جمعه 19 دي 1382

بيانيه شوراي عمومي دفترتحكيم وحدت: عدم شركت در انتخابات را چه بسا مفيدتر و مناسب‌‏تر ارزيابي مي‌‏كنيم، ايلنا

تهران-خبرگزاري كار ايران
شوراي عمومي دفتر تحكيم وحدت در خصوص انتخابات مجلس هفتم بيانيه‌‏اي صادر كرد.
به گزارش خبرگزاري كار ايران، ايلنا، در بخشي از اين بيانيه آمده است:‌‏ شايد كمتر انتخاباتي در سال‌‏هاي اخير بوده است كه اين چنين شركت يا عدم شركت درآن براي بخش قابل توجهي در جامعه ترديد و شك ايجاد نموده باشد و ملت ايران را كه از سويي به نقطه تعيين كننده نارضايتي از حاكميت رسيده‌‏اند و از سوي ديگر دل نگران منافع ملي و سرنوشت خود و كشورشان مي‌‏باشند و از طرفي تجربه 6 ساله اخير اصلاحات حكومتي نيز گره‌‏اي از كار فرومانده‌‏شان نگشاده است.
اين بيانيه مي‌‏افزايد: در اين ميان جنبش دانشجويي كه ديگر جايگاه خود را در منازعات سياسي به خوبي شناخته و مصممانه تصميم خود بر دوري از قدرت و اجتناب از بازي‌‏هاي قدرت را جامه عمل پوشانده است، جنبش دانشجويي خوب مي‌‏داند كه جدا از هر تصميمي مبتني بر شركت يا عدم شركت درانتخابات، نه در منازعات مربوط به احزاب و گروه‌‏ها بر سر ورود فلان ليست يا فلان شخص وارد مي‌‏شود و تجربه اشتباه خود در مجلس ششم را تكرار مي‌‏كند و نه فردي و يا ليستي ارائه مي‌‏دهد و نه كانديدايي عرضه مي‌‏دارد و بر سر عهد و شعار كليدي خود مبني بر دوري از قدرت ايستاده و خواهد ايستاد.
در ادامه بيانيه دفتر تحكيم وحدت از منظر گفتمان انتقادي و با كنار گذاشتن تعارفات، ارزيابي خود را از انتخابات مجلس هفتم بيان كرد و آورده است: سوال اساسي اينجاست كه آيا برگزاري صرف انتخابات و شركت در اين انتخابات، آن هم انتخاباتي كه نه حق انتخاب شوندگان براي انتخاب شدن آزاد، به رسميت شناخته مي‌‏شود و نه حق انتخاب كنندگان براي انتخاب افراد مورد نظرشان يا ديدگاه‌‏هاي مورد رأي‌‏شان، از سوي متوليان حكومت پذيرفته مي‌‏گردد و نه براي انتخاب شدگان حقي و اجازه‌‏اي و نقشي براي تعيين سرنوشت و تغيير و اصلاح امور در اداره كشور از سوي حاكميت شناخته مي‌‏شود، مي‌‏تواند در فرايند تقويت دموكراسي در كشور تأثير گذار بوده و يا اثر مثبتي داشته باشد؟ اتفاقاً انتخاب‌‏هاي پي در پي از سوي ساختاري كه خود بزرگترين مانع و رادع بر سر دموكراسي است!
در ادامه اين بيانيه آمده است: بنابر اين در قدم اول دعوت كنندگان به شركت در انتخابات بايد اين سوال مهم و اساسي را پاسخ گويند كه اولاً با چه تضميني و چه تحليلي، انتخابات اخير پيش رو را تحقق بخش اراده ملت و تقويت كننده فرايند دموكراسيزاسيون مي‌‏دانند و ثانياً: چه دليلي و تضميني بر امكان انتخاب آزاد و موثر و عادلانه براي ملت (با وجود سابقه اقتدارگرايان) سراغ دارند كه اين چنين شركت در اين انتخابات را در مسير پيش‌‏برد دموكراسي ارزيابي مي‌‏نمايند؟
در ادامه بيانيه با تأكيد بر ميزان اثرگذاري مجلس در اداره امور كشور، آمده است: افرادي كه رأي ملت در انتخابات مجلس در اداره امور را موثر مي‌‏دانند با توجه به تجربه مجلس ششم و چند سال گذشته بايد اثبات كنند كه يكي از دو حالت اطمينان و اميد فوق الذكر براي ملت محقق بوده و قابل اتكاست. فراموش نشود كه كار مجلس تصويب قوانين و اصلاح روندها و رويه‌‏ها و قوانين و ساختارهاي ناصواب و يا نگاشتن نامه اعتراضي به رئيس و رهبر و ملت و صدور بيانيه‌‏ها و انجام تحصن‌‏ها و اعتراضات اگرچه مجلس ابزاري بسيار قوي است اما اين مقولات را در جايي خارج از مجلس نيز مي‌‏توان پيگيري نمود و چه بسا اثرگذاري آن از طرف يك اپوزسيون افزون نيز باشد.
شوراي عمومي دفتر تحكيم وحدت با انتقاد از حاكميت دوگانه و طرفداران اين نظريه آورده است: حاكميت دوگانه مانند باقي ماندن در روي پل است و ايستادن بر روي پل تنها براي دوران گذار توجيه ‌‏پذير مي‌‏باشد اما آيا باقي ماندن مداوم بر روي پل مطلوب است يا خير، امريست كه جاي بحث دارد. حفظ و تشكيل و تداوم و تقويت جامعه مدني، امري نيست كه تابع قدرت باشد، بلكه بيشتر اين جامعه مدني است كه تقويت كننده ساختارها و تفكرات دموكراتيك است و نمايندگان مجلس هم در صورتي حرف حق را بيان مي‌‏دارند و از حقي مجدانه دفاع خواهند نمود كه جامعه مدني قوي‌‏اي براي ايجاد فضاي لازم و حمايت از آن حضور داشته باشد و عكس آن كمتر مصداق دارد. حال بايد ارزيابي نمود كه آيا با اين شرايط جامعه مدني در هنگامه انتخابات دوم خرداد 76 و 29 بهمن ماه 78 قويتر بوده يا در شرايط حاضر و پس از هفت سال حاكميت دوگانه؟
شوراي عمومي دفتر تحكيم وحدت در پايان بيانيه تحيلي خود، ضمن به چالش كشيدن مدافعان شركت در انتخابات نه تنها دلايل و توجيهات كافي براي شركت در انتخابات را در نيافته است بلكه حتي عدم شركت در انتخابات را چه بسا مفيدتر و مناسب‌‏تر ارزيابي مي‌‏نمايد بنابراين فرصت باقي مانده تا انتخابات را زمان مناسبي براي نقد ديدگاه‌‏هاي خود و رفع ترديدها و شبهه‌‏ها مي‌‏داند تا از دل مباحث مطروحه امكان تصميم براي ملت نيز بهتر فراهم گردد كه تصميم گيرنده نهايي ملت ايران است باشد كه منافع ملي و سرنوشت كشورمان را فداي هيجان سازي‌‏ها و ارزيابي‌‏هاي احساسي و منافع حزبي و فردي خويش نسازيم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/3116

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'بيانيه شوراي عمومي دفترتحكيم وحدت: عدم شركت در انتخابات را چه بسا مفيدتر و مناسب‌‏تر ارزيابي مي‌‏كنيم، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016