دوشنبه 22 دي 1382

موضع گيري رهبر جمهوري اسلامي در قبال رد صلاحيت ها: مجراي قانوني وجود دارد و همه بايد براساس قانون عمل كنند، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس سياسي

رهبر معظم انقلاب صبح امروز در ديدار وزير كشور و استانداران، مهمترين وظيفه‌ استانداران را تلاش جدي و برنامه‌ريزي شده براي تحقق برنامه چهارم توسعه خواندند و افزودند: بايد بگونه‌اي عمل كرد كه تلاش براي تحقق چشم‌انداز 20 ساله كشور، به يك حركت نهادينه در همه استانها، تبديل شود.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) رهبر معظم انقلاب اسلامي كار كارشناسي را مبناي تنظيم چشم‌انداز 20 ساله كشور برشمردند و با اشاره به تهيه برنامه چهارم توسعه در مسير اين چشم‌انداز افزودند: تحقق اين چشم‌انداز بسيار روشن، نيازمند حركت و تلاش هماهنگ تمام مسوولان كشور است و استانداران در اين زمينه وظيفه‌اي جدي برعهده دارند.

حضرت‌ آيت‌الله خامنه‌اي با ابراز خوشنودي و رضايت از عملكرد مجموعه استانداران، به رشد شاخص‌هاي مختلف اقتصادي، اجتماعي در استانها اشاره كردند و افزودند: روند پيشرفت كشور، از نشانه‌هاي فضل الهي است و لازم است اين حركت و تلاش استانداران ادامه يابد.

ايشان خاطرنشان كردند: بايد مراقب بود كه مسايل موسمي، جاي مسايل هميشگي و اصلي، يعني ضرورت تلاش بي‌وقفه براي تحرك و توسعه و آباداني استانها را نگيرد و كار و فعاليت براي رونق مناطق مختلف كشور، فراتر از امواج سياسي و غيرسياسي دنبال شود.

رهبر معظم انقلاب اسلامي استانداران را نمايندگان نظام در مناطق مختلف خواندند و با انتقاد از « نگاه بخشي» به مسايل كلان كشور افزودند: دفاع از نيازهاي استان براي هر استانداري لازم است اما تقسيم حكومت تحت هر عنوان و نامي مضر است و استانداران بايد با درك جايگاه استان خود در حركت كلي كشور براي تحرك و توسعه و آباداني، فعاليت‌هاي هماهنگي را براي تحقق اهداف نظام، انجام دهند.

ايشان در همين زمينه افزودند: همه استانهاي كشور جزو ايران بزرگ هستند كه پس از انقلاب همواره كشوري مظلوم بوده و به علت استقلال‌طلبي و اتكا به ملت خود، همواره مورد خصومت دشمنان بوده و هست.

رهبر معظم انقلاب اسلامي راه دستيابي به اهداف بزرگ ملت ايران و نظام اسلامي را راهي دشوار اما پيمودني ارزيابي كردند و افزودند: انگيزه‌هاي قوي، استحكام اركان نظام، استعداد دروني و ظرفيت‌هاي بسيار خوب موجود در كشور، اعتقادات بسيار عميق مردم به اسلام و حمايت بي‌دريغ ملت از نظام، دستيابي به قله‌هاي رفيع پيشرفت و توسعه و تعالي را كاملا ممكن كرده است .

رهبر معظم انقلاب اسلامي، اختيارات و توانايي‌هاي هر يك از مسوولان كشور را متعلق به نظام دانستند و خاطرنشان كردند: مسووليت و قدرت مسوولان، متعلق به شخص آنها يا حزب و گروه و جناح نيست بلكه متعلق به نظام است و هر كسي در هر رده‌اي بر خلاف اين مسئله عمل كند، اهليت خود را از دست مي‌دهد و خودبخود از آن مسووليت ساقط مي‌شود.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به لزوم توجه كامل به مستحكم‌سازي مناطق زلزله‌ خيز كشور افزودند: بايد در اين زمينه، تدبيري انديشيد و با فكر و برنامه‌ريزي عمل كرد.

