جمعه 10 بهمن 1382

بهزاد نبوي: ننگ مشاركت در كاري را كه ملت ما را نفرين كنند، نخواهيم پذيرفت، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس مجلس شوراي اسلامي
بهزاد نبوي: اگر قرار باشد اين متحصنين در بين خواص تاييد صلاحيت شوند و توده‌ي نامزدها رد صلاحيت شوند، ما قبول نخواهيم كرد و صدقه را پس خواهيم داد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) بهزاد نبوي نماينده‌ي مردم تهران و نايب رييس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اينكه قبل از انتخابات با در نظر گرفتن چهار حالت خود را براي انتخابات آماده كرديم، در مورد حالت اول گفت: اول اين‌كه مردم شركت كنند، رد صلاحيت‌ها هم گسترده نباشد كه حالت ايده‌آل بوده و يك انتخابات گسترده خواهد بود، لذا با كمال اشتياق و نهايت قدرت بايد شركت كرد.
وي در مورد حالت دوم اظهار داشت: در حالت دوم مردم شركت كنند ولي رد صلاحيت‌ها گسترده باشد، چون قرائن و شواهد و خط و مشي‌ها نشان مي‌داد اين حالت محتمل است، تصميم داشتيم شركت كنيم در عين‌حال اعتراض خواهيم كرد. مردم در انتخابات شركت مي‌كنند ولو اينكه همه‌ي ما را رد صلاحيت كنند ولي به ميل خود انتخاب خواهند كرد. اما در واقع ما رد صلاحيت به اين شكل (حاضر) را پيش‌بيني نمي‌كرديم.
نبوي با اشاره به حالتي كه مردم حضور نيابند و رد صلاحيت‌ها هم گسترده انجام نشود، گفت: شهرهاي كوچك را مد نظر قرار نمي‌دهيم، ولي مراكز استان‌ها و شهرهاي بزرگ را مدنظر قرار مي‌دهيم. چيزي كه اساس تحليل ما بود شهرهاي بزرگ بود، اين‌كه مردم مشاركت نكنند و رد صلاحيت‌ها گسترده نباشد، در عين‌حال كه مي‌دانيم سرنوشتي بهتر از دوره‌هاي گذشته نداريم، شركت مي‌كنيم، اما مردم به ما رأي نمي‌دهند و مردم را تشويق مي‌كنيم كه بدانند نجاتشان در حضور و شركت است.
عضو ارشد سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي ايران حالت چهارم را عدم مشاركت مردم و رد صلاحيت گسترده غيرقانوني برشمرد و ادامه داد: از قضا همين حالت اتفاق افتاد، هرچند كه پيش‌بيني مي‌كرديم حضور مردم كم است، هيات‌هاي نظارت نيز دست به رد صلاحيت گسترده زدند.
وي گفت: از ستاد ضداصلاحاتي كه احتمال مي‌دهم تصميم هيات‌هاي نظارت تحت تاثير آنها باشد، تشكر مي‌كنم! اين رفتار آنها ما را از بن‌بستي نجات داد، فكر مي‌كرديم مردم شركت نمي‌كنند و ما بايد آبرويمان را بياوريم و 10 درصد در تهران شركت مي‌كنند و با 2 درصد هم انتخاب ‌شده و نماينده مردم مي‌شوند. ولي در واقع آنها بزرگترين ضربه را به نظام زدند.
نايب رييس مجلس شوراي اسلامي با ادعاي طراحي شدن تركيب مجلس هفتم از قبل، تاكيد كرد: دفاتري از دو سال قبل ايجاد شد، كارشان همين بود كه افراد با صلاحيت و بي صلاحيت را تشخيص دهند. با مجلس سر بودجه دفاتر نظارتي دعوا كردند و علي‌رغم نظر دولت، دفاتر را تشكيل دادند تا بتوانند ليست 290 نفره‌اي را از افراد ناب انتخاب كنند. طبيعي بود با وجود اين‌كه احتمالا از برخي پيامدها آگاه بودند، اين رد صلاحيت گسترده را انجام دادند.
