يكشنبه 28 دي 1382

مجموعه‌ سخنراني‌هاي انجام شده در هشتمين روز تحصن جمعي از نمايندگان، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس مجلس شوراي اسلامي

* نماينده مردم رزن در جمع متحصنان؛

آنها كه به طبل افترا مي‌كوبند، بدانند كه سرانجامي نخواهند داشت

نماينده مردم رزن در خانه ملت گفت: آنها كه به طبل افترا مي‌كوبند، بدانند كه سرانجامي نخواهند داشت.

به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محمد پيران در هشتمين روز تحصن نمايندگان كه از ساعت 16 آغاز شد در جمع آنها با اعلام اين‌كه براي انتخابات آتي ثبت‌نام نكرده و كانديدا نشده است، گفت: دليل من براي شركت در تحصن، هدف والاي متحصنان است، و در اين تحصن ذي‌نفع نيستم. ضمن آن متحصنان نيز هدف‌شان فقط كسب صلاحيت براي خودشان نيست.

وي گفت: يكي از دوستان به من مي‌گفت كه ثبت‌نام مي‌كردي تا تو را ردصلاحيت مي‌كردند و هزينه براي شوراي نگهبان بالاتر مي‌رفت. اما من اين كار را نكردم؛ چون آن‌قدر اين نظام براي من عزيز است كه نمي‌خواهم به خاطر من هزينه بپردازد. اما ببينيد برخي از افراد در اين نظام مقدس با ما چه‌قدر غيرمنصفانه برخورد مي‌كنند. چرا انقلاب ما بعد از 25 سال به جايي رسيده كه عده‌اي انگشت‌شمار براي كل ملت تعيين تكليف مي‌كنند.

وي به جمله‌اي از حضرت امام(ره) كه فرموده بودند «ميزان راي ملت است» اشاره كرد و اظهار داشت: چرا در برخي نهادها افرادي هستند كه به اين جمله اعتقادي ندارند و به آن عمل نمي‌كنند؟

پيران با ابراز اين عقيده كه هيات‌هاي نظارت برخي افراد صالح و خوب را رد كرده‌اند و در عين حال برخي افراد ناصالح را تاييد كرده‌اند با انتقاد از عملكرد هيات‌هاي نظارت در استان‌ها گفت: شوراي نگهبان، افرادي را جذب كرده كه بعضي از آنها براي تاييد صلاحيت افراد، صلاحيت و دانش كافي ندارند و اين مايه‌ي تاسف است.


* عضو شوراي مركزي انجمن دفاع از آزادي مطبوعات در جمع متحصنان:

ضربه‌اي كه به اعتماد عمومي وارد شده محصول فرصت‌سوزي‌هاست

عضو شوراي مركزي انجمن دفاع از آزادي مطبوعات گفت: تنها راه از بين بردن بدبيني مردم، مقاومت و ايستادگي براي به دست آوردن خواسته‌هاي به‌حق آنها است، لذا هرگونه سازش بينابيني و حل مساله به صورت كدخدامنشانه كه عده‌اي در پي آنند، ضربه‌ي مهلكي به پيكره‌ي اصلاحات است.

به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، محمدجواد مظفر در جمع نمايندگان متحصن گفت: روز جمعه كه در ميان شما حاضر شده بودم خاطرات 24 سال قبل كه به دعوت شهيد بهشتي، يكي از اتاق‌هاي ساختمان را براي دبيرخانه‌ي شوراي انقلاب آماده مي‌كرديم را به ياد آوردم.

وي گفت: در آن روز باور نمي‌كردم كه 24 سال بعد در نظام جمهوري اسلامي همه‌ي ما كه عشق به امام(ره) و انقلاب و ايران داشتيم، در اين‌جا در اعتراض به كاري خلاف قانون به تحصن بنشينيم.

