چهارشنبه 8 بهمن 1382

خاتمي: شرايط فعلي زمان برگزاري تحصن نيست؛ مكانيزم حل مشكلات را داريم، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس سياسي
خاتمي تاكيد كرد كه حتي اگر يك نفر به ناحق ردصلاحيت شده باشد، به عنوان يك رييس‌جمهور و يك شهروند، از حق او دفاع خواهد كرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمين سيدمحمد خاتمي، چهارشنبه، پس از جلسه‌ي هيات دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به جلسه‌ي اخير سران قوا با مقام معظم رهبري، گفت: طبعا مسائل روز كشور در اين جلسه مطرح شد و هيچ خصوصيت ويژه‌اي در اين جلسه وجود نداشت، البته موضوع انتخابات، صحبت روز است.
وي افزود: مقام معظم رهبري نيز نظر خود را در اين رابطه بيان كردند و بناي ايشان اين بود كه شخصا در اين رابطه دخالت نكنند.
رييس‌جمهور تاكيد كرد: تمام تلاش من و دولتم برگزاري انتخاباتي آزاد و رقابتي است و در اين راستا، مذاكراتي را نيز با شوراي نگهبان داشته‌ايم.
خاتمي افزود: حتي اگر يك نفر نابه‌جا صلاحيتش رد شود، مورد قبول نيست و ما اميدواريم انتخاباتي رقابتي و آزاد برگزار شود و بايد اين‌گونه باشد.
به گزارش ايسنا، وي در پاسخ به سوالي كه به تحصن‌ها اشاره داشت، گفت: هر گروه و دسته‌اي آزاد است كه كار خود را انجام دهد. البته شرايط فعلي زمان برگزاري تحصن نيست؛ زيرا حق اعتراض وجود دارد و بايد جلو رفت تا حرف خود را از راه قانوني مطرح كرد.
وي درباره‌ي طرح استعفاي وزرا نيز گفت: وزراي من نسبت به روند ردصلاحيت‌هاي صورت‌گرفته اعتراض‌هايي داشتند اما سياست ما اين است كه با تفاهم پيش برويم و به خواسته‌هاي خود كه خواسته‌هاي ملت و دفاع از حقوق آنهاست، برسيم.
خاتمي انتخابات، به‌خصوص انتخابات مجلس را سرنوشت‌سازترين امر براي ايجاد مردم‌سالاري دانست و گفت: مجلسي كه نمايندگان آن با بيشترين راي مردم در يك جريان آزاد انتخاب شده باشند، نمادي از مردم‌سالاري است و چنين انتخاباتي در صورتي اتفاق مي‌افتد كه رقابت وجود داشته باشد.
وي ادامه داد: ما به قانون پايبند هستيم و با توجه به اين‌كه قانون، ضوابطي دارد، اگر خارج از اين ضوابط يا با تنگ‌نظري ضوابط اعمال شود، درست نيست.
رييس‌جمهور بار ديگر بر برگزاري انتخابات رقابتي تاكيد و خاطرنشان كرد: البته نمايندگان بايد در چارچوب آن‌چه قانون مشخص كرده است وارد مجلس شوند و هركس قانون را قبول ندارد، عملا بايد به آن تن بدهد.
خاتمي گفت: معتقدم در سطح بالايي در شوراي نگهبان به‌خصوص برخي از اعضاي محترم آن، بالاخص آقاي جنتي سعي دارند كه مشكل حل شود. البته در برخي از لايه‌ها ممكن است مشكلاتي وجود داشته باشد اما بناي ما اين است كه با خرد، تدبير و تشخيص مصالح كشور به سوي برگزاري انتخاباتي باشكوه، رقابتي و آزاد پيش برويم.
وي خاطرنشان كرد: همان‌گونه كه قبلا هم اعلام كردم، اگر در برخي حوزه‌ها امكان رقابت نباشد، هر تعدادي هم كه شركت كنند، از پيش معلوم است كه يك جريان روي كار خواهد آمد.
