يكشنبه 12 بهمن 1382

كروبي در پاسخ به اظهارات جنتي:امروز فقط 6 مجتهد تصميم مي‌‏گيرند و دخالت مي‌‏كنند، ايلنا

تهران- خبرگزاري كار ايران
رئيس مجلس شوراي اسلامي, از خبرگان قانون اساسي خواست تا اعلام كنند آيا منظورشان از نظارت شوراي نگهبان بر انتخابات اين بوده كه شوراي نگهبان ابتدا راي دهد و سپس منتخبين خود را به راي مردم بگذارد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

به گزارش خبرنگار پارلماني ايلنا, حجت السلام مهدي كروبي , پس از دريافت استعفانامه 108 نماينده مجلس استعفا اصلاح طلبان مجلس را براي مسوولان و دلسوزان نظام قابل تاثر و تاسف دانست و گفت: از اعضاي شوراي خبرگان قانون اساسي كه در قيد حيات هستند كه جمعي از آنها در مقام مرجعيت و از چهره‌‏هاي روشنفكر هستند, مي خواهم كه شهادت دهند آيا در تصويب قانون اساسي منظورشان از نظارت بر انتخابات دو مرحله شدن انتخابات بوده كه در شرايط فعلي رخ داده است.
وي تصريح كرد: ما از خبرگان قانون اساسي مي‌‏خواهيم تا شهادت دهند كه منظورشان از اين نظارت چه بوده, ما در روز قيامت گريبان آنها را مي گيريم, اگر نگويند كه آيا اين نظارت شوراي نگهبان در خصوص كانديداها به همان صورتي است كه شما تصويب كرديد.
كروبي افزود: اينكه از 7 هزار كانديدا حدود 40 درصد را رد صلاحيت كنند و به حيثيت آنها لطمه وارد كنند, اين روند مورد نظر خبرگان قانون اساسي بوده كه انتخابات دو مرحله شود.
وي گفت: وقتي افراد صالح نمي توانند به تشخيص شوراي نگهبان به مجلس راه يابند, به معناي عبور از دو فيلتر است و آيا واقعا كانديداها بايد اول از فيلتر شوراي نگهبان بگذرند و بعد مردم آنها را انتخاب كنند.
كروبي, كه اعضاي خبرگان قانون اساسي را به شهادت طلبيده بود, خطاب به ساير نهادها اعلام كرد: ‌‏شوراي نگهبان, مراجع تقليد, روحانيون, روشنفكران, اصول گرايان, محافظه كاران و اصلاح طلبان شماها بايد به اساس انقلاب به اساس كشور و به آنجا كه مانع از تشكيل يك انتخابات و مجلس آزاد مي شود, بينديشد.
وي, با بيان اينكه بر فرض از بنده رئيس مجلس تا آخر در اين مجلس ناصالح هستند, گفت: اين مجلس عمرش در 6 خرداد تمام مي شود و آقايان بايد به آنجا كه مجلس آزاد را به وجود مي آورد, بينديشند.
كروبي گفت: اعضاي خبرگان قانون اساسي بارها گفته‌‏اند, ما وقتي قانون اساسي را تصويب مي كرديم براي جلوگيري از دخالت هاي احتمالي مسوولان آينده در تشكيل يك مجلس فرمايشي امر نظارت را درخصوص تشكيل نهاد مقدس و ارزشمند مجلس برگزيديم.
وي افزود: ‌‏لذا خبرگان قانون اساسي نظارت بر انتخابات را به عهده نهادي گذاشتند كه 6 حقوقدانش از دو قوه قضاييه و مجلس عبور مي كند و شش فقيه اين نهاد توسط عالي ترين مقام كشور به رهبري منصوب مي شود.
وي, با بيان اينكه طي اين 14 و 15 سال تنش هاي بسياري داشتيم كه گذشته از تبعات ديني, سياسي و فرهنگي حوادث گوناگوني در حوزه نظارت بر انتخابات به وجود آورده است.
كروبي, بار ديگر از خبرگان قانون اساسي درخواست كرد, تا نظر صريح خود در خصوص نحوه نظارت بر انتخابات را اعلام كنند.
