پنجشنبه 25 دي 1382

دو نامه‌ ستاد انتخابات كشور به صدا و سيما، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس سياسي
رييس كميته‌ي اطلاع‌رساني و روابط عمومي ستاد انتخابات كشور با ارسال نامه‌اي به معاون سياسي سازمان صدا و سيما، مواردي از رفتارهاي آن سازمان را جانبدارانه و غير مشاركت جويانه خوانده و براي ارائه‌ي ديدگاه‌هاي كارشناسي به برنامه‌ريزان صدا و سيما اعلام آمادگي كرد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) به نقل از پايگاه اطلاع رساني وزارت كشور، نامه‌ي جهانبخش خانجاني به رحماني فضلي به اين شرح است:
احتراما، وقوف جامع و كامل جنابعالي بر اهميت مشاركت گسترده و فراگير مردم در انتخابات هفتمين دوره‌ي مجلس شوراي اسلامي، نمي‌تواند مانع از تذكر مصاديقي باشد كه به زعم آگاهان سياسي حاكي از رفتارهاي جانبدارانه و غير مشاركت جويانه‌ي آن سازمان محترم در بخش‌هاي مختلف خبري و تحليلي است.
در اينجا صرفا جهت مزيد اطلاع، به پخش موارد ذيل از جانب آن سازمان، درباره‌ي نحوه‌ي برگزاري انتخابات به اختصار اشاره مي‌نمايد:
‌١- سيماي جمهوري اسلامي در تاريخ ‌١٥/١٠/٨٢ در شبكه‌ي ‌٣ ساعت ‌١٩:25 دقيقه به ارزيابي عملكرد مجلس ششم پرداخت كه در آن آقاي خواجه سروري در پاسخ به سئوال عملكرد مجلس ششم گفت: ‹‹مردم انتظار داشتند مجلس در قانون‌گذاري حداقل بحث مشكلات اقتصادي را حل كند و در حوزه‌ي سياسي كه شعار اكثر مجلس ششم بود موفق عمل كند، در ارزيابي عملكرد مجلس ششم متأسفانه با توجه به دو محور فوق چندان موفق نبود.›› سپس در مصاحبه با مردم عنوان شد كه ‹‹ اوايل به مردم وعده مي‌دهند ولي مي‌روند و پشت سرشان را نگاه نمي‌كنند... كاري براي جوانان انجام نمي دهند، مي‌توانستند در بخش كشاورزي سرمايه‌گذاري كنند، ولي به سمت مونتاژ روآوردند.››
‌٢- در خبر ساعت ‌٢١ روز جمعه مورخه ‌١٧/١٠/٨٢ در شبكه‌ي اول از قول سخنگوي هيأت مركزي نظارت بر انتخابات پس از رديف شدن يكسري از واژگان منفي در مورد صلاحيت داوطلبان اعلام شد: ‹‹ آمار تفكيكي در مورد استعلام‌هاي مراجع چهارگانه درباره‌ي افرادي كه رد صلاحيت شده‌اند نشان مي‌دهد ‌٥/١٢ درصد فساد مالي، ‌٥/١٣ درصد فساد اخلاقي، ‌٥/١٤ درصد سابقه‌ي هواداري و عضويت در گروهك‌هاي ضد انقلاب، ‌٥/١٣ درصد تقيد نداشتن به مباني اسلامي، ‌٨/٦ درصد سابقه‌ي نشر اكاذيب و تشويش اذهان عمومي و ‌٧/١٥ درصد سابقه‌ي سؤ شهرت داشته‌اند.››
‌٣- در برنامه‌ي آنسوي خبرهاي ساعت ‌١٩ شبكه‌ي اول، ‌١٣/١٠/٨٢ درباره‌ي تأييد صلاحيت برخي داوطلبان كه توسط هيأت‌هاي اجرايي، رد صلاحيت شده بودند، در اقدامي معنادار اعلام شد كه ‹‹ برخي ثبت نام كنندگان واجد شرايط شركت در رقابت انتخاباتي شناخته نشدند، اما در دو روز گذشته و بعد از پايان مهلت قانوني هيأت اجرايي صلاحيت برخي از اين افراد را تأييد كرد.