خاتمي گفت: تا به حال اعلام شده است كه حدود 500 برگشت ردصلاحيت يا عدم احراز صلاحيت داشته‌ايم و در آخرين خبر شنيدم حدود 700 نفر است، انشاءالله با مذاكراتي كه داريم اين عدد بالا برود. البته تعداد مهم است و حتي اگر يك نفر به ناحق ردصلاحيت شده باشد، بنده به عنوان رييس‌جمهور و به عنوان يك شهروند، از حق او دفاع خواهم كرد، اما انتخابات رقابتي فقط به تعداد نيست. ممكن است دهها نفر از افراد سرشناس برگردند و در خيلي از حوزه‌ها انتخابات رقابتي شود و در برخي جاها اين‌گونه نباشد. آن‌چه مورد توجه ماست، انتخابات رقابتي است.

رييس‌جمهور در ادامه‌ي سخنانش در جمع خبرنگاران و پس از جلسه‌ي دولت تاكيد كرد: انتخابات رقابتي به اين معنا نيست كه افرادي كه صلاحيت ندارند حتما بايد در انتخابات شركت كنند، بلكه ما كاملا تابع اين امر هستيم كه افرادي كه بي‌صلاحيتي آنها با مدرك مشخص شده است، از هر جناح و گروهي كه باشند حق شركت در انتخابات را ندارند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، ايسنا، خاتمي افزود: اما بسياري از افراد هستند كه معتقديم واقعا صلاحيت دارند. چنانچه با توجه به معيارهاي قانوني امروز و به‌خصوص با توجه به نظر رهبري، اگر عنايت شود و بنا باشد، خيلي از مشكلات ما حل مي‌شود.
وي درباره‌ي نامه‌ي اخير دبير شوراي نگهبان به وزير كشور نيز گفت: من اين نامه را نديده‌ام. البته همان 618 نفر هم بيشترشان تاييد صلاحيت مي‌شوند.
رييس‌جمهور در پاسخ به سوال ديگري درباره‌ي استعفاهاي مطرح شده با اشاره به اين‌كه استعفا را قبول ندارد افزود: دوستان ما دلسوز و علاقه‌مند به انقلاب هستند و اعتراض جدي و شديدي نسبت به روند موجود داشتند، البته نوشته بودند كه در چنين روندي ادامه‌ي خدمت مشكل است، ما نيز به آنها گفتيم كه ان‌شاءالله مشكل برطرف مي‌شود.
خاتمي بار ديگر تاكيد كرد: حتي اگر يك مورد ناحق شود قبول ندارم ولي انتخابات رقابتي ضرورتا به معناي اين نيست كه هيچ جفايي نشده و افرادي بي‌جهت رد نشده باشند. انتخابات رقابتي آن است كه مردم بتوانند از ميان افراد موجود به انتخاب بپردازند.
به گزارش ايسنا، وي ادامه داد: به شدت از اين امر دفاع مي‌كنم كه فرد بي‌صلاحيتي كه دزد بوده، اعتياد داشته، مسائل مالي يا سياسي مشخص داشته و براندازي كرده است، وارد مجلس نشود. از هرجا كه مدركي در اين زمينه ارايه شود بنده موافقم كه چنين فردي ردصلاحيت شود. اما صحبت بر سر اين است كه آيا واقعا همه‌ي كساني كه ردصلاحيت شده‌اند، اين‌گونه بوده‌اند؟ آيا در موقعيت مشابه، فردي كه گرايش خاصي داشته، با فرد ديگر مانند هم رد شده‌اند، صحبت اين است كه ما نبايد سختگيري، بهانه‌جويي و تنگ‌نظري كنيم. مردم ما به اسلام و پيشرفت كشور و حركت در چارچوب قانون اساسي اعتقاد دارند. اگر تنگ‌نظري كنيم خيلي‌ها بيرون مي‌روند و اگر نظرمان را باز كنيم خيلي‌ها داخل مي‌شوند. هيچ‌كس از كساني كه مدرك معتبري در موردشان وجود دارد، دفاع نمي‌كند و اميدواريم در مورد كساني كه از روي سليقه ردصلاحيت شده‌اند، در آخرين مرجع كه شوراي نگهبان است، برايشان احقاق حق شود و به كسي ظلم نشود.