مظفر در قدرداني از عملكرد مجلس ششم گفت: در ميان برخي از مردم و نيز جامعه‌ي روشنفكر ما به مجلس ششم انتقاد مي‌شود؛ اما من اعلام مي‌كنم كه از سال 1376 تا به امروز پايدارترين و ساده‌ترين جريان طرفدار مباني اصلاحات در تمامي نهادهاي اصلاح‌طلبان اعم از دولتي و غيردولتي، مجلس ششم بود. نمايندگان مجلس ششم حتي يك اقدام خائنانه انجام ندادند. هر طرح و لايحه‌اي كه به دنبالش رفتند دقيقا در راه سربلندي و احقاق حقوق بشر بوده است. من مدعي‌ام از آغاز مشروطه تا كنون مجلس ششم يكي از بهترين مجالس بوده است.

وي با اشاره به ردصلاحيت‌ها اظهار داشت: تصور نمي‌كردم كه چنين ردصلاحيتي صورت گيرد اما ظاهرا برخي از دست‌اندكاران تلاش‌شان در جهت ايجاد تفرقه در دوم خرداد بود.

وي به نظرات مردم در مورد تحصن و اعتراض نمايندگان اشاره كرد و گفت: متاسفانه در جامعه‌ي ما عده‌اي مي‌گويند اينها همه‌اش يك بازي براي كشاندن مردم به انتخابات است. اعتماد عمومي ضربه خورده است و اين اتفاق محصول فرصت‌سوزي‌هاست. مردم ايران با بدبيني به همه چيز نگاه مي‌كنند.


* عضو هيات مركزي كانون شوراهاي كار استان تهران در جمع متحصنان:

چرا بعد از بيانات مقام رهبري هيچ تجديدنظري در مورد ردصلاحيت‌ها انجام نشده است؟

عضو هيات مركزي كانون شوراهاي كار استان تهران گفت: من از طرف كارگران استان تهران از ردصلاحيت‌ها متاسفم و مي‌گويم كه ما همه با شما همدرديم و از تحصن شما حمايت مي‌كنيم، و خواهان نهادينه شدن دموكراسي در كشور هستيم.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، ناصر برهاني كه در جمع نمايندگان متحصن سخن مي‌گفت، اظهار داشت: چرا بعد از چند روز پس از سخنراني رهبري هنوز هيچ اتفاقي نيفتاده و در مورد ردصلاحيت‌ها هيچ تجديدنظري نشده است.

برهاني گفت: خوشحاليم كه شما تحصن و اعتصاب را در كشور نهادينه كرديد.

وي در پايان گفت: اگر خاتمي با راي 21 ميليون نفر نتوانست خواسته‌هاي ملت را برآورده كند، ديگر ما چه كاري مي‌توانيم بكنيم.

بر اساس اين گزارش در جمع متحصنين، حجت‌الاسلام كديور، زهدي، حكمت، كشاورز، حسين‌آبادي، احمد زيدآبادي، رياحي، علوي‌تبار، عيسي سحرخيز، محمدجواد مظفر، بعضي افراد شوراي مركزي دفتر تحكيم وحدت، گروهي از انجمن دفاع از آزادي مطبوعات، و فريده غيرت حضور دارند.


* بهمن كشاورز در جمع متحصنان:

علت حضور ما درخواست اجراي قانون است

اگر قوانين به طور محض اجرا و رعايت شود، هيچ‌كس ضرر نخواهد كرد

رييس كانون وكلاي دادگستري مركز اظهار داشت: كانون وكلا از ورود در عرصه‌هاي سياسي ممنوع شده است و حضور ما (كشاورز، رياحي، حسين‌آبادي و فريده غيرت) در جمع متحصنان، از حيث وكيل دادگستري بودن‌مان است و نه نمايندگان وكلا.

به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، بهمن كشاورز در جمع نمايندگان متحصن گفت: حضور ما در اين‌جا از اين باب است كه نفس قانون و نفس اصول، صرف‌نظر از سبقه‌اي كه دارد، براي ما محترم و مقدس است و در پي قانون‌گرايي و اصول‌گرايي و اجراي قانون هستيم.

