چهارشنبه 24 دي 1382

کروبي: شوراي نگهبان راهي جز تجديدنظر ندارد، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس مجلس شوراي اسلامي
جلسه‌ي علني مجلس شوراي اسلامي امروز به رياست حجت‌الاسلام‌والمسلمين مهدي كروبي تشكيل شد.
به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، حجت‌الاسلام‌والمسلمين مهدي كروبي، رييس مجلس شوراي اسلامي امروز در سخنان پيش از دستور خود گفت: بر اساس قانون اساسي و به خصوص اصل 6 آن، نهادهاي نظام به‌وسيله‌ي آراي مردم به وجود آمده و شكل مي‌گيرند. همانند انتخابات رياست جمهوري و خبرگان رهبري و مجلس شوراي اسلامي و همه‌پرسي.
وي افزود: در رابطه با انتخابات مجلس و نمايندگان، قانون اساسي وضع خاصي دارد و امام(ره) بنيانگذار نظام جمهوري اسلامي، بر مجلس تكيه‌ي خاصي داشت و علت آن روشن است، رياست جمهوري يك نفر انتخاب مي‌شود، خبرگان رهبري، جمعي انتخاب مي‌شوند براي مسووليت خاصي؛ اما نمايندگان مجلس و نهاد مجلس از نظر تعداد، كيفيت، ارتباط با مردم و مسووليت و اختيارات، ويژگي و موقعيت خاصي دارد.
رييس مجلس شوراي اسلامي در ادامه با اشاره به تاكيد حضرت امام‌(ره) بر مجلس يادآور شد: امام(ره) از ابتداي شروع حركت خود، وقتي مجلس آن زمان تعطيل بود تكيه مي‌كرد كه شما مجلس را تعطيل كرديد، و وقتي كاپيتولاسيون كه تصويب شد، تكيه كردند كه شما مجلس فرمايشي درست كرديد و چنين ننگي براي ملت خريديد، و در همان سخنراني 28 دقيقه‌اي خود و اعلاميه‌ي خود در رابطه با كاپيتولاسيون كه ايشان را به تركيه تبعيد كردند، فرمودند اگر مجلس زنده و پويا و آزاد بود، هيچ‌وقت چنين ننگي را نمي‌خريد و چنين قانوني را تصويب نمي‌كرد، و بعد امام(ره) مثال زدند از شخصيت‌هاي ممتازي كه در مجالس ديگر در مقابل هجمه‌ي بيگانه ايستادند كه حاضريم قرباني شويم ولي ذلت نخريم، و يا اين‌كه در ماجراي گروگان‌ها، امام(ره) فرمودند آزادي گروگان‌ها متوقف به مصوبه‌ي مجلس است، و فرمودند مجلس تشكيل شود و سرنوشت آنها را تعيين كند. با همين چند جمله كه مي‌فرمايد مركز قدرت‌ها مجلس است، يا خود مقام معظم رهبري مي‌فرمايد: مظهر اراده و قدرت مردم، مجلس است، لذا مجلسي كه امام(ره) فرمودند بايد در آن مدرسان باشند، در مقابل بيگانه بايستد و از آزادي و حقوق مردم دفاع كند، مشخص است كه بايد چه ويژگي‌ها و خصوصياتي داشته باشد.
رييس قوه مقننه در ادامه‌ي سخنراني پيش از دستور خود اظهار داشت: متاسفانه از چند سال پيش حركتي شروع شده تا مجلسي كه عموم و مردم مي‌خواهد شكل نگيرد، و به وجود نيايد. از 12 سال پيش قلع و قمع شروع شد، براي انتخابات دوره‌ي چهارم مجلس، وقتي حوادث بعدي رخ داد بنده فكر كردم درس عبرتي شد و به قول معروف مومن دو بار از يك سوراخ گزيده نمي‌شود، و وقتي ديدند كه خشونت و حذف كردن‌ها چه حوادثي براي جامعه پيش مي‌آورد، و چه تبعات سنگين و سهمگين داشت و مطمئنا ديگر تكرار نمي‌شود، اما شاهديم كه باز در مجلس هفتم مجددا برنامه‌ي مجلس چهارم و حتي بدتر از آن در حال تكرار است.
كروبي با بيان اين مطلب كه واقعا آن حوادث، برنامه‌ها، انتخابات و آن مجلس بايد عبرت‌انگيز باشد، حالا با اين برخوردها چه حوادث تلخي پيش آيد، با كرام‌الكاتبين است و نتايجش برمي‌گردد به آنها كه باعث آن شدند تصريح كرد: فعلا سخن ما با هيات‌هاي نظارت است، چرا كه يك مرحله‌ي ديگر باقي مانده و آن مرحله‌ي شوراي نگهبان است، - من به نمايندگان ردصلاحيت شده اعلام كردم كه شكايت‌هاي خود را ارائه دهيد - من عملكرد نظارت را تا حدودي با آمار و ارقام عرض مي‌كنم تا مشخص شود آقايان دنبال چه چيزي هستند و چه مجلسي را مي‌خواهند.