وي درباره‌ي هياتي كه از سوي دولت براي پي‌گيري وضعيت ردصلاحيت شدگان تشكيل شده است، گفت: ما نظراتي داريم. آن كسي كه رد يا قبول مي‌كند شوراي نگهبان است، نه دولت. بنابراين بنده مسووليت همه‌ي ردها و قبول‌ها را نمي‌پذيرم. ممكن است باز هم كساني رد شوند كه از نظر ما نبايد رد مي‌شدند. ما فقط اطلاعات و گزارش مي‌دهيم تا تصميم بگيرند ولي اميدواريم تفاهم شود و در حد انتخاباتي نسبتا عادلانه، نسبتا آزاد و رقابتي، انتخابات را برگزار كنيم.
خاتمي در پاسخ به سوالي مبني بر موفقيت‌ها و ناكامي‌هاي دولت گفت: البته ما ناكامي‌ها و موفقيت‌هايي داشته‌ايم. معتقدم همه‌ي موفقيت‌ها مختص دولت نيست بلكه مجموعه‌ي نظام در اين موفقيت‌ها نقش داشته‌اند و در همين راستا همه‌ي ناكامي‌ها هم متوجه دولت نيست؛ زيرا موانع و مشكلاتي داشتيم كه همه‌ي آن به دست خودمان نبوده است. البته نقص‌ها و كاستي‌ها را در حد خودمان مي‌پذيريم.
رييس‌جمهور ابراز اميدواري كرد كه در دهه‌ي فجر كه از آن به عنوان مهم‌ترين حادثه‌ي تاريخ ياد مي‌كرد، گزارش جامعي در زمينه‌ي كاميابي‌ها و موفقيت‌هاي دولت ارايه شود.
وي در پاسخ به سوال خبرنگاري كه درباره‌ي ردصلاحيت افراد منتسب به ملي مذهبي‌ها و نهضت آزادي پرسيد، با اشاره به اين‌كه به صورت خاص در مورد يك گروه صحبت نمي‌كند، گفت: با رد هركس كه برخلاف مشخصاتي كه قانون تعيين كرده، رد شده باشد، مخالف هستم.
خاتمي در پاسخ به سوالي درباره‌ي رابطه با اتحاديه‌ي اروپا نيز گفت: روابط ما براي ارتباط با اتحاديه‌ي اروپا، بنا بوده و هست كه خوب باشد و اين جزو برنامه‌هاي ماست. البته همواره بر اساس منافع خود حركت مي‌كنيم و مطمئنا اتحاديه‌ي اروپا و كشورهاي ديگر در ايران باثبات، منافع بسياري دارند. ما بنا بر اصل منافع مشترك و احترام متقابل پيش مي‌رويم و به آنها گفته‌ايم كه حاضريم به گفت‌وگو و تفاهم برسيم اما اين‌كه پيش‌شرطهايي براي گسترش روابط مطرح شود را قبول نداريم و خواستار اين هستيم كه مسائل از يكديگر جدا باشد.
وي گفت: اميدواريم اتحاديه‌ي اروپا با توجه به منافع و تعهداتي كه دارد، به تحقق توافقات و همكاري‌ها سرعت عمل ببخشد.
رييس‌جمهور درباره‌ي اظهارات مقامات كشورهاي خارجي درباره‌ي انتخابات ايران گفت: اين اظهارات طبيعي است؛ زيرا ايران كشور مهمي است؛ به‌خصوص اين‌كه ما تجربه‌ي بسيار نو و جالب مردم‌سالاري را داريم، خطراتي نيز اين تجربه را تهديد مي‌كند. ما گفته‌ايم كه چنين نظامي داريم و واقعا بخش قابل توجهي از حساسيت‌ها به دليل اهميت ايران و شعارهايي است كه مطرح شده و در اين زمينه سوءنيتي نمي‌بينم. البته دستگاهها و دولت‌هايي هستند كه با سوءنيت برخورد مي‌كنند و سعي دارند همه چيز را سياه نشان دهند.
