دوشنبه 29 دي 1382

گزارش ايلنا از نهمين روز تحصن نمايندگان، ايلنا

اظهارات آرمين، رضاخاتمي، جلايي‌‏پور، سليماني، لقمانيان و موسوي نژاد در جمع متحصنين

تهران-خبرگزاري كار ايران
نهمين روز تحصن و روزه سياسي نمايندگان در مجلس شوراي اسلامي امروز نيز ادامه يافت.
به گزارش خبرنگار پارلماني ايلنا، داوود سليماني نماينده رد صلاحيت شده تهران در آغاز صحبت‌‏هايش گفت: نهمين روز تحصن را در حالي آغاز مي‌‏كنيم كه چندان گوش شنوايي براي سخنان منطقي و معقول تحصن كنندگان و اعتراض‌‏هاي رئيس جمهور و رئيس مجلس نبوده است.
وي تصريح كرد: رسانه خبري و ملي ما به اين مسئله نپرداخت و آنچه كه صداوسيما القاء مي‌‏كند خلاف آن چيزي است كه در مجلس و بين نمايندگان وجود دارد.
وي سپس مواردي را از نحوه پوشش خبري توسط صداوسيما از صحبت‌‏هاي رئيس مجلس بيان كرد.
وي ادامه داد: تحصن و روزه سياسي نمايندگان تا زماني كه اين صدا شنيده شود ادامه دارد.
*** حسين لقمانيان نماينده رد صلاحيت شده همدان گفت: امروز كسانيكه وجدانشان بيدار شده و در مقابل بي‌‏عدالتي‌‏ها مي‌‏ايستند؛ بي‌‏صلاحيت شمرده مي‌‏شوند.
وي در سخناني در اين مراسم با اشاره به اينكه شوراي نگهبان قصد از ميدان به در كردن اصلاح‌‏طلبان را دارد، گفت: براي نخستين‌ ‏بار از تربيون مجلس در دفاع از حقوق شهروندان، درباره قتل‌‏هاي زنجيره‌‏اي، دستگيري و كشته شدن دانشجويان، تاخت و تازها و بي‌‏قانوني‌‏ها در قوه قضائيه صحبت كردند و به گوش مردم رساندند.
وي افزود: بسيار متاسفم كه عده‌اي افراد انگشت‌‏شمار بايد صلاحيت افرادي چون انصاري راد را به دليل عدم التزام به اسلام رد كنند.
وي تصريح كرد: اينگونه است كه اقتدار گرايان و منحصر گرايان نقاب ‌‏زده و روي ظالمان را سفيد كرده‌‏اند، اينجاست كه چهره خيلي‌‏ها براي مردم آشكار مي‌‏شود.
وي با اشاره به اينكه كرامت انساني، دموكراسي و حقوق بشر به ريشخند گرفته شده است، گفت: كسانيكه وجدانشان بيدار شده و در مقابل اين بي‌‏عدالتي‌‏ها مي‌‏ايستند، بي‌‏صلاحيت شمرده مي‌‏شوند.
***‌‏ حميدرضا جلائي‌‏پور نيز گفت: از حذف كنندگان سؤال مي‌‏كنم آيا نسل امروز ما بايد به گروه‌‏هاي فشار افتخار كند و يا به حمله‌‏كنندگان به دانشگاه‌‏ها و يا به حذف كنندگان حقوق مردم؟
به گزارش خبرنگار پارلماني ايلنا ، حميدرضا جلائي‌‏پور عضو دفتر سياسي جبهه مشاركت ايران اسلامي در جمع متحصنين خطاب به رد صلاحيت كنندگان گفت: علمكرد حذفي شما به بحران افتخار در جامعه مي‌‏انجامد كه نسل امروز ما نمي‌‏دانند به چه افتخار كنند.
