سه شنبه 30 دي 1382

مجموعه‌ برنامه‌هاي انجام شده در دهمين روز تحصن جمعي از نمايندگان، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس مجلس شوراي اسلامي

*** نماينده‌ي كازرون در جمع متحصنين:

ريشه‌ي اصلي بحران اخير در كج‌فهمي جريان غير خط امام است

محمدباقر باقري نژاديان‌فرد در سخنراني خود در جمع متحصنين از جريان شناخته شده‌اي ياد كرد كه به اعتقاد وي دل امام را خون كردند و عامل بيشترين بحران‌ها به‌ويژه پس از رحلت امام تاكنون بوده و مي‌باشند.
به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) نماينده‌ي كازرون در مجلس شوراي اسلامي كه در دهمين روز تحصن گروهي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي سخن مي گفت، مدعي شد: عامل اصلي بحران اخير ردصلاحيت‌هاي غيرقانوني اين جريان است كه مي‌خواهند مجلس فرمايشي تشكيل دهند و فاتحه انقلاب و نظام را كه صدها هزار شهيد و ايثارگر براي تحقق و حفظ آن داشته‌ايم بر باد دهند.
باقري نژاديان‌فرد ادامه داد: سالانه بيش از 11 ميليارد دلار در ايران قاچاق كالا داريم من فكر مي‌كنم انگيزه‌ي اصلي اين جريان درآمد ميلياردي از طريق قاچاق كالاست. اگر جلو اين كار گرفته شود به تنهايي مي‌تواند سالانه يك ميليون فرصت شغلي ايجاد نمايد و ريشه هشتاد درصد مفاسد اجتماعي بخشكد.
وي هم‌چنين با بيان اين‌كه من ريشه‌ي اصلي همه‌ي جنايت‌ها و بحران‌ها در كج‌فهمي و وارونه‌فهمي جريان غير خط امامي مي‌دانم ادامه داد: بينش و انديشه‌ي قرآني امام معتقد است كه انسان در اوج معرفت به خدا امورش را به خدا تفويض مي‌كند. بينشي وارونه فكر مي‌كند و بهتر است بگويم گمان مي‌كند كه خداوند امرش را به ايشان تفويض كرده است. نمروديان تاريخ در همه‌ي دوران‌ چنين اشتباهي را مرتكب شده و مي‌شوند.
نماينده‌ي مردم كازرون يادآور شد: امام با الهام از مكتب و استفاده از تجربه بشري ميزان را راي ملت مي‌داند و هيچ مجموعه مذهبي و غيرمذهبي، اجرايي و نظارتي حق دخالت در تعيين سرنوشت مردم را ندارند و روش‌هاي غيرخط امامي در جامعه روي قرون وسطائيان را سفيد كرده است.


*** ميدري در جمع نمايندگان متحصن؛

كساني بايد ردصلاحيت شوند كه هرگز در اين مجلس از هيچ نهادي انتقاد نكردند

آيا انتقاد از برخي نهادهاي زير مجموعه رهبري به معناي عدم التزام به اسلام و ولايت‌فقيه است؟

به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، احمد ميدري نماينده‌ي مردم آبادان كه در جمع نمايندگان متحصن سخن مي‌گفت، با اشاره به اين‌كه يكي از دلايل ردصلاحيتش عدم التزام به ولايت‌فقيه عنوان شده با بيان اين مطلب اظهار داشت: درباره‌ي ردصلاحيتم عنوان كردند كه به رهبر نامه نوشتي و هم‌چنين نطقي كردي كه نشان مي‌دهد التزام به ولايت فقيه نداري.

وي با قرائت بخشي از نطقش كه انتقاد به نهادهاي زير مجموعه رهبري بود، به خطبه‌اي از اميرالمومنين(ع) اشاره و تاكيد كرد: در اين خطبه حضرت امير(ع) بر حضور متقابل مردم و حاكميت تاكيد مي‌كردند و حقوق مردم بر امير را اين مي‌دانستند كه مردم او را نصيحت كنند.

ميدري با تاكيد بر لزوم امر به معروف و نهي از منكر اظهار داشت: ما كه از نهادهاي زير مجموعه رهبري انتقاد كرديم نه تنها نبايد ردصلاحيت شويم، بلكه كساني بايد ردصلاحيت شوند كه هرگز در اين مجلس حاضر به انتقاد از هيچ نهادي نبودند.

*** دكتر اميرارجمند در جمع نمايندگان متحصن؛

اهداف اين تحصن را به صورت روشن بيان كنيد

دكتر اميرارجمند استاد دانشگاه و صاحب كرسي حقوق بشر در يونسكو در دهمين روز از تحصن تعدادي در جمع متحصنين گفت: براي ابراز همدلي با ملت ايران با شما كه نمايندگان مردم هستيد، در اين‌جا حاضر شده‌ام.

به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، وي به متحصنين گفت: اگر مي‌خواهيد وظيفه‌ي نمايندگي خود را به خوبي انجام دهيد اهداف اين تحصن را به صورت روشن بيان كنيد. اين‌كه مي‌گوييد هدف ما اين است كه هيچ فردي به صورت غيرقانوني رد نشود، خيلي روشن نيست. من به شما توصيه مي‌كنم كه حذف نظارت استصوابي كه قانوني غيرمشروع است را به عنوان هدف قرار دهيد، و كوچك‌تر از اين هدف نه براي من، نه براي مردم و نه براي شما قابل قبول نيست.