كروبي, همچنين با اشاره به فرازي از سخنان امام خميني (ره) گفت: امام راحل اعتقاد داشت كه انتخاب مجلس آزاد است و خود مردم در آن نظارت مي كنند و در واقع امام خميني (ره) سخنش اين است كه بهترين راه تعيين صلاحيت نمايندگان مجلس مردم هستند.
وي, با اشاره به سخنان مقام رهبري گفت: ‌‏رهبري نيز تاكيد كردند اگر مردم فردي كه از معيارهاي تقوي و دينداري برخوردار باشد را انتخاب كردند باز هم مشروعيت ندارد ,‌‏چرا كه چيزي به نام حكومت زور در اسلام نداريم.
رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: اينكه آقاي جنتي مي‌‏گويد اگر كسي نماز خواند به حج رفت و مسلمان بود اما كلاهبرداري كرد، التزام عملي به اسلام ندارد درست ولي اگر كسي فرايض ديني را انجام داد و حق مردم را تضعيع كرد آيا التزام عملي به اسلام دارد؟ ( نمايندگان همگي با تشويق از صحبتهاي كروبي حمايت كردند)
وي با اشاره به اينكه براي اثبات التزام عملي به اسلام هر كس مي‌‏تواند براي آن مصديق پيدا كند كه در آخر نظر خودش است، افزود: اين صحبتهاي كه شما مي‌‏گوييد كه ممكن است همه كارهاي مسلمانيش را انجام دهد ولي كلاه برداري كند و يا يك گناه خيلي كوچك انجام دهد سپس معترضين بايد به مجلس بيايند.
كروبي گفت: ‌‏امام در نامه پنهاني كه به شوراي نگهبان نوشت تاكيد كرد اگر كسي خلافي انجام داد و آمد گفت اشتباه كرده‌‏ام خطايش بخشيده است، امام نفرمودند كه برويد بالاي منبر و گناه را بگويند.
رئيس مجلس شوراي اسلامي با تاكيد بر اينكه ما كارهايمان گير كرده است، تصريح كرد: درخواست مي‌‏كنم از رهبري مشكل را حل كند.
كروبي افزود: اگر شما نماينده 4 دوره مجلس، خانم رجايي را رد صلاحيت كرده‌‏ايد چه استقلالي و چه حرمتي مي‌‏ماند؟ ما چطور مي‌‏توانيم در مجلس بمانيم و مجلس را اداره كنيم.
كروبي با اشاره به اينكه متاسفانه به حرف رهبري هم گوش نكردند، گفت: اگر به فرمايشات رهبري در روز چهار شنبه گوش كرده بودند اين مشكلات پيش نمي‌‏آيد.
وي تصريح كرد: ‌‏امام در صحبتهايشان فرمودند انتخابات در انحصار شوراي نگهبان، گروهها، احزاب و هيچ كس نيست اين مردم انقلاب كردند و هيچ چيز را نمي شود براي آنها تحميل كرد.
وي افزود: 12 سال پيش در مجلس چهارم 40 نفر را قلع و قمع كردند كه تبعايش را ديديم و كشور تبعات آن را پس داد.
كروبي گفت: ‌‏امام درصحبتهاي خود فرموده‌‏اند انتخابات در زمان پهلوي طوري بود كه مي‌‏گفتند روحانيون در سياست دخالت نكنند حالا به گونه‌‏اي عمل نكنيد كه بگويند سياست در دست 500 نفر از مجتهدين است.
كروبي گفت: حالا امام جمعه‌‏هاي راست را عمل قبول ندارند.
كروبي افزود: امام فرمودند با 500 نفر نبايد تصميم گرفت نبايد بگويند سياست حق مجتهدين است.
كروبي گفت: امام كجاست كه ببيند 500 نفر نيست امروز 6 نفر دخالت مي‌‏كنند و تصميم مي‌‏گيرند.
كروبي درپايان خاطر نشان كرد: ‌‏اميدواريم با درايت رهبري مشكلات حل شود و حتي انتخابات پرشور و نشاطي خواهيم داشت.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/4140

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'كروبي در پاسخ به اظهارات جنتي:امروز فقط 6 مجتهد تصميم مي‌‏گيرند و دخالت مي‌‏كنند، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016