وي در مراسم سخنراني متحصنين گفت: نسل امروز ما به 3 ميليون معتاد و چند ميليون بيكار و يا به صف مهاجرت مغزها افتخار كند يا به خانه نشين شدن 5 مرجع‌‏ عالي قدر و يا به سعيد امامي‌‏ها كه به نام اسلام فاجعه آفريدند؟
جلائي‌‏پور افراد جامعه را نيازمند افتخار دانست و گفت: در شرايطي كه بايد به آزاديخواهي و مردم‌‏سالاري افتخار كنيم آيا بايد كساني براي تحقق اين اهداف باشند كه به آنها افتخار كرد يا نه؟
وي خطاب به متحصنين گفت: امروز كه شما در اينجا به تحصن نشسته‌‏ايد تاريخ بايد هويت شما را ثبت كند چرا كه اين جمع هرگز تكرار نمي‌‏شود.
وي افزود: اينكه برخي‌‏ها مي‌‏گويند نمايندگان براي منافع شخصي خود تحصن كرده‌‏اند، بايد بگويم اگر قرار بود نمايندگان براي منافع خودشان تحصن كنند مي‌‏توانستند با يك نامه ‌‏فدايت شوم كاري كنند كه همه را مورد تاييد قرار دهند و ديگر نيازي به تحصن نبود.
جلائي‌‏پور اين تحصن را در دفاع از آزادي خواهي، مردم‌‏سالاري و آرمان جنبش اصلاح‌‏طلبي خواند و گفت: حذف كنندگان جنبش اصلاح‌‏طلبي معلوم نيست چه مي‌‏كنند و فقط با آبروي كشور بازي مي‌‏كنند.
وي خطاب به متحصنين گفت: تحصن امروز شما از همه جهت به موفقيت مي‌‏انجامد. اگر موفق به تشكيل مجلس هفتم‌‏ شديد از هم ‌‏اكنون جلوي شكل‌‏گيري يك مجلس نوكري‌‏ را گرفته‌‏ايد و اگر اجازه‌ ‏ندادند به مجلس هفتم راه يابيد باز هم با سرافرازي خارج شديد.
وي، همچنين با اشاره به پيامدهاي سياسي، فرهنگي و اجتماعي انقلاب گفت: اگر به اين پرسش كه نتايج انقلاب 57 چه بوده است پاسخ درست داده شود، اهميت تحصن هم روشن مي‌‏شود.
وي گفت: اگر به زندگي روزمره مردم بنگريم مسجدها خلوت شده و ديدگاه‌‏هاي اجتماعي و آداب ديني مردم ضعيف شده است. از لحاظ فرهنگي نيز نتايج اين انقلاب چندان موفقيت‌‏آميز نبوده است.
عضو دفتر سياسي جبهه مشاركت ايران اسلامي با بيان اينكه نتايج سياسي انقلاب در تمام انقلاب‌‏هاي جهان بسيار آشكار است گفت: نتايج سياسي انقلاب 57 در كشور ما دچار مشكل شده بود و جنبش اصلاحي دوم خرداد 76 براي پاسخ به اين بحران به وجود آمده بود، هدف دوم خرداد اين بود كه بگويد نسلي كه انقلاب كرد خواهان پياده‌‏سازي دموكراسي‌‏است.
وي دو لايحه خاتمي را نيز براي پاسخ‌‏گويي به بحران نتيجه سياسي انقلاب 57 دانست و گفت: اين دو لايحه به دنبال تحقق مردم‌‏سالاري و دموكراسي بود كه نگذاشتند به ثمر برسند.
*** عيسي موسوي نژاد گفت: رهبران ما هرگز به دنبال خواري و ذلت مردم نبوده و آنها را باور داشته‌‏اند و ما نيز در اين راستا تلاش خواهيم كرد.
به گزارش خبرنگار پارلماني ايلنا، عيسي موسوي نژاد، نماينده رد صلاحيت شده خرم آباد گفت: عده‌‏اي مي‌‏خواهند ارزش‌‏ها را به نام خود مصادره كنند و كسانيكه ما را به دليل عدم التزام به اسلام رد صلاحيت كردند، بدانند كه ما نمي‌‌‏گذاريم پتانسيل‌‏هاي نهفته در اسلام به نفع آنها رها شود.
وي در مراسم سخنراني متحصنين گفت: ما بالاترين هزينه را براي اصلاحات خواهيم پرداخت و در راستاي يك انتخابات آزاد همه تلاش خود را خواهيم كرد.
