياست‌‏هاي كلان نظام، نظر رهبري تعيين‌‏كننده است و مسلماً هيچ نهاد و قوه‌‏اي بدون اشاره و كسب مجوز رهبري نمي‌‏تواند تغيير اساسي در برخي سياست‌‏هاي خارجي نظام انجام دهد.
يكي از سخنرانان تجمع مزبور با اشاره به اينكه امام خميني(ره) دستور قطع رابطه با مصر را صادر كرده‌‏اند، تأكيد كرد: ايشان فرموده بودند كه يكي از خيابان‌‏ها به نام "خالد اسلامبولي" ناميده شود پس چرا امروز به آن دستور اعتنايي نمي‌‏شود؟
سهيل كريمي، از اعضاي " كميته بزرگداشت شهداي جنبش‌‏جهاني اسلام"، كه در اين تجمع حضور يافته بود نيز با اعلام اين خبر كه قرار است تنديسي از شهيد خالد اسلامبولي در قطعه شهدا نصب شود، تأكيد كرد: ما همچنين تظاهراتي بر ضد ديدار "حسني مبارك" رئيس‌‏جمهور مصر از ايران ترتيب خواهيم داد.
خبرگزاري فرانسه مي‌‏افزايد: اين تنديس از سيمان ساخته مي‌‏شود تا كسي نتواند آن را تخريب كند.
كريمي ادامه داد: كميته بزرگداشت شهداي جنبش جهاني‌‏اسلام، قصد دارد علاوه بر تنديس شهيد خالد اسلامبولي، تنديس‌‏هايي از شهيد فتحي‌‏شقاقي، رهبر شهيد جنبش جهاداسلامي فلسطين كه هشت‌‏سال پيش به‌‏دست جاسوسان رژيم‌‏صهيونيستي در مالت به شهادت رسيد و نيز شهيد سليمان‌‏خاطر را كه در جريان اجراي حكم اعدام سلمان‌‏رشدي نويسنده مرتد كتاب آيات شيطاني شهيد شد، تهيه و نصب كند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

Copyright: gooya.com 2016