اين اقدام سؤالات و واكنش‌هايي را در جامعه مطرح كرد. از جمله اين كه آيا بررسي صلاحيت‌ها در هيأت‌هاي اجرايي با دقت همراه نبوده كه اكنون بار ديگر آن هم بعد از پايان مهلت قانوني برخي افراد رد صلاحيت شده، تأييد صلاحيت مي‌شوند؟››
‌٤- در شبكه‌ي اول سيما در برنامه‌ي آنسوي خبرها در تاريخ ‌١٥/١٠/٨٢ عملكرد هيات‌هاي اجرايي در زمينه‌ي بررسي صلاحيت كانديداهاي نمايندگي بررسي شد. در اين برنامه سعي بر آن بود كه به بيننده القا شود كه وزارت كشور علي‌رغم تاكيد بر قانونگرايي و موضوع مراجع چهارگانه، به موازات برخي افراد جناح‌ها و ... به انتقاد از عملكرد هيأت اجرايي پرداخته و در اين راه تا آنجا پيش رفته است كه حتي دو تن از فرمانداران را نيز عزل كرده است و اين در حالي بوده كه به زعم مجري برنامه، هيأت اجرايي طبق قانون از سوي خود فرماندار و يا بخشدار انتخاب و پيشنهاد شده است و لذا در ادامه‌ي برنامه با آقاي سالمي (فرماندار معزول آبادان) در جهت تاييد عملكرد هيأت گفتگو شد كه وي رد صلاحيت‌ها را تاييد كرده و اظهار داشت كه ‹‹نمي تواند از حق بگذرد.›› همان گونه كه مشخص است نحوه‌ي پخش برنامه و اظهارات مجري به نحوي بوده است كه نشان از تشتت و اختلاف در درون وزارت كشور داشته است.
‌٥- جدول پيوست در سه صفحه نشانگر نحوه‌ي حضور مدعوين در بخش‌هاي مختلف خبري و تحليلي شبكه‌هاي ششگانه‌ي آن سازمان درباره‌ي مسايل انتخابات اخير از تاريخ ‌٤/١٠/٨٢ لغايت ‌١١/١٠/٨٢ است، كه نگاهي گذرا به تركيب آن مدعوين، خود گوياي همه‌ي مطالب است.
‌٦- توجه به جملات ذيل نيز كه از زبان كارشناسان مدعو آن سازمان بر روي آنتن گيرنده‌هاي شنوندگان آن رسانه‌ي ملي قرار گرفته است مي‌تواند جالب توجه باشد:
- ‹‹ احساس مي‌كنيم مجلس نتوانسته به اندازه‌ي كافي نقش نظارتي خود را ايفا كند)
(برنامه‌ي انتخاب هفتم - شبكه‌ي ‌٥ ساعت ‌٢٠:50)
- ‹‹ مردم با مشاركت خود و گاه اگر اقتضا كند با عدم مشاركت خود، نظر خود را به دولتمردان اعلام كرده اند...››
(برنامه‌ي ‌٢٤*25 شبكه‌ي ‌٣- ساعت ‌٢٢:20)
- ‹‹ با اعلام نظر هيات‌هاي اجرايي برخي شهرها درباره‌ي صلاحيت داوطلبان، برخي افراد، جناح‌ها و دستگاه‌ها از اين اعلام نظرها كه بر مبناي پاسخ استعلام از مراجع چهارگانه صورت گرفته بود، انتقاد اعتراض كرده و خواستار تجديد نظر در آن شدند.››
(مجري برنامه آنسوي خبرهاي ‌١٩:30 مورخه‌ي ‌١٥/١٠/٨٢)
- ‹‹ اينها كدام جوان را تا حالا توانسته‌اند سركار ببرند؟ ‌١٢ سال است اين بدبختي را داريم... كاري براي جوانان انجام نمي دهند... وقتي قانوني مي‌گذارند و بعد آن را بر مي‌دارند اين نشان دهنده‌ي رايزني‌هاي ناموفق است.››
(شبكه‌ي ‌٣ ساعت ‌١٩:25 برنامه‌ي ‌٢٤*25 مورخه‌ي ‌١٥/١٠/٨٢)
-‹‹ تاييد برخي از رد صلاحيت‌شدگان هيات‌هاي اجرايي آن هم پس از پايان زمان بررسي صلاحيت‌ها در هيات‌هاي اجرايي و شبهاتي كه در مورد قانوني بودن اين اقدام ايجاد شده اين سئوال را موجب مي‌شود كه آيا اين اقدام، اقدامي قانوني بوده است؟››
(برنامه‌ي آنسوي خبرها €? ساعت ‌١٩ شبكه‌ي اول مورخه‌ي ‌١٣/١٠/٨٢)
همان گونه كه ملاحظه مي‌فرمائيد هيچكدام از مطالب فوق الذكر نمي‌تواند در جهت جلب مشاركت عمومي مردم براي حضور در انتخابات هفتمين دوره‌ي مجلس شوراي اسلامي قلمداد شود، از اين رو خواهشمند است دستور فرماييد برنامه‌ريزان محترم آن رسانه‌ي ملي جهت اخذ ديدگاه‌هاي كارشناسي وزارت كشور و اتخاذ مواضعي همسو با منافع ملي كشور، اقدام لازم مبذول فرمايند، ضمن آن كه اينجانب آمادگي خويش را جهت بحث و تبادل نظر در اين باره اعلام و در انتظار پاسخ مثبت جنابعالي خواهم بود.

