دوشنبه 22 دي 1382

عقب نشينی نکنيد، دو نكته پيرامون رد صلاحيت ها، روزبه سميع

1-پس از رد گسترده صلاحيت نامزدهاي هفتمين انتخابات مجلس شوراي اسلامي، اعم از نمايندگان فعلي مجلس شوراي اسلامي و غيرنمايندگان، اعضاي پارلمان تصميم به تحصن گرفتند. صرفنظر از نتيجهبخش بودن يا نبودن اين تصميم، نمايندگان مجلس بايستي با جديت اين اعتراض را ادامه دهند. چنانچه نمايندگان رد صلاحيت شده به هر دليل چه به واسطه پادرمياني «ريش سفيدها» چه با توجيه واهي در معرض تهديد قرارگرفتن «امنيت ملي» يا در نظر گرفتن «مصلحت»، از اعتراض دست كشند، اين عقب نشيني در نزد افكار عمومي بدين صورت تعبير مي شود كه نمايندگاني در احقاق حقوق خود پايمردي لازم را ندارند، چگونه مي توانند مطالبهگر و مدافع حقوق موكلين خود باشند. در صورتي كه نمايندگان در اين برهه از مقاومت منصرف شوند و كوتاه بيايند، مرگ قطعي اصلاحات در ايران را اعلام نموده اند. مقطع فعلي زمان سرنوشت است.
اما در صورتي كه نمايندگان در مقاومت خود ايستادگي نشان دهند و رئيس جمهور نيز به ياري آنان بشتابد، مي توان انتظار داشت كه از حمايت گسترده مردمي برخوردار شوند. در اين لحظه نگاه مردم بر رفتار و عمل بعدي نمايندگان و رئيس جمهور متمركز شده است.
در صورتي كه منتخبين مردم بر شيوه اصلاح طلبي خود اصرار ورزند، نوبت به نهادهاي غيرمنتخب خواهد رسيد كه نشان دهند تا چه حد نظام اصلاح پذير است و تا چه اندازه ظرفيت پذيرش «دموکراسی» را داراست.
2-براساس تصميمات شوراي نگهبان در مورد صلاحيت نمايندگان فعلي مجلس و مردودشمردن صلاحيت بيش از هشتاد تن از آنان و بي صلاحيت دانستن نواب رئيس و همه رؤساي كميسيون مجلس، منطقاً از اين پس هيچ يك از مصوبات مجلس نبايستي از سوي شوراي نگهبان داراي وجاهت تلقي شود. فلذا مجلس مي تواند تمام نيروي خود را معطوف به مقاومت در برابر اعمال سليقه ها و خودكامگي ها كند.
در اين بين سؤال هاي كوچكي وجود دارد. به عنوان مثال خاوير سولانا كه به زودي به تهران مي رسد آيا مي خواهد با نواب رئيس و رئيس كميسيون امنيت ملي فاقد صلاحيت مجلس ديدار كند؟

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/3232

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'عقب نشينی نکنيد، دو نكته پيرامون رد صلاحيت ها، روزبه سميع' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016