وي يادآور شد: در برخوردهايي كه چه در سوييس و چه در اين‌جا داشته‌ام سوءنيتي نديده‌ام و بيشتر، استفسار مي‌كردند. حتي در مصاحبه‌اي در داووس، طرح سوال‌ها را از روي سوءنيت نديدم. آن‌چه هست آنها مي‌خواهند بدانند كه آينده‌ي ايران ممتاز در خاورميانه و دنياي اسلام چه مي‌شود. برخي نگراني‌هاي به‌جايي دارند و البته برخي هم فضولي‌هاي بي‌جا مي‌كنند. حرف من همان است كه گفتم؛ مسائل ما داخلي است و ساز و كارهاي حل اين مشكل را داريم؛ همان‌گونه كه در 25 سال گذشته و در زير بمباران‌ها و اشغال شهرهايمان انتخابات را برگزار كرديم.
وي ادامه داد: البته در همه‌ي دوره‌ها مشكلاتي وجود داشته است و معتقدم در اين دوره كمي وسيع‌تر و برخوردها نامناسب‌تر بوده است، ولي به لطف خداوند، ما مكانيزم حل اين مشكلات را داريم و ان‌شاءالله انتخابات باشكوهي برگزار خواهيم كرد.
رييس‌جمهور در پاسخ به سوالي درباره‌ي اصلاحات گفت: اصلاحات در ذات ماست و معناي آن بر هم زدن نظم جامعه نيست. اصلاحات در درون همين نظام و بر اساس همين چارچوب قانون اساسي بايد صورت بگيرد.
وي افزود: اصلاحات سه مرحله‌ي سياسي، اقتصادي و سياسي خارجي را دنبال مي‌كرده است و معتقدم كه هم موفقيت‌ها و هم ناكامي‌هايي داشته‌ايم. برخي از اين ناكامي‌ها به دليل موانعي است كه ايجاد شده و بعضا هم به دليل كم‌تجربگي و كاستي‌ها بوده است.
خاتمي با اشاره به اين‌كه اصلاحات در ذات انقلاب ما وجود داشته است، تاكيد كرد: شعار اصلاحات ندادم اما محتواي كارم اصلاحي بوده است. بر اين اساس آمده‌ام و تا آخر هم هستم و ان‌شاءالله به لطف خدا در همين راه باقي خواهم ماند.
رييس‌جمهور در ادامه‌ي سخنان خود درباره‌ي حضور مردم در انتخابات خاطرنشان كرد: قطعا اگر مردم احساس كنند روش‌هاي خاصي به كار برده مي‌شود، جفا شده و عادلانه برخورد نمي‌شود و يا سليقه‌اي اعمال مي‌شود، بر آنها اثر مي‌گذارد. ما اميدواريم اين سوءتفاهم را رفع كنيم؛ زيرا هنوز شوراي نگهبان، نظر نهايي خود را نداده است و ما مي‌توانيم اعتماد مردم را جلب كنيم.
وي درباره‌ي تبليغات كانديداهاي انتخابات گفت: البته هنوز زمان انجام تبليغات نرسيده است و اگر كسي اين كار را انجام داده، خلاف كرده. درباره‌ي اين‌كه رسانه‌هاي ارتباط جمعي ما در اين راستا چه كرده‌اند بايد بنشينيد و با تفاهم بحث كنيد. من هم معتقدم كه بايد عادلانه‌تر برخورد شود.
رييس‌جمهور با تاكيد بر اين‌كه مردم‌سالاري ديني از ابتدا همان مردم‌سالاري ديني بوده است گفت: تعبير من نيز از مردم‌سالاري ديني مشخص است و معتقدم مردم‌سالاري به طور كلي مقوماتي دارد كه اگر نباشد چه اسم دين و يا غير آن بر آن بگذاريم، مردم‌سالاري نيست. البته اگر آن مقومات وجود داشت، مي‌توان آن را با ارزش‌هاي ديني عجين كرد كه هم اين ارزش‌ها محفوظ بماند و هم مردم‌سالاري محقق شود.