وي با اشاره به اين‌كه در بررسي مسائل اخير شبهات بسياري در زمينه‌ي اجراي قانون و اجراي اصول وجود دارد؛ اظهار داشت: از جمله به ما آموخته‌اند كه در اصول، اصلي به نام استصحاب داريم. آن چه كه مقام معظم رهبري فرمودند اشاره به همين مطلب بود؛ اما ظاهرا در آن‌چه كه مي‌بينيم اصل استصحاب رعايت نشده و مخدوش است. خروج موضوعي از حكم استصحاب محتاج دليل است. اگر دليل ارايه شود كماكان وضع سابق، مستصحب است و موجود فرض مي‌شود. از جهات مختلف، علت حضور ما درخواست اجراي قانون، توجه به قانون است، توجه به ضوابط و اصول و قانون محض، بدون گرايش‌هاي خاص و بدون تفسيرهاي به راي از قانون است. بنابراين در اين حد ما همراه دوستاني خواهيم بود كه مورد حمايت قانون باشند.

كشاورز گفت: اگر قوانين به طور محض اجرا و رعايت شود، تصور مي‌كنم هيچ‌كس ضرر نخواهد كرد. حال آن‌كه از عدم اجراي قانون و يا اجراي قانون به راي يا عدم رعايت اصول، همگان ضرر خواهند كرد؛ حتي كساني كه مي‌پندارند از اين عدم اجرا منتفع خواهند شد.

هم چنين در ادامه تحصن نمايندگان، بيانيه‌ي گروه‌هاي دوم خرداد استان ايلام از تريبون قرائت شد.


* علي قنبري در جمع متحصنان:

هنوز مردم باور نمي‌كنند تحصن بازي سياسي نيست

نماينده‌ي مردم اردل و فارسان تاكيد كرد: امروز اصلاحات در نقطه‌ي حساس و خطيري قرار گرفته است؛ لذا اصلاح‌طلبان بايد با تمام قوا بايستند و هزينه‌ي اين ايستادن را بپردازند.

به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، علي قنبري در هشتمين روز تحصن نمايندگان، با اشاره به اين‌كه انقلاب اسلامي در قرن 21 در شرايط غريبي به وقوع پيوست، اظهار داشت: اين انقلاب در سايه‌ي تصويري مدرن از اسلام توسط امام(ره) و با رويكردي مردم‌سالار به وقوع پيوست، و به عنوان زلزله‌اي در تاريخ بشريت تفسير شد. اما از همان ابتدا گروه‌هايي تحت عنوان اين‌كه ما بايد حكومت اسلامي داشته باشيم، به مقابله با انديشه‌هاي امام(ره) برخاستند.

وي ادامه داد: متاسفانه در زمان حاضر اين تفكر و انديشه در غياب امام راحل تفسير خاصي از نظارت استصوابي دارد. با كنار زدن جمهوريت، راه قبلي كه توسط امام(ره) طرد شده بود را در جامعه زنده كرد و تلاش دارد مردم را از صحنه‌ي حكومت خارج كند.

وي تحصن صورت گرفته را شخصي ندانست و اظهار داشت: هنوز مردم باور نمي‌كنند كه ما براي احقاق حق آنها ايستاده‌ايم و اين يك بازي سياسي نيست. عملكرد ما قانوني است و خجالت مي‌كشم به عنوان كسي كه 25 سال در پست‌هاي اجرايي مختلف براي نظام جمهوري اسلامي ايران كار كرده‌ام؛ بگويم كه به چه دليل مرا ردصلاحيت كرده‌اند.

وي با تاكيد بر اين‌كه به هيچ عنوان به اسلام خشونت‌طلب و كساني كه خواهان درگيري در جامعه هستند التزامي ندارد، يادآور شد: حاضرم هزينه‌ي اين راه و اصلاح‌طلبي را بپردازم.

بر اساس اين گزارش در تحصن امروز نمايندگان، اعضاي كميته‌ي حمايت از متحصنين استان خوزستان، احمد صفايي‌فر، اعضاي شوراي مركزي سازمان دانش‌آموختگان ايران (ادوار تحكيم وحدت)، محسن كديور، علوي‌تبار و تعدادي ديگر از فعالان سياسي حضور داشتند.