همچنين رييس كميته اطلاع رساني ستاد انتخابات كشور در نامه‌اي ديگر به معاون سياسي سازمان صدا و سيما نسبت به عدم قرائت و تلخيص اطلاعيه‌هاي صادره از سوي اين ستاد اعتراض كرد.
به گزارش ايسنا به نقل از پايگاه اطلاع رساني وزارت كشور، جهانبخش خانجاني در اين نامه با اشاره به ماده‌ي ‌١٤ قانون انتخابات مبني بر الزام پخش اعلاميه‌ها و اطلاعيه‌هاي انتخاباتي توسط صدا و سيما، از اين سازمان خواسته است كليه‌ي اطلاعيه‌ها و اعلاميه‌هاي ستاد انتخابات كشور را بدون گزينش و انتخاب پخش كند.
متن نامه به رحماني فضلي به شرح زير است:
احتراما همان گونه كه مطلعيد ماده‌ي ‌١٤ قانون انتخابات مجلس شوراي اسلامي تصريح مي‌دارد: «سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران مكلف است علاوه بر تبيين جايگاه مجلس و وظايف نمايندگان، برنامه‌هاي آموزش انتخاباتي را كه وزارت كشور يا هيأت مركزي نظارت منتخب شوراي نگهبان ضروري تشخيص مي‌دهند و همچنين كليه‌ي اعلاميه‌ها و اطلاعيه‌هاي مربوط به انتخابات را از شبكه‌ي سراسري يا محلي صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران پخش نمايد»
اما علي‌رغم تأكيد قانون، اطلاعيه‌ي صادره‌ي ستاد انتخابات كشور در روز يكشنبه مورخ ‌٢١/١٠/٨٢ فقط يك بار به صورت تلخيص شده و ناقص در اخبار ساعت ‌٢٤ شبكه‌ي ‌٥ سيما قرائت شد.
همچنين با توجه به تلخيص مفاد و محتواي ساير اطلاعيه‌هاي وزارت كشور كه به دفعات در آن سازمان محترم صورت پذيرفته و موجب خدشه به محتواي كلي آنها شده، لذا خواهشمند است دستور فرماييد بيانيه‌ي مورخ ‌٢١/١٠/٨٢ اين وزارتخانه و نيز كليه‌ي اعلاميه‌ها و اطلاعيه‌هاي وزارت كشور و ستاد انتخابات كشور، بدون گزينش و انتخاب، و بنا به اهميت مفاد آنها بدون تلخيص و تقطيع عينا در بخش‌هاي مختلف خبري آن رسانه‌ي محترم انعكاس يابد.
اميد است با توجه به تأكيد قانون بر تكليف آن دستگاه محترم در نحوه‌ي انعكاس اطلاعيه‌هاي رسمي وزارت كشور، عنايت لازم در اين خصوص بيش از پيش مبذول كرده و اين دفتر را از نتيجه مطلع فرمايند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/3451

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'دو نامه‌ ستاد انتخابات كشور به صدا و سيما، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016