جمعه 26 دي 1382

محمدرضا خاتمي در پاسخ به خبرنگاران: نتيجه‌ي ادامه تحصن احقاق حق مردم است، بخش اول، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس مجلس شوراي اسلامي
محمدرضا خاتمي در ادامه‌ي نشست خبري با خبرنگاران، به سوالات آنها پاسخ گفت.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، سخنگوي نمايندگان متحصن در پاسخ به اين سوال كه عده‌اي اين تحصن را بهانه‌اي براي داغ كردن تنور انتخابات مي‌دانند اظهار داشت: اين را نمي‌توان انكار كرد كه به خاطر حركت‌هاي تخريبي، اعتماد مردم به اركان نظام كاهش يافته است. اصلاح‌طلبان اين هشدار را به كساني كه درصدد تخريب برآمدند مي‌دادند كه كاري نكنند كه هيچ نكته‌ي اتكايي براي مردم در نظام باقي نماند؛ زيرا در اين صورت نگاه آنها به خارج از نظام معطوف مي‌شود. آنها تيشه به ريشه‌ي خود و نظام زدند و در بي‌اعتماد كردن مردم موثر بودند، نه نمايندگان.
وي با اشاره به اين‌كه خواست نمايندگان متحصن، احقاق حقوق ردصلاحيت‌شدگاني است كه در بيرون مجلس هستند، اظهار داشت: اگر بحران ردصلاحيت آنها حل شود، حتي اگر 80 نماينده‌ي ردصلاحيت شده بمانند به تحصن خود پايان مي‌دهيم؛ زيرا از حق خود مي‌توانيم بگذريم اما از حق مردم نه.
خاتمي تصريح كرد: نمايندگان به دنبال مسايل شخصي خود نيستند و حدس‌مان اين است كه بسياري از نمايندگان تاييد صلاحيت نخواهند شد، اما اگر انتخابات آزاد باشد به خواسته‌ي خود رسيده‌ايم.
وي تبليغات درباره‌ي اين تحصن را نادرست عنوان كرد و ادامه داد: آينده نشان مي‌دهد كه ما روي خواسته‌ي ملي خود ايستاده‌ايم و اين حركت ساختگي نيست. تفاوت اصولي در راهكارهاي متحصنين و كساني كه دست به ردصلاحيت گسترده زده‌اند شائبه‌ي ساختگي بودن تحصن را از بين مي‌برد.
به اعتقاد وي با گذشت زمان، تبليغات سوء از بين مي‌رود و مردم به واقعي بودن اين تحصن بيشتر پي مي‌برند.
وي مواضع رسانه‌ي ملي را دليلي ديگر بر رد شائبه‌ي ساختگي بودن تحصن عنوان كرد و اظهار داشت: اگر ساختگي بود، رسانه‌ي ملي كه به سخنگوي حزبي و جناحي تبديل شده است بيش از همه در راستاي آن حركت مي‌كرد، نه اين‌كه حركت نمايندگان را خلاف حركت مسوولان نظام نشان دهد.
سخنگوي نمايندگان متحصن در پاسخ به سوالي درباره‌ي نتايج تحصن و اين‌كه نمايندگان تا چه حد حاضرند هزينه بپردازند، تصريح كرد: ادامه‌ي تحصن هيچ نتيجه‌ي سوئي ندارد و نتيجه‌ي اصلي آن احقاق حق مردم است. اين‌كه تا چه حد موفق شويم بعدا مشخص مي‌شود. حتي اگر يك قدم هم پيش رويم موفقيت محسوب مي‌شود.
وي بيانات مقام رهبري در ديدار با اعضاي شوراي نگهبان و هيات مركزي نظارت را نشانه‌ي مثبتي ارزيابي كرد و ادامه داد: در اين مسير چاره‌اي نخواهد بود كه براي رسيدن به درجات مختلف، كساني نيز در برابر خواسته‌هاي متحصنين، ايستادگي كنند.
خاتمي تبعات سوء اين تحصن را متوجه كساني دانست كه به صورت غيرقانوني درصدد تحميل انتخابات فرمايشي به مردم هستند.
نماينده مردم تهران در خانه ملت، ايستادگي نمايندگان بر حركت خود را ارزشمند دانست و تاكيد كرد: همه‌ي هزينه‌ها را مي‌پذيريم تا انتخابات آزاد داشته باشيم. براي جمهوريت همه‌ي هزينه‌ها را مي‌پردازيم و هيچ دستاورد بدي نخواهيم داشت، جز موارد مثبت كه روز به روز مشخص خواهد شد.
خاتمي در پاسخ به سوال خبرنگار ديگري در اين خصوص كه در جلسه‌ي غيرعلني رييس‌جمهور با نمايندگان، هدف از ردصلاحيت‌ها برخورد با حكومت سكولار عنوان شده است، ادامه داد: در جلسه‌ي غيرعلني مطالب زيادي گفته شد و چون رييس‌جمهور صريحا گفته‌اند كه اين مطالب عنوان نشود، از اعلام آنها معذورم. رييس‌جمهور در اين جلسه كدهايي دادند كه بيشتر به ستاد ضداصلاحات مربوط مي‌شد. در اين جلسه عنوان شد كه روند ردصلاحيت‌ها بيشتر براي چيدن مجلس هفتم است و اكنون براي بي‌اثر كردن راي مردم تلاش مي‌شود. هرگز اين مطرح نشد كه ردصلاحيت‌ها در برابر انديشه‌هاي سكولار و لائيك است.