نبوي با اشاره به اين‌كه چند روز پيش از اعلام نتايج هيات‌هاي نظارت كنفرانس مطبوعاتي داشته كه در آن به شوراي نگهبان و هيات‌هاي نظارت هشدار داده بوده است كه در صورت تصميم بر رد صلاحيت غيرقانوني با تمام توان ايستادگي مي‌كنند، گفت: به اين هشدار توجه نشد و فكر كردند كه ما دروغ مي‌گوييم. نوشته شد كه اين هم از همان دروغ‌هاست. تيتر زدند كه ما تهديد كرديم، در حالي كه ما هشدار داديم كه كشور را با بحران مواجه مي‌كنند و امروز روشن است كه چه بحراني ايجاد شده، شايد با توجه به هشدار ما راهي براي عبور از اين بحران پيدا مي‌شد.
نبوي گفت: آقايان بحران را احساس نمي‌كنند گويا صداها را مي‌شنوند، ولي كاري نمي‌كنند.
وي با تكرار بخشي از بيانيه‌ي شماره‌ي 13 نمايندگان متحصن، تاكيد كرد: اگر شوراي نگهبان تجديد نظر در رد صلاحيت‌هاي غيرقانوني نكند، از شركت در انتخابات خودداري خواهيم كرد و استعفا خواهيم داد. حال هرطور صلاح مي‌دانند، انجام دهند. اگر ما شركت نكرديم و پشت سر آن عواقبي رخ داد، مسووليتش با شماست.
نايب رييس مجلس شوراي اسلامي افزود: نمي‌شود مردم را از حق انتخاب شدن و انتخاب كردن آزاد محروم كرد، بعد خواست كه واكنشي نشان ندهند.
وي در ادامه روند فعلي را داراي پيامدهايي براي انقلاب و نظام دانست و هشدار داد: هر پيامدي كه داشته باشد مسووليت مستقيمش با شوراي نگهبان است. هنوز 30 ساعت فرصت براي تصميم‌گيري عاقلانه و پايان دادن به بحران وجود دارد.
نبوي از شوراي نگهبان خواست «تحت تاثير عناصري كه دورتر از نوك بيني‌شان را نمي‌بينند، قرار نگيرد» و گفت: در مرحله‌ي خطير تصميم‌گيري هستند و اگر توجه نكنند ما مسوول نيستيم. من به همان چيزي كه در استعفايم نوشته‌ام اعتقاد دارم. بيش از همه‌ي شماها به نظام و كشور علاقه دارم و شرايط داخلي و خارجي را بهتر از شما مي‌توانم تحليل كنم. بدانيد اگر تجديدنظر اساسي نكنيد به ضرر انقلاب و نظام است.
نبوي تاكيد كرد: ما كساني هستيم كه در مقابل توطئه‌ي منافقان ايستاديم و زماني كه بني‌صدر مي‌خواست در مقابل امام(ره) بايستد، ايستادگي كرديم و امروز معتقديم كار خوبي كرديم كه نظام را حفظ كرديم. هنوز هم همان عشق را به انقلاب و نظام داريم و مي‌فهميم چطور بايد آن را حفظ كنيم. اگر كار را به دست شما دهيم دو روزه اين نظام از بين مي‌رود. امام (ره) مي‌گفت شما توانايي اداره‌ي يك نانوايي را نداريد، عملكرد شما هم همين را نشان مي‌دهد.
وي با تاكيد بر اين‌كه ايستادگي خواهند كرد، گفت: ما معتقد به همان نظام هستيم؛ نظامي كه امام (ره) برپا داشت، چيزي نيست كه شما به مردم نشان مي‌دهيد. اگر اين را نشان مي‌داديد هيچ‌كس انقلاب نمي‌كرد.
نبوي گفت: ما تا آخرين قطره‌ي خونمان از نظام و انقلاب دفاع مي‌كنيم اما اگر كاري از ما برنيامد ننگ مشاركت در كاري را كه ملت ما را نفرين كنند، نخواهيم پذيرفت.
