شنبه 27 دي 1382

گزارش ايلنا از هفتمين روز تحصن نمايندگان، متحصنين روزه سياسي گرفتند، ايلنا

تهران-خبرگزاري كار ايران
هفتمين روز از تحصن نمايندگان در مجلس شوراي اسلامي از ساعت 4 بعدازظهر امروز آغاز شد.
در اين تحصن كه همراه با روزه سياسي نمايندگان است، شخصيت‌‏هايي از جمله"عرب سرخي"، "صالح نيكبخت" و "نعمت احمدي" حضور دارند.
به گزارش خبرنگار پارلماني ايلنا ، علي مزروعي در سخناني در اين مراسم گفت: عده‌‏اي قصد دارند با تغيير در صورت مساله موضوع تحصن، چنين وانمود كنند كه كسانيكه رد صلاحيت شده اند طرفدار سكولاريسم هستند ولي ما طرفدار حكومت ديني هستيم؛ حكومت ديني با قرائت جمهوري و نه با قرائت استبداد.
وي افزود: ما طرفدار جمهوري اسلامي هستيم.
مزروعي كه در جمع متحصنين صحبت مي‌‏كرد گفت: دعوا بر سر اين است كه يك عده خود را به حكومت چسبانده اند و حاضر نيستند از آن جدا شوند. اگر دعوا بر سر خدمت كردن افراد به مردم است بگذاريد به انتخاب مردم؛ چرا با ردصلاحيت‌‏ها ما را از عرصه خارج مي كنيد؟
وي تصريح كرد : شما حق انتصاب شدن و حاكميت را از مردم مي گيريد و بعد انتظار داريد ما چيزي نگوييم. اگر شما راست مي گوييد خودتان را در وضعيت راي مردم قرار دهيد.
مزروعي با اشاره به اينكه در اين مملكت عقل جايي ندارد، زيرا اگر عقل‌‏ها كار مي كرد ما به اين روز نمي‌‏افتاديم، گفت : متاسفانه ما هنر حكومت داري را از تاريخ گذشته نياموخته‌‏ايم، در حاليكه بزرگترين كار حضرت امام (ره) اين بود كه مي‌‏خواست هنر حكومتداري را به ما بياموزد.
وي با تاكيد بر اينكه اوضاع دارد به شكلي پيش مي رود كه ما حسرت كشورهايي چون كويت و اردن را بخوريم گفت: آقايان معتقدند كه در اين 4 سال مجلس و 6 سال حكومت اصلاحات، شما به دنبال توسعه سياسي بوده ايد و مسايل فرهنگي - اقتصادي را فراموش كرده ايد. حالا سوال من از شوراي نگهبان اين است كه اين رد صلاحيت ها چه مشكلاتي را از مشكلات اقتصادي مردم حل مي كند؟
مزروعي خاطر نشان كرد : نظريه "حذف" جواب نمي دهد؛ راه حكومتداري از راه "جذب" مي گذرد كه هر ايراني بتواند در اين راه تلاش كند.
فاطمه راكعي نماينده تأييد صلاحيت شده تهران در مراسم سخنراني امروز متحصنين نسبت به تأييد صلاحيت خود اعلام برائت كرد و گفت: با توجه به اينكه بسياري از همفكرانم كه از فرزندان امام (ره) و انقلاب هستند، بدون استناد قانوني رد صلاحيت شده‌‏اند، ظاهراً در تأييد صلاحيت بنده اشتباهي رخ داده كه به من توهين بسيار بزرگي شده است.
به گزارش خبرنگار پارلماني ايلنا ، وي از تأييد صلاحيت خود به عنوان شوك بزرگي ياد كرد و گفت: با اين رد صلاحيت گسترده، بهترين و شناخته شده‌‏ترين فرزندان امام (ره) و انقلاب را مي‌‏خواهند از صحنه سياسي حذف كنند و فرصتي يافتند براي قلع و قمع تفكر امام (ره).
وي شعري را كه در مدح امام (ره) سروده بود، قرائت كرد و از آن به عنوان تو دهني براي كساني ياد كردند كه به نام اسلام، انگ عدم التزام به اسلام را به نمايندگان زده‌‏اند.
وي انگيزه رد صلاحيت‌‏ را عناد با جمهوريت دانست و گفت: اين جريان، عناد سرسختانه‌‏اي با جمهوري اسلامي دارند.
وي همچنين از عملكرد صدا و سيما انتقاد كرد و گفت: ما بايد عليه صدا و سيما اعلام جرم كنيم.
راكعي سخنان رهبري و تلاش‌‏هاي خاتمي را مثبت ارزيابي كرد و گفت: اگر به اين توصيه‌‏ها توجه نشود و حتي يك نفر هم غير قانوني رد صلاحيت شود، تحصن ادامه مي‌‏يابد.
وي گفت: كسانيكه ادعا دارند ذوب در ولايت فقيه هستند، در مقابل صحبت‌‏هاي ولي فقيه موضع‌‏گيري مي‌‏كنند كه اين مساله نشان از يك نافرماني مستقيم دارد
صالح نيكبخت با بيان اين مطلب كه رد صلاحيت‌‏ها با هيچ معيار و مقياسي نمي‌‏خواند، گفت: نمايندگان صريحا اعلام كنند كه تحصن براي خودشان نيست، بلكه براي اين است كه روند رد و تائيد صلاحيت‌‏ها منطبق با قانون نبوده است.
به گزارش خبرنگار پارلماني ايلنا ، اين حقوقدان و وكيل مدافع زندانيان ملي - مذهبي كه در جمع متحصنين صحبت مي‌‏كرد گفت: وقتي حقوق مردم به خطر مي‌‏افتد مجلس بسيج مي‌‏شود كه از حقوق مردم دفاع كند، ولي اين بار حقوق مجلسي كه بايد مدافع مردم باشد به خطر افتاده است.
وي با اشاره به اينكه رد صلاحيت‌‏ها مطابق قانون و هيچ معياري نيست گفت: رد صلاحيت افراد بايد به استناد قانون و براساس اسناد و مدارك معتبر باشد و اين اسناد و مدارك معتبر حتما بايد مكتوب باشد.