وي افزود: 8 هزار و اندكي ثبت‌نام كردند، و اين طبق نامه‌اي است كه وزير كشور به رييس جمهور نوشته، در 8 هزار نفر، بيش از 3 هزار و ششصد نفر را حذف كردند، هيچ‌كس نيز از اين 8 هزار نفر دفاع نمي‌كند حتي از يك نفر نيز دفاع نمي‌كند. از سند و مدرك، هر كجا نباشد، دفاع مي‌كند، و الا با سند و مدرك باشد، مدافع هيات‌هاي نظارت استاني مي‌شوم، مدافع هيات مركز و شوراي نگهبان مي‌شويم، اما همه‌چيز بر اساس سند باشد.
از بين 3 هزار و ششصد تا گفته شده 1370 نفر احراز صلاحيت نشده، - پدرت خوب، مادرت خوب احراز صلاحيت نشد، احراز صلاحيت معنا و مفهوم دارد كه بعدا به آن مي‌پردازيم - من چه گناهي دارم كه ثبت‌نام كرده‌ام و شما هيچ بدي از من نديده‌ايد. شرايط را دارم، 30 سال سن دارم، تحصيلات دارم، شناسنامه دارم و شرايطي كه در قانون ذكر شده را ندارم. شما بايد جويا شد، در تمام قضايا چه مي‌كنند؟
اگر فقيهي بخواهد امور حفظيه به كسي اجازه بدهد و بخواهد امام جماعتي را انتخاب كند، دو نفر درستي او را مي‌نويسند. پس عدم احراز كه اين‌ها اعلام كرده‌اند، يعني حقوق اين جمعيت برود چون شما آنها را نمي‌شناسيد. به علاوه اين‌ها چهره‌هاي معروف هستند و در استان‌ها شناخته شده‌اند، آيا مي‌توان حقوق جمعيتي را تحت اين عنوان از بين برد؟ و گفت صلاحيت شما احراز نشده است. چه كنيم كه احراز شود، شما بايد اگر اشكال و مدركي داريد، ارائه دهيد.
كروبي در ادامه اعلام كرد: براي 1588 نفر، مراجع چهارگانه چيزي نگفته‌اند و اين‌ها را ردصلاحيت كرده‌اند. گفته شده 1224 نفر التزام عملي به اسلام و قانون اساسي ندارند. من اينجا از هيات‌هاي نظارت يك سئوال دارم. اين رقم و 8 هزار نفر كه نزديك نصف آنها را رد كرده‌ايد، اگر خداي نكرده آن را نظرسنجي حساب كنيم و بگوييم 1228 نفر از آنها اعتقادي به اسلام ندارند، واقعا جامعه‌ي ما اين است؟
وي تاكيد كرد: اگر اين را راديوهاي بيگانه مي‌گفتند، اگر اين را بعضي افراد افراطي مي‌گفتند، نظرسنجي به اين معناست، بروند از افراد مختلف، تازه اين‌ها نخبگان بودند، امام جماعت‌ها و جانبازان و دانشگاهيان بودند، تحصيل‌كرده‌ها بودند. اگر ديگران اين را انجام مي‌دادند چه مقالاتي نوشته مي‌شد، چه هياهويي مي‌شد. يعني مردم اين جوري از اسلام و قانون اساسي و ولايت فقيه برگشته‌اند. اگر ديگران اين را گفته بودند، خوب بود چوب آن را بخورند. اما آنها بايد امتيازش را نيز بگيرند. دفاع از مجلسي‌ها براي من در مرحله‌ي دوم است، چون مجلسي‌ها اين تريبون را دارند، صداي‌شان مي‌رسد. من از آن 8 هزار نفر دفاع مي‌كنم. از آن 3600 نفر دفاع مي‌كنم. از آنهايي دفاع مي‌كنم كه اينجا نمي‌توانند حرف بزنند و صداي‌شان به جايي نمي‌رسد. اين‌ها بايد روشن شود.
وي با بيان اين نكته كه آنهايي كه عدم احرازصلاحيت‌شان روشن است كه هيچ، با ذكر نمونه‌اي از اين ردصلاحيت‌ها گفت: عدم احراز صلاحيت نمايندگان فعلي چرا؟ چرا اين‌قدر افراد را خفيف و ذليل مي‌كنيد، مي‌خواستيد آن را در استان‌ها انجام دهيد.