وي گفت: خواهش مي‌كنم كه صادقانه دفاع كنيد و دست به سياسي‌كاري نزنيد. نظارت استصوابي با روح قانون اساسي مخالفت دارد و شما كه يك بار در مجلس به حذف آن راي داده‌ايد، اين را به عنوان هدف قرار دهيد. مخالفت با خواسته‌ي شما در رد مصوبه‌ي حذف نظارت استصوابي قابل قبول نيست.

در جمع متحصنين، عزت‌الله سحابي، حبيب‌الله پيمان، بسته‌نگار و جمعي ديگر از افراد ملي مذهبي و نيز دكتر سيدصفدر حسيني وزير كار و امور اجتماعي و خانم سيده فاطمه خاتمي (خواهر رييس جمهور) حضور داشتند.

*** فرماندار تبريز در جمع نمايندگان متحصن؛

پايمردي متحصنان اهداف و مطالبات اصلاحات را به منصه‌ي عمل خواهد رساند

فرماندار تبريز در دهمين روز از تحصن تعدادي از نمايندگان در جمع آنها، عملكرد اقتصادي مجلس ششم را موفق ارزيابي كرد و گفت: مجلس ششم، خزانه‌ي كشور را براي عمران و آباداني به كار گرفت، و حتي براي يك دلار هم حساسيت نشان داد، و با توجه به اين‌كه همواره سردمداران تجارت، دغدغه‌ي ورود به قدرت را داشتند، رد شدن بسياري از نمايندگان مجلس قابل پيش‌بيني بود.

به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، محمدي گفت: در شهر ما 96 نفر ردصلاحيت شده‌اند كه معلوم نيست برخي از اين افراد كه كاملا مشخص است كه انسان‌ها باصلاحيتي هستند چه‌طور رد شده‌اند؟ لذا به نظر مي‌رسد ردصلاحيت‌ها، اقدام در جهت دادن قدرت به يك جناح بود.

وي در پايان سخنان خود خطاب به متحصنان گفت: پايمردي شما اهداف و مطالبات اصلاحات را به منصه‌ي عمل خواهد رساند؛ شما تريبون كساني هستيد كه الان تريبون ندارند، كه به ردصلاحيت‌هايشان اعتراض كنند. اميدوارم كه روزي پايمردي شما نتيجه بدهد.

*** سحابي در جمع نمايندگان متحصن:

تصويب لوايح دوگانه‌ي رييس‌جمهور بايد خواست نمايندگان متحصن باشد

عزت‌الله سحابي اظهار داشت: اگر تحصن به نتيجه‌ي قابل قبولي براي نمايندگان مجلس، و جبهه‌ي دوم خرداد برسد ما نيز در انتخابات شركت مي‌كنيم.

به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، وي كه در جمع متحصنان حاضر شده بود، در پاسخ به سوال خبرنگاران از تحصن نمايندگان به‌عنوان يك حركت تاريخي ياد كرد و گفت: بايد زودتر به اين تحصن مي‌آمدم. روز يكشنبه‌ي گذشته هماهنگ كرده بوديم تا به مجلس بياييم اما اطلاع دادند كه امروز به هم خورده است. از سال 76 تا‌كنون كه جنبش اصلاحات آغاز شده است، اصلاح‌طلبان انواع و اقسام واكنش‌ها را نسبت به بحران‌آفريني‌هاي موجود داشته‌اند، ولي بيشتر اعتراض، اعلاميه يا بيانيه بوده است و اقدام عملي نكرده‌اند و اين اقدام عملي اولين بار است كه صورت مي‌گيرد.

سحابي گفت: من احساس مي‌كنم به جناح راست از اين اقدام عملي هشدار داده شد و تكان خورند.

وي كوتاه آمدن جناح راست را كافي ندانست و گفت: آنها تنها خواستند در مقابل نمايندگان مجلس كوتاه بيايند و به نظر من نمايندگان هم بايد پاي ساير ردصلاحيت‌شده‌ها بايستند و بخواهند كه مساله‌ي بررسي صلاحيت‌ها حل شود.

وي تاكيد كرد: تصويب لوايح دوگانه‌ي رييس‌جمهور بايد خواست نمايندگان متحصن باشد؛ زيرا با تصويب اين لوايح، مساله‌ي نظارت استصوابي نيز حل مي‌شود و در غير اين صورت نظارت استصوابي هم‌چنان ادامه دارد و نمايندگان بايد قانوني تصويب كنند و در شوراي نگهبان بماند.

سحابي در پاسخ به سوال خبرنگار ايسنا دستاورد تحصن نمايندگان را تا‌كنون مثبت ارزيابي كرد و گفت: همين كه حاضر شدند كمي اظهار كوتاه آمدن كنند، خود يك موفقيت است، اما ما نمي‌خواهيم كه مملكت به هم بريزد؛ هدف ما اين است كه شرايطي ايجاد شود تا جناح راست از موضع تكبرآميزي كه بر آن نشسته و حاضر به هيچ گفت‌و‌گو و پاسخگويي نيست پايين بيايد و در سطح مردم و نمايندگان مردم حاضر به گفت‌و‌گو و تفاهم شود و در اين تحصن در اين جهت گامي برداشته شده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/3676

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'مجموعه‌ برنامه‌هاي انجام شده در دهمين روز تحصن جمعي از نمايندگان، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016