دوشنبه 6 بهمن 1382

شوراي هماهنگي جبهه دوم خرداد حضور فعال و تشكيلاتي در چنين انتخاباتي را مقدور نمي‌‏بيند، ايلنا

تهران-خبرگزاري كار ايران
رئيس شوراي هماهنگي جبهه دوم خرداد گفت: با توجه به اينكه عملاً در وضعيت موجود امكان برگزاري انتخابات آزاد و رقابتي قابل تصور نيست، اين شورا حضور فعال و تشكيلاتي در چنين انتخاباتي را مقدور نمي‌‏بيند و با وجود اين اقدمات و تلاش‌‏ها جاري را دقيقاً مدنظر داريم، اگر سرعت تحولات و كيفيت تجديد نظرها طي همين چند روز آينده به گونه‌‏اي اساسي متحول نشود به نحوي كه فرض برگزاري انتخابات آزاد، رقابتي‌‏ و قانوني محقق گردد و شوراي هماهنگي جبهه دوم خرداد تجديدنظر در تصميم‌‏گيري خود را منتفي نمي‌‏داند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري كار ايران، ايلنا، علي محمد حاضري، رئيس و سخنگوي شوراي هماهنگي جبهه دوم خرداد در مورد مذاكرات و تصميمات جلسات اخير اين شورا گفت: پيرو بيانيه قبلي جبهه دوم خرداد پس از اتمام مهلت منظور شده از سوي اين جبهه، تماس‌‏هايي با مقامات و مسؤولين اجرايي انتخابات گرفته شده تا از نتيجه اقدامات انجام شده در تضييع رد صلاحيت‌‏ها مطلع شويم. طبق اظهار مسؤولين، متأسفانه به روال قانوني تاكنون هيچ اطلاع جديدي ارائه نشده و تقريباً غالب افرادي كه صلاحيت‌‏شان از سوي هيأت‌‏هاي نظارت رد شده يا احراز صلاحيت شده‌‏اند، همچنان در بلاتكليفي مطلق بسر مي‌‏برند، اين وضعيت در جلسه اخير شوراي هماهنگي مورد بررسي و تحليل قرارگرفت.
وي افزود: همچنين نتيجه مذاكرات آقايان خاتمي و كروبي با اعضاي محترم شوراي نگهبان كه متأسفانه خبر يا برداشت غيردقيق از آن جلسه نيز توسط دبير محترم شوراي نگهبان آن هم از تريبون نماز جمعه ارائه شده بود مورد توجه قرار گرفت، اعضاي شورا ضمن تشكر از موضع‌‏گيري صريح آن دو بزرگوار در قبال آن اظهارات، اصل غيرقانوني بودن انتخابات و بخش اعظم حوزه‌‏هاي انتخاباتي و عدم تحقق اصل آزادي انتخابات را بدعت و انحرافي خطرناك از آرمان‌‏ها و اهداف حضرت امام خميني (ره) و مغاير با اصول و ارزش‌‏هاي مسلم انقلاب اسلامي دانسته و آن را غير قابل تحمل ارزيابي كردند.
حاضري تصريح كرد: در نهايت ارزيابي شورا از وضعيت فعلي و روند كند حاكم بر بررسي صلاحيت‌‏ها اين است كه اصلاح اساسي صورت گرفته و حتي رهنمودهاي بزرگان مورد قبول خودشان نيز با وجود پذيرش ظاهري، در عمل به نحو خوبي مورد اعتنا قرار نگرفته است.
رئيس و سخنگوي شوراي هماهنگي جبهه دوم خرداد با اشاره به اينكه اظهارات برخي اعضاي شوراي نگهبان مبني بر اينكه 17 نفر براي هر كرسي تأييد صلاحيت شده‌‏اند و شرايط انتخابات رقابتي مهياست، گفت: من تعجب مي‌‏كنم كه آقاي جنتي به عنوان دبير شوراي نگهبان و يكي از عناصر كليدي هيأت‌‏هاي نظارت مركزي چنين فرمايشي دارند كه 5000 نفر را در 290 حوزه ضرب و تقسيم كرده و بعد نتيجه گرفته؛ انتخابات رقابتي نيست.
حاضري افود: اين انتخابات رقابتي شكل نگرفته است، مفهوم رقابتي كه اين طوري تعيين نمي‌‏شود و واقعاً براي اين تحليل جاي تأسف است.