ايشان با اشاره به سخنان تعدادي از استانداران در انتقاد از نتايج بررسي صلاحيتها در هياتهاي نظارت استانها افزودند: طبعا هياتهاي نظارت نيز در مورد عملكرد استانداران و هياتهاي اجرايي حرفهايي دارند اما بنده نه وكيل مدافع آنها هستم و نه وكيل مدافع شما، بلكه وكيل مدافع قانون و در درجه اول قانون اساسي هستم و تاكيد مي‌كنم كه در همه احوال فقط بايد قانون را رعايت كرد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در همين زمينه افزودند: اين منطقي نيست كه هر جا قانون مطابق ميل ما بود آن را قبول كنيم و هر جا منافع ما را تامين نكرد آن را رد كنيم بنابراين حتي اگر قانون را قبول نداريم بايد به آن عمل كنيم زيرا قانون بد، بهتر از بي‌قانوني و نقض قانون است.

رهبر معظم انقلاب با تاكيد بر اينكه وزارت كشور و شوراي نگهبان هر دو موظفند كاملا قانوني عمل كنند افزودند: در موضوع مورد اختلاف بررسي صلاحيتها، هر دو طرف مي گويند ما قانون را رعايت كرده‌ايم اما طرف ديگر به قانون عمل نكرده است اما بديهي است كه نمي‌شود همينجوري اين حرفها را قبول كرد بلكه قانون وظايف و حدود مسووليتهاي هر دستگاهي را بطور روشن مشخص كرده است.

ايشان افزودند: البته اگر كار از مراحل قانوني بگذرد و به جاي حساس برسد كه نيازمند تصميم‌گيري رهبري باشد براساس تشخيص وظيفه، عمل خواهم كرد كما اينكه تا به حال هم شبيه اين مسئله اتفاق افتاده است اما معناي اين مسئله اين نيست كه اگر صلاحيت كسي را هياتهاي اجرايي تاييد و هياتهاي نظارت رد كردند و يا برعكس، رهبري بيايد ميان آنها داوري كند چرا كه در اين مرحله مجراي قانوني وجود دارد و همه بايد براساس قانون عمل كنند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با تاكيد بر لزوم پرهيز كامل از هر اقدام تشنج آفرين افزودند: هيچكس نبايد فراموش كند كه عده‌اي از چندي قبل تهديد به تشنج كرده‌اند بنابراين همه از جمله استانداران موظفند مراقب آرامش جامعه باشند و با كسانيكه با بهانه‌گيري بدنبال جنجال و ايجاد تشنج هستند مقابله كنند تا انتخاباتي خوب، قوي و سالم برگزار شود.

در ابتداي اين جلسه وزير كشور با اشاره به اينكه تشكيل اين جلسه از چندين ماه قبل مورد درخواست استانداران بوده است گفت: وزارت كشور و مجموعه استانداران براي برگزاري انتخابات پرشكوه و با حضور گسترده مردم، فعاليت گسترده‌اي انجام داده‌اند.

آقاي موسوي لاري گفت: تلاش كرده‌ايم كه در مسئله انتخابات بر اساس قانون عمل كنيم و معتقديم در هياتهاي نظارت استانها، به نكات لازم در بررسي صلاحيت‌هاي داوطلبان توجه لازم نشده است و بسياري از رد صلاحيت‌ها بدون توجه به گزارش‌هاي مراجع چهارگانه بوده است .

در اين ديدار همچنين آقايان رسولي استاندار خراسان، رحماني، استاندار تهران - ترك‌نژاد، استاندار كرمانشاه، معين، استاندار خوزستان - انصاري، استاندار آذربايجان غربي - رازاني، استاندار كردستان و امامي استاندار قزوين ضمن تشريح ديدگاه‌هاي خود در مورد مسائل مختلف، از پيشرفت‌هاي اقتصادي، اجتماعي و بهبود شاخص‌هاي توسعه در مناطق مختلف كشور گزارش دادند.

در اين گزارش‌ها مسايل مختلف از جمله افزايش اشتغال، كاهش ميزان بيكاري - افزايش كامل ضريب امنيتي- افزايش محسوس اميد به آينده در ميان قشرهاي مختلف مردم - تعميق حمايت مردم از فعاليت‌هاي مسوولان براي حل معضلات موجود و « آينده روشن كشور و نظام» مورد اشاره قرار گرفت.

انتقاد از روند بررسي صلاحيت‌ها در هيات‌هاي نظارت استانها از ديگر مسائلي بود كه در سخنان اين استانداران، بيان شد. اين استانداران گفتند: در بررسي صلاحيت‌ها، به مستندات قانوني و مصالح لازم، توجه كافي نشده است و بسياري از رد صلاحيت‌ها، بدون داشتن مبناي قانوني انجام شده است .

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/3248

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'موضع گيري رهبر جمهوري اسلامي در قبال رد صلاحيت ها: مجراي قانوني وجود دارد و همه بايد براساس قانون عمل كنند، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016