شنبه 11 بهمن 1382

متن کامل سخنان رييس جمهور: ما با شوراى نگهبان به بن بست رسيديم، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس سياسي
رييس‌جمهور كه صبح امروز به همراه هيات دولت براي نثار تاج گل و اداي احترام نسبت به مقام شامخ بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران، امام خميني (ره) در مرقد مطهر امام راحل حضور يافته بود، سپس در جمع خبرنگاران حاضر شد و به پرسشهاي آنان پاسخ گفت.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمين سيدمحمد خاتمي گفت: من و اعضاي هيات دولت اين افتخار را داريم كه هر سال در آستانه دهه‌ي فجر به حرم مطهر حضرت امام(ره) شرفياب شويم تا هم به اين بزرگوار اداي احترام كنيم و هم از روح ايشان مدد بخواهيم كه سرمنشاء بسياري از تحولات در كشور و تاريخ بوده‌اند.
وي اظهار اميدوراي كرد كه اين راه را درست بشناسيم و توان پيمودن آن را داشته باشيم.
رييس‌جمهور افزود: انقلاب اسلامي يك حادثه بزرگ در كشور ما و در دوران معاصر بود و خيلي چيزها را به هم زد. پايان استبداد وابسته به استعمار، دستاورد اين انقلاب بود. امروز ملت ايران خودش تصميم مي‌گيرد و تابع تصميماتي كه در جاي ديگر و بر اساس مصالح و منافعي غير از مصالح و منافع ايران باشد، نيست. اين دستاورد نيز كوچك نيست و اگر اشتباه كنيم خودمان اين اشتباهات را بايد جبران كنيم.
خاتمي با اشاره به دستاوردهاي سياسي، اقتصادي و ديپلماتيك كشور خاطرنشان كرد كه بزرگترين هدف انقلاب اسلامي تاسيس جمهوري اسلامي بوده است.
وي افزود: تا قبل از پيروزي انقلاب اسلامي شعار ما، استقلال، آزادي و حكومت اسلامي بود، اما امام(ره) با هوشياري و بينش وسيع و آرماني كه داشتند، اين شعار را هدايت كردند تا به آزادي، استقلال و جمهوري اسلامي تبديل شد و در نتيجه حاصل انقلاب ما جمهوري اسلامي است نه مانند آنچه كه در افغانستان بود و نه مانند خلافت اسلامي آن‌چنان كه برخي از تندروهاي افراطي در دنياي اسلام مي‌گويند.
خاتمي با بيان اين‌كه پايه جمهوري اسلامي بر دوش مردم است، گفت: يعني رأي مردم و حاكميت ملت بر سرنوشت خودش و وقتي مي‌گويم جمهوري اسلامي يعني اسلامي كه امام (ره) عرضه كردند، اسلامي است كه حاكميت مردم بر سرنوشت خويش را به رسميت شناخته است.
رييس جمهور يادآور شد: اگر 8 سال جنگ كرديم و بهترين جوانان ما شهيد شدند و زنان و مردان ما داغ عزيزان خود را تحمل مي‌كنند، اگر سختي مي‌كشيم و تحريم‌هاي دشمن را تحمل مي‌كنيم و اگر توطئه‌ها را پشت سر مي‌گذاريم همه براي اين است كه اين دستاورد محفوظ بماند و اين در صورتي ممكن است كه مردم در عرصه باشند و حكومت از آن آنان باشد.
وي تاكيد كرد: حكومت بايد در امتداد اراده‌ي مردم باشد و نه در مقابل مردم.
رييس‌جمهور در همين راستا افزود: طبعا از جمله مظاهري كه اين جمهوري اسلامي دارد و در طول 25 سال بارها تكرار شده و در حال حاضر نيز در آستانه‌ي انتخابات مجلس هفتم هستيم، انتخابات به خصوص انتخابات مجلس است.
خاتمي افزود: مجلس بايد نماينده‌ي اراده‌ي اكثريت باشد و علاوه بر اين، بايد همه گرايشها در آن وجود داشته باشد، به همين دليل هم حفظ جمهوري اسلامي و چنين دستاورد مهمي در اين است كه حضور مردم را تامين كنيم.
رييس‌جمهور با اشاره به تاكيد دولت بر انتخابات آزاد، عادلانه و رقابتي، افزود: اين يك شعار توخالي نيست، بلكه بر اساس اعتقاد به اساس انقلاب مردم و راه امام (ره) است. جمهوريت مساله مهمي است. همانگونه كه اگر كساني اسلاميت را قبول نداشته باشند داراي شايستگي نيستند، كساني هم كه جمهوري اسلامي و جمهوريت نظام را قبول ندارند، شايستگي ندارند، البته اين به معناي آن نيست كه اگر كسي مخالف بود، بايد نابود شود بلكه او نيز بايد آزاد باشد، اما جمهوري اسلامي را كساني حفظ مي‌كنند كه به آن اعتقاد داشته باشند؛ به همين دليل اين دولت افتخار مي‌كند و مصمم است كه از اين دستاورد دفاع كند و ملت ما نيز همين را مي‌خواهد و بر همين اساس گفته‌اند كه اين دولت، فقط انتخابات آزاد، عادلانه و رقابتي را اجرا خواهد كرد.