وي با بيان اينكه 70 درصد مردم به اصلاحات رأي دادند، گفت: قطعاً در ميان اين درصد ارزش گراها، زندان كشيده‌‏ها و جبهه رفته‌‏‌‏ها نيز حضور داشتند.
ابوالقاسم سرحدي زاده نماينده مردم تهران و رئيس كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي كه به علت عارضه سكته مغزي مدت‌‏ها بستري بود، امروز با حضور در جمع متحصنين آنها را همراهي كرد.
*** سخنگوي متحصنين گفت: اين حركت مبتني بر موارد قانوني و عليه قانون‌‏شكني است و تا رسيدن به نتيجه روشن ادامه مي‌‏يابد و به هيج وجه تحت تاثير ترديدها قرار نمي‌‏گيرد.
به گزارش خبرنگار پارلماني ايلنا، محمدرضا خاتمي نائب‌‏رئيس مجلس گفت: امروز شاهد همبستگي بين دولت، مجلس و نهادها و گروه‌‏هاي مختلف هستيم كه خواسته اصلي آنها انتخابات آزاد است و اين تبديل به شعار اصلي تمامي اين گروه‌‏ها شده است.
وي افزود: در روزهاي گذشته دولت و مجريان انتخابات روي انتخابات آزاد تاكيد و گفته‌‏اند حاضر نيستيم زير بار رد صلاحيت‌‏هاي غير قانوني برويم.
وي تصريح كرد: سرسختي‌‏هاي ناظران بر انتخابات سبب شده كسانيكه براي شركت در انتخابات هيچ خط قرمزي نداشته‌‏اند احساس كنند شركت در انتخابات مجاز نيست و اين رد صلاحيت‌‏ها هيچ توجيه منطقي و عقلي ندارد.
وي با اشاره به اين كه از هيات‌‏هاي نظارت تشكر مي‌‏كنم كه اصلاح طلبان را منسجم كردند، گفت: عملكرد هيات‌هاي نظارت پيوند اصلاح‌‏طلبان را كه در حال خدشه وارد شدن بود منسجم كرد و اين بهره‌‏اي است كه از اقتدار گرايان به ما رسيده چون خود اصلاح طلبان قادر به انجام آن نبودند.
وي افزود: سانسور كامل بر رسانه ملي، فشار و تهديد بر روزنامه‌‏هاي مستقل كه نبايد اخبار مربوط به تحصن را منتشر كنند همگي در جهت اين است كه عده‌‏اي تلاش مي‌‏كنند بگويند تحصن غير قانوني است و سعي دارند تحصن را حركتي جناحي و سياسي كه خودشان بازيگران اصلي هستند نشان دهند.
وي خاطرنشان ساخت: تركيب حاضر در اين تحصن نشان مي‌‏دهد كه تحصن حزبي و جناحي نيست و در جمع ما نه تنها احزاب و گروه‌‏هاي سياسي اصلاح‌‏طلب، بلكه بسياري از گروه‌‏هاي مستقل و يا افرادي كه در جناح راست هستند حضور دارند كه اعلام مي‌‏كنند از فرصت حاضر بايد سود جست و اعتراض به روند را اعلام كرد.
وي با اشاره به اينكه رهبران فراكسيون‌‏هاي مختلف در جمع متحصنين اعلام موضع مي‌‏كنند گفت: آنهايي كه مي‌‏گويند تحصن قانوني نيست يا به قانون آشنايي ندارند كه اين را بعيد مي‌‏دانم ولي مي‌‏دانند كه چه قانون‌‏شكني‌‏ بزرگي رخ داده و چون قدرت دفاع از آن قانون شكني را ندارند سعي در تخطئه معترضين به اين قانون‌‏شكني دارند.
وي تصريح كرد: آقايان همين كه مي‌‏خواهند قلب واقعيت كنند سبب مي‌‏شود مردم به اهداف واقعي تحصن پي‌‏ببرند.