وي تصريح كرد: در بحث تعيين صلاحيت‌‏ها يك ادعا داريم و يك بحث شهادت، ادعا بايد در محكمه ثابت شود اما شهادت سند تلقي نمي‌‏شود.
وي افزود: بنابراين اين رد صلاحيت كه انجام شده و عموما از گفته‌‏هايي است كه آقايان به هيات نظارت منتقل كرده‌‏اند و جزء شهادت است، قابل قبول نيست.
وي تصريح كرد: نه براساس وجدان سياسي بلكه منطبق بر قانون انتخابات مصوب سال 78 اين گونه رد صلاحيت‌‏ها قابل پذيرش نيست.
صالح نيكبخت افزود: اين قانون صريحا اعلام مي‌‏كند كه 4 مرجع جزو مراجع استعلام هستند و غير از اين 4 مرجع هيچ مرجعي قابل قبول نيست.
وي توصيه كرد: حقوقدانان ديگر نيز درباره رد صلاحيت‌‏ها، مواردي را كه با قانون تطبيق ندارد، بيان كنند.
وي در پايان از نمايندگان خواست در گفتارشان اعلام كنند كه اين تحصن فقط براي دفاع از حقوق خودشان نيست.
گفتني است، در مراسم تحصن امروز نمايندگان مجلس، اعضاي انجمن اسلامي معلمان نيز حضور دارند.
داود سليماني در اعتراض به رد صلاحيت‌‏ها گفت: به شوراي نگهبان اعلام مي‌‏كنيم اين نسل با زبان قانون با شما سخن مي‌‏گويد، اگر عمل نكنيد، فردا اين نسل و نسل بعد با زبان قانون با شما سخن نخواهند گفت.
به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري كار ايران، ايلنا، وي كه در جمع متحصنين سخنراني مي‌‏كرد، افزود: مسؤولان بزرگ نظام و افراد بي‌‏طرف كه در اين مملكت به عنوان شخص عادل شناخته مي‌‏شوند، هيأتي تشكيل دهند تا ببينند اطلاعاتي كه سليماني در اينجا مي‌‏دهد و يا صحبت‌‏هاي او دروغ است يا خير؟
وي تصريح كرد: اگر راست است بپذيريد و اجازه ندهيد جمهوري ذبح شود و با اشد مجازات با مجرمان ذبح قانون برخورد شود.
نماينده تهران با اشاره به اينكه ظاهرا مشكل، جريان اصلاح طلبي و اصلاحات است، گفت: تجربه خاتمي و مجلس ششم براي عده‌‏اي تلخ است و بعد از شكل گيري دولت خاتمي و اين مجلس اعلام كردند كه ما اشتباه كرديم و از اين مجلس توبه مي‌‏كنيم؛ گفتند ما اجازه نخواهيم داد اين مجلس تكرار شود و خواستند كه با اين رد صلاحيت‌‏ها، اصلاحات را رد كنند، نه فقط اين 80 نماينده را.
وي ادامه داد: اينكه آقاي كروبي مي‌‏گويد شما داريد مجلس از پيش تعيين شده را به رأي مي‌‏گذاريد يا سخنان رئيس جمهور، متكي به آمار و اعداد است.
وي با تأكيد بر اينكه نحوه گزينش و چينش افراد را افشاء مي‌‏كنم، افزود: اگر شما فكر مي‌‏كنيد اين يك برخورد سياسي است و اين 80 نماينده سنگ خود را به سينه مي‌‏زنند، من اعلام مي‌‏كنم داود سليماني به عنوان يك نفر اگر قرار است از طريق لابي‌‏هاي رئيس جمهور و رئيس مجلس تأييد شود، اين تأييد را قبول نمي‌‏كند، چون اين مردم هستند كه بايد تأييد شوند، اينها قانون را و مردم را ذبح كرده‌‏اند.
وي خاطرنشان كرد: كسانيكه فكر مي‌‏كنند با چينش مي‌‏توانند مجلس را درست كنند و به اهداف محافظه كارانه خود برسند بسيار در اشتباه هستند. اصلاحات راه بدون بازگشت است و اين مردم هستند كه از اصلاحات دفاع مي‌‏كنند.
وي افزود: 180 كرسي كه قريب به دو سوم و اكثريت مجلس است از الان تضمين شده انتخاب شده‌‏اند و تنها بين 110 كرسي امكان رقابت است و آقايان براي رقابت بر سر اين 110 كرسي اصلاح طلبان را كه به درجات بسيار پائين بوي اصلاح طلبي برده‌‏اند، تأكيد كرده‌‏اند تا در اين رقابت شركت كنند.
سليماني در پايان گفت: اجازه بدهيد جمهوري اسلامي و تمامي اركان آن به عنوان يك نظام پذيرفته شده همچنان براي ما باقي بماند.
گزارش خبرنگار پارلماني ما حاكيست در مراسم تحصن امروز نمايندگان مجلس، جمعي از زندانيان سياسي قبل از انقلاب نيز حضور دارند.
محمد بسته نگار كه در جمع متحصنين حضور پيدا كرده بود، گفت: شوراي نگهبان بايد در مورد داوطلبان اصل را بر برائت قرار دهد؛ در حاليكه بحث برائت هزاران سال در فقه تدريس شده است اما اكنون هيأت‌‏هاي نظارت نسبت به اين اصل بي‌‏توجه بوده و اصل را بر برائت نمي‌‏گذارند.
به گزارش خبرنگار پارلماني ايلنا، اين فعال ملي ـ مذهبي افزود: شوراي نگهبان بايد بر اساس قانون در خصوص رد صلاحيت‌‏ها اصل را بر برائت بگذارد. رد صلاحيت‌‏ها آنگونه كه در تمام كشور‌‏ها مرسوم است تنها به تعداد محدودي كه محكوميت‌‏هاي جناحي و جزايي داشته باشد، ختم مي‌‏شود اما در كشور ما غير اين اتفاق افتاده است.
بسته نگار گفت: اين خود مردم هستند كه بايد تشخيص دهند كسي صلاحيت دارد يا خير. اگر اين تحصن محدود به اعتراض نمايندگان مجلس نباشد و همه افرادي كه غير قانوني رد صلاحيت شده‌‏اند را دربر بگيرد، مي‌‏تواند موفق باشد.