رييس‌جمهور در ادامه سخنانش در جمع خبرنگاران حاضر در مرقد حضرت امام (ره)، با اشاره اينكه دستاوردهاي مهم انقلاب اسلامي، حاصل تلاش همه‌ي دولتها، گروهها و نهادهاي نظام براي حفظ كشور بوده است، افزود: اين دولت نيز در حد توان خود خدمت كرده است.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، وي افزود: معتقدم اگر گفته مي‌شود كه اصلاحات، ما در سه عرصه سعي كرده‌ايم كه اصلاحات را تحقق بخشيم؛‌ يكي در عرصه‌ي سياسي و اينكه ديني كه منشأ اين انقلاب شد و ما آن را شناختيم و امام (ره) آن را مطرح مي‌كردند، ديني است كه به حاكميت مردم تن مي‌دهد و آن را تاييد مي‌كند.
وي ادامه داد: امروز شعار مردم‌سالاري و مردم‌سالاري ديني، گفتمان غالب در جمهوري اسلامي شده است و همه حتي كساني‌كه ممكن است، قلبا به جمهوري اسلامي اعتقاد نداشته باشند، امروز بر مردم‌سالاري تاكيد مي‌كنند و اين دستاورد كمي نيست. درست است كه ما براي استقرار جمهوريت و مردم‌سالاري موانع و مشكلاتي داشتيم، تجربه‌ي ملت ما تجربه‌ي ممتازي است و مي‌تواند و بايد براي همه الگو باشد و اين امر تداوم يابد.
خاتمي گفت: معتقدم خواست مردم ما و خواست تاريخي ما همان چيزي است كه در اين انقلاب تجلي پيدا كرد و هيچ‌كس و هيچ‌نيرويي حق ندارد در مقابل اين خواست بايستد و در برابر مردم‌سالاري ديني مقاومت كند و يا آن را به بازي بگيرد، زيرا اين دستاوردي است كه فكر مي‌كنم در پنج شش سال اخير، ظهور و بروز بيشتري داشته است.
وي با اشاره به دستاوردهاي اقتصادي و اين كه تحولات عظيمي ايجاد شده است، گفت: ما سعي كرديم در بنيادهاي اقتصاد بيمارمان، تحولاتي را ايجاد كنيم و اين امر به صورت وضع قوانين و تغييرات در سازمانهاي مسوول اقتصادي كشور تحقق يافت. امروز در سايه سرمايه‌گذاري در بخش نفت و گاز، به‌عنوان بنيان و بنياد اقتصاد كشور، سرمايه، دانش و مهارت خارجي به ايران آمده و بومي شده است و پشتوانه‌ي عظيمي براي اقتصاد كشور محسوب مي‌شود.
وي گفت: معتقدم آثار آن بيش از حال در آينده و دولتهاي آينده آشكار خواهد شد. تحولاتي كه در عرصه‌ي آب و خاك ايجاد شده، واقعا شگفت‌انگيز است. ما به هر حال سدي بزرگ را ساختيم و افتتاح كرديم و دهها سد ديگر نيز در دست اجراست. بايد توجه داشته باشيم كه مساله آب نيز براي كشور ما مساله مهمي است. اگر آنچه را كه انجام شده است، با اهتمام بيشتري پي‌گيري كنيم، متوجه خواهيم شد كه به چه نقطه محكمي تكيه داشته‌ايم.
خاتمي گفت: طي دو سه سال گذشته، مساله آب و خاك را در اولويت قرار داديم و در نتيجه كشاورزي ما تحول چشمگيري پيدا كرد، چنانچه رشد 11 درصدي كشاورزي در سال گذشته جهشي بود كه بايد ادامه پيدا كند.
به گزارش ايسنا، رييس‌جمهور با اشاره به اينكه سعي بر اين است كه تا در زمينه‌ي توليد گندم خودكفا شويم، افزود: اين در حالي است كه هر سال بين 1 تا 5 ميليون تن گندم وارد مي‌كرديم.
وي گفت: در عرصه‌ي خدمات نيز مسائل بزرگي رخ داده است؛ هزاران كيلومتر فيبر نوري به‌عنوان زيربناي جامعه اطلاعاتي كار مهمي است كه انجام گرفته . در عرصه‌ي آموزش و دانش نيز كما و كيفا رشدهاي بزرگي داشته‌ايم. در عرصه‌ي فرهنگ و هنر نيز گامهايي برداشته شده است. البته نمي‌توان گفت كه در هيچ‌جا عيب و نقص وجود نداشته ولي حركتهاي مهمي نيز صورت گرفته است.