وي با اشاره به اين كه عده‌‏اي از آقايان ادعا مي‌‏كنند زماني كه مقام رهبري دستور به پيگيري كار داده‌‏اند ادامه تحصن دهن‌‏كجي است، مي‌‏گويم ما اعلام كرده‌‏ايم اقدام مقام رهبري را مثبت تلقي مي‌‏كنيم ولي منتظر اقدام عملي آن سخنان هستيم.
نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: به خوشامد داخل و خارج كاري نداريم؛ دفاع از حقوق ملت را وظيفه خود مي‌‏دانيم و نياز به حمايت هيچ كس نداريم و به هيچ كجا چشم اميد نبسته‌‏ايم.
به گزارش خبرنگار پارلماني ايلنا، محمدرضا خاتمي تصريح كرد: ولي پس از سخنان مقام رهبري شاهديم شوراي نگهبان و هيأت‌‏هاي نظارت مي‌‏گويند ما همان روش را ادامه مي‌‏دهيم. من از آنها مي‌‏پرسم كه آيا اين ايستادگي در مقابل مقام رهبري نيست؟
خاتمي گفت: مجمع روحانيون مبارز هم كه همواره سعي مي‌‏كند از طريق گفتمان مشكلات را حل كند، مجبور به اولتيماتوم و فرصت دادن به شوراي نگهبان شده است، و اين به دليل آن است كه هيأت نظارت به صحبت‌‏هاي رهبري و قانون تن نداده‌‏اند.
وي با اشاره به اينكه هيچ اراده‌‏اي براي حل و فصل اين موضوع پيدا نشده، گفت:‌ ‏اين ايستادگي موجب مي‌‏شود بحران هم چنان وجود داشته باشد.
نايب رئيس مجلس افزود: امروز آقايان به اين نتيجه رسيده‌‏اند به لحاظ عرف و عقل بايد صلاحيت انجام شود و در حالي كه ما از سال گذشته كه لايحه انتخابات به مجلس آمد گفتيم احراز صلاحيت نه عقلي است نه منطقي.
خاتمي تصريح كرد: از هيچ كس و هيچ جا قابل قبول نيست كه صلاحيت احراز كنند و اين تنها بر اساس قانون اعلام خواهد شد.
سخنگوي متحصنين گفت:‌‏ اگر اين موارد قانوني اعمال نشود تحصن ادامه دارد و وارد مرحله بعدي خود مي شود ولي اگر بازگشت به روند قانوني را مشاهده كنيم به تحصن پايان مي‌‏دهيم.
خاتمي با اشاره به اينكه اگر روش اصلاح نشود، گروه‌‏هاي بيشتري به ما ملحق مي‌‏شوند، گفت‌‏: اگر در مهلت تعيين شده روند اصلاح نشود نه كسي در انتخابات شركت مي‌‏كند و نه كسي حاضر به برگزاري اين انتخابات است.
وي گفت:‌‏ بسياري تلاش مي‌‏كنند به صرف اينكه اخبار تحصن از سوي رسانه‌‏هاي خارجي پخش مي‌‏شود و كشورهاي خارجي مواضع خود را مطرح مي‌‏كنند، تحصن را به خارج منتقل كنند، اين حربه هيچ جايي در جامعه امروز ندارد و از جمله اموري كه در جهان براي همه مبرم است حق انتخاب مردم، حقوق بشر و نظاير اين است كه كشورهاي مختلف واكنش نشان مي‌‏دهند؛ همانگونه كه ما نسبت به اين مسائل موضع و عكس العمل نشان مي‌‏دهيم.
نايب رئيس مجلس گفت: آنچه موجب موضع‌‏گيري كشورهاي خارجي مي‌‏شود قانون شكني است كه آقايان انجام مي‌‏دهند، نه تحصني كه ما انجام مي‌‏دهيم.
خاتمي با اشاره به اينكه ما اعلام مي‌‏كنيم اين يك حركت ملي است، گفت: به خوشامد داخل و خارج كاري نداريم و دفاع از حقوق ملت را وظيفه خود مي‌‏دانيم و نياز به حمايت هيچ كس نداريم و به هيچ كجا چشم اميد نبسته‌‏ايم.