لطف الله ميثمي نيز با حضور در جمع متحصنين گفت: اگر خدا بخواهد ما هم پشت سر متحصنين قرار خواهيم گرفت.
وي با اشاره به انقلاب سال 57 گفت: آقايان بدانند كه مسؤولان نظام سابق اعتراف كردند كه عدم توجه به قانون و اراده مردم علت سقوط آنها بوده است.
ميثمي تصريح كرد: همچنين از شوراي نگهبان مي‌‏خواهيم حداقل به منافع خود توجه كنند نه به منافع ملت چرا كه اين روندي كه در پيش گرفته جايگاه خود را سست مي‌‏كند.
گفتني است فيض الله عرب سرخي، صالح نيكبخت، جمعي از زندانيان قبل از انقلاب، برخي از اعضاي دفتر تحكيم وحدت و جمعي از اعضاي انجمن اسلامي فرهنگيان نيز در اين تحصن شركت داشتند.
لازم به ذكر است، خبرنگاران امروز نيز به هنگام ورود به مجلس با مشكل مواجه شده و مدت‌‏ها در حفاظت مجلس معطل شدند.

در هفتمين روز از تحصن نمايندگان در مجلس شوراي اسلامي، اين متحصنين روزه سياسي خود را در مكان مجلس افطار كردند.
به گزارش خبرنگار پارلماني ايلنا، متحصنين بعد از افطار، جلسه مجمع عمومي خود را براي بررسي راهكارها و برنامه‌‏هاي آتي ايرن تحصن در محل كميسيون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس برگزار مي‌‏كنند.
گفتني است ادامه مراسم تحصن نمايندگان فردا از ساعت 15 برگزار مي‌‏شود.
ضياء الدين حجازي نماينده دوره اول مجلس ششم كه در مراسم تحصن نمايندگان حضور داشت، در گفت‌‏و‌‏گو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري كار ايران ،ايلنا ، گفت: حضورم در جمع متحصنين صد در صد براي حمايت از نمايندگان ملت است.
سعيديان‌‏فر، نماينده دوره دوم و سوم مجلس شوراي اسلامي نيز در گفت و گو با خبرنگار پارلماني ايلنا، تصريح كرد: نمايندگان بايد محكم بايستند، زيرا قانون دارد زير پا گذاشته مي‌‏شود و حق مردم زير پا گذاشته مي‌‏شود.
وي كه در جمع متحصنين در مجلس حضور داشت، افزود: حتماً تحصن موثر است. افكار عمومي مردم اين شيوه رد صلاحيت‌‏ها را نمي‌‏پسندد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/3550

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گزارش ايلنا از هفتمين روز تحصن نمايندگان، متحصنين روزه سياسي گرفتند، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016