من وظيفه مي‌دانم از آن 8 هزار نفر كه خارج از مجلس هستند دفاع كنم. حالا مي‌آيم سراغ نمايندگان فعلي، 82 نفر يا 88 نفر از نمايندگان فعلي را رد كرده‌اند و گفته شده آنها التزام و اعتقاد عملي به اسلام ندارند، اين چه نوع برخوردي است؟ 10 هزار معتمد را قبول نكرده‌اند، 50 درصد اين‌ها ايثارگر، رزمنده خانواده‌ي شهيد، جانباز و آزاده است. اگر آنها از اسلام و انقلاب برگشته‌اند، كه قابل اعتماد نيستند پس يا ما كاري كرده‌ايم كه آنها برگشته‌اند. آنها كه بي‌خودي و بي‌جهت از دين و اسلام برنمي‌گردند. آنها كه به امام(ره) و نظام وفادارند، اين چه برخوردي است؟
وي گفت: 40 درصد آنها كه رد شده‌اند بارها در اجرا مسوول بوده‌اند. پس يك دفعه چه شد كه آنها فجره شدند؟
در آمار وزارت كشور، آمده 58 درصد آنها كه رد شده‌اند، طرفدار دولت هستند، سي و چند درصد مستقل، و اندكي كه اصلا به حساب نمي‌آيند، منتقدان هستند. پس طرفداران دولت، آدم‌هاي ناصالح هستند، ولي آنها از اولياءالله هستند.
ديروز نامه‌اي از حزب كارگزاران براي من آمده كه در آن نوشته شده كه اعضاي مركزي در استان كه ما تعيين كرديم نامزد ما بوده و روي آن برنامه‌ريزي كرديم، حالا رد شده‌اند، شما يك كاري انجام دهيد. در اين صورت اعضاء چه جوري رقابت كنند.
وي به برخي كانديداهاي مؤتلفه اشاره كرد و گفت: به صراحت عرض مي‌كنم، ميدان براي ما باز مانده، كارمان را نيز انجام مي‌دهيم و ادامه مي‌دهيم. الان با شوراي نگهبان مذاكره داريم، و جلسه داريم، ما عملكرد نظارت‌ها را قبول نداريم، بايد با سرعت تجديدنظر شود، و من مطمئنم شوراي نگهبان تجديدنظر خواهد كرد و راهي غير از اين ندارد.
اگر من بد فهميدم، هم حاضرم مجازات شوم، هم حاضرم از اين تريبون عذرخواهي كنم. ولي من فهميدم كه اين ردكردن‌ها، با برنامه‌ريزي بوده، جدول‌بندي كردند، كجا اگر دو نفر باشند رأي اصلاح‌طلبان پاره مي‌شود. اگر فلان جا، همه حذف شوند، چه كساني قبول مي‌شوند. من الان چون مي‌خواهم ترويج نكنم، اسمي نمي‌برم، و الا اسم مي‌بردم، البته به موقع اسم مي‌برم كه كجا همه را حذف كردند و دو نفر را از يك جريان فكري باقي گذاشتند. وي ادامه داد: آيا اين بد نيست كه امام جمعه‌اي كه نماينده‌ي رهبري است ـ امام شنبه كه نيست - و تا 6 ماه پيش امام جمعه بوده، حالا گفته شود صلاحيت نداري، افراد آن منطقه چه مي‌گويند؟ كه آيا نمازهايي كه پشت سر آن خوانده‌اند درست است يا نه؟ در برخي از افراد ذهنيت به‌وجود مي‌آيد، چرا اين‌ها را حساب نمي‌كنيم، بنده نمي‌گويم هر امام جمعه‌اي و نماينده‌اي و هر وزيري. بلكه بنده مي‌گويم با مستند و با سند و دليل رد شود.
رييس قوه مقننه اضافه كرد: به هر جهت مي‌گويم مهره‌چيني براي يك مجلس خاص است، و اين را هيات‌هاي نظارت كرده است. و به ولله رهبري مخالف اين است - شما فكر نكنيد حرف سياسي مي‌گويم - اعضاي اصلي شوراي نگهبان با اين كار مخالفند. حداقل بخش مهمي از آنها مخالف اين كار هستند و من با آنها حرف زده‌ام.
بنابراين ما روي قضيه ايستاده‌ايم و پافشاري مي‌كنيم و در انتخابات جدي هستيم.