* غلامعلي رياحي در جمع متحصنان:

مجلس ششم لايه‌هاي پنهان را نمايش داد و برخورد با آن طبيعي بود

غلامعلي رياحي وكيل و حقوقدان اظهار داشت: مجلس ششم توانسته است با زيركي، لايه‌هايي را به نمايش بگذارد كه در گذشته پوشيده بود، لذا اين برخوردها با مجلس طبيعي است.

به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، غلامعلي رياحي در جلسه‌ي امروز نمايندگان متحصن ادامه داد: مجلس ششم به اقداماتي دست زد كه سابقا حوزه‌هاي ممنوعه بودند، آنها به اين حوزه‌ها ورود يافتند و شيخ نيشابوري و كميسيون اصل 90 آن‌چنان تحولي را سبب شد كه جرأت بازتوليد اقدامات مشابه را از بين برد، و كساني كه در انديشه‌ي خودسري بودند محدود شدند.

رياحي به ممارست و سماجت كميسيون‌ها قضايي، اصل 90 و نطق‌هاي پيش از دستور نمايندگان اشاره كرد و اظهار داشت:‌ اين كارها توانست جلوي مسايلي مانند قتل‌هاي تهران، خراسان و كرمان را بگيرد. بنابراين بايد به اين مجلس تبريك گفت.

هم‌چنين بعد از سخنراني غلامعلي رياحي، تعدادي از فرمانداران استان زنجان با حضور در تحصن، از اين حركت حمايت كردند.


* علي حكمت در جمع متحصنان:

اگر معامله‌ي پشت پرده‌اي انجام شود، نمايندگان تير خلاص را به اصلاحات زده‌اند

عضو انجمن دفاع از آزادي مطبوعات اظهار داشت: تنها مشكل انتخابات مجلس هفتم ردصلاحيت‌ها نيست و مشكل اصلي نظارت استصوابي است.

به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، علي حكمت عضو انجمن دفاع از آزادي مطبوعات با اشاره به مساله‌ي استصحاب اظهار داشت: مساله‌ي استصحاب بايد براي تمام شئون زندگي جاري شود؛ اما مهم‌ترين اصل به‌غير از استصحاب، اصل برائت است و اين نگاه كج به بندگان خدا ناشي از نگاهي عليل و بيمار است.

وي با اشاره به سوابق حوزوي انصاري‌راد و اين‌كه او از جمله شاگردان برجسته‌ي امام(ره) در حوزه‌ي علميه‌ي نجف بوده است، خاطرنشان كرد: با چه منطقي رضواني عضو فقيه شوراي نگهبان، اين حق را دارد كه در مورد صلاحيت شخصي مانند انصاري‌راد صحبت كند؟ نمي‌دانم نظارت استصوابي از قوطي كدام عطار درآمده است؟

حكمت در پايان خطاب به نمايندگان اظهار داشت: اگر پنهان‌كاري و معامله‌ي پشت پرده‌اي انجام گيرد؛ اين شما هستيد كه تير خلاص را به اصلاحات زده‌ايد.

* محسن كديور در جمع نمايندگان متحصن :

ردصلاحيت‌ها روح تازه‌اي در كالبد اصلاحات بود

محسن كديور در جمع نمايندگان متحصن با اشاره به اين جمله كه گفته شده بود:«بكشيد ما را، ملت ما بيدارتر مي‌شود» اظهار داشت: بنده نيز مي‌گويم ردصلاحيت كنيد ما را، ملت ما بيدارتر مي‌شود.

به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، وي در هشتمين روز تحصن نمايندگان در مجلس شوراي اسلامي سخن مي‌گفت، ادامه داد: نمايندگان از مجاري مسالمت‌آميز و قانوني استفاده كرده، و براي دفاع از حقوق حقه‌ي مردم، عزمي جدي‌تر دارند.

كديور با بيان اين‌كه ردصلاحيت‌ها روح تازه‌اي در كالبد اصلاحات بود، اظهار داشت: وقايع با وقايع 100 سال پيش شباهت‌هاي جالبي دارد.