وي افزود: در اين جلسه عنوان شد كه ردصلاحيت‌ها نوعي تسويه‌حساب جناحي و سياسي براي بي‌اثر كردن راي مردم است و اگر انتخابات آزاد باشد، آنها راه به جايي نخواهند داشت.
نايب رييس مجلس در پاسخ به اين‌كه آيا اين تحصن‌كنندگان، مقاومت يا استعفا را برمي‌گزينند اظهار داشت: مقاومت اگر به اين معنا باشد كه از ابزارهاي قانوني استفاده كنيم، حتما چنين خواهد بود. بحث استعفاي دسته‌جمعي از مطالبي است كه در جمع متحصنان مطرح است. مقاومت به معناي خروج از چارچوب قانون نيست، و هرگز از اين چارچوب پايين نمي‌رويم.
وي درخصوص مواضع گروه‌هاي دوم خرداد با تاكيد بر اين‌كه وي سخنگوي متحصنين است و به صفت شخصي يا حزبي صحبت نمي‌كند، به پلاكاردي كه ستاد هماهنگي دوم خرداد براي متحصنين فرستاده بود اشاره كرد و گفت: طبق آمار، اگر فقط رهنمودهاي رهبري محقق شود وضعيت دگرگون خواهد شد؛ زيرا 1370 ردصلاحيت، عدم احراز صلاحيت بود كه مقام رهبري تاكيد داشتند اين بايد عرفي و عقلي باشد؛ در حالي كه اكثريت اين افراد، آشنا و چهره‌هاي صاحب فضل، دانش و شهرت هستند. هم‌چنين 1588 نفر از ردصلاحيت‌شدگان نيز از سوي مراجع چهارگانه هيچ گزارشي براي آنها عنوان نشده بود و مثلا استناد به يك سخنراني بود كه هيچ مدرك و سند قانوني براي آن وجود نداشت. بر اساس فرمايش رهبري، هيچ توجيه شرعي و قانوني براي شوراي نگهبان در ردصلاحيت اين افراد وجود ندارد.
وي افزود: اگر اراده بر اصلاح روش‌هاي غلط و التزام به سخن‌هاي رهبري باشد، بايد شاهد حل اين بحران باشيم. در غير اين صورت برنگرداندن اين ردصلاحيت‌ها ادامه‌ي روند غيرقانوني است كه هيات‌هاي مركزي نظارت در پيش گرفته‌اند و ما هم‌چنان تحصن خود را ادامه مي‌دهيم و تا مراحل بعدي پيش مي‌رود.
وي در پاسخ به سوال خبرنگار ديگري كه رييس‌جمهور در جلسه‌ي غيرعلني عنوان كرده بود كه در جلسات شما عليه دين چه مي‌گذرد، اظهار داشت: خوب بود دوست‌مان مي‌گفتند كه اين اظهارات را از كجا آورده‌اند؛ زيرا يا درست نگفته‌اند و يا اين‌كه با وجود اين‌كه آقاي خاتمي تاكيد داشتند مذاكرات جلسه‌ي غيرعلني جايي عنوان نشود، فردي كه اين اظهارات را به ايشان گفته به عهد خود عمل نكرده و مورد اعتماد نيز نيست. آقاي خاتمي خطاب به متحصنين نگفتند و منظورشان متحصنين نبودند. اين‌كه منظور آقاي خاتمي چه بوده بايد خودشان يا دفترشان اعلام كنند. حتي آقاي خاتمي در جلسه از اعضاي شاخص يكي از گروه‌ها به دليل موضع‌گيري دقيق و جدا كردن خط خود از كساني كه مسيرهاي ديگر دارند تشكر كرد.
وي درباره‌ي اين‌كه آيا متحصنين قائل به توقف و تعليق انتخابات هستند، اظهار داشت: توقف و يا تعليق انتخابات بر عهده‌ي دولتي است كه مي‌خواهد مجري يك انتخابات آزادانه يا فرمايشي باشد. افتخار دولت كوتاه نيامدن از مواضع خود در برگزاري انتخابات آزادانه و پافشاري بر حقوق مردم است. از طرف متحصنين درخواستي براي توقف انتخابات نشده است، اما خواسته‌اند كه دولت مجري انتخابات آزادانه و عادلانه شود. اگر نمي‌خواهد انتخابات فرمايشي برگزار شود، خود بايد تصميم بگيرد.
خاتمي درباره‌ي مواضع متحصنين در برابر صدا و سيما اظهارداشت: مواضع متحصنين در برابر صدا و سيما مشخص است، به خاطر اخبار انحرافي و غلطي كه اين رسانه مي‌داد از پذيرفتن دوربين‌ها و ميكروفن‌هاي آنها در دو روز اخير معذور بوده‌ايم و اميدواريم اين رسانه‌ي ملي در كار خود تجديدنظر كند و از موضع يك رسانه‌ي ملي و نه يك جناح به مسايل نگاه كند.
ادامه دارد ...

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/3493

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'محمدرضا خاتمي در پاسخ به خبرنگاران: نتيجه‌ي ادامه تحصن احقاق حق مردم است، بخش اول، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016