وي تصريح كرد: ما به هيچ وجه خودمان را امكانات رسانه‌‏هاي داخلي و خارجي محروم نخواهيم كرد و فرياد اين حركت را به گوش مردم جهان مي‌‏رسانيم.
سخنگوي متحصنين در پايان خاطرنشان كرد: آقايان اگر دغدغه دخالت در امور داخلي ايران را دارند، خودشان اين‌‏قدر در امور داخلي ديگران دخالت نكنند.
آرمين اعلام كرد: تا زماني كه آقايان ياد تمامي اشتباهات خود درخصوص موضوع رد صلاحيت‌‏ها نيافتند اين تحصن ادامه دارد.
*** محسن آرمين نيز در اين تحصن گفت: براساس فشارهاي متحصنين اعلام كرده‌‏اند در خصوص حكم ارتداد براي برخي كانديداها اشتباه تايپي صورت گرفته لذا ما اين حركت خود را ادامه مي‌‏دهيم تا آقايان به ياد همه اشتباهاتشان بيافتند.
به گزارش خبرنگار پارلماني ايلنا ، وي كه در نهمين روز تحصن صحبت مي‌‏كرد گفت: جناح‌‏بازي صداوسيما و روزنامه‌‏هاي محافظه‌‏كار، براي آماده ساختن افكار عمومي براي برخوردهاي تهديدآميز با نمايندگان و متحصنين است.
وي گفت: عده‌‏اي در اين مملكت در روياي دوره قجر به سرمي‌‏برند و هنوز به حكومت محمدعلي شاهي و به توپ بستن مجلس فكر مي‌‏كنند در حالي كه بايد بگويم ايران امروز ما ايران اصلاحات است و اين حركت‌‏ها جايي ندارند.
آرمين به بايكوت خبري صداوسيما درخصوص تحصن اشاره كرد و گفت: تبليغ خط قانون گرايي و حفظ آرامش و دخالت بيگانگان در امور داخلي و ضرورت مقابله با تنش طلبان موضوعاتي بود كه گزارشگران صداوسيما طي سوالاتي با مردم پي‌‏گرفتند و صداوسيما با حذف سوالات به تبليغات خود پرداخت.
آرمين افزود: جديدترين توليد اين آزمايشگاه خبري كه بزرگترين محورش تبديل راست به كذب است غير قانوني بودن تحصن به دليل استفاده نمايندگان مردم از بيت‌‏المال است.
نائب رئيس كميسيون امنيت ملي با بيان اين كه اين محورها زماني كه به روزنامه‌‏هاي محافظه‌‏كار مي‌‏رود خنده‌‏دار است گفت: رئيس سازمان بازرسي كل كشور تحصن نمايندگان را به دليل استفاده از بيت‌‏المال غير قانوني دانسته است كه بايد گفت اينگونه سخن گفتن يك مقام قضائي دخالت آشكار در كار قوه مقننه، نقض استقلال قوا و يك نوع فضولي در كار مجلس است.
آرمين گفت: متحصنين در هيچ زماني از عمر سه ساله مجلس به اندازه اين 9 روز تحصن، خود را مفيد براي ملت احساس نكرده‌‏اند.
آرمين خطاب به منتقدان تحصن گفت: اي كاش شما نيز در قبال ميلياردها تومان هزينه به اندازه اين 9 روز براي ملت مفيد بوديد.
وي تحصن نمايندگان در خانه ملت را حق نمايندگان دانست و گفت: اين تحصن تا تحقق اهداف متحصنين ادامه دارد و اين بازي تبليغاتي - سياسي نيست و نه تنها در ادامه راه متحصنين، بلكه در افكار عمومي نيز تاثيري ندارد.

به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري كار ايران ،ايلنا ، دبير كل حزب اسلامي كار نيز با حضور در جمع متحصنين حمايت خود را از آنها اعلام كرد.
گفتني است، صفدر حسني وزير كار و امور اجتماعي و محمود حجتي وزير جهاد كشاورزي نيز امروز در جمع متحصنين حضور يافتند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/3631

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گزارش ايلنا از نهمين روز تحصن نمايندگان، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016