يكشنبه 28 دي 1382

نظر سنجي وزارت کشور درباره انتخابات مجلس هفتم، فارس

بر اساس نظرسنجي انجام گرفته توسط وزارت كشور:
مردم گروهها و احزاب سياسي را نمي شناسند


خبرگزاري فارس:بر اساس نظرسنجي انجام گرفته توسط وزارت كشور در روزهاي شنبه و يكشنبه (13 و 14 دي ماه جاري) مردم نسبت به گروهها و احزاب سياسي شناختي ندارند.

به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از پايگاه اطلاع رساني وزارت كشور نمونه آماري اين نظرسنجي درميان هزار و 931 نفر از شهروندان تهراني با حضور 5/46 درصد زن و 5/53 درصد مرد در ميان گروهاي سني بين 15 تا بالاي 60 سال با تحصيلات 3/35 درصد زير ديلپم، 3/39 درصد ديپلم و 2/18 درصد از جمعيت نمونه را فوق ديپلم و ليسانس انجام گرفته است.
براساس اين گزارش دركنار 4/37 درصد از پاسخگويان براي حضور قطعي در انتخابات، 6/22 درصد اعلام كرده‌اند كه احتمالاً در انتخابات شركت خواهند كرد و 2/9 درصد احتمال عدم شركت در انتخابات و 8/21 درصد از پاسخگويان نيز از عدم شركت در انتخابات مجلس هفتم را اعلام كرده‌اند. علاوه براين 9 درصد پاسخگويان اعلام كرده‌اند كه تاكنون به مساله حضور در انتخابات فكر نكرده‌اند.
نكته قابل توجه دراين نظرسنجي آن است كه؛ با كاهش سن و افزايش سطح تحصيلات، گرايش به شركت در انتخابات نيزكمتر مي‌شود.
دربخشي از اين نظر سنجي 6/21 درصد از پاسخگويان درباره ميزان مشاركت مردم در انتخابات مجلس در مقايسه با انتخابات شوراها معتقد بودند كه مشاركت مردم در انتخابات مجلس بيش از انتخابات شوراها خواهد بود و 1/34 درصد نيز بر اين گمان هستند كه ميزان مشاركت مردم در انتخابات مجلس از انتخابات شوراها كمتر خواهد بود. 7/22 درصد نظر مشخصي نداشته و 5/21 درصد ديگر، معتقد بوده اند كه ميزان مشاركت مردم در انتخابات مجلس تفاوت چنداني با انتخابات شوراها نخواهد داشت.
بر اساس اين گزارش، دلايل پاسخگويان براي عدم شركت در انتخابات؛ 7/26 درصد نارضايتي از عملكرد مجلس ششم، 17 درصد نارضايتي از وضعيت كشور (فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي) 5/11 درصد انتخابات را نمايشي و نمايندگان را از قبل تعيين شده دانسته‌، 2/8 درصد نارضايتي از عملكرد مسؤولان، 2/6 عدم شناخت كافي از كانديداها و 2/4 درصد نيز عنوان كرده‌اند كه نمايندگان مجلس به دنبال منافع شخصي هستند.
علاوه بر اين وجود نظارت استصوابي در رد صلاحيت برخي داوطلبان، مخالفت با نظام، دلايل شخصي، محدود بودن اختيارات مجلس، عدم وجود آزادي ميان در كشور،عملكرد نادرست همراه با استفاده تبليغاتي از زلزله بم از ديگر دلايلي هستند كه كمتر از 2 درصد پاسخگويان به آنها استناد كرده‌اند.
در بخش ديگري از اين نظرسنجي در خصوص ميزان رضايت‌مندي پاسخگويان از عملكرد مجلس ششم ميزان رضايت 59 درصد پاسخگويان نسبت به عملكرد مجلس ششم كم بوده است و 24 درصد پاسخگويان اعلام رضايت بالا كرده‌اند.