من چندي پيش گفتم بايد رقابت شود، نه رانت شوراي نگهبان و نه رانت وزارت كشور، هيچ‌كدام. بنده نمي‌گويم اجرايي‌ها همه پسران بلافصل ابراهيم خليل‌ هستند. اما لااقل بالا سر اجرايي‌ها نظارت است، و نظارت براي همين است، و ممكن است حتي آنها هم اگر ميدان داشته باشند، همين كار را انجام دهند. منتهي بايد مراقب باشند نه اين‌كه خود نظارت سياسي انجام دهد.
كروبي با اعلام اين مطلب كه اين انتخابات به كوري چشم دشمنان باشكوه برگزار مي‌شود و رقابت جدي است و فعاليت‌ها ادامه دارد، تاكيد كرد: همه حضور داريم. حق‌مان و وظيفه‌مان است و حضور داريم و مردم عزيز شركت جدي مي‌كنند. آن كه جواب اين شيوه اعمال را مي‌دهد حضور و رأي مردم است، كه ان‌شاءالله بعدها تكاليف تعيين مي‌كنيم نه تكليف، خواهش و درخواست مي‌كنيم، به مردم مي‌گوييم چه كار كنند.
چرا سريع از اسلام خرج مي‌كنيم. مگر در مجلس سوم، دوستان متحد نبودند، ولي با دولت آن جوري بودند. به مجرد اين‌كه ما از آنجا رفتيم صفحه‌ي دولت برگشت. صفحه‌ي دولتي كه مخالف پيغمبر بود برعكس شد.
پس مردم بدانند اين چيزها به اسلام ربطي ندارد، و اسلام جاي خود محفوظ است و اين‌ها روي سليقه عمل كردند. همين‌طوري كه اين طرفي‌ها آزادي و تكثر را وسيله كرده‌اند آن طرفي‌ها هم، اسلام را وسيله كردند. حداقل اين‌ها آزادي و تكثر را وسيله كردند و اسلام را وسيله نكردند.
وي در ادامه با اشاره به اظهارات اخير سخنگوي وزير امور خارجه آمريكا اعلام كرد: ما به درون و داخل توجه داريم، ما انقلاب كرده‌ايم، آمريكا را از كشور بيرون كرديم، سلطه‌ي آمريكا را از كشور قطع كرديم. كاپيتولاسيون را لغو كرديم. ملت ما حاكم سرنوشت خود شد و خاطره‌ي تلخ از آمريكا دارد. 28 مرداد 32 را فراموش نكرده‌اند.
تبعيد امام(ره) را فراموش نكرده‌اند، كشتار 15 خرداد و 7 شهريور را فراموش نكرده‌اند. مردم شهادت فداييان اسلام را فراموش نكرده‌اند؛ خواهش مي‌كنم آمريكايي‌ها در كار ما دخالت نكنند، فضولي موقوف؛ آنها كار خود را انجام دهند. ما خودمان اصلاحات را ادامه مي‌دهيم و هيچ لازم به دفاع آنها نيست.
وي در ادامه خطاب به شكوري‌راد گفت: ايشان گفته مذاكرات به نتيجه نرسيده، بنده مي‌گويم نخير، مذاكرات خيلي نتايج داشته، و همين مجلس ثمره‌ي مذاكرات است. آن وقت كه من و شما نماينده نبوديم، همين مذاكرات و گفت‌وگوها بوده و نتيجه داشته است.
وي ادامه داد: شما روزه‌ي سياسي گرفتيد، و ما مانع شما نشديم، پس نفرماييد اجازه ندادند كارمان را انجام دهيم، ما دخالتي نكرديم، كارمان را انجام داديم و مي‌دهيم. و اين جور حرف‌ها را ديگر شروع نكنند تا مجبور شويم اين بحث‌ها را براي مردم مطرح كنيم.
در هر قضيه‌اي ما مخالفت كرديم، موضع خود را اعلام كرديم، انتظار داريم كارهايي انجام شود، از شوراي نگهبان انتظار داريم در مورد ردصلاحيت‌هايي كه سند دارند، اعلام شود و ما نيز مدافع آنها مي‌شويم و آنهايي هم كه سند ندارند برگردند و رقابت جدي شروع شود.
خواهش مي‌كنيم كارها با سرعت انجام شود تا فضا مسموم نشود، و ميدان تبليغات از دست افراد بيرون نرود.
ان‌شاءالله شوراي نگهبان مشكل را حل مي‌كند و اگر حل نكرد به مقام رهبري مراجعه مي‌كنيم.
وي در پايان خطاب به رسانه ملي تاكيد كرد: صدا و سيما يا هيچ حرف مرا پخش نكند يا همه‌ي آن را پخش كند؛ فقط قسمت آخر آن را پخش نكند، و بنده استقبال مي‌كنم، كه هيچي از آن را پخش نكند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/3356

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'کروبي: شوراي نگهبان راهي جز تجديدنظر ندارد، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016