وي از گروه‌هاي دوم خرداد خواست در صورت عدم حل بحران رد صلاحيت‌ها در انتخابات شركت نكنند.
نبوي تاكيد كرد: ما گفتيم اگر حتي ما(نمايندگان متحصن) را رد و ديگر رد صلاحيت شد‌ه‌هاي غيرقانوني را تاييد كنيد ما به تحصن پايان مي‌دهيم. عزيزان اصلاح‌طلب غير حكومتي به ما مي‌گويند چرا آن موقع كه قانون مطبوعات رد شد اين كار را نكرديد؟ بايد گفت كه ماهيت اين دو با هم تفاوت دارد. اين كار اساس نظام را از بين مي‌برد و در صورتي كه اين كار انجام شود يك رويه مي‌شود و از جمهوري و مردمسالاري چيزي باقي نمي‌گذاشت.
نبوي گفت: گروه‌هاي دوم خردادي بايد با عهدي كه با مردم بسته‌اند وفا كنند. دولت نيز ننگ برگزاري يك انتخابات فرمايشي را به دامن نظام نگذارد. چرا بايد اولين دولتي كه انتخابات فرمايشي برگزار مي‌كند دولت اصلاحات باشد؟ دولت نبايد اين را بپذيرد.
وي اظهار اميدواري كرد كه مشكل حل شود و ادامه داد:‌ دولتي‌ها مي‌گويند اگر مقابله كنيم انقلاب و نظام به خطر مي‌افتد، در حالي كه براي دفاع از انقلاب و نظام انتخابات فرمايشي نبايد برگزار شود، ترديد نكنيد اگر اين كار را بكنيد چيزي از انقلاب و نظام باقي نمي‌ماند، زيرا خود آن را غيرقانوني و فرمايشي دانسته‌ايد.
نبوي تاكيد كرد: دنبال تجديدنظر رد صلاحيت خواص نباشيد، بايد مشكل رد صلاحيت‌هاي غيرقانوني حل شود و انتخابات آزاد برگزار شود.
وي گفت: اگر قرار باشد اين متحصنين در بين خواص تاييد صلاحيت شوند و توده‌ي نامزدها رد صلاحيت شوند، ما قبول نخواهيم كرد و صدقه را پس خواهيم داد.
نبوي تاكيد كرد: اگر بحران حل نشد و شنبه و يكشنبه تصميم خود را گرفتيم ديگر مقصر ما نيستيم. ما با بيگانگان ارتباط نداريم، و متهم كرد كه شايد شما داشته باشيد. متهم كردن ما را به وابستگي به بيگانه كسي باور نمي‌كند.
وي خطاب به آنچه كه ستاد ضداصلاحات خواند، گفت: همه مي‌گويند با اين اقدام نابخردانه پشتشان به كجا گرم است؟ همان بلايي را برسرتان مي‌آورد كه در سال 1990 سر صدام آوردند. با چراغ سبز آمريكا به كويت حمله كرد و بعد از آن 14 سال زجر كشش كردند. شما مي‌گوييد ما مي‌آييم رابطه برقرار مي‌كنيم و همه‌ي كارها را خواهيم ‌كرد، اما فردا كه مردم را از دست داديد به سراغتان مي‌آيند.
نبوي در پايان با اشاره به نقش بازدارنده‌ي پشتوانه‌ي مردم، خطاب به آنچه ستاد ضد اصلاحات مي‌خواند گفت: بدانيد آنگاه كه ارتباطتان با مردم قطع شد، ولو افراد خبره را بفرستيد به جايي نمي‌رسيد. حتي اگر به شما قول داده‌اند. فكر نكنيد اگر با خارجي ببنديد مشكلتان حل مي‌شود.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/4058

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'بهزاد نبوي: ننگ مشاركت در كاري را كه ملت ما را نفرين كنند، نخواهيم پذيرفت، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016