وي با اشاره به اين‌كه برخي مردم‌سالاري را الگوي غربي مي‌دانند و برخي نيز معتقدند همين اندازه كه اسم مردم‌سالاري برده شود كافي است، ولو اين‌كه مقومات مردم‌سالاري نباشد، درباره‌ي مقومات اصلي مردم‌سالاري تاكيد كرد: برآمدن قدرت از مردم، نظارت مردم بر قدرت، مسوول بودن قدرت در برابر مردم و اين‌كه مردم بتوانند بدون توسل به زور اگر خواستند دولت يا قدرتي را كه نمي‌پسندند جابه‌جا كنند؛ اينها مقومات مردم‌سالاري است اما وجوه مردم‌سالاري ممكن است با ليبراليسم التقاط پيدا كرده و ليبرال‌دموكراسي شود و يا ممكن است با ارزش‌هاي ديني هماهنگ شده و دموكراسي ديني شود. اما اگر ليبراليسم اين مقومات را از بين ببرد، دموكراسي از بين رفته است و اگر دين را نيز به گونه‌اي تعبير كنيم كه اين مقومات از بين برود {باز}دموكراسي از بين خواهد رفت. بنابراين قطعا بايد دموكراسي ديني به گونه‌اي باشد كه با مقومات دموكراسي سازگار باشد. هر بينش و برداشتي از دين با دموكراسي سازگار نيست؛ هم‌چنان‌كه هر برداشتي از ليبراليسم با دموكراسي سازگار نيست.
رييس‌جمهور در ادامه درباره‌ي انجام فعاليت فوق‌العاده از سوي دولت براي بم گفت: كار فوق‌العاده صورت گرفته است و البته كار فوق‌العاده زمان مي‌برد. ما در اولين جلسه‌ي بعد از نشست در كرمان 10 روز را تعيين كرديم تا وزارت مسكن و شهرسازي معين كند كه جاي بم آباد كجا باشد. در حال حاضر، اين مساله روشن است و حتي‌الامكان سعي مي‌كنيم در جاي فعلي آن بم را بسازيم. طراحي، مشخص و كار شروع شده است. آقاي سعيدي‌كيا متصدي اين امر است و هياتي 6-5 نفره از وزرا كار را پي‌گيري مي‌كنند. نحوه‌ي جلب كمك‌هاي خارجي و اختصاص بودجه‌ي پي‌گيري اين امر در بودجه‌ي سال 83 مشخص شده است و به شدت پي‌گير هستيم ولي بايد توجه داشت كه مي‌خواهيم يك شهر را بسازيم و من گفته‌ام كه اميدوارم تا پايان دوره‌اي كه هستم چهارچوب اسكلت بم را تحويل بدهم.
رييس‌جمهور در پاسخ به سوالي درباره‌ي مسائل حاشيه‌اي در داووس گفت: البته آمريكا با ما دشمني كرده و رفتار خوبي نداشته است. گرچه ما احساس مي‌كنيم در اين اواخر لحن‌ها و برخوردها تا حدودي متفاوت شده است. اگر اين يك استراتژي و نشان‌دهنده‌ي اين باشد كه آمريكايي‌ها متوجه اشتباهات خود در سياست‌گذاري‌هايشان شده‌اند و به نوعي يك تغيير استراتژيك باشد، قطعا وضعيت جديدي پيش خواهد آمد، اما ما هنوز اين اعتماد را به آمريكايي‌ها نداريم و در اين‌كه آنها حسن‌نيت داشته باشند ترديد داريم.
رييس‌جمهور در پايان در پاسخ به سوالي مبني بر پرداخت عيدي كارمندان دولت با حقوق بهمن‌ماه نيز گفت: سعي مي‌كنيم و اميدواريم اين كار صورت بگيرد و اين مساله در اولويت است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/3986

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'خاتمي: شرايط فعلي زمان برگزاري تحصن نيست؛ مكانيزم حل مشكلات را داريم، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016