خاتمي همچنين با اشاره به دستاوردهاي ديپلماتيك ، مهمترين آنها را سياست تنش‌زدايي و اعتمادزايي عنوان كرد و گفت: ما سوء تفاهمات را در منطقه به حسن تفاهم و همكاري و حتي همكاريهاي گسترده امنيتي و اقتصادي تبديل كرديم و امروز باثبات‌ترين و پابرجا‌ترين نظام منطقه را با منطقي‌ترين رفتار حتي با دشمنان، دارا هستيم. وي ادامه داد: ما در عين تكيه بر غرور ملي و ديني و مصالح ملي سعي كرده‌ايم روابط را گسترش بدهيم و امروز بر پايه‌ي مصالح خود با دنيا ارتباط داريم و اين ارتباطات روز به روز گسترش پيدا مي‌كند. خدا مي‌داند اگر اين سياستها و تدبيرها نبود، جامعه با خطراتي مواجه مي‌شد.
رييس‌جمهور ادامه داد: نمي‌خواهم از دفع خطرها در اين مدت بگويم، گرچه هنوز توطئه و خطر هست و ما بايد هوشيار باشيم. دشمن نيز بايد بداند كه ملت ما روي پاي خود ايستاده و فشار دشمن، ملت ما را منسجم‌تر مي‌كند.
وي با اشاره به اينكه به عنوان مسوول دولت، اگر عيب و نقصي در اين راستا وجود داشته باشد، به عهده خواهد گرفت، افزود: با اين حال معتقدم همكاران من به خوبي كار كرده‌اند. مجلس، دولت و قواي ديگر در كنار يكديگر تلاش كرده و تلاش دارند تا پيش برويم ولي تداوم همه‌ي اينها در صورتي است كه دستاورد اصلي يعني جمهوري اسلامي مصون بماند و اين امر در صورتي محقق مي‌شود كه جمهوري، حضور داشته باشد.
خاتمي تاكيد كرد: جمهوري در صورتي حضور خواهد داشت كه مردم حضور داشته باشند و اين بسته به اين است كه همه‌ي اجزا و اركان حكومت، خود را در امتداد اراده‌ي ملت ببينند، نه در برابر ملت و خود را خدمتگزار ملت بدانند نه قيم ملت. ملت ما ملت رشيدي است و ما همان‌گونه كه امام(ره) گفت "بهتر است همان خدمتگزار مردم بگوييد و نه رهبر".
وي ادامه داد: ما همه از رهبري گرفته تا اجزاي نظام بايد خدمتگزار مردم باشيم و خود را با خواستهاي منطقي ملت رشيد و متدينمان هماهنگ كنيم، در اين صورت است كه جمهوري دوام خواهد يافت و در اين‌صورت دستاوردهاي بهتر و بيشتري خواهيم داشت.
رييس‌جمهور ابراز اميدواري كرد كه دهه‌ي فجر امسال كه اوايل و اواخر آن مصادف با دو عيد بزرگ است، براي ملت، مبارك و موجب بيداري و همبستگي بيشتر شود، تا آنگونه كه حضرت امام مي‌فرمودند و آنگونه كه مردم مي‌خواهند ادامه بدهيم.
خاتمي گفت: ما مهمان كوتاه‌مدت اين ملت هستيم و آنكه مي‌ماند اين ملت است و آرمانهاي ملت كه از جمله در انقلاب اسلامي تجلي پيدا كرد. آنچه تداوم خواهد يافت خواست تاريخي ملت ماست كه در شعار استقلال، آزادي، جمهوري اسلامي تجلي پيدا كرد و اين سه شعار از يكديگر تفكيك‌شدني نيستند.
وي تاكيد كرد: نه كسي مي‌تواند به نام آزادي در مقابل اسلام‌خواهي و استقلال‌خواهي مردم ما بايستد و نه كسي مي‌خواهد با سوء استفاده از نام اسلام و ارزشها در مقابل آزادي و استقلال ملت بايستد. آنچه ماندني است ملت و آرمانهاي اوست و آنچه تدبير حكم مي‌كند، هماهنگ كردن مسوولان با ملت است.
حجت‌الاسلام‌والمسلمين سيد محمد خاتمي در حاشيه‌ي برنامه‌ي تجديد ميثاق اعضاي دولت در مرقد مطهر حضرت امام خميني(ره) همچنين گفت‌: «ما با شوراي نگهبان برسر تعيين صلاحيت نامزدهاي نمايندگي مجلس هفتم به بن بست رسيده ايم.»

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/4092

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'متن کامل سخنان رييس جمهور: ما با شوراى نگهبان به بن بست رسيديم، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016