وي از برخي از اتهاماتي كه به نمايندگان زده شده است مانند ارتداد و بي‌ديني و عدم التزام به اسلام ابراز تاسف كرد و آن را لكه‌ي ننگي بر پيشاني جمهوري اسلامي دانست.


* علوي‌تبار در جمع متحصنان:

اين تحصن اصلاحات را نجات خواهد داد

عليرضا علوي‌تبار در جمع نمايندگان متحصن، اين تحصن را نقطه عطفي در سال‌هاي بعد از انقلاب خواند كه آثار بلند مدت و كوتاه مدت خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، وي گفت: صدسال است كه براي دموكراسي در ايران تلاش مي‌كنيم اما نتيجه نداشته است.

وي با اشاره به اين‌كه تحصن نمايندگان پيامد‌هايي كوتاه مدتي به دنبال خواهد داشت، گفت: اين تحصن اصلاحات را نجات خواهد داد. در شرايطي كه اصلاح طلبان اهميت خود را از دست مي‌دهند، مهم بقاي روش اصلاحي است.

وي افزود: تحصن نشان داد كه اصلاح طلبان روش‌هايي را هنوز تجربه نكرده‌اند و روش‌هاي اصلاحي به اصلاح طلبان محدود نمي‌شود، و تحصن نقطه عطفي در اين زمينه است.

علوي‌تبار با اشاره به اين‌كه بعد از دوم خرداد كساني به اسم اصلاح طلبي آمدند كه سه انگيزه داشتند، تصريح كرد: دسته‌اي براي كسب قدرت، گروهي براي حفظ قدرت و عده‌اي براي تغيير ساختار قدرت آمده‌اند. تحصن نمايندگان آزمون فيصله بخشي است، تا كساني كه براي تغيير ساختار قدرت آمده‌اند از بقيه جدا شوند.

علوي‌تبار تاكيد كرد: كساني كه از تحصن دفاع نمي‌كنند نبايد توقع داشته باشند كه مردم و نهادهاي مدني از‌ آنها حمايت كنند.

وي اظهار داشت: رهبري اصلاحات را در اختيار كساني قرار مي‌دهيم كه ساختار غير دموكراتيك فعلي را تغيير دهند.

وي در پايان خطاب به نمايندگان متحصن گفت: نيازمند اصلاحات بنيادي هستيم و اميدوارم تحصن شما نقطه عطفي در اين راه باشد.

* عبدالله مومني در جمع متحصنان:

چرا دير شروع كرديد؟

دبير تشكيلات طيف علامه دفتر تحكيم وحدت اظهار داشت: ردصلاحيت‌ها تاوان كارهاي اصلاحي است كه نمايندگان در جهت احقاق حقوق ملت داشتند. آنها مي‌خواهند مجلسي مديحه‌گوي قدرت بسازند.

به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، عبدالله مومني در جمع نمايندگان متحصن گفت: ردصلاحيت‌هاي گسترده به شكلي است كه گويا براي آقايان، هدف، وسيله را توجيه مي‌كند.

وي تحصن را اقدامي به‌جا و شايسته دانست و گفت: چرا دير شروع كرديد؟ چرا زماني كه پرونده قتل‌هاي زنجيره‌اي به نتيجه نرسيد، مطبوعات توقيف شد و اتفاقاتي از اين قبيل افتاد اين كار را نكرديد؟ اما نمايندگان با اين كار نشان دادند كه هم‌چنان در حفظ حقوق مردم كوشا هستند.

وي در پايان خواستار آن شد كه نمايندگان متحصن سازش‌ سياسي نكنند و اين اقدام در جهت دفاع از حقوق همه‌ي ردصلاحيت‌شدگان باشد.

* الهه كولايي به عنوان مجري جلسه بعد از سخنان عبدالله مومني متذكر شد كه نمايندگان پيشتر در جهت احقاق حقوق دانشجويان تحصن كرده بودند و اين اولين تحصن آنها نيست.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/3606

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'مجموعه‌ سخنراني‌هاي انجام شده در هشتمين روز تحصن جمعي از نمايندگان، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016