وي تأكيد كرد: كليه گروه‌‏هاي سياسي قانوني و كليه كانديداهايي كه طبق قانون انتخابات حق شركت در انتخابات را دارند بايد به نحو كلي و علي الاطلاق امكان شركت در انتخابات را داشته باشند و اين شرط شركت ماست.
وي با تأكيد بر وجود هماهنگي و وحدت نظر در بين گروه‌‏هاي 18 گانه دوم خرداد گفت: خوشبختانه اوضاع به گونه‌‏اي است كه وضعيتي كه براي يك گروه خوشايند و براي گروهي ديگر اين مجموعه ناخوشايند باشد، اصلاً وجود ندارد، انسجام خوبي به وجود آمده و فرض اينكه در تأييد صلاحيت‌‏ها از كدام گروه تعداد بيشتري رد يا تأييد شوند و تأثيري در اين انسجام داشته باشد، ممكن نيست.
رئيس و سخنگوي شوراي هماهنگي جبهه دوم خرداد افزود: انسجام خيلي خوبي در جبهه دوم خرداد پيش آمده، كوچكترين خدمتي كه رد صلاحيت‌‏ها به ما كرده است اين استحكام است كه جايي براي اظهار نظرهاي فردي و سليقه‌‏اي در اين مجموعه نگذاشته‌‏است، عزم جمعي بر اين است كه اين كاري كه در مجموعه دوم خرداد آغاز شده، دنبال شود و آراء فردي منشأ اثر نباشد.
وي با اظهار اين كه احتمال جسارتي تا اين حد را از يك جريان افراطي در رابطه با رد صلاحيت‌‏ها نمي‌‏داده است، افزود: فكر مي‌‏كرديم كه عقلاي جامعه، امكان چنين عملكردي را به يك جريان افراطي نمي‌‏دهند، چون يك بدعت عجيب و غريبي است كه بخش اعظم حوزه‌‏هاي رقابتي را فاقد عنصر رقابت كنند..
حاضري تحصن و هرگونه اعتراض قانوني را حق همه جريان‌‏ها دانست و گفت: در اين حق هم به طور طبيعي گروه‌‏ها مي‌‏توانند حداكثر ظرفيت‌‏ها را مورد توجه قرار دهند.
وي تصريح كرد: درتحصن نمايندگان هم هيچ قانوني شكسته نشده و نمايندگان كوشش كرده‌‏اند در چارچوب نظام موجود، اعتراض و فريادشان را نسبت به اين بي‌‏عدالتي منعكس كنند.
رئيس شوراي هماهنگي جبهه دوم خرداد با تأييد اين مطلب كه شوراي هماهنگي گروه‌‏هاي دوم خرداد، دخالتي در جريان تحصن ندارد، گفت: همه يا بخش مهمي از گروه‌‏هاي 18 گانه، موضع حمايتي و مثبت داشته‌‏اند، اما به هر حال سطح بحث و مراتب در اين مجموعه متفاوت و مستقل است.
حاضري موضع‌‏گيري شوراي هماهنگي دوم خرداد را ميانگين نظرات گروه‌‏هاي مختلف اين جبهه دانسته و افزود: عزم مشترك براي تصميم مشترك در كل وجود دارد اما به طور تشكيلاتي اين اجازه وجود دارد كه اگر گروهي تصميم شوراي هماهنگي را نپذيرد، مي‌‏تواند موضع جداگانه داشته باشد ولي در حال حاضر توافق و اجماع براي نظر مشترك حاصل شده است.
وي در پايان در مورد نحوه حضور مجمع روحانيون مبارز در جلسات شوراي هماهنگي گفت: از وقتي بحث انتخابات مطرح شده، مجمع اعلام كرد كه عضو شورا هستيم و به عنوان يكي از اعضاء نماينده‌‏هاي آنها در جلسات شركت مي‌‏كنند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/3921

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'شوراي هماهنگي جبهه دوم خرداد حضور فعال و تشكيلاتي در چنين انتخاباتي را مقدور نمي‌‏بيند، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016