62 درصد از پاسخگويان دلايل نارضايتي خود را از عملكرد مجلس ششم، فقدان عملكرد مثبت مجلس در حل مشكلات مردم و وعده آميز بودن مباحث مطرح شده، مشكلات اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي (بويژه اقتصادي)، وجود دو دستگي، درگيري و باند بازي در مجلس، وضع قوانين ناكارآمد و عدم رسيدگي به مشكلات اساسي، وجود بيكاري در كشور، عدم رسيدگي به مشكلات جوانان، سوء استفاده از راي مردم، كمبود امنيت در كشور، سواد و فرهنگ پايين نمايندگان، عدم تلاش مجلس براي باز كردن فضاي سياسي، وجود نظارت استصوابي، بازي با دين، عدم دفاع ارزشهاي انقلاب، مخالفت با نظام، عدم توجه به استانهاي محروم و فرمايشي بودن مجلس از عمده‌‌ترين دلايل نارضايتي پاسخگويان از عملكرد مجلس ششم عنوان شده است.
بر اساس بخش ديگري از نظرسنجي وزارت كشور، 25 درصد پاسخگويان معتقدند كه اصلاح طلبان و گروههاي دوم خردادي بيش از محافظه‌كاران و گروههاي راست (1/13) و افراد مستقل (3/9) احتمال راي آوردن در انتخابات را دارند كه در اين ميان 31 درصد پاسخگويان گرايش به راي آوردن اصلاح طلبان و گروههاي دوم خردادي، 11 درصد گرايش به حضور محافظه‌كاران و گروههاي راستي و 18 درصد تمايل به حضور افراد مستقل داشته اند.
در بخش ديگر اين نظرسنجي،در بررسي ميزان گرايش مردم تهران براي راي دادن به احزاب و گروههاي سياسي همچون كارگزاران سازندگي، جبهه مشاركت، جمعيت موتلفه، جامعه روحانيت مبارز، مجمع روحانيون مبارز، و سازمان مجاهدين انقلاب اكثرا نسبت به فعاليت اين گروهها اظهار بي اطلاعي كرده‌اند كه ميزان اين بي اطلاعي نسبت به كارگزاران 54 درصد، جبهه مشاركت47 درصد، جمعيت موتلفه 59 درصد، جامعه روحانيت مبارز 45 درصد، مجمع روحانيون مبارز 47 درصد، سازمان مجاهدين انقلاب 57 درصد بوده است كه در اين ميان جبهه مشاركت با 6 درصد، بيشترين احتمال راي آوردن را به خود اختصاص داده است.
پاسخگويان به پرسشنامه اين نظرسنجي در خصوص ميزان بي طرفي شوراي نگهبان اظهار كرده‌اند كه 1/11 درصد پاسخگويان معتقد به "بيطرفي" و "عملكرد قانوني" شوراي نگهبان، كاملاً موافق بوده‌اند و 4/13 درصد با اين موضوع نسبتاً موافق، 5/16 درصد نسبتاً مخالف و 2/29 درصد كاملاً مخالف بوده‌اند و 8/29 درصد نيز قضاوتي در اين زمينه نداشته‌اند.
درخصوص عملكرد وزارت كشور نيز 3/14 درصد از پاسخگويان با "بيطرفي" و "عملكرد قانوني" وزارت كشور كاملاً موافق، 24 درصد با اين موضوع نسبتاً موافق، 14 درصد نسبتاً مخالف و 1/15 درصد كاملاً مخالف بوده‌اند و 6/32 درصد نيز در اين زمينه قضاوتي نداشته‌اند.
4/73 درصد پاسخگويان، راديو و تلويزيون را مهمترين منبع خبري خود در زمينه انتخابات عنوان كرده‌اند. 3/8 درصد اعلام كرده‌اند كه اخبار انتخابات بيشتر از طريق "روزنامه‌هاي اصلاح‌طلب" و 5/7 درصد نيز گفته‌اند كه اخبار مربوط به انتخابات بيشتر از طريق گفتگو با ديگران و محاوره به گوش آنها ميرسد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/3575

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'نظر سنجي وزارت کشور درباره انتخابات مجلس هفتم، فارس' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016