جمعه 26 دي 1382

محمدرضا خاتمي در پاسخ به خبرنگاران: متحصنين خواستار برگزاري انتخابات آزاد هستند، بخش آخر، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس مجلس شوراي اسلامي
به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، سخنگوي نمايندگان متحصن در ادامه‌ي جلسه پرسش و پاسخ با خبرنگاران اظهار داشت: ما در چند روز اخير با استفاده از وسايل ارتباطي مكتوب و الكترونيكي، مواضع خود را عنوان كرده‌ايم و ارتباط مستقيم با حوزه‌هاي انتخابيه در دستور ما هست، و در اثر همين فعاليت‌ها شاهديم كه آگاهي و هوشياري مردم نسبت به خبرهاي تحصن بيشتر مي‌شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

محمدرضا خاتمي هم‌چنين در پاسخ به خبرنگاري كه به جلوگيري از تحصن‌هاي ديگر از سوي وزارت كشور اشاره كرده بود، اظهار داشت: نمي‌دانم آيا در جايي وزارت كشور از تحصن‌ها جلوگيري كرده يا نه. اگر خلاف قانون باشد كه وظيفه‌ي نمايندگان مردم است كه رسيدگي كنند و اگر قانوني بوده كه ما از اقدام خلاف قانون حمايت نمي‌كنيم.
وي در پاسخ به خبرنگاري كه با استناد به بيانيه‌ي كنگره‌ي مشاركت تلقي رد حكومت ديني و قرائت رسمي از دين از سوي اين حزب داشت و اين‌كه رييس‌جمهور نيز در جلسه‌ي غيرعلني به اين نكته اشاره كرده بود، اظهار داشت: شايد ايشان مستقيما با آقاي خاتمي در ارتباطند؛ چون من كه هم برادر ايشان هستم و هم دبيركل حزب مشاركت، چنين مطلبي را نمي‌دانم. مطالب آن جلسه مشخص است. ما نبايد مار بكشيم بلكه بايد مار بنويسيم. دين رسمي اسلام و مذهب رسمي شيعه است و همه پذيرفته و معتقد و ملتزمند به آن. حتي برادران اهل تسن نيز به آن التزام دارند. دوران اين‌كه اذهان مردم را با لفاظي منحرف كنيم گذشته است. منظور از دين رسمي و حكومتي اين است كه حكومت نمي‌تواند طرفدار قرائتي خاص از دين باشد كه بين علما نيز جايگاهي ندارد. در قرائتي كه از دين مي‌شود عده‌اي راي مردم را زينت مي‌دانند، نه منشأ اثر. اگر دين رسمي را به اين معني بدانيم، همان‌طور كه مورد اعتراض ماست، رييس‌جمهور نيز به آن اعتراض دارند. حتي اولين كسي كه بحث قرائت‌هاي مختلف از دين را مطرح كرد، رييس‌جمهور بود. انتقاد از دين رسمي، انتقاد از اين تنگ‌نظري‌هاست كه به اسم دين، برداشت خود را جايگزين دين مي‌كند و هم‌چنين اعتراض به اين‌كه با اين برداشت، عده‌اي را كه مخالف آنها هستند به جرم بي‌ديني و مخالفت با قانون، ردصلاحيت مي‌كنند.
وي با اشاره به اين‌كه براي حكومت، يك چارچوب كلي به نام قانون اساسي وجود دارد و براي پيش بردن آن مجلس و مبناي آن قوانيني است كه مجلس مي‌نويسد، تصريح كرد: هيچ حكومتي نمي‌تواند خلاف آن قانون حركت كند. آن‌چه مبناي كار حكومت است قانون است، نه قرائت‌هاي مختلف كه از دين وجود دارد.
خاتمي در پاسخ به اين‌كه آيا تحريم انتخابات در دستور كار متحصنين است، اظهار داشت: متحصنين يك حزب و يا گروه و يا تشكل خاص نيستند. اين موضوع مربوط به احزاب و گروه‌هاست. هدف متحصنين، برگزاري انتخابات است و جز آن خواسته‌ي كمتر يا بيشتري ندارند.
وي در پايان با تاكيد بر اين‌كه متحصنين خواستار برگزاري انتخابات آزاد هستند، اظهار داشت: معتقدم اگر انتخابات آزاد و قانوني برگزار شود، مردم رغبت بيشتري براي حضور در انتخابات خواهند داشت.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/3495

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'محمدرضا خاتمي در پاسخ به خبرنگاران: متحصنين خواستار برگزاري انتخابات آزاد هستند، بخش آخر، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016