سه شنبه 7 بهمن 1382

سخنگوي قوه قضاييه: هراقدامي كه مانع از برگزاري انتخابات شود، اخلال در امر انتخابات محسوب و قابل پيگيري است، ايلنا

تهران-خبرگزاري كار ايران
سخنگوي قوه‌ي قضاييه گفت: هراقدامي كه مانع از برگزاري انتخابات آزاد و سالم شود و اجراي دقيق قانون دچار اخلال نمايد، اخلال در امر انتخابات محسوب مي‌شود و قابل پيگيري است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري كار ايران، ايلنا، غلامحسين الهام در نشست هفتگي خود با خبرنگاران گفت: رسيدگي به جرايم انتخاباتي در صلاحيت قوه قضاييه است و اين كار به معناي دخالت در حوزه‌نظارت بر انتخابات نيست، بخشي از مسائل و تخلفات انتخاباتي جنبه قضايي ندارد و تصميم‌گيري و رسيدگي به آن در حوزه‌نظارت است كه اين تصميم ها قابل رسيدگي و اعتراض در مراجع قضايي نيست.
سخنگوي قوه قضاييه افزود: آن بخش از تخلفات انتخاباتي كه جنبه‌ي كيفري دارد و جرم محسوب مي‌شود، قابل پيگيري و رسيدگي در قوه‌قضاييه است.
وي سپس به بحث پيرامون جرايم انتخاباتي پرداخت و گفت: اين جرايم در ماده‌66 قانون انتخابات ذكر شده است كه "خريد و فروش راي"، "راي گرفتن در امر انتخابات"،" راي دادن با شناسنامه جعلي يا شناسنامه فرد ديگر"، "راي دادن بيش از يك‌بار"، "توصيه به نوشتن اسم نامزدي خاص در ورقه‌‏ي راي"، "اخلال در امر انتخابات"، "كم و زياد كردن آراء"،"تقلب در راي گيري و شمارش "، "تقلب و در اوراق تعرفه يا برگ راي"، "توصيه به نوشتن اسم كانديداي خاص از طرف متصديان صندوقها"و....از جمله آنها مي‌‏باشد و تشخيص مصاديق اخلال درانتخابات به وسيله دستگاه قضايي و قاضي صورت مي‌گيرد.
دكترالهام رسيدگي به جرايم و تخلفاتي كه در ماده 66 قانون انتخابات درج شده را وظيفه قوه‌ قضاييه دانست و گفت: البته در مسايل وضعي پيگيري و رسيدگي به شكايات در حيطه شوراي نگهبان و هيات هاي نظارت است.
سخنگوي قوه قضاييه ادامه داد: طبق ماده ‌67 قانون انتخابات، تشكيلات قضايي هر حوزه‌ انتخابيه به منظور پيش‌‏گيري از وقوع جرم، در هماهنگي با ناظرين شوراي نگهبان و هيات اجرايي، اقدامات لازم را در محدوده مقررات انجام مي‌‏دهد و از موقع ثبت نام تا پايان انتخابات احضار و بازداشت نامزدهاي نمايندگي مجلس شوراي اسلامي طبق قانون در رابطه با اتهامات قبل از نامزدي و يا تخلفات انتخاباتي ممنوع است مگر در مواردي كه به تاييد رييس قوه‌ي قضاييه برسد.
دكتر الهام افزود: قانون انتخابات با رويكرد برگزاري انتخابات قانونمند تهيه و تنظيم شده است و قوه قضاييه در صورت بروز هرتخلفي طبق قانون، رسيدگي قضايي مي‌كند، البته برخي از تخلفات جنبه‌ عمومي دارد كه مشمول قانون مجازات اسلامي مي‌شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/3950

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سخنگوي قوه قضاييه: هراقدامي كه مانع از برگزاري انتخابات شود، اخلال در امر انتخابات محسوب و قابل پيگيري است، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016